Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@19:34:41 GMT

دولت باید از گندمکاران بیشتر حمایت کند

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۹۷۷۵

دولت باید از گندمکاران بیشتر حمایت کند

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،ناصر مرادی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز گندم کاران در سال زراعی جاری، گفت : قیمت بذر، سم، کود و ماشین آلات مورد نیاز کاشت، داشت و برداشت در مقایسه با سال زراعی گذشته بر اساس نرخ تورم پیش رفته، اما قیمت ۱۷۰۰ تومانی اعلام شده برای خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم بالا نرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم به نسبت نرخ تورم پایین است، گفت : فاصله داشتن نرخ خرید تضمینی گندم با نرخ واقعی تورم باعث نارضایتی کشاورزان شده و چه بسا بتواند در فروش محصولشان به واسطه‌ها و دلال اثرگذار باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه تمامی فعالین حوزه کشاورزی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که قیمت خرید تضمینی گندم باید با قیمت‌های جهانی برابری داشته باشد، اضافه کرد: دولت باید برای حمایت از تولید و کشاورزی و غنی کردن بنیه اقتصادی گندمکاران قیمت خرید تضمینی گندم را به قیمت جهانی گندم نزدیک کند.

مرادی اضافه کرد: در حال حاضر اگر گندم را وارد کنیم با توجه به قیمت بالای ارز باید رقمی حدود ۲۲۰۰ تومان بابت واردات هر کیلوگرم گندم بپردازیم، این در حالیست که قیمت خرید تضمینی گندم در حال حاضر ۱۷۰۰ تومان است که با قیمت‌های جهانی فاصله دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگاین ایران با اشاره به ضعیف بودن احتمال قاچاق گندم به خارج از کشور، گفت: ممکن است دلالان و واسطه‌ها به دنبال سودجویی از گندمکاران باشند، اما با توجه به اینکه خارج کردن گندم از کشور باید کامیونی باشد، ارگان‌های نظارتی قطعا متوجه این امر خواهند شد و اجازه قاچاق گندم را به دلالان و واسطه‌ها نخواهند داد. با این حال احتمال قاچاق گندم هم دور از انتظار نخواهد بود.

وی گفت: اگر دولت در حمایت خود از گندمکاران تجدید نظر کند، بحث قاچاق گندم به طور کامل منتفی خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه از گندم به عنوان یک محصول استراتژیک یاد کرد که مردم به آن نیاز روزانه دارند و افزود: دولت در حال حاضر به گندمکاران سوبسید‌هایی می‌دهد که باید این سوبسید را برای حمایت از گندمکاران بیشتر کند و از این طریق دست دلالان و واسطه‌ها را از بازار گندم کوتاه کند .

 

 

انتهای پیام/د

جلوگیری از قاچاق احتمالی گندم

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میادین میوه و تره بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی، قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را اعلام کرد.

محمدعلی نیکبخت بر اساس این ابلاغیه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ به شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۲مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت گذاری اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی با تاکید بر به کارگیری رویکرد جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ تصویب نمود.


قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی شامل پنبه وش، عدس، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، سیب‌زمینی پاییزه، سیب‌زمینی بهاره، سیب‌زمینی طرح استمرار، پیاز پاییزه، پیاز بهاره و پیاز طرح استمرار به شرح جدول اعلام شد.


در اجرای بند‌های (ت) و (ر) ماده (۳۵) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، خرید‌های تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت الگوی کشت ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.


به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، رعایت کامل استاندارد‌های مربوط ضروری است.
انجام خرید‌های تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به داشتن بیمه محصول می‌باشد.
به استناد ماده (۶۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده (۳۶) آیین نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کود‌های شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی به منظور تولید محصولات سالم، خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت حد مجاز باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی است.


ردیف - نام محصول - قیمت هر کیلوگرم (ریال) - توضیحات:


۱ پنبه وش ۳۷۰۰۰۰ ریال - وش (۲) سفید مرغوب، بدون آفت زدگی، عاری از مواد خارجی (خاک، خاشاک، شاخ و برگ)


۲ عدس ۲۶۰۱۶۴ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۳ نخود ۲۵۹۰۸۰ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۴ لوبیا چیتی ۳۵۰۱۳۷ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۵ لوبیا سفید ۲۲۱۲۹۷ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۶ لوبیا قرمز ۲۲۳۲۴۶ ریال - سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه‌های ۵۰کیلوگرمی


۷ سیب‌زمینی پاییزه ۴۵۵۰۵ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۸ سیب‌زمینی بهاره ۵۰۰۴۴ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۹ سیب‌زمینی طرح استمرار ۶۰۹۸۱ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۱۰ پیاز پاییزه ۲۹۵۷۷ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۱۱ پیاز بهاره ۲۶۸۸۷ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی


۱۲ پیاز طرح استمرار ۳۷۳۲۹ ریال - مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

دیگر خبرها

  • ۱۰ هزار تن کلزا در ایلام خریداری شد
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم در فارس
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • اعلام قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد