Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،سید افشین صفوی،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر سم پاشی هر چه سریع‌تر مزارع گندم توسط کشاورزان استان کرمانشاه، گفت: بارش‌های امسال باعث شیوع بیماری زنگ زرد گندم در مزارع شده است و ضرورت دارد کشاورزان هرچه سریع‌تر مزارع خود را سمپاشی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کارشناسان مراکز کشاورزی به موقع در این زمینه اطلاع رسانی کرده‌اند، افزود: زنگ زرد یکی از بیماری‌های مهم غلات به خصوص گندم و جو است و رطوبت بالا، ابرناکی هوا و درجه حرارت پایین در شب‌ها باعث گسترش این بیماری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان داشت: هم اکنون مزارع گندم مناطق معتدل در استان درگیر این بیماری هستند و کشاورزان باید برای پیشگیری از گسترش این بیماری هر چه سریع‌تر مزارع خود را سمپاشی کنند.

وی، تشخیص صحیح عامل بیماری زا و مبارزه به موقع با آن اساسی‌ترین اقدامی است که باید برای مدیریت این بیماری مدنظر قرار گیرد.

صفوی عنوان کرد: به محض ورود و بررسی مزارع کشاورزی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی سریعاً به کشاورز اطلاع داده می‌شود که حتماً نسبت به سم پاشی در بازه زمانی که کارشناس اعلام می‌کند، اقدام کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان حتماً باید میزان و دوز تعیین شده توسط کارشناسان را برای سموم توصیه شده در این زمینه رعایت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه چروکیده شدن و آسیب دیدن دانه‌ها را از نتایج بروز این بیماری در غلاتی، چون گندم و جو دانست و گفت: علائم بیماری معمولاً روی برگ‌های جوان به صورت جوش و تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر می‌شود.

این مسئول افزود: اگر این بیماری وارد خوشه شود، به زبان عامیانه «دانه پر نمی‌کند» و باعث می‌شود، خوشه کاملاً خشک شود و اگر به خوشه دست بزنیم می‌ریزد و همین موضوع باعث خسارت بسیار زیادی به مزارع می‌شود.

وی ادامه داد: خسارت ناشی از این بیماری به واسطه علائم مذکور می‌تواند به بیش از ۵۰ درصد محصول و در صورت اپیدمی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

صفوی در خصوص نحوه شیوع این بیماری در مزارع گفت: باد اسپور‌های (هاگ‌های) این بیماری را از ۱۵۰۰ تا ۲ هزار کیلومتر جابجا می‌کند و به گندم و جو مناطق دیگر منتقل می‌کند.

وی گفت: هنوز که ابتدای شروع این بیماری است و گسترده نشده مزارعی که در حد ۲ تا ۳ درصد آلودگی دارد، توسط کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شناسایی و دستور سمپاشی به صاحبان مزارع مذکور داده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: به اندازه کافی در استان سم موجود است و کشاورزان حتماً نسبت به سمپاشی به تهیه سم و سمپاشی مزارع اقدام کنند.

وی از آماده باش تمامی مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان برای این موضوع خبر داد و گفت: کشاورزان می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ شب در این زمینه به مراکز ما مراجعه کنند.

صفوی از سمپاشی بیش از ۸ هزار هکتار از مزارع استان تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: سمپاشی مزارع مانع گسترش و شیوع بیماری خواهد شد.

 انتهای پیام / ا 

مزارع کرمانشاه  علیه بیماری زنگ زرد سمپاشی می شوند 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، جمشید اسلامیان با اشاره به آغاز عملیات برداشت گندم  از سطح بیش از ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شادگان، گفت: محصول گندم برداشت شده از مزارع توسط مراکز خرید سازمان تعاون روستایی شهرستان شادگان با نرخ مصوب خریداری می‌شود.   وی افزود: به منظور سرعت بخشیدن به عملیات برداشت محصول، ۳۵ دستگاه کمباین فعالیت خود را آغاز کردند و تعدادی از کمباین‌های مهاجر نیز در هفته‌های آینده وارد مزارع شادگان خواهند شد.   به گفته اسلامیان؛ در سال زراعی جاری ۵۴۰ هکتار جو و ۴۱۰ هکتار از مزارع کشاورزی شادگان به کشت کلزا اختصاص یافت که برداشت این محصول نیز در حال انجام است.   مدیر جهاد کشاورزی شادگان ادامه داد: ۳ مرکز خرید محصولات در دهستان‌های دارخوین، بوزی و حسینی فعالیت خود را آغاز کرده است و آماده خرید محصول گندم، جو و کلزا از کشاورزان به صورت شبانه روزی هستند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • پاکسازی ۱۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در برابر بیماری قارچی زنگ زرد
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد