تأکید بر ضرورت فهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ولایت معنوی قرآن
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۸۲۹۴
نشست چشمانداز گام دوم انقلاب و تبیین نقش مؤسسات قرآنی در تحقق اهداف آن با حضور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی غرفه اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت کشور در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام حمید محمدی به تبیین مهمترین ابعاد تبیین راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآنی پرداخت و گفت: این بیانیه در چهل سالگی انقلاب تدوین و ارائه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی این بیانیه را نه تنها یک نظریه بلکه یک میثاق غلیظ مبتنی بر سنتهای الهی دانست و گفت: این بیانیه میثاق ولیفقیه و جامعه در امتداد ولایت خداوند و پیامبر و هدایتگری است. این میثاق در حوزه مؤمنان است و مؤمنان عموم و مسئولان مؤمن را دربر میگیرد. مواجهه مسئولان با بیانیه باید به عنوان میثاق غلیظ باشد.
وی با بیان این که اجرا و تعهد به این میثاق موجب پیشرفت میشود، گفت: وارد شدن به آستانههای پیشرفت و کمال انقلاب بر اثر عمل به این میثاق به ویژه توسط مسئولین نظام میسر است.
وی با تأکید بر این که این بیانیه و یا به تعبیری میثاق، نقطه عزیمت و مبدأ حرکتی دارد که همان خودآگاهی و خودشناسی فردی و ملی است، گفت: دومین نکته در این بیانیه یک گوهر و دال مرکزی است که امید و آیندهاندیشی مثبت و امیدواری به فضل خداوند محسوب میشود. از دیگر نکات مهم در این بیانیه هدایت ارادهها برای مجاهده و بنیانگذاری تمدن نوین اسلامی است. در واقع تمام این مسیر بر اساس خطوط هدایتی قرآن و تفسیر عملی و اعتقادی آموزههای قرآنی است.
محمدی به سایر مفاهیم قرآنی در تبیین راهبردی بیانیه اشاره و بیان کرد: ابتدای این بیانیه حدیث دستاوردها و افتخاراتی است که بر اثر مجاهده و سختیها به دست آوردیم. باید مدام آن را به خود تذکر دهیم. فضای کنونی جامعه دچار خودکمبینی و ندیدن دستاوردهای بزرگ انقلاب است و به شدت از سوی رسانههای غربی بازتولید میشود. این در حالی است که حدیثهای متعددی از پیامبر اکرم (ص) موجود است که تأکید بر آن دارد که باید حدیث نعمت خدا را مدام متذکر شویم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، خودشناسی انسانی و ایمانی را از دیگر مفاهیم قرآنی مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب خواند و گفت: همانگونه که معرفت نفس انفع معارف برای بشر است، معرفت قوتها و ارادههای جمعی و اجتماعی و ظرفیتهای اجتماعی نیز مهمترین شناخت جامعه برای پیشرفت و کمال است. از این رو در ابتدای بیانیه، بیان نعمتها و ظرفیتهای جامعه است.
محمدی روح حاکم بر بیانیه را متأثر از مفاهیم و فضای قرآنی دانست و اظهار کرد: مفاهیمی همچون جهاد، مجاهدت، تقوا، قیامت، استقامت، اراده، ولایت، دشمنشناسی و بصیرت در این بیانیه به چشم میخورد.
وی با تأکید بر اینکه نظامسازی قرآنی با همه ابعاد خود در این بیانیه تجلی دارد و گوهر تغییر و تحول متعالی جامعه محسوب میشود، گفت: در این بیانیه مباحث نظامسازی قرآنی ارائه و بر ضرورت امیدواری و پرهیز از ناامیدی تأکید شده است.
همچنین در بیانیه یادآور شده است که عاقبت پرشکوه در پرتو عمل به تکالیف و ایمان به خداوند و رسول و کتاب بوده و این انقلاب هم در همین مسیر است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این که باید از مصادره این بیانیه توسط برخوردهای سطحی و نگاههای خنثی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: در این بیانیه هم در مقام نفی و هم در مقام اثبات کارکردهایی وجود دارد. تقویت نگاه و روحیه انقلابی و جهادی و جوانگرایی در مقام اثبات است و تحریفزدایی از انقلاب، پرهیز از کسالت، دلگرمی دادن به دشمن، عدم اتکا به مردم و الطاف خدا و مسئولان، نگاه غیرانقلابی، اقتصاد مصرفی و وابسته نیز منظر نفی است که در این بیانیه نفی شده است.
وی با بیان این که نظامات هستیشناسانه، نظامات ارتباطات و مسائل مستحدثه را باید از قرآن بیاموزیم، افزود: وظیفه نهادهای علمی، تبیین راهبردی این متن و پرهیز از مواجهه عوامانه و سطحی در گستره حوزه و دانشگاه با این بیانیه است. آنچه مهم است، فهم این بیانیه در ولایت معنوی قرآن و یا تحلیل آن بر اساس برخی اصول قرآنی است، لذا این بیانیه در راستای هدایتی قرآنی است که در صدد احیای حیات طیبه انسانی و رسیدن انسانی به تعالی محسوب میشود.
محمدی مؤسسات قرآنی را عقبه استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: دو خصیصه مردمی بودن و قرآنی بودن که مربوط به انقلاب اسلامی ایران است، در مؤسسات قرآنی نیز وجود دارد و بنابراین از کارکردهای متعدد و پرمنفعتی برخوردار هستند. در این راستا مؤسسات قرآنی باید با بازنگری و بازبینی کارکردهای خود نسبت به اجرایی شدن مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که همانا تحقق حیات طیبه، مواجهه با دشمن، خودشناسی و… است، اقدام کنند.
وی بر ضرورت توجه مؤسسات قرآنی به صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه در کنار قرآن کریم تأکید و تصریح کرد: رسالت مؤسسات قرآنی این است که خود را از سرچشمه صحیفهسجادیه، سیراب و در مدیریت معنوی جهان از آن استفاده کنند. مسیحیت برای پیشبرد اهداف خود از صحیفه سجادیه استفاده کرد و با ایجاد برخی از تغییرات و حذفها توانست به دعوت مردم بپردازد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدی در پایان این نشست کتاب آینده بشریت برای ارتقای معنویت را صحیفه سجادیه دانست.
بیستوهفتمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۸۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، با هدف آشنایی هرچه بهتر و استفاده از غذاهای سالم برای داشتن زندگی سالم نمایشگاه «یعمی از نمی» انواع غذاهایی که در قرآن از آن یاد شده است توسط دختران دبیرستان شاهد نکا برگزار شد.
خانم مفیدی مدیر دبیرستان شاهد نکا هدف از برگزاری این جشن را تعمیق ارزشها و آشنایی دانشآموزان با قرآن ضمن ایجاد خاطرهای شیرین در دبیرستان یاد کرد.
دانشآموزان این دبیرستان در ابتکاری جالب اقدام به برپایی نمایشگاه میوههای قرآنی و در حاشیه برگزاری محفل قرآنی مدرسه خود نمودند.
زیتون، انگور و عسل جزو مواد غذایی اند که در قرآن به آنها اشاره شده است و همه ما آنها را به اسم مائدههای آسمانی میشناسیم. خیار، موز و حتی عدس هم از مواد خوراکی اند که در قرآن از آنها نامی برده شده ولی شاید تا کنون آن را نشنیده باشیم.
موز با نام قرآنی طلح یکبار در سوره واقعه آیه ۲۹ آمده است. قثاء نام قرآنی خیار است که در سوره بقره به همراه عدس و سیر از آن یاد شده است. عدس نیز به همان نام عدس و یک بار در سوره بقره آیه ۶۱ آمده است.
همه مواد خوراکی که در قرآن نام آنها ذکر شده و بالغ بر ۱۲ مورد موز، انار، خیار، انجیر، سیر، پیاز، خرما، انگور، زیتون، عدس، زنجبیل، و عسل است که در نمایشگاه غذاهای قرآنی ارائه شد.
همچنین مواد غذایی مانند موز خشک، مسقطی موز، آب انار، دانه انار، مربای زنجبیل، انواع کشمش، سرکه انگور، خیار شور، موسیر، پیاز سرخ شده، چیپس خرما، قند خرما، ... و انواع مسقطی انجیر از جمله فرآوردههای مواد خوراکی قرآنی اند که قابل دسترسی در نمایشگاه اند.
نمایشگاه غذا اسلامی و قرآنی با هدف بهبود و ارتقای سطح کیفی سفرههای مردم وبرای جلوگیری از بیماریهای مختلف برگزار شد.