Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@16:27:01 GMT

سیاست وقت کشی برای خرید نفت - احمدعلی خلیل نژاد*

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۲۸۸۵

سیاست وقت کشی برای خرید نفت - احمدعلی خلیل نژاد*

تهران - ایرنا - سیاست خرید وقت و چانه زنی هندی ها برای سیاستمداران بسیاری از کشورها و افراد که با این کشور آشنایی دارند شناخته شده است.

در سالهای اخیر نمونه این سیاست را در خرید های نظامی هند از فرانسه برای خرید جنگنده رافائل شاهد بودیم که پس از سالها گفت وگو و چانه زنی در نهایت دهلی نو به هدف خود برای تخفیف چند میلیارد دلاری در خرید این جنگنده ها دست یافت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هندی ها در خصوص ایران نیز بارها از این سیاست استفاده کرده اند به گونه ای که سرمایه گذاری درچابهار قرار بود از سال 2002 و در زمان اتیل بیهاری واجپایی صورت گیرد که پس از حدود دو دهه در دولت مودی به سرانجام رسید.
همچنین طرح اکتشاف میدان گازی فرزاد ب نیز به علت تعلل و وقت کشی هندی ها به همین سرنوشت دچار شد که بعدها به علت تحریم های آمریکا،هندی ها انصراف خود را اعلام و پس از تحریم ها برای توسعه این میدان گازی اعلام آمادگی کردند.
هندی ها این بار نیز در سفر ظریف وزیر امور خارجه به دهلی نوهرگونه تصمیم گیری در خصوص خرید نفت ایران را براساس شرایط تجاری ، منافع اقتصادی و امنیت انرژی به بعد از انتخابات سراسری هند(خرداد) موکول کردند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر های خود به کشور های منطقه دوشنبه شب وارد دهلی نو شد.
وی پیش از هند به روسیه، چین، ترکمنستان و عراق سفر کرده و با مقامات این کشورها در خصوص برجام، و همکاری های دوجانبه دیدار و گفت و گو کرد.
آمریکا بعد از خروج یکجانبه از برجام تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و تنها یک معافیت از تحریم‌های نفتی 6 ماهه برای خریداران عمده نفتی ایران همچون «هند» صادر کرد و هند بدین طریق توانست روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کند، اما ماه گذشته میلادی صدور معافیت از تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا متوقف شد و این کشور خریداران نفت ایران را به اعمال تحریم تهدید کرد.
دولت ترامپ با اعلام این که معافیت‌ها برای واردات نفت ایران پس از اول ماه مه تمدید نخواهد شد ، مشتریان بزرگ نفت ایران از جمله هند، چین و ترکیه را غافلگیر کرد. مخالفان آمریکایی تحریم‌های ترامپ می‌گویند در بلندمدت حتی متحدان آمریکا از رعایت تحریم‌ها خسته خواهند شد و قاچاق نفت احتمالاً افزایش پیدا می‌کند
هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و حدود 80 درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است. با در نظر گرفتن این حقایق می‌توان پی برد که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران چه ضربه بزرگی برای این کشور در حال توسعه است. هند یکی از هشت کشوری بوده که در نوامبر گذشته برای ادامه واردات نفت ایران از آمریکا معافیت شش ماهه دریافت کرد. این معافیت در اول ماه مه به پایان رسید و هند را در وضعیت دشواری قرار داد.
گمانه زنی‌های زیادی درباره رویکردی که هند در قبال تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ خواهد کرد وجود دارد و از یک سو گفته می‌شود هند با تحریم‌های یکجانبه واشنگتن مخالفت خواهد کرد و از سوی دیگر اعلام می‌شود دهلی نو محرومیت از نفت ایران را با استفاده از عرضه سایر کشورهای تولیدکننده نفت جبران خواهد کرد.
در این بین، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند در توئیتر اعلام کرده که هند شکاف ناشی از افت واردات نفت ایران را با استفاده از سایر کشورهای تولیدکننده نفت جبران خواهد کرد و پالایشگاه‌های هندی کاملاً آماده هستند تا با واردات از سایر کشورهای عضو اوپک و همچنین آمریکا و مکزیک، نیاز داخلی برای بنزین، دیزل و سایر فرآورده‌های نفتی را تأمین کنند.
طبق آمار پلاتس، صادرات نفت ایران به هند از ابتدای سال 2019 تاکنون به حدود 270 هزار بشکه در روز در مقایسه با 517 هزار و 823 بشکه در روز میانگین واردات در سال 2018 رسیده است. واردات هند از ایران در سال 2018 همزمان با مهیا شدن دولت ترامپ برای اعمال تحریم علیه ایران و تخفیف حمل محموله قابل توجه ایران به پالایشگاه‌های هندی، به میزان قابل توجهی در مقایسه با 461 هزار و 977 بشکه در روز در سال 2017 افزایش پیدا کرده بود.
واشنگتن در ادامه سیاست تطمیع و تهدید هند برای تشویق این کشور برای قطع واردات نفت از ایران در ابتدا به این کشور وعده داد که تسهیلاتی برای فروش نفت ارزان به هند در نظر بگیرد.
ایران برای خریداران نفت خود ازجمله هند تسهیلاتی از قبیل حمل و بیمه رایگان نفتکش ها و مهلت چند ماهه برای پرداخت پول نفت در نظر گرفته است درحالی که فروشندگان دیگر نفت همچون عربستان فقط مهلت چند روزه برای پرداخت پول نفت خریداری شده در نظر گرفته اند.
این درحالی است که هفته گذشته ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا به هند سفر کرده بود تا این کشور را وادار به توقف تجارت با ایران بکند.
هنوز چند هفته از وعده آمریکا برای فروش نفت با قیمت مناسب به هند نگذشته بود که هفته گذشته وزیر بازرگانی آمریکا در دهلی نو گفت که دولت آمریکا فروش نفت خود به هند با نرخ ارزان‌تر را تضمین نخواهد کرد، زیرا این کالا تحت کنترل شرکت‌های خصوصی قرار دارد.
ویلبر رأس، وزیر بازرگانی آمریکا که برای شرکت در یک کنفرانس بازرگانی به هند سفر کرده است این اظهارات را بیان کرد.
تشدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران، واردات نفت ایران را برای خریداران آسیایی از جمله هند دشوار کرده است. این در حالی است که ایران نفت را به نرخ ارزان‌تری به هند عرضه می‌کرد.
بر اساس گزارش رویترز، وزیر بازرگانی آمریکا در برابر این پرسش که آیا آمریکا در نظر دارد نفت را به قیمت مناسب‌تری به هند بفروشد تا از دست رفتن نفت ایران را برای این کشور جبران کند، گفت: نفت در اختیار افراد خصوصی است بنابراین دولت نمی‌تواند افراد را وادار کند قیمت‌های ترجیحی عرضه کنند.
هارش واردهان شرینگلا، سفیر هند در آمریکا اخیراً در اظهاراتی گفته بود تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تأثیر مستقیمی روی هند خواهد گذاشت که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است.
هند به نفت ایران و ونزوئلا برای فعالیت پالایشگاه‌هایش نیاز دارد، اما نفت ایران از برتری نزدیکی، ارزانی قیمت و قابل اطمینان بودن در مقایسه با نفت ونزوئلا که زیرساخت‌های انرژی آن در حال فروپاشی است، برخوردار است.
دولتمردان هندی به عنوان دومین کشور پرجمعیت و یکی از اقتصادهای روبه رشد وقدرتمند جهان برای اینکه بتواند به رشد اقتصادی خود ادامه دهد باید بتواند سیاست مستقلی از واشنگتن درپیش گیرند.
.................
کارشناس شبه قاره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي هند ايران نفت ايران انتخابات هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۲۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، یک منبع آگاه ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری نادرست مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۳؛ ایران با کدام پرونده‌های مهم روبروست؟
  • هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/باقری مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • لاپید: سیاست‌های کابینه نتانیاهو بیش از همه، به ارتش آسیب می‌زند
  • خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • دیپلماسی فعال انرژی ایران، زمینه‌ساز افزایش چشم‌گیر فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی شد