Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@00:12:47 GMT

بازارچه یزدان ۴ ماه دیگر جان می گیرد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۹۸۲۱

بازارچه یزدان ۴ ماه دیگر جان می گیرد

با آغاز سال جدید مسئولان خراسان جنوبی خبرهای خوشی را به مردم استان دادند و آن بازگشایی مجدد بازارچه مرزی یزدان در شهریور ۹۸ است که با عملی شدن این وعده، زندگی مردم این منطقه جانی دوباره خواهد گرفت.

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی؛ خراسان جنوبی با وسعتی معادل 150 هزار و 800 کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور حدود ۴۶۰ کیلومتر، در کنار مرز مشترک با افغانستان واقع شده و از دیرباز در مسیر بزرگراه های آسیایی و مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران در مبادله کالا و تجارت قرار داشته است و به همین دلیل اهمیت خاص و ویژه ای دارد و تجار ایرانی همواره کالاهای اساسی همسایگان خود را در نوار مرزی تامین می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از مهمترین مزیت های تجاری خراسان جنوبی نسبت به سایر استان های همجوار می توان به ویژگی خاص ژئوپلیتیکی، داشتن بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان و وجود چهار بازارچه مرزی، 2 گمرک رسمی و وجود منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بیرجند اشاره کرد.

 

در خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی «دوکوهانه نهبندان، میل 73 درمیان، یزدان زیرکوه و میل 78 سربیشه (ماهیرود)» وجود دارند که در مجاورت با کشور افغانستان هستند و در شرایط فعلی از این چهار بازارچه فقط بازارچه ماهیرود سربیشه فعال است و مبادلات تجاری از سه بازارچه دیگر استان انجام نمی شود و بر اساس گفته مسئولان استان بی میلی کشور افغانستان علت غیر فعال بودن سه بازارچه یزدان، دوکوهانه و میل 73 شده است و تلاش ها برای بازگشایی این معبرهای مرزی همچنان ادامه دارد.

 

خراسان جنوبی دارای یک موقعیت استراتژیک است و به عنوان پل ارتباطی بین ایران، افغانستان محسوب می شود و بازارچه‌های مرزی این استان می تواند نقش موثری در رونق اشتغال، توسعه زیرساخت ها، رونق اقتصادی، خدمات رسانی و ... داشته باشد.

 

بیش از 46 ماه از تعطیلی بازارچه یزدان می گذرد ...

یکی از نقاط استراتژیک و مهم شهرستان زیرکوه وجود بازارچه مرزی یزدان است که قابلیت مهمی برای توسعه شهرستان قاین، زیرکوه و استان دارد. بازارچه یزدان به عنوان یکی از اولویت های اشتغال و ایجاد جمعیت پایدار در مرز محسوب می شود اما بیش از 46 ماه (از بهمن 1393) به صورت یک جانبه توسط دولت افغانستان تعطیل شده است و رونق خود را ندارد.

 

یکی از بازارچه های مهم و استراتژیکی استان می توان به بازارچه مرزی یزدان واقع در زیرکوه اشاره کرد که این بازارچه حدود 26 سال قدمت دارد و در سال 1372 در زیرکوه تاسیس شده که شامل 8 هکتار مساحت، 2 انبار صادرات، 2 انبار واردات، جایگاه سوخت، آزمایشگاه مرجع استاندارد، مهمانسرا، سردخانه مواد غذایی، شبکه داخلی برق و 40 باب غرفه تجاری است و تاکنون 10 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

 

بازارچه یزدان چند سالی بنا به تصمیم یک طرفه دولت افغانستان تعطیل شد اما از طرف دولت ایران باز بوده است و یکی از علت های تعطیل شدن این بازارچه از طرف افغانستان نداشتن نیروی گمرکی برای مستقر شدن در بازارچه است که سبب تعطیل شدن و از کار افتادن این بازارچه مهم شد.

 

در حالی که بازگشایی بازارچه یزدان به رویایی برای تجار ایرانی و افغانستان تبدیل شده بود اکنون پس از گذشت سال ها تعطیلی بازارچه مرزی یزدان با رایزنی های مسئولان استانی و کشوری با دولت افغانستان تصمیم بر این گرفته شده است تا دوباره بازارچه مرزی یزدان کار خود را آغاز کند و رونق به اشتغال منطقه زیرکوه بدهد و شاهد افزایش صادرات و واردات در این منطقه باشیم.

 

خراسان جنوبی یکی از استان های مرزی کشور است که در سالهای اخیر به خاطر خشکسالی و اشتغال ثابت برای روستاییان مرزی، شاهد مهاجرت سکنه هستیم. بدون شک یکی از راه هایی که می تواند سبب جلوگیری از وقوع این اتفاق شود رونق یافتن بازارچه های مرزی برای اهالی روستاهای مرزی استان خراسان جنوبی است.

 

وجود بازارچه ها مرزی در کشور به خصوص استان محروم خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد و زیرکوه یکی از شهرهای مرزی این استان است که با راه اندازی مجدد بازارچه مرزی یزدان در این منطقه می تواند به توسعه و رونق میزان اشتغال جوانان آن کمک کند.

 

بازارچه مرزی یزدان در زمان های گذشته که مشغول به فعالیت بود سبب شده بود تا فکر مهاجرت از این مناطق به سر جوان ترها نزند اما در سال‌های اخیر خالی شدن روستاهای مرزی می تواند زنگ خطری برای کشور محسوب شود و جلوگیری از وقوع این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان به بحث بازگشایی بازارچه ها و ایجاد اشتغال برای مرزنشینان است.

 

با آغاز سال جدید مسئولان خراسان جنوبی خبرهای خوبی را به مردم خراسان جنوبی دادند و آن بازگشایی مجدد بازارچه مرزی یزدان واقع در زیرکوه طی شهریور 98 است که سبب خوشحالی مرزنشینان و مردم خراسان جنوبی شده است و امیدواریم این امر مهم در زمان تعیین شده محقق شود و شاهد توسعه استان به خصوص منطقه زیرکوه باشیم.

 

خبری در راه است؛ بازگشایی بازارچه یزدان در آینده ای نزدیک

«محمدصادق معتمدیان» استاندارخراسان جنوبی ۲۵ آذر ۹۷ در بازدید از بازارچه مرزی یزدان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به رایزنی ها و پیگیری هایی که با مسئولین ذی ربط در کشور افغانستان صورت خواهد گرفت، به امید خدا به زودی شاهد بازگشایی گمرک رسمی یزدان خواهیم بود.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سابقه تاریخی بازارچه مرزی یزدان اظهار داشت: این بازارچه در گذشته جزو فعال ترین بازارچه های مرزی کشور به خصوص خراسان جنوبی بوده و دارای سابقه تاریخی بسیار مناسب و خوبی بوده است.

 

وی به سیاست های دولت در حوزه استفاده از بازارچه های مرزی اشاره کرد و ادامه داد: استفاده مناسب و مطلوب از بازارچه های مرزی و گمرکات از جمله مهمترین سیاست ها و برنامه هایی است که در استان به تبع کشور دنبال خواهد شد.

 

بازارچه یزدان؛ فرصتی مناسب برای توسعه کشور است

«فرهاد فلاحتی» نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازارچه یزدان فرصت مناسبی برای توسعه کشور است، گفت: این بازارچه قابلیت مهمی برای توسعه دو شهرستان قاین و زیرکوه، استان دارد و فرصت مناسبی برای کشور است که‌ باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی به موقعیت بازارچه مرزی یزدان اشاره کرد و افزود: بازارچه مرزی یزدان زیرکوه در گذشته و قبل از تقسیم استان جزو بهترین و موفق‌ترین بازارچه های خراسان جنوبی محسوب می شد و تأسیسات و ابنیه ای که در این بازارچه بنا شده از جمله سیستم برق‌رسانی، آبرسانی، انبار، سوله های متعدد و شرایط بازارچه نیز به گونه ای است که‌ برای گمرک در نظر گرفته شده است.

 

نماینده مردم زیرکوه و قاین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازارچه یزدان چندسالی به لحاظ حجم مبادلات به عنوان بهترین بازارچه کشور شناخته شده است، بیان کرد: بازارچه یزدان متأسفانه و به مرور زمان از رونق افتاد و یکی از علل این امر توجه به بازارچه هایی بود که‌ افتتاح می شد و این امر سبب کم توجهی به این بازارچه شد.

 

«فلاحتی» در خصوص علت تعطیلی بازارچه یزدان از طرف کشور همسایه گفت: همچنین مسائلی که پشت مرزهای افغانستان پیش آمد سبب شد کسی به دنبال رفع مشکلات نرود.

 

یزدان شهریور 98 مجدد راه اندازی می شود

«محمدحسین عربشاهی» فرماندار شهرستان زیرکوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: مردمان منطقه زیرکوه زحمتکش، با غيرت و مهمان نواز هستند و سهم به سزایی در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ايفا نموده اند و وجود ۷۴ شهيد گرانقدر که از این تعداد 64 شهيد مدفون در اين شهرستان و ۱۰ شهيد مدفون در ديگر شهرستان ها است این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه شهرستان جدیدالتاسیس زيرکوه به لحاظ جغرافيايی، طبيعی و انسانی دارای ظرفيت های بالقوه بسياری است، ادامه داد: اما متاسفانه در ساليان متمادی مورد بی مهری قرار گرفته و کمتر به توسعه این منطقه توجه شده است و باید با كمك تمامی مسئولين و مردم اين ديار ظرفيت های زیرکوه را به بالفعل تبديل كنيم.

 

فرماندار زیرکوه به طرح های عمرانی شهرستان زیرکوه در سال 97 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته به مناسبت هفته دولت و دهه مبارک فجر یکصد و 61 پروژه برای شهرستان زیرکوه به تصویب رسید که اعتباری بالغ بر 41 میلیارد تومان برای این تعداد پروژه ها در نظر گرفته شده بود.

 

عربشاهی در ادامه بیان کرد: تمامی این پروژه در شهرستان زیرکوه به افتتاح رسیده و این پروژه ها در زمینه های دامداری سنتی و صنعتی، گازرسانی، آسفالت و بهینه سازی معابر روستایی و شهری، ساختمان های اداری و غیره بوده است و در راستای اجرای این پروژه ها به 21 روستا در بخش زیرکوه گازرسانی انجام دادیم.

 

وی به برنامه های عمرانی زیرکوه در سال 98 اشاره کرد و افزود: برای سال جاری برنامه های بسیاری در دستور کار داریم و طی سفر استاندار خراسان جنوبی به زیرکوه 35 مصوبه ابلاغ شده است که طی سال جاری اجرایی خواهیم کرد و عملیات اجرایی گاز رسانی به 29 روستا و شهرستان در بخش زیرکوه با آغاز سال جاری کلنگ زنی کردیم.

 

فرماندار زیرکوه با توجه به اینکه طی سال جاری افتتاح کارخانه تولید خوراک دام و طیور را در برنامه های خود قرار داده ایم، ادامه داد: برای این کارخانه اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و افتتاح کارخانه بسته بندی محصولات کشاورزی، آسفالت جاده روستای خطیبی و اتتاح چند واحد بوم گردی را در دستور کار خواهیم داشت.

 

عربشاهی با بیان اینکه مبلغ اعتبارات زیرکوه سال گذشته بالغ بر 35 میلیارد تومان بوده است، در ادامه گفت: از این مقدار اعتبارات بالغ بر 16 میلیارد یا 46 درصد از آن تخصیص پیدا کرد و مابقی این اعتبارات در دستور کار برای تخصیص یافتن در سال 98 قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه بازارچه یزدان زیرکوه در شهریور ماه امسال کار خود را آغاز خواهند کرد، افزود: راه اندازی بازارچه ها می تواند به بحث توسعه صادرات و واردات و راه های شهرستان کمک بیشتری کند و بحث گردشگری برای توسعه بیش از گذشته زیرکوه را در دست داریم و در این راستا پروژه های بوم گردی بسیاری اجرا خواهیم کرد.

 

 

 

 

گزارش: زینب روحانی مقدم

 

 

 

 

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان قرآن خبرگزاری شبستان ماه مبارک رمضان قرآن کریم جشن گلریزان اردبیل مصلی نمایشگاه قرآن نماز جمعه بازگشایی بازارچه مرزی بازارچه یزدان فرماندار زیرکوه خراسان جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در این منطقه سال گذشته به حدود ۷ هزار میلیارد ریال رسید.

محمدرضا عابدانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی منطقه خراسان جنوبی امروز ۵ اردیبهشت در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: با فروش مرزی فرآورده‌های نفتی که طی سال گذشته در ماهیرود انجام شد حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات مفید در این مرز، بیش از ۲۵ میلیون لیتر فروش مرزی فرآورده‌های نفتی تحقق یافته است، افزود این میزان ضمن انتفاع مرزنشینان و رونق بازارچه‌ مرزی، سهم بسزایی در کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت داشته است.

وی تصریح کرد: از محل فروش یاد شده بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال به عنوان حق‌العمل سازمان همیاری‌های شهرداری استان پرداخت شده که در جهت تقویت بنیه مالی شهرداری‌ها و سایر مصارف مالی در سطح استان هزینه خواهد شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اضافه کرد: با آغاز محاسبه میزان سوخت خروجی بر اساس باک پر در مرز ماهیرود، علاوه بر جلوگیری از قاچاق در مرز، کنترل باک کامیون‌ها تسهیل شده و در حداقل زمان ممکن، کار کامیون‌های صادراتی در زمینه کنترل و نظارت بر سوخت خروجی از طریق باک بررسی و بر اساس قیمت شناور مرزی غرامت به حساب خزانه واریز می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • استفاده از آیفون و اپل واچ در ارتش کره جنوبی ممنوع شد
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد