Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-20@02:23:52 GMT

تشدید اختلاف بولتون با پامپئو درباره ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۷۶۱۶

تشدید اختلاف بولتون با پامپئو درباره ایران

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با تشریح رویکردهای مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا نوشت که تکروی‌های بولتون در قبال ایران و موضوعات سیاست خارجی باعث تشدید اختلاف با پامپئو شده است.

به گزارش مشرق، افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران باعث شده تا اختلافات میان مشاوران ارشد سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یعنی «ماپک پامپئو» مشاور امنیت ملی و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش نشریه پالتیکو، کارزار فشار حداکثری علیه تهران باعث تشدید شکاف‌ها میان  دو مرد سیاست خارجی ترامپ شده است. بولتون کنترل شدیدی درباره روند تصمیم گیری امنیت ملی آمریکا داشته و به معرفی روند جدیدی درباره رویکرد سیاست آمریکا پرداخته است.

بیشتر بخوانید: ادعاهای آمریکا علیه ایران در اروپا هم خریدار ندارد ترامپ: جنجال‌ها درباره تنش‌ها با ایران اخبار جعلی است

از سوی دیگر، پامپئو و «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرده‌اند که هدف دولت در تشدید فشارها علیه ایران انجام مذاکرات مجدد با ایران بوده است.

اما بولتون که پیش از پیوستن به کاخ سفید آشکارا خواستار تغییر رژیم در ایران بوده، به شدت درباره  ارزش مذاکرات با دشمنان ابراز تردید کرده بود. در حالی که پامپئو به شدت در حال کار کردن درباره پیشبرد رویکرد سیاست خارجی رئیس جمهوری است اما بولتون تلاش می‌کند که این سیاست را در خلاف جهت خواسته رئیس جمهور شکل دهد.

از پامپئو 55 ساله به عنوان فردی که به رئیس جمهور وفادار است یاد می‌شود و وی به ندرت دیدگاه‌های رئیس جمهور را به چالش کشانده است. برخی مقامات دولت معتقدند که این عضو سابق کنگره که اخیرا نیز درباره شرکت در انتخابات سنا ابراز تمای کرده، تا حد زیادی همچنان به فکر آینده سیاسی خود است اما در مقابل، بولتون که سال‌ها مناصب دولتی داشته و هرگز تردیدی در ارائه دیدگاه‌های غیرقابل قبول نداشته در سن 70 سالگی منصب مشاور امنیت ملی را بر عهده دارد که به نظر می‌رسد آخرین پست وی در دولت خواهد بود.

«دیوید روتکوف» مشاور بازرگانی که کتاب‌هایی درباره سیاست خارجی آمریکا نوشته است، گفت: پامپئو خود را به عنوان فردی نشان داد که خیلی زیاد دیدگاه‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی را درک می‌کند. در مورد ایران، مقامات آمریکایی گفته‌اند که رویکردهای واگرای آنها در تعامل با رئیس جمهور باعث تصعیف روابط آنها شده است این در حالی است که آمریکا در حال صف آرایی نظامی در برابر ایران بوده و ایران نیز تهدید کرده که از توافق هسته‌ای سال 2015 که با دولت اوباما و 5 کشور دیگر حاصل شده، خارج خواهد شد.

اگر چه بولتون و پامپئو به طور گسترده‌ای دارای غرایز ستیزه‌جوی یکسانی هستند اما زمانی که اختلافات افزایش می‌یابد، بولتون کاملا شفاف ساخته که چرا وی به عنوان فردی عاری از روندهای بروکراتیک یاد می‌شود.

وی بر خلاف کسانی که پیش از این سمت مشاور امنیت ملی را بر عهده داشته‌ و معمولا به عنوان داوری بی طرف رفتار می‌کردند، به طور تهاجمی به شکل دادن سیاست خارجی آمریکا می پردازد.

«مک مستر» که پیش از بولتون مشاور امنیت ملی را برعهده داشته به طور گسترده‌ای به دلیل ایفای نقش در روند بین اداری تحسین شده بود. برخی مقامات از جمله پامپئو و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع سابق حتی از اینکه مک‌مستر میزبان جلسات بسیار زیادی است شکایت داشتند. اما از دیدگاه بولتون، این اقدامات به کناری رفته‌اند.

مک مستر هفته‌ای دو جلسه ساعت 7:30 صبح میان مقامات ارشد امنیت ملی برگزار می‌کرد که از زمانی که بولتون وارد کاخ سفید شده این جلسات لغو شده‌اند.

روند غیر رسمی که ریشه گرفته شامل جلسه صبحانه هفتگی است که با حضور بولتون، پامپئو و «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع برگزار می‌شود.

یکی از نتایج این موضوع آن است که تصمیم گیری بسیار متمرکز شده که سبب شده تا پامپئو این احساس را بکند که از روند تصمیم گیری کنار گذاشته شده است.

یکی از مقامات سابق دولت که همچنان به پامپئو نزدیک است، گفت: بولتون زیاد روحیه همکاری ندارد و تمایل دارد تا کارها را خود انجام دهد اما پامپئو ذاتا به دنبال همکاری است و حتی اگر در کاری ضرورتی به همکاری وجود نداشته باشد وی احساس می‌کند که باید همکاری کند چون وی وزیر امور خارجه است.

یک مقام ارشد دولت گفت: پامپئو نارضایتی خود را از اقدام بولتون در استفاده از توئیتر در اعلام اقدام سیاسی آمریکا پیش از آنکه با وی رایزنی شود، اظهار داشته است.

توئیت‌های مکرر بولتون یکی از چندین شیوه‌ای است که وی برای ارائه دیدگاه‌های مشهود غیر معمولی که مناسب یک دیپلمات باشد،استفاده می‌کند در حالیکه بسیاری از مشاوران امنیت ملی آمریکا کمتر به مسافرت خارجی می‌رفتند، وی سفرهای خارجی متعددی از جمله به تل‌آویو، روسیه، ترکیه و آمریکای لاتین داشته است.

ترامپ چند روز پیش درگیری با تیم امنیت ملی خود را رد کرد اما پس از آنکه بولتون بیانیه به شدت جنجالی صادر کرد و طی آن ایران را به «ضربه‌ای بی‌رحمانه» تهدید کرد، ترامپ به خبرنگاران گفت که گاهی وی باید دیدگاه‌های قوی مشاوران ارشد خود را ملایم کند. در همان روز نیز پامپئو بیانیه‌ای از سوی خود منتشر کرد و ایران را تهدید به استفاده از زود کرد اما در پایان بیانیه خود لحن متفاوتی استفاده کرد و با اشاره به اظهارات سابق ترامپ، از ایرانی‌ها برای مذاکره دعوت کرد.

وی در این بیانیه گفته بود: همانطور که رئیس جمهور روز گذشته اعلام کرد، وی منتظر روزی است که با رهبران ایران در راستای رسیدن به یک توافق دیدار کند و بسیار مهمتر، گام‌هایی برداشته شود که به ایران آینده‌ای که سزاوار آن است داده شود.

متحدان هر دو (بولتون و پامپئو) هرگونه اختلاف بین آنها را رد کرده و این اختلافات را بسیار ناچیز توصیف کرده‌اند.

«مارک دوبوویتز» مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) که به مقامات ارشد دولت ترامپ نزدیک است می‌گوید: فکر می‌کنم که گفت‌وگوها میان این دو در راستای خطی به طور 40 یارد (از واحدهای اندازه گیری) است و هرگونه اختلاف درباره اعمال فشارهای حداکثر متوالی درباره ایران، تاکتیکی است.

یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: پامپئو و بولتون در خصوص سیاست‌ها در قبال ایران کاملا همراستا هستند.

تشدید بیشتر تنش، کارو زار آرامی است که تیم بولتون علیه برایان هوک، نفر پامپئو درباره ایران به راه انداخته است. هوک که مورد حمایت پامپئو است به دنبال تمدید معافیت‌هایی بود که دولت ترامپ به هشت کشور برای ادامه خرید نفت از ایران با وجود تحریم‌های آمریکا داده بود.

این تلاش‌ها شامل تماس با خبرنگارانی بود که این گزارش‌ها را منتشر کردند که هوک در قبال ایران ضعیف عمل می‌کند و همین موضوع باعث تشدید جدال‌های داخلی شد که سرانجام به پیروزی بولتون منتهی شد و پس از آن وزارت خارجه اعلام کرد که هیچگونه تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران داده نخواهد شد.

«گرت مارکوس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: در راستای خواسته رئیس جمهور، بولتون در حال همکاری تنگاتنگ با وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی است که این اطمینان حاصل شود که دولت آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

بولتون و متحدانش گفته‌اند که به دنبال ضربه زدن به همکاران خود نبوده و فقط به دنبال شکل دهی به روند امنیت ملی است که بازتاب دهنده رویکرد ترامپ بوده، می‌باشند.

منتقدان بولتون از این موضوع شکایت دارند که وی به طور گسترده‌ای نشست کمیته‌ اصلی که شامل اعضای برجسته کابینه است را از دور خارج کرده است. این کمیته اقدامات سیاسی را پیش از ارائه به رئیس جمهور، به بحث و بررسی و آماده سازی می‌گذارد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز بندر فجیره آمریکا ایران ترامپ جان بولتون مایک پمپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۷۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند

یورونیوز در گزارشی به بررسی این پرسش پرداخت که «چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائیل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت یورونیوز با بررسی گزارش‌های رسانه‌های غربی نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌گوید احتمال اینکه بعد از حملات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل، آمریکا تحریم‌های چشمگیری را علیه صادرات ایران وضع کند بعید به نظر می‌رسد.

اندکی پس از آنکه تهران حمله آخر هفته خود را آغاز کرد رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را به ناتوانی در اجرای اقدامات موجود متهم کردند و وعده دادند که مجموعه‌ای از لایحه‌ها را برای تشدید تحریم‌های ایران اتخاذ خواهند کرد. استیو اسکالیس، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، در گفت‌وگو با فاکس نیوز در این خصوص گفت: «دولت فروش نفت را برای ایران آسان کرده است و درآمدهایی برای آنها ایجاد می‌کند که برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌شود.»

فشار سیاسی برای تنبیه ایران یک مشکل دیگر برای دولت ایجاد می‌کند: چگونه می‌توان از چنین حملاتی در آینده بدون تشدید تنش‌های منطقه‌ای، افزایش قیمت نفت یا دشمنی با چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، جلوگیری کرد. واشنگتن برای ماه‌ها گفته است که یکی از اهداف اصلی‌اش این است که مانع از تبدیل مناقشه غزه بین حماس و اسرائیل به یک جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای شود.

چندین تحلیلگر منطقه‌ای گفتند که تردید دارند که بایدن اقدام قابل توجهی برای تشدید اجرای تحریم‌های کنونی ایالات متحده برای خفه کردن صادرات نفت خام ایران، انجام دهد.

اسکات مدل‌، افسر پیشین سیا و رئیس کنونی شرکت راپیدان انرژی در این خصوص می‌گوید: «حتی اگر این لوایح تصویب شوند، سخت است که ببینیم دولت، تحریم‌های موجود را برای کاهش یا محدود کردن صادرات نفت ایران به شکل معناداری اعمال کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از توافق هسته‌ای تهران، تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران را دوباره فعال کرد. دولت بایدن هم با تحریم شرکت‌ها در چین، امارات عربی متحده و جاهای دیگر به دنبال مقابله با دور زدن این تحریم‌ها بوده است.

علی‌رغم این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند که صادرات نفت ایران به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. اسکات مدل می‌گوید این میزان نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روزی است که ایران قبل از تحریم‌ها صادر می‌کرد. تأثیر احتمالی بر قیمت بنزین یکی از دلایلی است که بایدن، با احتیاط درخصوص محدود کردن صادرات نفت ایران رفتار می‌کند.

کیمبرلی داناوان، کارشناس تحریم‌ها در شورای آتلانتیک، می‌گوید: تحریم‌های مرتبط با نفت در دو سال گذشته به شدت اجرا نشده است. به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت، من انتظار ندارم که دولت در واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، اجرای تحریم‌ها را تشدید کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: دولت بایدن هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده و به افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ادامه داده است. تحریم‌های گسترده و همپوشانی ما علیه ایران همچنان پابرجاست و ما به اجرای آن‌ها ادامه می‌دهیم. اجرای تهاجمی تحریم‌ها همچنین می‌تواند روابط آمریکا و چین را بی‌ثبات کند، روابطی که مقامات چینی و آمریکایی پس از یک دوره دشوار پس از سرنگونی یک بالون نظارتی مشکوک چینی که از قلمرو ایالات متحده، تلاش شده ترمیم شود. تقریباً تمام نفت ایران که وارد چین می‌شود به‌عنوان منشأ مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه شناخته می‌شود و توسط «ناوگان تاریک» نفتکش‌های قدیمی حمل می‌شود که معمولاً هنگام بارگیری در بنادر ایران، فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند. متخصص ردیابی نفتکش‌ها ورتکسا آنالیتیکس تخمین زده که چین در سال گذشته رکورد ۵۵.۶ میلیون تن متریک یا ۱.۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده است. این رقم تقریباً ۹۰ درصد از صادرات نفت خام ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

واشنگتن برای کاهش صادرات نفت ایران باید چین و نهادهای درگیر در تجارت این کشور را هدف بگیرد. یکی از منابع مطلع و مرتبط با این موضوع به رویترز می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید به دنبال صادرات نفت ایران باشید، بله، باید اقدامی معنادار علیه چین انجام دهید. اما آیا واقعا قصد دارید به دنبال بانک‌های بزرگ بروید و آیا قرار است کاری انجام دهید که نه تنها دولت فعلی که حتی دولت ترامپ هم انجام نداده است؟»

دیگر خبرها

  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش
  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
  • ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد
  • اردن: ایران قصد افزایش تنش ندارد
  • اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند