Web Analytics Made Easy - Statcounter

"همزمان با افزایش تنش در روابط ایران و امریکا، نگرانی در بغداد در این باره که عراق به این منازعه کشانده شود در حال افزایش است. این کشور میزبان بیش از پنج هزار سرباز امریکایی است و از سوی دیگر شبه نظامیان عراقی را در خود جای داده که مورد حمایت ایران هستند و خواستار خروج نیروهای نظامی امریکایی از آن کشور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین الملل- روزنامه "واشنکتن پست" با اشاره به سفر اخیر "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا به عراق می نویسد: او هفته گذشته در دیدار با مقام های عراقی در بغداد یک پیام مشخص را به طرف عراقی انتقال داد: اگر قصد ندارید در جریان منازعه میان ایران و امریکا در کنار واشنگتن بایستید دستکم خود را از این منازعه دور نگه دارید. منابع آگاه عراقی نیز به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که با رویارویی فزاینده میان و ایران و امریکا مخالف هستند. 
به گزارش آفتاب‏‎نیوز؛ این روزنامه می نویسد: "همزمان با افزایش تنش در روابط ایران و امریکا، نگرانی در بغداد در این باره که عراق به این منازعه کشانده شود در حال افزایش است. این کشور میزبان بیش از پنج هزار سرباز امریکایی است و از سوی دیگر شبه نظامیان عراقی را در خود جای داده که مورد حمایت ایران هستند و خواستار خروج نیروهای نظامی امریکایی از آن کشور."
"واثق الهاشمی" تحلیلگر مسائل سیاسی عراق می‌گوید: "پرسش بزرگ این است که رهبران عراقی چگونه می‌توانند خود را از این منازعه دور نگه دارند و وفادار به منافع ملی عراق باشند. این در حالی است که سیاستمداران عراقی به شدت از طیف‌های مختلف سیاسی وابسته به قدرت‌های خارجی هستند. اگر دولت عراق نتواند شبه نظامیان تحت حمایت ایران را کنترل کند، عراق به عرصه درگیری مسلحانه میان ایران و امریکا تبدیل خواهد شد". 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که علیرغم آنکه ترامپ گفته که خواستار جنگ با ایران نیست اما سطح تنش میان دو کشور در حال افزایش است. این روزنامه می‌نویسد عراق همواره در میانه نبردها بود و پیش از این نیز رقابت میان ایران و عربستان سعودی برای کسب برتری در منطقه در آن کشور در جریان بوده است. همچنین، علیرغم خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011 میلادی آنان در سال 2014 میلادی به دعوت دولت عراق برای کمک به نبرد علیه داعش به آن کشور بازگشتند. در مقابل، شبه نظامیان  مورد حمایت ایران نیز در کنار دولت عراق علیه داعش جنگیدند. اکنون نیز بار دیگر عراق در معرض رقابت و تنش در روابط ایران و امریکا قرار گرفته است. دو مقام امنیتی ناشناس می گویند که پمپئو در جریان سفر به عراق به دولت آن کشور اطلاع داده که سرویس های امنیتی امریکا به اطلاعاتی دست یافته‌اند مبنی بر آنکه ایران و نیروهای مورد حمایت آن کشور قصد حمله علیه نیروها و منافع امریکا در عراق را داشته‌اند. این منبع امنیتی گفته که پمپئو اظهار داشته که امریکا از عراق انتظار ندارد که لزوما در جریان منازعه ایران و امریکا در کنار امریکا بایستد اما انتظار دارد که عراق خود را از این ماجرا دور نگه داشته و جانب ایران را نگیرد". 
این روزنامه می‌نویسد چند روز پس از آن سفر بود که آمریکا دستور خروج کارکنان غیرضروری و دیپلماتیک خود را از عراق صادر کرد. 
سه مقام مطلع از جلسه پمپئو با مقام‌های عراقی به "واشنگتن پست" می‌گویند او در این جلسه به هیچ وجه در مورد برنامه احتمالی امریکا برای استفاده از خاک و حریم هوایی عراق در صورت حمله به ایران صحبت نکرد و در مقابل او گفته بود که امریکا می‌خواهد از درگیری با ایران جلوگیری کند اما در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد. 
این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "یک مقام وزارت دفاع عراق نیز گفته که عراق اقدامات پیشگیرانه امنیتی را براساس اطلاعات مربوط به تهدید متوجه منافع امریکا انجام داده اما این اقدامات در بالاترین سطوح نبوده‌اند. این مقام گفته است که نیروهای عراقی نگران هستند که نیروهای امریکایی هدف حملات از سوی شبه نظامیان قرار گیرند. او گفته دولت عراق می‌داند که هرگونه حمله‌ای در آن صورت واکنش نظامی امریکا را به دنبال خواهد داشت. در بغداد مردم نیز از جنگ خسته هستند. آنان می‌گویند جنگ دیگری را نمی‌خواهند".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تنش ایران و آمریکا عراق جنگ تحریم خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) جشن عراقی‌ها در مقابل سفارت ایران

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حمایت مردم عراق از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی
  • جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بی‌نتیجه پایان یافت
  • تحلیلگر عراقی: آمریکا برای حفاظت از اسرائیل در خاک ما سامانه پدافند هوایی ایجاد کرده است
  • کاتز: کشور‌های میانه‌روی منطقه ایران را مهار کنند
  • جلسه کابینه جنگ اسرائیل بدون تصمیم گیری پایان یافت | مقام صهیونیست: کابینه مصمم به پاسخ است اما ...
  • خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد
  • (ویدئو) جشن عراقی‌ها در مقابل سفارت ایران
  • استقبال عراقی ها از پاسخ ایران به اسرائیل (فیلم)
  • استقبال عراقی‌ها از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی
  • ورود نخست وزیر عراق به واشنگتن در میانه حملات ایران به رژیم صهیونیستی