Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@07:18:28 GMT

علت اصلی تأخیر در اجرای رمزهای یکبارمصرف

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۱۹۴۸

علت اصلی تأخیر در اجرای رمزهای یکبارمصرف

یکی از دلایل بانک مرکزی برای تأخیر در اجرای رمزهای یکبارمصرف، غیرفعال شدن اپلیکیش‌های موبایلی بانک‌هاست ولی چرا بانکها از سرویس پیامک برای ارسال رمز یکبارمصرف استفاده نمی‌کنند؟

به گزارش مشرق، افزایش کلاهبردای‌های اینترنتی آنهم با روش‌های جدید یکی از مهمترین دلایلی است که بانک مرکزی را ترغیب به اجرای طرح رمزهای دوم یکبارمصرف در شبکه بانکی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمز دوم یکبارمصرف، طرحی است که بعد از جلسات کارشناسی متعدد میان قوه قضائیه و نیروی انتظامی روی میز بانک مرکزی قرار گرفته است؛ ریشه این طرح هم همانطور که در بالا گفته شد، روش های نوین کلاهبرداری از حساب‌های بانکی مردم است.

بیشتر بخوانید: ‌راهنمای دریافت رمز دوم از ۱۰ بانک مهم کشور عدم نیاز به رمز یک بار مصرف برای برخی تراکنش ها

پرونده‌هایی که در قوه قضائیه در جریان است، حکایت از کلاهبرداری‌هایی دارد که طبق آن حساب‌های تعداد زیادی از مشتریان بانکی با استفاده از رمز دوم و CVV2 از سوی کلاهبرداران خالی شده است.

از سال ۸۶ که پرداخت‌های بدون کارت در ایران اجرایی شده است، برای خریدهای اینترنتی از چهار مولفه شماره کارت، رمز دوم، CVV2 و تاریخ انقضا استفاده می شود. البته برای تراکنش‌های تلفن بانک و موبایل بانک به علت امنیت بیشتر تنها دو مولفه شماره کارت و رمز دوم درخواست می‌شود.

* کلاهبرداری‌های اینترنتی از چه روشی انجام می‌شود؟

براساس آمار کلاهبرداری‌هایی که در این حوزه می‌شود به دلیل مشکلات امنیتی از قبیل هک شدن و ایرادهای سیستمی بانک‌ها نیست بلکه حجم بالای این کلاهبرداری‌ها به علت لو رفتن اطلاعات این چهار مولفه رخ می‌دهد؛ برای مثال کلاهبرداری از طریق فیشینگ با سوءاستفاده از مولفه‌های وارد شده در سایت‌های جعلی پرداخت انجام شده و کلاهبرداران با کمک این اطلاعات نسبت به برداشت از حساب اقدام می‌کنند.

بانک مرکزی برای جلوگیری از این قبیل کلاهبردای ها و البته برای پیشگیری از سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان بانکی، به این تصمیم رسید که یکی از این چهار مولفه، متغیر شود و اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف در دستور کار قرار گرفت و از بانک ها خواست که نسبت به اجرایی شدن طرح رمزهای یکبار مصرف همکاری های لازم را انجام دهند.

هرچند در ابتدا بانک‌ها زیر بار این اقدام نمی رفتند و خواستار دریافت کارمزد ۲۰ هزار تومانی برای فعال کردن رمز یکبار مصرف مشتریان خود بودند ولی در نهایت و با مخالفت رئیس کل بانک مرکزی، بانک‌ها نیز آماده همکاری در این خصوص شدند.

* علت اصلی تأخیر در اجرای رمزهای یکبارمصرف چیست؟

اول خرداد ۹۸ به عنوان مهلت بانک‌ها برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود تا رمزهای ایستا با رمزهای پویا جایگزین شود. ولی آنچه در نهایت موجب شد که بانک مرکزی این طرح را فعلاً به تعویق بیاندازد مشکلاتی بود که برای برخی از اپلیکیشن‌های بانکی ایجاد شده بود.

بعد از ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌ها برای آماده باش در اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف، ۲۵ بانک زیرساخت‌ها را آماده کردند؛ طبق برنامه‌ریزی انجام شده در بانک‌ها، بنا بر این بود که مشتریان رمزیکبارمصرف را از طریق اپلیکیشن بانک‌ها دریافت کنند اما به دلیل مشکل گوشی‌های اپل و حذف شدن اپلیکیشن‌ها توسط سرویس حفاظتی گوگل این طرح با وقفه روبرو شد و بانک‌ها مجبور شدند که راهکار جایگزینی ارائه دهند.

* چرا بانک‌ها رمز یکبار مصرف را پیامک نمی‌کنند؟ / شماره موبایل ۷۰ درصد مشتریان غلط است

خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی سوال کرد که چرا سرویس‌های پیامکی جایگزین اپلیکشین های موبایلی برای ارائه رمزهای دوم یکبار مصرف نمی شود؟ بانک مرکزی در پاسخ تاکید کرد که سیاست این بانک دریافت هزینه از مردم برای فعال کردن رمز یکبار مصرف نیست و اگر بنا به ارائه این رمز از طریق پیامک باشد، مشتریان باید کارمزد را به بانک پرداخت کنند.

ضمن آنکه اگر بنا باشد پیام کوتاه به سرویس اصلی ارائه رمز دوم یکبار مصرف تبدیل شود مشکل دیگری به غیر از هزینه های بالای این سرویس وجود دارد و آن این است که حدود ۷۰ درصد اطلاعات شماره تماس مشتریان که در اختیار بانک‌هاست، اعتبار ندارد و اشتباه است.

با این حال اما بانک مرکزی به بانک‌ها مجوز داده در صورتی که بتوانند راه‌حل مطمئن دیگری را اجرایی کنند که با تایید بانک مرکزی متضمن تایید هویت قوی مشتری پیش از برداشت از حساب باشد، می‌توانند از این راهکار به عنوان جایگزین رمز پویا استفاده به عمل آورد که یکی از این راهکارها احراز هویت از طریق تطابق کد ملی و شماره تلفن همراه مشتری توسط سامانه شاهکار است. البته در این مورد نیز بابت استعلام شاهکار باید ۳۸۰ تومان در هر تراکنش پرداخت شود که سرویس پرهزینه‌ای است و هزینه بالا مانعی بر سر راه این اقدام خواهد بود.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی به دلیل مشکلات ایجاد شده، فعلاً این طرح را به تأخیر انداخته ولی این تأخیر به معنی منصرف شدن نظام بانکی از رمزیکبارمصرف نیست چراکه بانک ها طبق دستور بانک مرکزی مکلف هستند مشوق هایی را برای مشتریان پرریسک خود در نظر بگیرند تا نسبت به فعال کردن رمز یکبارمصرف به شعب مراجعه کنند.

هرچند طبق اعلام بانک مرکزی، مشتریان برای انجام یکسری تراکنش‌ها که ریسک کمتری دارند مانند خرید شارژ و پرداخت قبض از الزام به دریافت رمز دوم پویا معاف شده اند؛ گفته می شود با این معافیت، ۹۵ درصد تراکنش‌ها از دایره الزام به رمز دوم یکبار مصرف خارج می‌شوند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز پرسپولیس بانک مرکزی رمز یک بارمصرف قوه قضاییه کد ملی نیروی انتظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۱۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با سخت گیری های بانک مرکزی، جهش تولید مقدور نخواهد بود

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اقتصاد آنلاین، صمد حسن زاده، رییس اتاق بازرگانی ایران در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد نسبت به عملکرد سیاستگذار ارزی و پولی گفت: فعالان اقتصادی می توانند جهش تولید را انجام دهند، ولی حتما باید مسئولین زیرساخت ها را از جمله نقدینگی، نیازهای اولیه را فراهم کنند تا بخش خصوصی بتواند به موقع جوابگو باشد.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات در تامین نقدینگی و ارز و با سخت گیری هایی که مسئولین بانک مرکزی انجام می دهند به هیج وجه بحث جهش تولید مقدور نخواهد بود. 

به گفته حسن زاده، با وجود ۴۰ درصد بهره بانکی که آن هم با سختی تامین می شود، هیچ توجیهی برای فعالیت های اقتصادی وجود ندارد و مسئولان بانک مرکزی باید تدییر کنند.

وی اظهار داشت: اتاق ایران به زودی نظر خود را در مورد سیاست های پولی مطلوب ۱۴۰۳ را تهیه و ارائه می کند، اما در یک کلام پیش نیاز جهش تولید و ثبات در عرصه سیاسی و اقتصادی دست برداشتن دولت از دخالت‌ در امر تولید است. 

حسن زاده ادامه داد: عدم وجود انحصار و تبعیض ها علیه بخش خصوصی مانند واگذاری یک پروژه های به نهادهای بزرگ و یا ترک تشریفات مناقصه، دخالت دولت در ساز و کارها، قیمت گذاری، عدم ثبات در نرخ خوراک صنایع همزمان با از بین رفتن اعتماد مردم برای سرمایه گذاری در بورس حتما مشکلات بزرگی را برای اقتصاد فراهم می کند.

وی ادامه داد: برای افزایش نقش مردم در اقتصاد و تحقق شعار سال هر سه قوه باید نقش ایفا کنند و ریشه برخی معضلات فوق که در قوانین ناقص و ناکارآمد و عدم اجرای درست قوانین است رفع شود.

به گفته حسن زاده، سال گذشته برای اعضای هیات نمایندگان اتاق سال سختی بوده، اما آنها همواره برای این انجام رسالت خود و این که در کنار مردم نجیب ایران باشند تلاش های ارزشمندی انجام داده اند.

وی اظهار داشت: انتظار بخش خصوصی از دولت در سال جاری حفظ ثبات اقتصادی و ایجاد گشایش در فضای بین المللی است. بخش خصوصی هم تجریه و ظرفیت های مالی خود را برای اقتصاد کشور به کار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور
  • تصمیمات جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
  • خبر جدید بانک مرکزی/ متقاضیان وام‌های بانکی بخوانند
  • مخالفت چشم‌بسته برخی اقتصاددانان با تأمین ارز توسط بانک مرکزی
  • دستور جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خرد
  • پرسودترین بازار‌های ۱۴۰۳
  • با سخت گیری های بانک مرکزی، جهش تولید مقدور نخواهد بود
  • بانک مرکزی: کارت‌های بانکی حذف می‌شود