Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@06:47:43 GMT

دوئل آتش تعاون با يخ مشارکت

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۳۳۱۵

دوئل آتش تعاون با يخ مشارکت

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - تعاون که اقتصاديِ شکل گرفته از بطن مردم و تجميع سرمايه هاي اندک براي مقابله با شرايط سخت و طاقت فرساست اين روزها آتش و اشتياق آن براي توسعه در مقابل يخ فرهنگ مشارکت پذيري کردستاني ها توان رويارويي ندارد.

به گزارش ايرنا، رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته شعارهاي سال را بر مبناي اقتصادي و ارتقاي قدرت نظام در اين عرصه نامگذاري کرده اند و همواره در رهنمودهاي خود براي تحقق اهداف شعار سال و همچنين اقتصاد مقاومتي بر مشارکت همه جانبه تاکيد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين بين تعاون‌گري که اقتصادي متکي به توان و منابع مردمي و ابزاري با تاب آوري بالا در مشکلات است بطور عام و خاص مورد توجه قرار مي گيرد که در شرايط حاضر مي توان با تقويت نقش آن در اقتصاد جامعه بسياري از چالش هاي موجود را مرتفع کرد.
تعاون به معناي يکديگر را ياري کردن در رسيدن به اهدافي خاص است که اعضاي آن در فعاليت هاي اقتصاد گرد هم مي آيند تا بتوانند با تجميع افکار، ايده ها و شراکت پذيري پا به ميدان بگذارند.
مشارکت و شراکت پذيري عصاره فعاليت تعاوني هاست ويژگي که اين روزها بطور عام در کشور و بطور خاص در کردستان مغفول مانده اينکه آتش و اشتياق فعاليت هاي تعاوني ها در مقابل سردي استقبال و فرهنگ مشارکت جويي کاري از پيش نمي برد.
در حالي از 2 دهه پيش فعاليت هاي تعاوني با افق سهم 25 درصدي در اقتصاد کشور آغاز شد که تاکنون سردي و يخ زدگي مشارکت جويي اجازه فراتر رفتن نقش آن نهايتا از هفت درصد در کشور و حدود چهار درصد در کردستان را نداده است.
اين مساله خود از دلايل چالش هاي پيش روي تحقق اقتصاد مقاومتي مد نظر رهبر معظم انقلاب است که مي توان با ارتقاي فرهنگ مشارکت جويي مردم بر آن فائق آمد و تعاوني ها را در مسير شکوفايي حرکت داد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي مرکز سنندج به منظور بررسي پتانسيل ها، نقاط قوت و چالش هاي حوزه تعاون کردستان ميزگردي با حضور سه کارشناس حوزه تعاون از جمله معاون مديريت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي، سخنگوي اتاق تعاون و عضو تعاوني مصرف کارکنان دولت در اين استان برگزار کرد که مشروح نظرات کارشناسان فن را در زير با هم مي خوانيم.
** توسعه زيرساخت ها راهکار افزيش رغبت سرمايه گذاري هاست
معاون مديريت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي کردستان در اين ميزگرد با اشاره به اينکه اقتصاد تعاوني فعاليتي شکل گرفته از بطن جامعه هنگام بروز مشکلات براي پيروزي در برابر سختي هاست، گفت: زماني که دولت منابع مالي کافي براي سرمايه گذاري ندارد و بخش خصوصي انگيزه و توان نداشته باشد پاي تعاوني ها به عنوان ابزاري با تاب آوري بالا به ميدان اقتصادي باز مي شود.
علي اصغر عباسي اظهار داشت: با توجه به اينکه اقتصاد تعاوني ها متکي به منابع و توان مردمي و بوجود آمده از مشارکت فکري و سرمايه هاي گروهي از افراد است در تلاطمات اقتصادي تاب آوري بيشتري دارد و در شرايط کنوني کشور که اقتصادش دچار کش و قوس هاي فراواني شده مي تواند ابزاري در پايداري توسعه و ثبات اقتصادي باشد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به چرايي عدم رغبت سرمايه گذاران در اين استان افزود: کردستان استاني حاشيه اي و مرزي است و برخي زيرساخت هاي آن به نسبت استان هاي مرکزي قوي نيست و اين عاملي بر عدم اشتياق سرمايه گذاران براي حضور در اين منطقه است.
عباسي يادآور شد: اين اداره کل در صدد است به نوبه خود در راستاي ارتقاي زيرساخت هاي آموزشي، فرهنگ کار و توليد گام بردارد تا بتوان به راحتي توان مردم را براي رسيدن به توسعه پايدار بکار گرفت.
عضو تعاوني مصرف کارکنان دولت در کردستان نيز در اين ارتباط گفت: در خوشبينانه ترين حالت سهم بخش تعاون استان کردستان در اقتصاد آن حدود چهار تا پنج درصد است.
ابوبکر ياره افزود: مردم با استفاده از توان شرکت هاي تعاوني و خريد محصولات توليدي واحدهاي تعاوني و استفاده از خدمات تعاوني ها مي توانند فرهنگ مشارکت در جامعه را افزايش دهند.
وي اضافه کرد: همکاري و تعامل بخش خصوصي و تعاوني مي تواند به توسعه بخش تعاون کمک کند که اين مهمترين گام در ارتقاي فرهنگ تعاون گرايي در جامعه است.
سخنگوي اتاق تعاون کردستان نيز با اشاره به اينکه فرهنگ يک روزه ايجاد نمي شود، افزود: مي توان با صحبت، اطلاع رساني، فعاليت دولت ها و رسانه ها در اين فرهنگ دگرگوني ايجاد کرد.
سيدخالد حسيني اظهار داشت: تبليغات تعاون گران نيز در اين رابطه براي ايجاد فرهنگ همکاري در جامعه آنچنان تاثيري نداشته و لازم است تعاوني ها با همکاري دستگاه هاي ديگر براي ارتقاي فرهنگ مشارکت پيشگام باشند.
وي با اشاره به اينکه فرهنگ شريک پذيري در اقتصاد استان نقش قابل توجهي ندارد، يادآور شد: برخي بر اين باور هستند که در صورت داشتن شريک دردسرهاي فعاليت خود را اضافه مي کنند.
وي اين موارد را مسبوق به سابقه دانست و گفت: از آنجا که افزايش مشارکت مردم در سرمايه گذاري ها موجب توسعه تعاوني ها براي ايجاد اشتغال و بهبود وضعيت معيشت مردم مي شود توسعه تعاوني ها نيز در نهايت ايجاد آرامش در جامعه را بدنبال دارد.
** طبيعت بزرگترين پتانسيل کردستان براي توسعه تعاوني هاست
عضو تعاوني مصرف کارکنان دولت در کردستان اظهار داشت: اين استان در حوزه هاي مختلف از جمله فعاليت هاي وابسته به طبيعت داراي پتانسيل هاي قوي براي توسعه فعاليت تعاوني ها است.
ياره گفت: تعاوني ها مي توانند در حوزه هاي کشاورزي، دامداري، باغداري، پرورش آبزيان، فعاليت هاي صنايع دستي با ايفاي نقش حداکثري گام هاي مهمي در توسعه پايدار استان بر دارند.
سخنگوي اتاق تعاون کردستان هم با اشاره به اينکه تعاون يکي از بخش هاي تاثيرگذار حوزه اقتصادي کشور است، افزود: اين بخش به عنوان يک نهضت بزرگ اجتماعي و اقتصادي مي تواند نقش مهمي در تحقق عدالت اجتماعي، کار آفريني و اهداف سياست هاي اقتصاد مقاومتي ايفا کند.
حسيني اظهار داشت: تيم اقتصادي دولت در استان و مردم بايد براي تقويت فعاليت هاي تعاوني، کمک کنند تا بتوان از توانمندي و ظرفيت هاي ويژه استان در مسير توسعه اقتصادي کشور استفاده کرد.
معاون مديريت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي هم با بيان اينکه تعاون در فعاليت حدود سه دهه اي خود در اين استان نتوانسته از تمام پتانسيل ها استفاده کند، افزود: با اين وجود موفقيت هايي را کسب کرده و توانسته نقش حداقلي در اقتصاد و اشتغال استان ايفا کند.
عباسي افزود: در اين استان هم اکنون يک هزار و 810 تعاوني با 207 هزار نفر عضو تشکيل شده که 60 درصد آنها در بخش خدمات و 40 درصد نيز در بخش توليد از جمله بخش هاي کشاورزي، معدن و صنايع دستي فعال است.
** چالش تعاوني ها از مسير بروکراسي اداري به خود آنها مي رسد
سخنگوي اتاق تعاون کردستان با اشاره به اينکه چالش هاي تعاوني اين استان از بروکراسي هاي اداري شروع و در نهايت به خود تعاوني ها و مديريت آنها ختم مي شود، افزود: سيستم اداري طوري عمل کرده که ناهماهنگي فعاليت ها در بين دستگاه ها باعث سردرگمي برخي اعضاي تعاوني ها و نهايت عدم موفقيت اين بخش مي شود.
حسيني اظهار داشت: وابستگي اقتصاد کشور به بخش دولتي از ديگر چالش هاي تعاوني هاست که مي توان با تقويت بخش خصوصي و سرمايه هاي مردمي، حوزه تعاون را به سمت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي کشاند.
وي اضافه کرد: حس قدرت طلبي از سوي برخي دستگاه هاي اجرايي نسبت به تعاوني ها، برخي سياست هاي مالياتي، تسهيلات با بهره بالا از جمله مسايل و مشکلاتي است که در خارج از تعاوني ها مشکلات اين صنعت را تشديد مي کند.
سخنگوي اتاق تعاون کردستان با اشاره به اينکه در چالش تعاوني ها علاوه بر عوامل بيروني که گفته شد برخي عوامل دروني نيز دخالت دارد، يادآور شد: نداشتن دانش و تفکر اقتصادي و مديريتي در بين اعضاي تعاوني ها از مهمترين عوامل دروني عدم موفقيت تعاوني ها است.
وي تاکيد کرد: از اين رو بايد معيارهاي خاصي براي انتخاب هيت مديره تعاوني ها، اتاق تعاون و اتحاديه ها اتخاذ شود تا در کنار مقابله با عوامل بيروني، عوامل دروني را نيز مرتفع کرد.
معاون مديريت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي کردستان نيز موازي کاري در دستگاه هاي اجرايي را از چالش هاي بخش تعاون دانست و افزود: حمايت کم از اين بخش در بستر قانون نسبت به ساير فعاليت هاي اقتصادي از جمله صنعت تبديل به چالشي بزرگ براي تعاوني ها شده است.
عباسي گفت: با توجه به اينکه در بحث ارايه مشوق هاي صادرات نسبت به تعاوني ها توجه کافي نشده اما انتظار مي رود حمايت بيشتري از اين بخش شود تا بتواند جايگزين مناسبي براي صنعت نفت باشد.
به اعتقاد عضو تعاوني مصرف کارکنان دولت، سوء مديريت، اختلاف بين اعضا، بازاريابي سنتي غير اثر بخش، عدم استفاده از روش هاي نوين براي جذي مخاطب مهمترين چالش هاي تعاوني ها در اين استان است.
ياره اظهار داشت: از ديگر چالش هاي اين حوزه عدم وجود استراتژي و برنامه مشخص براي توسعه تعاوني ها و تعريف نشدن مديريت عملکرد، عدم همسويي بين اهداف فردي و تعاوني ها، ضعف مديريت دانش و محدود بودن تلاش در جهت توانمند سازي کارکنان آن است.
** نهادسازي نزديکترين راهکار توسعه اقتصاد تعاوني است
معاون مديريت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي کردستان گفت: هم اکنون دولت در قالب نهادهاي بزرگ تعاوني ها را نهاد سازي مي کند تا سرمايه گذاران بتوانند در قالب مجموعه هاي بزرگ به فعاليت هايي مانند اقتصاد نفت، گاز، پتروشيمي، بانک و بيمه وارد شوند.
وي با اشاره به اينکه دولت به اين نتيجه رسيده که با نهاد سازي مي تواند در عرصه اقتصاد موفقيت هاي بزرگي را کسب کند، افزود: مي توان با استفاده از مشارکت مردم در قالب نهادهاي بزرگ، فعاليت تعاوني ها را به سمت توسعه زنجيره هاي ارزش هر منطقه سوق داد.
عباسي اضافه کرد: فعاليت هاي نهادسازي هم اکنون در شهرستان هاي بيجار، قروه، ديواندره و مريوان در حال پيگيري است و در اين راستا زنجيره هاي ارزش توليد در بحث توت فرنگي، انگور، سيب زميني و گندم شناسايي شده است.
سخنگوي اتاق تعاون کردستان نيز در رابطه با راهکارهاي رفع چالش پيش روي تعاوني ها معتقد است: در شرايط کنوني اقتصاد کشور، دستگاه هاي متولي بخش تعاون مي توانند با همکاري در راستاي تلاش براي تقويت اين حوزه گام بردارند.
حسيني همچنين با انتقاد از کم توجهي برخي دستگاه هاي اجرايي به نقش اتاق تعاون اظهار داشت: هماهنگي دستگاه ها در رفع مشکلات تعاوني ها به همراه توجه به نقش اتاق موجب مي شود اين اتاق و تعاوني ها بتوانند براي رسيدن به اهداف مورد نظر به خوبي به وظايف خود عمل کنند.
عضو تعاوني مصرف کارکنان دولت در کردستان نيز باور دارد: تامين زيرساخت هاي لازم از جمله زمين، نهاده ها و مواد اوليه ارزان قيمت، فراهم سازي زمينه صادرات محصولات و خدمات تعاوني ها از جمله راهکارهاي خروج تعاوني ها از بحران است.
ياره گفت: از ديگر راهکارهاي رفع مشکلات تعاوني ها مي توان به حمايت هاي واقعي دستگاه ها از تعاوني ها، جلوگيري از سيستم بروکراسي اداري در ادامه خدمات به تعاوني ها و تزريق تسهيلات بانکي ارزان قيمت به بخش تعاون اشاره کرد.
** دولت بدنبال حمايت از اشتغال در بخش هاي مختلف است
معاون مديريت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي کردستان با بيان اينکه حمايت از طرح هاي اشتغال زايي از اولويت هاي دولت است، اظهار داشت: در اين رابطه توجه به اقتصاد تعاوني و فعاليت هاي آن از اهميت ويژه اي برخوردار است.
عباسي گفت: سال گذشته تنها در حوزه اشتغال پايدار روستايي 2 هزار و 80 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شد که بخش قابل توجهي از آن مربوط به طرح هاي تعاوني است.
وي افزود: در سال جاري نيز بخش کشاورزي حدود چهار هزار و 120 ميليارد ريال اعتبار دارند که 25 درصد از اين ميزان به تعاوني هاي اين بخش تعلق مي گيرد.
عباسي يادآور شد: امضاي تفاهم نامه هاي مشترک از برنامه هاي اين اداره کل براي رسيدن به اهداف حمايت هاي فرابخشي از تعاون بوده که در اين راستا 20 تفاهم نامه به امضا رسيده است.
وي تاکيد کرد: سال گذشته تفاهم نامه هاي مختلفي با نهادهايي از جمله جهاد دانشگاهي، اداره کل زندان ها، انجمن حمايت از زندانيان، جهاد کشاورزي و آبخيزداري به امضا رسيده است.
به گزارش ايرنا، در برحه اي از زمان که کشور در جنگ اقتصادي قرار گرفته مي توان با بکار گيري سرمايه هاي راکد و هر چند اندک مردم، علاوه بر توسعه فعاليت هاي تعاوني، گام بزرگي در استقلال اقتصادي کشور برداشت که اين مهم نيازمند ارتقاي فرهنگ مشارکت جويي مردم و باور آنان بر تفکر جمعي است.
انتظار مي رود دستگاه هاي متولي براي جذب مشارکت مردم و سرمايه هاي آنان در اعتلاي بخش تعاون با رسانه ها در معرفي مزاياي اين بخش در اقتصاد کشور همگام باشند.
همچنين دولت با تعريف بسته هاي ويژه اقتصادي براي اين بخش از جمله صادرات و حمايت از توليد مشوق هايي را به صورت خاص براي تعاونگران در برنامه هاي کاري خود قرار دهد.
7349 / 3034/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند

به‌گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، سعید نظری در نشست با صنعتگران فعال رشته‌های رودوزی‌های سنتی و سراجی سنتی استان اظهار داشت: حفظ، حراست و احیای رشته‌های صنایع‌دستی و حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی به‌منظور توسعه و ترویج هنرهای سنتی از برنامه‌های محوری این معاونت است.

وی در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد تشکل‌های تخصصی و ارتباط هدفمند در صنایع‌دستی استان عنوان کرد و افزود: ثبت و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های مردمی می‌تواند راه حلی مناسب برای همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی باشد. 

نظری یادآور شد: همچنین صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی می‌توانند در قالب تشکل‌های مردمی با استفاده از توانمندی‌های همدیگر و با هم‌فکری و هم‌افزایی بیشتر برای رسیدن به اهداف مشترک متعالی گام‌های مهمی بردارند. 

صنعتگران حاضر در این جلسه ضمن بیان موانع و مشکلات موجود، نماینده‌ای را برای تشکیل تعاونی‌ها و هماهنگی های لازم انتخاب کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و تولید
  • ضرورت تقویت بخش تعاون در راستای تحقق اشتغال‌زایی
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • کمیته تخصصی تعاونی‌های البرز تشکیل می‌شود
  • ضعف قوانین، پاشنه آشیل تعاونی‌ها در اقتصاد ایران
  • وقت حضور لشگر صدهزارتایی تعاونی ها در میدان است
  • تعاونی با عطر مادرانه
  • امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد