Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@22:08:53 GMT

چه چيزي باعث طعم تلخ در دهان مي شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۹۷۸۶

چه چيزي باعث طعم تلخ در دهان مي شود؟

خبرگزاري آريا -

سندرم سوزش دهان باعث حساسيت يا سوزش در دهان مي شود
داشتن طعم تلخ مزمن در دهان شما، صرفنظر از آنچه که مي خوريد يا مي نوشيد، طبيعي نيست و مي تواند يکي از چندين شرايط سلامتي را نشان دهد.
علل طعم تلخ در دهان:
داشتن طعم تلخ در دهان شما اغلب يک مشکل جدي نيست، اما مي تواند زندگي روزمره شما را تحت تاثير قرار دهد و بر روي رژيم غذايي تاثير گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سندرم سوزش دهان:
همانطور که از نامش بر مي آيد، سندرم سوزش دهان باعث حساسيت يا سوزش در دهان مي شود که مي تواند بسيار دردناک باشد. اين علائم ممکن است در يک قسمت از دهان يا در سراسر دهان رخ دهد. همچنين مي تواند احساس خشکي دهان و طعم تلخ يا فلزي ايجاد کند.
سندرم سوزش دهان در زنان و مردان رخ مي دهد، به ويژه در زنان که در معرض يائسگي قرار دارند.
بعضي اوقات سوزش دهان علت قابل شناسايي ندارد. پزشکان معتقدند ممکن است به دليل آسيب اعصاب در دهان باشد. همچنين ممکن است براي شرايطي مانند ديابت ، درمان سرطان و تغييرات هورموني در طول يائسگي مرتبط باشد.
بارداري :
استروژن هورمون زنانه که در دوران بارداري نوسان مي کند، مي تواند جوانه هاي طعم را تغيير دهد. بسياري از زنان وقتي که باردار هستند، طعم تلخ يا فلزي در دهان خود را گزارش مي کنند. اين معمولا بعدها بعد از بارداري يا بعد از زايمان حل ميشود.

بعضي اوقات سوزش دهان علت قابل شناسايي ندارد
دهان خشک :
احساس خشکي دهان ، همچنين به نام زئوسوميا شناخته مي شود، مي تواند به علت کاهش توليد بزاق باشد. کاهش مي تواند به دلايل مختلف رخ دهد، از جمله:
سالخوردگي
داروهاي خاص
يک بيماري خودايمني مانند سندرم Sjögren ، که باعث خشکي بيش از حد در دهان و چشم مي شود
مصرف دخانيات و سيگار کشيدن
بدون توليد بزاق مناسب، طعم و مزه دهان تغيير مي کند. چيزهايي که ممکن است به عنوان مثال طعم تلختر يا کمتر شور باشند. علاوه بر اين، کمبود بزاق مي تواند باعث بلعيدن يا صحبت کردن سخت شود و افرادي که با اين وضعيت ممکن است حفره هاي بيشتر و عفونت لثه را متوجه شوند .
رفلکس اسيد :
ريفلاکس اسيد، همچنين به نام GERD، زماني رخ مي دهد که اسفنکتر مري پايين تر تضعيف شده و اجازه مي دهد غذا و اسيد معده از معده شما به سمت بالا به مري و دهان منتقل شود. اسفنکتر مري پايين تر از ماهيچه اي است که در پايين مري قرار دارد که لوله اي است که غذا را از دهان به معده مي برد. از آنجا که اين غذا حاوي اسيد هاي گوارشي و آنزيم ها است، مي تواند منجر به طعم تلخ در دهان شما شود.
ساير علائم عبارتند از:
سوزش چند ساعت پس از غذا در قفسه سينه
مشکلات بلع
سرفه مزمن

بدون توليد بزاق مناسب، طعم و مزه دهان تغيير مي کند
داروها و مکمل ها
هنگامي که بدن شما انواع خاصي از دارو را جذب کرده است، بقاياي دارو به بزاق منتقل مي شود. علاوه بر اين، اگر يک دارو يا مکمل داراي عناصر تلخ يا فلزي باشد، مي تواند طعم تلخ دهان را تغيير دهد.
داروهاي شايع عبارتند از:
آنتي بيوتيک تتراسايکلين
ليتيوم، که براي درمان برخي از اختلالات روانپزشکي مورد استفاده قرار مي گيرد
برخي داروهاي قلبي
ويتامين ها و مکمل هاي حاوي روي، کروم يا مس
بيماري ها و عفونت ها
هنگامي که شما يک عفونت سرد، سينوس يا بيماري ديگر داريد، بدن شما به طور طبيعي يک پروتئين توليد شده توسط سلول هاي مختلف بدن را براي ترويج و التيام مي دهد. تصور مي شود که اين پروتئين همچنين مي تواند جوانه هاي طعم را تحت تأثير قرار دهد و باعث افزايش حساسيت به طعم تلخ شود.

دارو يا مکمل داراي عناصر تلخ يا فلزي باشد، مي تواند طعم تلخ دهان را تغيير دهد
درمان سرطان
اشعه و شيمي درماني مي تواند جوانه هاي طعم را تحريک کند، و باعث مي شود در دهان احساس تلخي يا طعم فلز ايجاد کند.
درمانهاي خانگي تلخي دهان:
برخي از چيزهايي که مي توانيد در خانه انجام دهيد براي کمک به تسکين و حتي جلوگيري از طعم تلخ دهان خود وجود دارد.
نوشيدن مقدار زيادي مايعات و جويدن آدامس بدون قند براي کمک به افزايش توليد بزاق.
بهداشت دهان و دندان. دندان ها را دوبار در روز بشوييد. دندانپزشک خود را هر شش ماه يکبار ببينيد.
کاهش وزن در صورت نياز، اجتناب از غذاهاي تند و چرب، نکشيدن سيگار ، محدود کردن الکل ، انجير اسليمين گياهي مي تواند به افزايش ترشحات مخاطي کمک کند، که براي محافظت از تخريب لمينال دستگاه گوارشي از تحريک اسيد معده کمک مي کند.
اگر متوجه شديد از پزشک خود بخواهيد داروهايتان را عوض کند، به شما طعم تلخ مي دهد.

نوشيدن مقدار زيادي مايعات به رفع تلخي دهان کمک مي کند
درمان تلخي دهان :
درمان طولاني مدت بستگي به اين دارد که چه چيزي موجب طعم تلخ شما مي شود. پزشک شما براي اولين بار از علائم شما مطلع خواهد شد، تاريخچه پزشکي و داروهايي که مصرف مي کنيد و سپس يک معاينه فيزيکي انجام مي دهد. پزشک شما ممکن است براي آزمايش شرايط زير، مانند ديابت،شما را به آزمايشگاه بفرستد.
درمان بستگي به وضعيت پايه و يا ديگر علل دارد که طعم تلخ را ايجاد مي کند. به عنوان مثال، اگر ريفلاکس اسيد طعم تلخ را ايجاد مي کند، ممکن است دکتر آنتي اسيدها بدون نسخه يا نسخه تجويز شود. اگر ديابت نوع 2 دچار اين مشکل باشد، پزشک ممکن است داروهايي مانند متفورمين (Glucophage) تجويز کند. متفورمين مقدار قند (گلوکز) توليد کبد را کاهش مي دهد. اگر داروهاي خاصي که باعث مي شود طعم تلخ ايجاد شود، ممکن است پزشک بتواند چيزي متفاوت را تجويز کند.
پزشک ممکن است شما را به متخصصين زير ارجاع دهد:
يک دندانپزشک اگر متقاعد شوند طعم تلخ به يک موضوع دندان مرتبط است.
يک متخصص غدد درون ريز، اگر آن را با يک بيماري مانند ديابت مرتبط است.
يک روماتولوژيست، اگر سندرم Sjögren داشته باشيد .
گردآوري:بخش سلامت بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور

افشین امیریان با اشاره به هفته سلامت و بهداشت که همه‌ساله از یکم لغایت هفتم اردیبهشت برگزار می‌شود، اظهار داشت: شعار هفته سلامت و بهداشت امسال سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت انتخاب شده که به همین مناسبت، آموزش و پرورش استان نیز با همکاری موثر دانش‌آموزان و اولیا در جهت سلامت جسمانی و روحیه دانش‌آموزان اقدامات موثری انجام خواهد داد.

وی افزود: ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان بی‌شک سرمایه‌گذاری مهمی برای نسل‌های آینده است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است.

امیریان اضافه کرد: برگزاری همایش استانی هفته سلامت به منظور تجلیل از فعالین حوزه سلامت در بخش سفیران سلامت دانش‌آموزی و مراقبان سلامت، برگزاری پیاده‌روی عمومی کارکنان اداره کل و ادارات مناطق هفده‌گانه آموزش و پرورش، معاینات غربالگری و پزشکی کارکنان اداره کل و همچنین ادارات مناطق هفده‌گانه آموزش و پرورش، جزو برنامه‌های هفته سلامت و بهداشت در سطح ادارات خواهد بود.

بیشتر بخوانید

بهبود شاخص‌های حوزه سلامت از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی است

وی بیان داشت: به مناسبت هفته سلامت و بهداشت در مدارس استان نیز برنامه‌های آموزشی متنوعی از جمله آموزش سلامت در مدارس با مشارکت مراقبان سلامت و مراکز جامع سلامت، جشنواره‌های فضای سالم در مدارس و نمایشگاه‌های نقاشی با موضوع سلامت برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • آخرین خبر از تغییرات مدیریتی در استقلال بعد از واگذاری سهام
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • رسوایی در برزیل: روی تیته آب دهان انداختند!
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور
  • بهره مندی ۳۶ هزار کودک دزفولی از خدمات فلورایدتراپی
  • عملیات «وعده صادق» دهان یاوه گویان جهان را بست