Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@22:22:28 GMT

بسیج ملی کنترل فشار خون

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۷۲۹۲

بسیج ملی کنترل فشار خون

وزیر بهداشت: ۴۰ میلیون فرد بالای ۳۰ سال در طرح « بسیج ملی کنترل فشار خون » تا 15 تیر زیر پوشش سنجش فشارخون قرار می‌گیرند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی 18.30 شبکه خبر با بیان اینکه فشار خون از اولویت دار ترین بیماری های غیرواگیر است، افزود: با مشارکت همه دستگاه ها و همه افرادی که می توانند در این طرح کمک کنند، بسیج ملی فشار خون را شروع کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 او افزود: برای اولین بار در دنیاست که طرح کنترل فشار خون برای 40 میلیون نفر عملیاتی شده است.
  وزیر بهداشت گفت: در سال های بعد از انقلاب در دستاوردهای سلامت یکی از کشورهای پیشتاز منطقه بوده ایم و در کاهش مرگ و میر زنان و کودکان، در پوشش واکسیناسیون و در تمام فعالیت های بهداشتی در بین 23 کشور شرق مدیترانه رتبه اول را کسب کرده ایم اما یکی از مواردی که سلامتی مردم را تهدید می کند بیماری های غیر واگیر است. او افزود: از حدود 380 هزار مرگی که در سال 96 داشته ایم 313 هزار نفر که 82 درصد را شامل می شود به دلیل  بیماریهای غیرواگیر بوده است که فقط 97 هزار نفر از بین این تعداد به دلیل فشار خون و عوارض فشار خون از بین رفته اند و حدود 161 هزار نفر نیز به دلیل عوارض فشار خون و بیماری های سکته های مغزی و قلبی و بیماری های مزمن کلیه از بین رفته اند.   او افزود:  رئیس حمهور در طرح ملی سلامت با بسیج کنترل فشار خون به شکل یک تحول در نظام پیشگیری کشور موافقت کردند و به سازمان های مختلف کشور ابلاغ شد؛ وزارت بهداشت نیز همزمان در دستگاه های غیر دولتی با بسیج جامعه پزشکی، انجمن های علمی،سازمان نظام پزشکی و ثمن های نظام پزشکی امروز کار بسیج کنترل فشار خون را در مراکز سیار و ثابت خود شروع کرده و تا 15 تیر این طرح ادامه خواهد داشت.
 نمکی درباره شعار سال که" فشار خون را بدانیم و بشناسیم" است گفت: حداقل ۴۰ درصد و در برخی مناطق تا ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشارخون خود اطلاع ندارند بنابراین اولین گام ما دانستن اهمیت فشار خون است.  وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر مردم فشار خون را بشناسند و از عوارض آگاهی داشته باشند نمک را از زندگی خود حذف خواهند کرد چرا که درمان به موقع حداقل از 30 درصد بیماری های مربوط به فشار خون بالا در بازه زمانی کوتاه کم خواهد شد بنابراین با تسهیلاتی که ایجاد شده افراد بین 30 تا 70 سال می توانند فشار خون خود را کنترل کنند. آمارها نشان می دهد موارد ثبت شده فشار خون در زنان به دلیل کنترل های دوره ای بیشتر است چون استفاده از قرص های ضد بارداری احتمال بالارفتن فشار خون را بیشتر می کند.  او افزود: تمام مراکز بهداشتی درمانی در شهرها و روستاها و پایگاه های بسیج، کارخانه ها و مراکز فعال صنایع، ایستگاه های سیار در معابر و مساجد، تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی، داروخانه ها و مراکز برگزاری نماز جمعه تا 15 تیر در کنترل فشار خون هموطنان همکاری خواهند داشت.  نمکی گفت: در بیماری های غیر واگیر مهمترین عامل سبک زندگی است که در فشار خون اساسی نیز نقش وراثت، شیوه زندگی و تغذیه بسیار مهم است همچنین در فشار خون ثانویه علتی غیر این ها دارد که مردم می توانند با کاهش مصرف نمک و کنترل 30 درصدی مصرف نمک به میزان قابل توجهی فشار خون خود را کنترل کنند. وزیر بهداشت با بیان اینکه متوسط مصرف نمک در کشور ما 2 برابر دنیاست افزود: رفتار و الگوی تغذیه ای در فشار خون تاثیر بسزایی دارد. وزیر بهداشت گفت: با مراجعه به مراکز کنترل فشار خون، فشار خون در سامانه ثبت می شود و به پزشک برای درمان و مشاور برای کنترل فشار خون معرفی می شوند و دستورات لازم برای کنترل فشار خون را دریافت خواهند کرد.  سعید نمکی گفت: اگر فشار خون یک مریض سال ها قبل از ابتلا به سکته قلبی و مغزی و نارسایی کلیوی کشف شود هزینه کمتری خواهد داشت.
 او افزود: با تمهیدات اندیشیده شده و دستورات رئیس جمهور برای تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی به جز 20 قلم دارو مشکل کمبود دارو نداریم.  وزیر بهداشت درباره پرونده الکترونیکی سلامت گفت: در برنامه پنجم درباره پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و پزشک خانواده چندین تکلیف قانونی داریم که اولین گام در این مسیر پرونده الکترونیک است تا در کنار آن نظام ارچاع و پزشک خانواده نیز تشکیل شود. نمکی افزود: تا پایان خرداد ماه برای هر ایرانی یک پرونده الکترونیک سلامت با شماره ملی خواهیم داشت و ثبت اطلاعات افراد در مراکز پزشکی، مقدمه ای برای فراهم شدن سیستم ارجاع خواهد بود که تا پایان سال اجرایی خواهد شد.  او با بیان اینکه دیابت نیز بعد از فشار خون در ناتوانی افراد بسیار موثر است، افزود: و دیابت را نیز به عنوان برنامه پیشگیرانه ملی دنبال خواهیم کرد.  وزیر بهداشت در ادامه درباره علائم فشار خون نیز گفت: سردردهای ناگهانی، اختلالات عصبی خاص، اختلالات بینایی، سرگیجه و مشکلات قبلی مثل تبش قلب و آریتمی قلب از علائم فشار خون است اما فشار خون مزمن ممکن است علائمی نداشته باشد.  
  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: فشار خون بیماری غیر واگیر کنترل فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۷۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر بهداشت با ساکنان منطقه ۱۸ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، همزمان با سفر رئیس جمهور به جنوب تهران، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منطقه ۱۸ رفت و با برپایی میز خدمت در دیدار چهره به چهره، پای صحبت ساکنان این منطقه نشست.

دکتر عین اللهی در حاشیه این دیدار، کمبود برخی دارو‌ها، پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی و مسائل درمانی اتباع را از جمله مسائلی برشمرد که در این دیدار ساکنان منطقه ۱۸ تهران مطرح کردند.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع کمبود برخی دارو‌های خاص گفت: در این منطقه داروخانه‌هایی را که داریم فعال هستند، اما نیاز داریم که تقویت شوند.

دکتر عین اللهی افزود: داروخانه‌هایی مانند ۱۳ آبان که در برخی مناطق وجود دارد باید در این منطقه هم تاسیس کنیم تا مردم بتوانند دارو‌های خاص را راحت‌تر تهیه کنند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: نمونه برخی دارو‌های خارجی را شرکت‌های دانش بنیان تولید کردند، اما برخی افراد همچنان اصرار دارند که از دارو‌های خارجی استفاده کنند که این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد با این وجود اگر متخصصان تاکید کنند برخی دارو‌ها را باید وارد کنیم، حتما تامین می‌کنیم.

دکتر عین اللهی در ادامه گفت:بیمارستان یافت آباد مرکز درمانی این منطقه است که به صورت خیریه اداره می‌شود قرار است از این بیمارستان بازدید کنیم و کمبود‌هایی که دارد، شناسایی و به برطرف شدن این کمبود‌ها کمک کنیم.

وزیر بهداشت درباره برخی مسائلی که مردم درباره پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی مطرح کردند هم گفت:در وزارت بهداشت بنا این است که شمار مراکز دولتی دندانپزشکی را زیاد کنیم و تا امروز ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی ایجاد کردیم، اما بیشتر شدن شمار این مراکز را در دستور کار داریم.

دکتر عین اللهی افزود:همچنین سعی داریم مراکز دولتی دندانپزشکی را دو یا سه شیفته کنیم تا از دندانپزشکان بیشتری استفاده کنیم و تنها راهی که می‌توان خدمات دندانپزشکی را افزایش دهیم، افزایش تعداد مراکز است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: دنبال این هستیم که برخی قسمت‌های دولتی را برون سپاری کنیم و اگر افرادی آماده هستند، قرارداد همکاری ببندند، آماده هستیم امکانات را در اختیار آنها قرار دهیم که با امکانات و تعرفه دولتی به مردم خدمت رسانی کنند.

دکتر عین اللهی همچنین گفت: یکسری مسائلی را که شهروندان منطقه ۱۸ مطرح کردند خارج از مسائل پزشکی و بهداشتی بود که به قسمت مربوطه منتقل می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • دیدار‌ چهره به چهره وزیر بهداشت با مردم منطقه ۱۸ تهران
  • دیدار وزیر بهداشت با ساکنان منطقه ۱۸ تهران
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • اجرای طرح تشدید کنترل کیفی آب و کیفیت مواد غذایی در اهواز
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • بازسازی اورژانس‌ها در اولویت قرار گرفت