Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها، هادی نجف زاده: موزه‌ها در ایران یکی پس از دیگری از در طول تاریخ تأسیس شده‌اند اما تأسیس موزه ایران باستان نقطه عطفی در تاریخ موزه و موزه داری در ایران است به نحوی که این موزه نخستین موزه علمی ایران است که خود مولود قانون جدید تحقیقات مصوب ۱۳۰۹ هجری شمسی است.

آندره گدار، مهندس معمار فرانسوی که از سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در استخدام دولت ایران بود مأمور تهیه طرح ساختمانی موزه نوبنیاد شد به نحوی که در این طرح ورودی ساختمان با الهام از ایوان بلند ساسانی در تیسفون ایجاد شد و کارهای ساختمانی موزه در سال ۱۳۱۲ با معماری حاج عباسقلی معمارباشی آغاز شد و در سال ۱۳۱۵ به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه‌ها در ابتدا مکانی برای گردآوری مجموعه‌ای از اشیای تاریخی، میراث طبیعی و آثار هنری و نمایش این آثار و اشیا بودند که مربوط به ادوار گذشته یا معاصر می‌شد اما امروزه موزه‌ها کاربردهای بیشتری یافته‌اند و به دلیل بهره‌گیری از آثار موزه‌ها در تحقیقات و بررسی‌های علمی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی از جایگاه مهم‌تر و پررونق‌تری برخوردار هستند.

در موزه مردم شناسی برزک کاشان از جمله نخستین موزه‌های مشارکتی استان اصفهان به شمار می‌رود نوع شیء که نشان دهنده آداب و رسوم، فرهنگ و وسایل قدیمی زندگی مردم منطقه است در این موزه نگهداری می‌شود

شهرستان کاشان نیز دارای چهار موزه مردم شناسی برزک کاشان، موزه عروسک‌ها، موزه ملی باغ فین کاشان و موزه شیبانی است که اشیا گوناگون و قابل توجهی در معرض دید عموم قرار داده است که نشان دهنده قدمت هفت هزار ساله کاشان، فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه است.

جمع‌آوری ۶۰۰ شیء در موزه مردم شناسی برزک کاشان

موزه مردم شناسی برزک کاشان یکی از چهار موزه منطقه کاشان است که به صورت مشارکتی ایجاد شده است و مدیر این مجموعه با جمع‌آوری ۶۰۰ شیی طی پنج سال توانسته است تا حد زیادی آداب، فرهنگ و رسوم، دین و آئین این شهر را در معرض دید همگان قرار دهد.

مدیر موزه مردم شناسی برزک کاشان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این موزه از جمله نخستین موزه‌های مشارکتی استان اصفهان به شمار می‌رود، اظهار داشت: این موزه در سال ۸۷ به بهره برداری رسید و ۶۰۰ نوع شیء در این موزه نگهداری می‌شود.

زهرا جهانی با بیان اینکه این موزه سالانه پذیرای تا چهار هزار گردشگر است، افزود: لباس‌های قدیمی محلی، درب مسجد جامع با قدمت دوران سلجوقی، کتیبه قرآنی با قدمت ۳۵۰ میلیون سال از جمله آثار و اشیایی است که در موزه وجود دارد و شهرداری برزک کاشان نیز با تملک مکان موزه و ساماندهی موزه کمک شایانی داشته است.

وی با بیان اینکه زیربنای این موزه ۴۰۰ متر مربع است، ابراز داشت: موزه مردم شهر برزک کاشان در محله مسجد جامع این شهر از توابع شهرستان کاشان در سه طبقه احداث شده است و اشیا موجود در این موزه نیز طی پنج سال جمع‌آوری شده است و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مدیر موزه عروسک‌های کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این موزه بر اساس یک علاقه و انگیزه پژوهشی به وجود آمده است، اظهار داشت: از سال ۸۲ به مناطق مختلف سفر کرده و عروسک‌ها و اسباب بازی‌های مناطق مختلف را جمع‌آوری و پس از برپایی چندین نمایشگاه مختلف در سال ۹۲ موزه عروسک‌های کاشان برپا شد.

نخستین موزه عروسک و اسباب بازی کشور در کاشان برپا شده است

عقیل سهرابی با بیان اینکه این موزه نخستین موزه عروسک و اسباب بازی کشور است، افزود: در سال گذشته امکان اقامت در این موزه فراهم شده به نوعی که علاقه مندان با حضور در این موزه به ساخت عروسک مشغول شدع و از سایر امکاناتی که برای موزه عروسک شهرستان کاشان پیش بینی شده است، استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه این موزه از چندین قسمت تشکیل شده است، ابراز داشت: قدمت برخی از این عروسک‌ها به ۱۵۰ سال می‌رسد و در بخشی از قسمت عروسک‌های این موزه قدیمی‌ترین عروسک‌های کشور که نشان دهنده آداب و رسوم این مرز و بوم است، وجود دارد.

سهرابی با بیان اینکه اسباب بازی‌های کهن و معاصر در قسمت اسباب بازی‌های این موزه وجود دارد، گفت: این موزه در بنایی به متراژ ۷۰۰ متر برپا شده است و مدارس کاشان می‌توانند برای بازدید از موزه عروسک‌های کاشان به صورت نیم بها استفاده کنند، تورها نیز با داشتن معرفی نامه از تخفیف‌های ویژه بهره مند می‌شوند و علاقه مندان برای بازدید می‌توانند به این موزه واقع در رو به روی خانه طباطبایی‌ها کاشان مراجعه کنند.

برپایی موزه باغ فین کاشان روی ویرانه‌های خلوت نظام الدوله

موزه مجموعه جهانی باغ فین کاشان یکی دیگر از موزه‌های کاشان است که تمدن هفت هزار ساله کاشان را به رخ گردشگران داخلی و خارجی می‌کشاند.

مدیر مجموعه جهانی باغ فین کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه موزه ملی باغ فین در مجموعه جهانی باغ فین جای گرفته است، اظهار داشت: ساختمان موزه ملی با زمینی به اندازه ۷۰۰ مترمربع و زیربنای ۵۷۰ مترمربع در گوشه غربی مجموعه‌ی تاریخی باغ فین و در پایان یکی از دو محور اصلی آن جای گرفته است به نحوی که این موزه بر روی ویرانه‌های خلوت نظام الدوله ساخته شده است.

سمیه فرهادی با بیان اینکه این ساختمان با توجه به شرایط نابسامان سیاسی دوره مظفرالدین شاه و ناتوانی پادشاهی مرکزی و به قدرت رسیدن یاغیان در منطقه‌ی کاشان رها و سپس ویران شد، افزود: در سال ۱۳۳۷ خورشیدی به پیشنهاد و فراخوانی محمد تقی مصطفوی، مدیرکل باستان شناسی کشور و با حضور افراد سرشناس و فرهنگ دوست کاشانی و نَطنزی از جمله احمد مدیر نراقی در تهران، انجمنی با نام انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان پدیدار شد به نحوی که ساخت سازه موزه پنج سال به درازا کشید و در سال ۱۳۴۶ گشایش یافت.

برخی از اشیا موزه فین کاشان از سوی هنرمندان و افراد دوستدار منطقه کاشان و شهرهای پیرامون پیشکش شده و برخی از سوی موزه ملی، موزه هنرهای تزئینی آماده شده است

وی ابراز داشت: ساختمان موزه دارای دو طبقه همکف، زیرزمین و یک ایوان یکپارچه در گوشه‌ی جنوبی، غربی و شمالی با ستون‌های متعدد است به نحوی که این ایوان چند سال پس از ساخت موزه به وسیله استاد ابوالقاسم قلمانی ساخته شده و به سازه موزه افزوده شده است، طبقه همکف نیز با فضاهای گوناگون بخش اصلی و نمایشگاهی موزه را تشکیل می‌دهد و فضای میانی موزه با سقف گنبدی و چهار نورگیر در چهار سوی آن، پوشانده شده است.

فرهادی ضمن اشاره به بخش‌های موزه باغ فین کاشان ابراز داشت: برخی از اشیا موزه از سوی هنرمندان و افراد دوستدار منطقه کاشان و شهرهای پیرامون پیشکش شده و برخی از سوی موزه‌ی ملی، موزه هنرهای تزئینی آماده شده است و بر همین اساس با نگرش به اشیای موجود، موزه به پنج بخش باستان شناسی، دوران اسلامی، بافتنی‌ها و پارچه‌ها، نوشته‌ها و نسخه‌های خطی و معاصر بخش بندی شده است.

مدیر موزه شیبانی کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سال ۸۳ کلیه آثار منوچهر شیبانی توسط پری صبحی همسر وی همچون دست نوشته‌ها، نقاشی، کتاب‌ها و وسیله‌های شخصی به کانون اندیشه جوان سپهری اهدا و در سال ۸۴ این موزه در بخشی از خانه تاریخی احسان کاشان برپا شد.

نقاشی‌های منوچهر شیبانی در خانه تاریخی کاج کاشان

مهروز هاشمی با بیان اینکه مکان موزه شیبانی پس از مدتی از خانه تاریخی احسان به خانه تاریخی کاج انتقال پیدا کرد، افزود: یکی از قسمت‌های موزه شیبانی نقاشی‌های او را تشکیل داده که سه اتاق را شامل می‌شود، بخش دیگر آثار اهدایی به این موزه است که هنرمندان کشور و منطقه آثار خود را به این موزه اهدا کردند و بخش دیگر این موزه نیز کتابخانه تخصصی هنر و ادبیات با هشت جلد کتاب است.

وی با بیان اینکه این موزه در ۴۵۵ متر مربع و ۸۰۰ متر زیربنا احداث شده است، ابراز داشت: موزه شیبانی در خیابان فاضل نراقی کاشان احداث شده است و تنها موزه کشور در مورد منوچهر شیبانی هنرمند نام آور کاشانی است که آثار متعدد هنری را از خود به جای گذاشته است.

شهرستان کاشان دارای قدمت و پیشینه با اصالتی است که در گوشه به گوشه این منطقه جهت نمایش این پیشینه غنی موزه‌های مختلفی برپا شده است و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی متعددی را جذب خود می‌کند و امید است مسئولان با عنایت بیشتر به این اماکن در معرفی هر چه بیشتر منطقه کاشان موجب رونق بخشی حوزه گردشگری کاشان شوند.

کد خبر 4619237

منبع: مهر

کلیدواژه: موزه کاشان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۱۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزرعه عروسک ها در یک روستا

دیگر خبرها

  • نظامی آمریکایی:‌حمله ایران یکی از برترین نمایش‌های نظامی تاریخ معاصر بود!
  • (تصاویر) مزرعه عروسک‌ها
  • مزرعه عروسک ها در یک روستا
  • موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد ایجاد می‌شود
  • احداث موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد
  • تاریخ‌سازان جاوید محله کن | کوچک‌ترین و مسن‌ترین شهید محله را بشناسید
  • شب رکوردها با اسطوره رئال مادرید؛ نخستین جام تاریخ شکست‌ناپذیرها در بوندس‌لیگا و شانس کسب سه‌گانه
  • بازدید بیش از ۶ هزار نفر از موزه‌های خراسان شمالی
  • موزه ملی فین کاشان ارتقا می‌یابد
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی حمایتی کشور در کاشان