Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@07:51:01 GMT

رمضان در اسارت به روایت یک آزاده

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۹۴۱۷

رمضان در اسارت به روایت یک آزاده

علاوه بر روزه گرفتن، نماز جماعت هم ممنوع بود اما اسرا به طور مخفیانه در دسته‌های کوچک‌تر نماز جماعت اقامه می‌کردند و با نگهداری غذای شب برای سحر، روزه می‌گرفتند.

به گزارش ایمنا، جمشید ایمانی یکی از آزادگان دوران جنگ تحمیلی است که در سن ۲۳ سالگی در مرحله دوم «عملیات بیت‌المقدس» در شلمچه به اسارت دشمن در آمد و مدت ۹ سال را در زندان‌های بعثی عراق سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آزاده دوران دفاع مقدس درباره شیوه گذران ماه مبارک رمضان در دوران اسارت روایت کرد: اسرای ایرانی روزهای آخر هفته تمام سال را سعی می‌کردند به طور مخفیانه روزه بگیرند تا برای ماه مبارک رمضان آماده‌تر شوند، حتی قبل از ماه‌های رجب و شعبان اسرا از همدیگر حلالیت می‌طلبیدند و با کمک یکدیگر برای استقبال از ماه رمضان برنامه‌ریزی می‌کردند.

علاوه بر روزه گرفتن، نماز جماعت هم ممنوع بود اما اسرا به طور مخفیانه در دسته‌های کوچک‌تر نماز جماعت اقامه می‌کردند و با نگهداری غذای شب برای سحر، روزه می‌گرفتند. برای اینکه کمبود قرآن در زندان‌ها جبران شود، اسرایی که سواد کافی داشتند، آیات قرآن را بر روی کاغذهای سیگار می‌نوشتند تا سایر اسرا بتوانند قرآن تلاوت کنند و اینگونه، اسرا قبل از اذان مغرب به همراه خواندن قرآن و دعای آن روز به استقبال نماز و افطار می‌رفتند و با وجود مخالفت عراقی‌ها مراسم شب‌های قدر هم به طور مخفیانه برگزار می‌شد.

یک روز قبل از افطار به ما گفتند غذا «بامیه» است و ما بسیار خوشحال شدیم، چرا که قند بدن ما کم شده بود و تا زمان افطار خدا را شاکر بودیم که غذای مورد علاقه ما پخته شده است؛ هنگام افطار غذای آبکی همانند آبگوشت برای ما آوردند و زمانی که پرسیدیم بامیه چه شد، گفتند: «این غذا اسمش بامیه است و عراقی‌ها به این نوع غذاها بامیه می‌گویند.»

غذای اسرا برای افطار در داخل ظرفی به نام «قسوه» ریخته می‌شد و هر ۸ تا ۱۰ نفر دارای یک قسوه بودند که پنج قاشق برنج سهم هر یک از اسرا بود؛ هر چند آب رب و مقداری لپه به عنوان خورشت با غذا داده می‌شد و برخی از اسرا همین وعده غذایی را در داخل قوطی کنسرو می‌ریختند تا اینکه برای روز بعد سحری داشته باشند تا بتوانند روزه بگیرند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دفاع مقدس رژیم بعث عراق روزه داری ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برد یک نیمه ای هوادار مقابل پیکان تهران

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین بازی هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال کشور بین تیم‌های هوادار و پیکان از ساعت ۱۶:۳۰ امروز پیگیری شد که با برد دو بر یک شاگردان مسعود شجاعی در هوادار همراه بود.

محسن سفید چقایی (۲۱) و یونس شاکری (۲۸) برای هوادار و محمدجواد آزاده (۳۱) برای خودروسازان گلزنی کرد.

عملکرد کم اشتباه هوادار باعث شد تا رضا عنایتی خیلی زود دست به تغییر در ترکیب تیمش بزند. علی اکبر رنجبر در دقیقه ۲۴ نخستین تعویضی این دیدار بود تا جای حامد پاکدل مهاجم پیکان را بگیرد.

با این حال هوادار روی پاس استثنایی داریوش شجاعیان به شاکری توانست گل دوم را به ثمر برساند اما در ادامه، این تیم پیکان بود که توسط آزاده توانست یکی از گل‌های خورده را جبران کند.

کد خبر 6082048

دیگر خبرها

  • برد یک نیمه ای هوادار مقابل پیکان تهران
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در پلدشت
  • معطلی ۲ روزه مسافران در فرودگاه شارجه امارات به روایت شهروند ایرانی + فیلم
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن