Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در ارزیابی تحولات اخیر منطقه خاورمیانه گفت: روشن است که شرایط منطقه متشنج است و در این تردیدی نیست. اتفاقاتی هم در فجیره امارات به وقوع پیوسته که البته کشورهایی مثل آلمان اعلام کردند که مشخص است هیچ ردپایی از جمهوری اسلامی ایران در این اتفاقات وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: واضح است که اگر ایران به گونه‌ای در این مساله دخالت داشت، در یکی دوساعت اول با خبرسازی و طراحی تبلیغاتی در بوق و کرنا کرده و انواع موضوعات را مطرح می‌کردند؛ اینکه مدتی هم از این ماجرا گذشته آنها در حال تفکر هستند که چگونه می‌توانند طراحی‌های جدیدی انجام دهند. 

این دیپلمات پیشین گفت: در همین رابطه برخی رسانه‌های عربی هم مطالبی منتشر کردند مبنی بر اینکه نیرویی می‌تواند این کار را انجام دهد که علاوه بر دارا بودن سرویس‌های اطلاعاتی پیشرفته با برخی کشورهای عربی هم در ارتباط بوده و اطلاعات ریزی داشته باشد. 

وی افزود: آنها در نهایت هم این‌گونه نتیجه‌گیری کرده بودند که تنها طرفی که با این شرایط مطابقت دارد، رژیم صهیونیستی است و با توجه به اینکه اسرائیل تلاش می‌کند پای آمریکا بیش از گذشته به منطقه باز شود، ماجرای فجیره اگر کار عربستان نباشد قطعا کار رژیم صهیونیستی است. 

سفیر پیشین ایران در امارت متحده عربی در واکنش به ادعای وزیر خارجه پیشین عربستان سعودی مبنی بر این‌که انصارالله یمن به دستور تهران تاسیسات آرامکو را هدف قرار داده‌ است، گفت: انصارالله یک گروه مستقل در یمن هستند و دولت مستقر دارند. اگرچه یمن به دلیل دخالت‌های سعودی و امارات و حمایت آمریکا عملا تجزیه شده است اما به هرحال دولتی هستند که اقدامت‌شان در پاسخ به جنایات سعودی‌ها صورت می‌گیرد. انصارالله نیز اعلام کرده‌ تحرکاتش هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی ادامه داد: اساسا مساله انصارالله و سعودی‌ها موضوع بین طرفین است و ریشه‌اش را هم باید در جنایات سعودی‌ها جست‌وجو کرد. البته در همین مساله یمن اختلافات جدی بین عربستان سعودی و امارت در حال بروز است. ریاض باید ریشه اقدامات انصارالله را در جنایات و تجاوزات روزمره خود علیه مردم بی‌دفاع یمن جست‌وجو کند.

آصفی در رابطه با اختلاف‌های کاخ سفید در خصوص نوع برخورد با ایران گفت: بعید می‌دانم در نوع نگرش و نوع رویکرد به ایران اختلافی در واشنگتن وجود داشته باشد، ولی در روش قطعا اختلافاتی وجود دارد کما اینکه بین اوباما و ترامپ هم در روش اختلاف وجود داشت اما هر دو به دنبال تضعیف حداکثری تهران بودند. 

وی ادامه داد: در کاخ سفید هم نسبت به روش‌ها ممکن است تفاوت دیدگاه باشد و البته برخی احتمال می‌دهند این تفاوت دیدگاه تقسیم کار است که بولتون در اظهاراتی تهران را تهدید کرده و بعد ترامپ صحبت‌های دیگری را مطرح کند ولی ممکن است اختلاف‌نظر هم وجود داشته باشد. البته ما به زمان انتخابات در آمریکا هم نزدیک می‌شویم و ترامپ سر دوراهی مانده است. جنگ، آرای رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده را پایین می‌آورد و از جنگ چیزی عایدش نخواهد شد؛ چراکه وی پیش‌تر هم گفته بود علاقه‌ای به جنگیدن ندارد و آغاز جنگ جدید، خلاف ادعاهای انتخاباتی وی است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه در پاسخ به این سوال که تنش‌های موجود در منطقه تا چه میزان این فرصت را به اروپا می‌دهد تا علیرغم اولتیماتوم تهران، به عدم اجرای تعهدات خود تداوم ببخشد هم گفت: امیدوار هستیم اروپا به این میزان عاقل باشد که بی‌عملی خود در قبال برجام را پایان ببخشد.

وی ادامه داد: البته این اشتباه است که فکر کنیم اروپا بعد از خروج ترامپ، تعهدات خود در قبال تهران را به حالت تعلیق درآورد؛ در زمان حضور اوباما یک سال تا یک سال و نیم زمان وجود داشت اما اروپا در آن زمان هم کار چندان جدی انجام نداد. البته این اولتیماتومی که تهران اعلام کرده شاید اروپا را وادار به تفکر کند. 

وی افزود: البته اروپا بارها اعلام کرده که برجام یک توافق امنیتی است و برای همین هم هیچ‌گاه به دنبال عادی‌سازی اقتصادی، مسائل بانکی و نفت ایران نرفتند. آنها به دنبال برداشتن تحریم‌های ایران نبودند و فقط به قول خودشان آمدند تا مشکل امنیتی اروپا را حل کنند.  

آصفی گفت: حالا آنها باید بدانند اگر برجامی وجود نداشته باشد و فقط جسدش بماند، طرفین در آینده فقط باید سر قبر برجام بروند؛ آنها نباید فکر کنند برجامی فقط در حد نام وجود دارد و آنها کار عملی انجام ندهند چرا که آن‌وقت مجبور می‌شوند هزینه‌های امنیتی آن را پرداخت کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خاورمیانه عربستان سعودی حمیدرضا آصفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه

همزمان با تلاش رژیم صهیونیستی برای پاسخ به حمله ایران، تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی فارغ از جنبه نظامی از نظر اقتصادی نیز دست بسته‌ای برای گشودن جبهه جدیدی علیه خود دارد.

یک پایگاه خبری وابسته به یهودیان آمریکا با نام فوروارد در این باره نوشت: سوال بزرگی که در ذهن جهانیان وجود دارد این است: آیا رژیم صهیونیستی تلافی خواهد کرد؟ یک جنبه حیاتی که سیاست‌گذاران رژیم صهیونیستی باید در پاسخ به این پرسش مورد توجه قرار دهند این است که آیا اقتصاد رژیم صهیونیستی تاب تحمل گشودن جبهه نظامی جدیدی را دارد یا خیر. با نگاه جدی به اعداد باید گفت احتمالاً نه.

اقتصاد این رژیم حتی در حال حاضر هم تحت فشار تبعات ناشی از جنگ ۶ماهه با حماس قرار دارد. تخمین زده می‌شود که جنگ با حماس در مجموع نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار هزینه در برداشته است که این رقم معادل بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی است. به عبارت دیگر جنگ با حماس به ازای هر اسرائیلی ۶ هزار دلار هزینه داشته است. این مقدار پول بسیار زیادی است، به ویژه آن که بدانیم هزینه‌های دفاعی سالانه رژیم صهیونیستی تا قبل از سال ۲۰۲۳ حدود ۵ درصد تولید ناخالص داخلی بود، و اکنون این رقم دو برابر شده است.

برای پوشش این افزایش هزینه‌ها، رژیم صهیونیستی باید کارهایی مثل افزایش مالیات‌ها، کاهش سایر هزینه‌ها و استقراض انجام دهد. برای رژیم صهیونیستی، افزایش مالیات در حال حاضر گزینه مناسبی نیست، زیرا رشد اقتصادی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۱ درصد نسبت به سه ماهه قبل از آن کاهش یافته که ناشی از کاهش مصرف و سرمایه‌گذاری به دلیل جنگ بوده است. این انقباض اقتصادی باعث شده که رشد سالانه سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل به کمتر از یک سوم برسد یعنی از ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند.

روزنامه جروزالم پست با اذعان به وخامت اوضاع اقتصادی این رژیم نوشت آمار اقتصادی منتشر شده از سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ تصویری گویاست که نشان دهنده مشکلات مالی برای اقتصاد اسرائیل است.

هزینه‌های دولت در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم ۸۳.۷ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مصرف بخش خصوصی ۲۶.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است. صادرات کالا و خدمات در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۲.۵ درصد و واردات کالا و خدمات ۴۲.۴ درصد نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشته است.

این انقباض اقتصادی فقط در اعداد بیان نمی‌شود، بلکه در خیابان‌های رژیم صهیونیستی احساس می‌شود. با توجه به فراخوان حدود ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای چند ماه اول پس از ۷ اکتبر، بسیاری از بخش‌های اقتصادی با کمبود نیرو مواجه شدند. ۱۳۵ هزار نفر در نوار غزه و نزدیک مرز شمالی از خانه‌های خود آواره شده‌اند، به این معنی که تمام فعالیت‌های تجاری در آن مناطق که تقریباً یک سوم مساحت اسرائیل را شامل می‌شود به طور کامل تعطیل شده است. ممنوعیت فعالیت کارگران فلسطینی در رژیم صهیونیستی نیز به رکود قابل توجهی در بخش‌هایی مانند کشاورزی و ساخت و ساز منجر شده است. همه این عوامل باعث تولید کمتر می‌شود که به معنای درآمد کمتر برای اسرائیلی‌ها و به نوبه خود مالیات کمتر برای رژیم است.

رژیم صهیونیستی برای پوشش این جنگ هزینه‌های خود را تا جایی که امکان داشت کاهش داد، اما در بیشتر موارد، وام گرفتن را انتخاب کرد. کسری بودجه به ۵.۶ درصد تولید ناخالص داخلی رسید که بسیار بیشتر از هدف سنتی ۲.۲۵ درصد در سال‌های "عادی" بود. آژانس‌های اعتباری بین‌المللی رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را کاهش داده‌اند. کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی به این معنی است که دریافت وام از بازارهای مالی بین‌المللی برای این رژیم سخت‌تر و گران‌تر می‌شود و فشار بیشتری را بر مالیات‌دهندگان رژیم صهیونیستی در سال‌های آینده وارد خواهد کرد.

این ها حقایق اقتصادی تلخی هستند که رژیم صهیونیستی اکنون باید بر اساس آن تصمیم بگیرد که چگونه و چه زمانی به حمله بی‌سابقه ایران در اوایل صبح یکشنبه واکنش نشان دهد. یکی از مشاوران اقتصادی سابق رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی برآورد کرد که هزینه موشک‌هایی که در شب حمله ایران برای رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران شلیک شد حدود ۱.۱ تا ۱.۴ میلیارد دلار در تنها یک شب بوده است. اگر درگیری با ایران تشدید شود، ممکن است حملات بسیار بیشتری از این نوع توسط ایران انجام شود که رژیم صهیونیستی و متحدانش را مجبور به تامین مالی ده‌ها میلیارد دلار بیشتر کند. این در حالی است که هزینه ایران یک دهم این رقم تخمین زده می‌شود.

باید اذعان کرد بسته بسیار سخاوتمندانه و مورد انتظار ۱۴ میلیارد دلاری کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی نیز کافی نخواهد بود. این در حالی است که تصویب بسته فعلی برای کنگره به اندازه کافی چالش برانگیز بوده است، چه رسد به فکر گسترش آن باشد.

با توجه به این حقایق، سیاست‌گذاران رژیم صهیونیستی هنگام محاسبه پاسخ تلافی جویانه به ایران باید شرایط شکننده اقتصادی خود را هم در نظر بگیرند و به اصطلاح پیش از هر اقدامی دو بار فکر کنند.

دیگر خبرها

  • پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب آبروی جهان اسلام شد
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • می‌خواهیم اقدام اسرائیل در قبال ایران با کمترین تنش‌ها همراه باشد
  • مخالفت با تحریم‌های جدید علیه تهران  
  • «سودهای فرضی و هزینه‌های واقعی» واکنش به پاسخ ایران/ محاسبات رژیم‌صهیونیستی، وقتی یک «قمارباز احمق» در رأس آن قرار دارد