Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری با بیان اینکه کمبود منابع، عامل نقص در آبخیزداری در کشور است، گفت: در حالی که بر اساس برنامه ششم اجرای آبخیزداری سالانه به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تنها 170 میلیارد تومان اختصاص می‌دهند.به گزارش بلاغ،موضوعی با عنوان مدیریت ناصحیح و عدم حفظ آب موجود در کشور در سامانه «فارس من» ثبت شده و در آن تأکید شده است که با استفاده از عملیات آبخیزداری می‌توان ضمن افزایش استحصال آب به تولید غذا نیز کمک کرد اما در سالهای گذشته کار در این زمینه کم کاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه با هوشنگ جزی مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک و دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت‌وگو کردیم. 

وی در پاسخ به اینکه انتقادات زیادی بر کافی نبودن عملیات آبخیزداری در کشور که به عنوان عامل حفظ آب و خاک مطرح است، دلیل این عقب‌ماندگی‌ها چیست، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همان اندازه که پول و اعتبار می‌دهند کار می‌کند.

* ۷۵ میلیارد متر مکعب آب در گلستان به واسطه آبخیزداری کنترل شد

 مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک با تایید اینکه عملیات آبخیزداری به حد کافی در کشور انجام نشده است، افزود: در سیل اخیر در بخش‌هایی که عملیات آبخیزداری انجام شده بود به راحتی آب به داخل زمین نفوذ کرد و سیل جاری نشد مثلاً در استان گلستان 75 میلیارد مترمکعب آب به واسطه اجرای عملیات آبخیزداری کنترل شد حتی دو نفر از فرمانداران گلستان اعلام کردند که اگر طرح‌های آبخیزداری در این منطقه انجام نشده بود دچار مشکلات جدی می‌شدند.

جزی در پاسخ به اینکه روند اعتبارات شما طی 5 سال گذشته در زمینه آبخیزداری چگونه بود؟ گفت: بر اساس قانون پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود که 8 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود اما به دلیل نبودن اعتبار تنها به 25 درصد آن عمل کردیم. 

وی همچنین گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه هم قرار است در سطح 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود که به 10 هزار میلیارد تومان یعنی سالانه 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

* تخصیص اعتبار به آبخیزداری بسیار اندک است

دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته برای انجام طرح‌های آبخیزداری بسیار اندک است، گفت: برای سال 97 تنها 170 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌اند که برای انجام عملیات پیش‌بینی شده در برنامه ششم اصلاً کافی نیست. 

جزی گفت: در سال گذشته اعتبارات صندوق توسعه ملی به کمک طرح‌های آبخیزداری آمد و از محل این صندوق 700 میلیارد تومان به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت که توانستیم در سطح 850 هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام دهیم.

وی گفت: برای سال 98 هم در قانون پیش‌‌بینی شده که 1500 میلیارد تومان به طرح‌های آبخیزداری تخصیص یابد.

* اجرای صحیح عملیات آبخیزداری امنیت غذایی کشور را به دنبال دارد

دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری در ادامه گفت: طرح‌های آبخیزداری به عنوان مدیریت جامع حوزه آبخیز پوشش جنگل و مرتع، حفاظت و کنترل رسوب است. اگر طرح‌های آبخیزداری به درستی در کشور انجام شود امنیت غذایی را تضمین خواهد کرد.

جزی ادامه داد: طرح آبخیزداری باعث افزایش نفوذ آب و حفظ خاک، افزایش آب قنوات، کنترل نفوذ آب و جلوگیری از تبخیر و افزایش آب‌های زیرزمینی می‌شود. 

وی در پاسخ به اینکه سیلاب‌ها را تا چه اندازه می‌توان با انجام طرح‌های آبخیزداری متوقف کرد، گفت: کنترل سیلاب تنها به خاطر ناکارآمدی مدیریت آب نیست بلکه باید در کنار مدیریت آب، حفظ پوشش گیاهی در بالادست‌ها، جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری‌ها نیز انجام شود.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک  ادامه داد: همچنین کنترل سیلاب محدود به یک نقطه خروجی نیست بلکه باید کنترل آب در حوزه آبخیز صورت بگیرد و طرح‌های آبخیزداری برای این مسأله بسیار کمک می‌کند.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

داود شایقی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این اعتبار برای پروژه های مهم و زیربنایی استان اردبیل به صورت نقدی به حساب دستگاه های اجرایی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور واریز شده است.

وی خاطرنشان کرد: این منابع با پیگیری های هفتگی استاندار اردبیل از تهران و عنایت سازمان برنامه و بودجه به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل نیز به صورت جدی پیگیر جذب این منابع بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل بیان کرد: ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز به صورت سرجمع به حساب وزارتخانه های بهداشت، راه و شهرسازی، نیرو و بنیاد مسکن و نوسازی مدارس توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به خزانه داری کشور ابلاغ شد که امیدواریم دستگاه های اجرایی اردبیل با پیگیری مستمر سهم خود را از این منابع دریافت کنند.

شایقی ادامه داد: در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان استاندار اردبیل از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا با پیگیری سهم استان گزارش خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل اعلام کنند.

وی به تخصیص های ابلاغ شده از سوی سازمان برنامه و بودجه به خزانه داری کشور تا دوم اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: برای توسعه بیمارستان ولیعصر مشگین شهر یک میلیارد تومان و احداث بیمارستان نجف زاده نیز ۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: پروژه عظیم راه آهن اردبیل مراحل پایانی خود را سپری می کند و با هدف تکمیل این پروژه ریلی مهم ۶۰۰ میلیارد تومان منابع اختصاص یافته است.

شایقی تصریح کرد: بیشترین تخصیص منابع بعد از راه آهن مربوط به توسعه بزرگراه هاست که محور سه راهی مشگین به سه راهی سربند و بزرگراه مشگین شهر به اردبیل هر کدام ۲۵ میلیارد تومان منابع دریافت می کنند تا شاهد تکمیل و یا سرعت اجرایی این پروژه ها باشیم.

وی اظهار کرد: برای تکمیل تونل حیران ۴۰ میلیارد تومان، بزرگراه اردبیل – سرچم ۵۰ میلیارد تومان، راه کلور – درام ۹ میلیارد تومان و بهسازی محور رضی – امیرکندی – گرمی – بیله سوار ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اخیرا ابلاغ شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: برای تاسیسات فاضلاب شهر اردبیل ۴۰ میلیارد تومان و تاسیسات فاضلاب شهر پارس آباد ۲۵ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه و ابلاغ به خزانه داری تخصیص می یابد.

شایقی خاطرنشان کرد: برای آبرسانی به شهر اردبیل یک میلیارد تومان و آبرسانی به مشگین شهر ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا این طرح ها با توجه به شرایط حساس آبرسانی در فصل گرم سال به سرعت عملیاتی شود.

وی از تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان منابع برای تکمیل سه سد مخزنی در استان خبر داد و بیان کرد: برای سد گیوی ۸۰ میلیارد تومان، سبلان مشگین شهر ۳۰ میلیارد تومان و سد هشحین خلخال نیز ۱۰ میلیارد تومان منابع ابلاغ شده تا شاهد عملیاتی شدن این پروژه ها باشیم.

کد خبر 6088657

دیگر خبرها

  • ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد
  • ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در ناغان
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح
  • تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال
  • تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری