Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@05:35:43 GMT

کتاب بخرید و در مجازات خود تخفیف بگیرید!

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۳۳۰۷

کتاب بخرید و در مجازات خود تخفیف بگیرید!

به گزارش ایسکانیوز، شاید اولین باری که صبحت از مجازات‌های جایگزین حبس به میان آمده بود، برای قضات بیشتر شبیه به یک شوخی بود. اما طولی نکشید که این مهم به یک دستور لازم الاجرا تبدیل شد و با تصویب آئین‌نامه اجرایی آن در شهریورماه ۱۳۹۳ روند جدی‌تری به خود گرفت. بدیهی است که این قبیل مجازات‌ها موجب بهبود وضعیت محکومان و خانواده آنان و نهایتاً بهبود وضعیت جامعه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدارهای مختلف خود با مسؤولان قضائی کشور طی سال‌های گذشته تاکید ویژه روی برنامه‌ریزی برای مجازات‌های جایگزین حبس داشته‌اند.

حالا هر از گاهی خبرهایی از انواع حکم‌های صادر شده توسط قضات به گوش می‌رسد که در نوع خودش جالب است. قضاتی که مجرمین را به مجازات‌های جایگزین حبس، محکوم می‌کنند و حبس را تنها راه برقراری عدالت نمی‌دانند.

به طور مثال مدتی پیش خبر از صدور حکم برای یک پزشک منتشر شده بود که طبق آن، پزشک مجرم مکلف بود ۱۰۰ بیمار بی سرپرست و کم بضاعت را به طور رایگان ویزیت کند.

یا معلمی که ملزم به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به همیاران پلیس در مدارس شد و یا یک مأمور نیروی انتظامی که به حفاظت از جنگل‌ها و مراتع مکلف شد.

از این دست مجازات‌ها زیادند و هر کدام با توجه به جرمی که متهم شده‌اند، کار و حرفه‌ای که در آن تخصص دارند، محکوم به اجرای یک فعالیت اجتماعی می‌شوند. مانند پرستاری که به پرستاری از سالمندانی که تحت پوشش بهزیستی هستند مکلف شده بود و یا افراد زیادی که سواد یا مهارت خاصی ندارند در اقدامی جالب از سوی قضات به کاشت نهال در اراضی جنگلی یا اطفا حریق و یا خدمت به عزاداران امام حسین (ع) در ایام محرم و صفر ملزم شده بودند.

حالا خبری در رسانه‌ها منتشر شده که بنابر آن اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر در استان یزد از دادگستری این شهر خواسته است که با خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی شهر به مجرمان تخفیف دهد. اکنون با توافق دادگستری و اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان زین پس اغلب مجرمان می‌توانند با خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی شهر در مجازات خود تخفیف بگیرند.

به نظر می‌رسد بند دوازدهم سیاستهای کلی قضائی (مصوب مقام معظم رهبری) در راستای اعمال سیاست‌های کلان دستگاه قضائی در زمینه حبس زدایی به خوبی در حال اجرا است. بدیهی است که به کارگیری چنین روش‌هایی علاوه بر این که فرصت دوباره‌ای به مجرمان برای بازگشت به زندگی و تصحیح رفتارشان می‌دهد، الگو و روش صحیح برخورد با مجرمانی که قابلیت بازگشت سریع به جامعه دارند را نیز فراهم می‌کند. به ویژه مجرمین نوجوان و جوانی که در سنین حساس قرار دارند.

مجله مهر

انتهای پیام/

20 / 20 مجازات‌های جایگزین حبس تخفیف در مجازات کتاب خرید کتاب برای کتابخانه ملی حبس حبس جایگزین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مجازات های جایگزین حبس تخفیف در مجازات کتاب حبس حبس جایگزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان تهران اضافه شد

 

آقای هوشیار لاریجانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: نهاد کتابخانه‌های استان تهران در راستای ایجاد پیوست قرآنی برای فعالیت‌های کتابخانه‌ای، " قرائت قرآن کریم " و " درک مفاهیم قرآنی " را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به برنامه " بهار در بهار " کتابخانه‌ها در ایام ماه رمضان امسال گفت: این برنامه از اقدامات جدید نهاد کتابخانه‌ها در خصوص ترویج فرهنگ قرآنی بود.
لاریجانی در ادامه درباره دیگر فعالیت‌های فرهنگی این نهاد افزود: طرح کتابت از طرح‌های دیگری است که در نهاد کتابخانه‌ها در حال برگزاریست و قرار است یک نسخه دست نویس از قرآن کریم به وسیله کودکان نوشته شود.
وی در خصوص خدمات جدید کتابخانه‌ای گفت: در سالی که گذشت ۳ خدمت نوین دیگر به اعضای نهاد کتابخانه‌ها اضافه شد که با توجه به میزان مساحت هر کتابخانه تعداد خدمات آن‌ها مشخص می‌شود.
معاون اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تهران افزود: اسفند ماه سال گذشته یک کتابخانه دیجیتالی که خانه خلاقیت کتابخانه‌های عمومی است در چهارراه ولیعصر (عج) ‏ افتتاح شد و در محله سید خندان یکی از کتابخانه‌های هدهد سفید به بهره برداری رسید‏، همچنین چند باب کتابخانه‌ی سیار ویژه روستا‌ها و شهر‌هایی که کتابخانه‌ای ندارند در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه گفت: بیش از ۱۰ باب کتابخانه سیار در استان تهران در حال خدمت رسانی به مناطق محروم از کتابخانه است و با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در نیمه ابتدایی سال جدید ۲ کتابخانه سیار دیگر که شامل کتاب‌هایی با موضوعات مختلف برای کودکان و نوجوانان است به این تعداد اضافه خواهد شد.
هوشیار لاریجانی افزود: استان تهران در حال حاضر ۱۷۵ باب کتابخانه عمومی دارد که بیش از ۱۸۵ هزار نفر عضو وفادار و ثابت دارد و بیش از ۱۰ برابر این تعداد مراجعه کننده مقطعی دارد که تمامی آن‌ها به صورت یکسان می‌توانند از خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند و در تلاش هستیم تا با فرهنگ سازی‌های جامع و طرح‌های مختلف، افراد بیشتری را به کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.
لاریجانی با اشاره به تعداد اعضای کودک و نوجوان این نهاد گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی بیش از ۴۵ هزار نفر عضو فعال و ثابت دارد که خدمات مختص به خود را دریافت می‌کنند و به زودی خدمات بیشتری برای آن‌ها ارائه می‌شود.
وی افزود: بخش مهمی از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌ها، توسعه‌ی فضای کتابخانه‌ها برای شهروندان است و در حال حاضر ۵ پروژه آماده افتتاح وجود دارد و در زمان مشخصی که برنامه ریزی شده است به بهره برداری خواهد رسید.
معاون اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تهران در پایان گفت: توسعه و افزایش فضا‌های دیجیتال و مجازی در کتابخانه‌ها، افزایش کتابخانه‌های سیار برای محلات تهران، شهر‌ها و روستا‌های استان که فاقد کتابخانه هستند برای سال جدید در دستور کار است که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • امانت ۶ هزار کتاب در ماه در کتابخانه مرکزی میبد
  • بیش از ۱.۱ میلیون کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان ثبت امانت شد
  • ثبت امانت بیش از یک میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان
  • مجازات جایگزین حبس برای ۱۴ متخلف زیست محیطی گیلان
  • تقویت بنیان‌های فرهنگی در شهرستان فرخ‌شهر
  • احکام سبز برای متخلفان محیط زیستی گیلان صادر شد
  • ورود «شهر شکل‌ها ۲» به کتابفروشی‌ها
  • صدور بیش از ۱۴ رأی محیط‌ زیستی برای متخلفان در گیلان
  • ۱۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان تهران اضافه شد
  • کامران فانی کیست و چه کرده است؟