Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@04:59:48 GMT

موسیقی اصیل سنتی جای خود را به موسیقی ناروا داده است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۲۰۸۸

موسیقی اصیل سنتی جای خود را به موسیقی ناروا داده است

استاد مهدی حمیدی با انتقاد از عدم اطلاع برخی از خوانندگان مذهبی از دستگاه‌های موسیقی گفت: امروزه موسیقی اصیل ما به موسیقی‌های راک و پاپ بی‌معنا تبدیل شده و جوانان به جای اینکه دنبال موسیقی اصیل باشند، پیگیر موسیقی ناروا هستند.

استاد «مهدی حمیدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان پیرامون استفاده از موسیقی در اشعار مذهبی با بهره‌گیری از ساز اظهار کرد: همه سیستم این جهان، سازی است در وصف خداوند، لکن ساز یکی از وسیله‌هاییست که با هنر موزون بودن آن می‌توان تاثیرگذاری زیادی را در موضوعات مختلف در همه جای جهان شاهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

داور بین المللی قرآن با اشاره به معیارهای خوانندگان مذهبی افزود: کسی که قصد دارد در زمینه موسیقی مذهبی فعالیت کند باید ردیف بداند و کسانی که امروز به نام مذهبی بودن، آواز می‌خوانند در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند.

 

حمیدی بیان کرد: من در طول سال‌های گذشته به همراه مرحوم قوامنیا نزدیک به 30 برنامه تولید کردم که همه آن‌ها با ردیف‌های موسیقی قدیمی خوانده شده و جزء برنامه‌هایی است که دیگر تجدید نخواهد شد.

 

وی درباره علل ماندگاری موسیقی‌های مذهبی قدیمی گفت: اعتقادات خواننده مبنای اثرگذاری ترانه در شنونده و مخاطبان است، من زمانی که شعر خلوت حضور را خواندم 4 بار از استدیو خارج شدم و اشک ریختم چون از بطن اعتقاداتم بودا و اثرگذاری خود را در مخاطب داشت.

 

حمیدی با بیان اینکه اساس دین ما بر مبنای آیه «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط» بنا شده، اظهار کرد: عدالت، محور دین ماست برای همین باید در هر حالتی حقایق را بیان کرد اما متاسفانه امروزه اینگونه نیست.

 

وی تصریح کرد: ما از عدالت دور افتاده‌ایم درحالیکه باید پیرو راه علی(ع) بود، اگر راه امام علی(ع) را رفته بودیم نتیجه چنین نمی‌شد، صدا و سیمای ما باید به صدای خوبی که از اعتقادات سخن می‌گوید بها دهد.

 

پیشکسوت موسیقی مذهبی ادامه داد: حضرت علی(ع) به مالک اشتر فرمود نباید در نزد تو خوب‌ها و بدها یکسان باشد، با افراد به نحوی رفتار کنند که خودشان می‌خواهند لکن باید در عرصه موسیقی هم عدالت‌وار رفتار شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در دوران بعد از انقلاب در عرصه موسیقی عدالت، رعایت نشد برای همین افرادی در منصب نشستند که خوب و بد را نمی‌شناسند و حتی از ردیف‌های موسیقی هم سر در نمی‌آورد.

 

حمیدی با ابراز تاسف برای جوانان آینده افزود: متاسفانه امروزه موسیقی اصیل ما به موسیقی‌های راک و پاپ بی‌معنا تبدیل شده و جوانان به جای اینکه دنبال موسیقی اصیل باشند پیگیر موسیقی ناروا هستند./

 

پایان پیام/123

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان خراسان جنوبي آمریکا خبرگزاری شبستان خطبه های نماز جمعه نماز جمعه جشن گلریزان قرآن مصلی موسیقی فجر کنسرت موسیقی جشنواره موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز «طرح نور» از بیست‌وپنجم فروردین در سراسر کشور، گفت: کرمانشاه در این طرح که مربوط به موضوع عفاف و حجاب است، جزو بهترین استان‌های کشور به حساب می‌آید، چرا که عفت و پاکدامنی جزو فرهنگ‌های اصیل مردم این دیار محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان، امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، با تشکر و قدردانی از همراهی شهروندان کرمانشاه و به‌خصوص بانوان شریف با پلیس در اجرای طرح نور، اظهار کرد: کرمانشاه جزو استان‌های ممتاز و نمونه کشور در طرح نور است.

وی افزود: بانوان این دیار خود را مقید و ملزم به رعایت حجاب می‌دانند، چرا که از دیرباز فرهنگ پوشیدگی، عفت و پاکدامنی در میان مردم اصیل و نجیب کرمانشاه وجود داشته است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه در فرهنگ اصیل کردی حجاب، عفاف، پوشیدگی و پاکدامنی اجزای لاینفک و جدایی‌ناپذیر آن را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: برهنگی و کشف حجاب در این فرهنگ اصیل که مملو از غیرت و جوانمردی است، جایی ندارد.

وی در ادامه به تلاش رسانه‌های معاند برای عادی‌انگاری موضوع کشف حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: این تلاش مذبوحانه به جایی نرسید و اکثریت قریب به اتفاق مردم و بانوان ارجمند ایران اسلامی و استان کرمانشاه با حفظ پوشش مناسب دشمنان را در دستیابی به اهدافشان بازداشتند.

حاجیان همچنین با بیان اینکه کشف حجاب در قانون جمهوری اسلامی جرم و فعلی حرام محسوب می‌شود، گفت: پلیس مجری قانون است و اجازه نخواهد داد عده‌ای بسیار قلیل، این قانون را نادیده گرفته و هنجارشکنی کنند.

وی در پایان از برخورد قانونی پلیس با افراد هنجارشکن و بدحجاب خبر داد و گفت: همکاران ما ابتدا تلاش می‌کنند با امر به معروف و نهی از منکر، معدود افراد بدحجاب را راهنمایی کنند و در صورت بی‌توجهی، اقدامات قانونی بعدی برای برخورد با آن‌ها انجام خواهد شد.

کد خبر 747290

دیگر خبرها

  • موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست
  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • اجری موفق طرح نور در کرمانشاه
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • پسماند و مشکلات فراوان در کردستان