Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@15:11:35 GMT

سند توسعه فعالیت‌های قرآنی خراسان در انتظار تصمیم مرکز

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۳۸۲۵

سند توسعه فعالیت‌های قرآنی خراسان در انتظار تصمیم مرکز

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: سند توسعه فعالیت‌های قرآنی دستورالعملی از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور بود که در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی مطرح شد. نهادهای قرآنی استان طی ۳ جلسه کار گروهی به بحث و بررسی این سند پرداختند و نظراتشان جمع‌آوری شد و در صحن شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و نتایج آن به تهران منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نگاه سند فعالیت‌های قرآنی این است که ما چگونه یک جامعه قرآنی داشته باشیم و چگونه سبک زندگی ایرانی اسلامی تبیین شود و چگونه فرهنگ ما یک فرهنگ قرآنی باشد؛ در این سند شرح وظایف حوزه و دانشگاه تشریح شده و برای رسیدن به این اهداف، نقش دیگر بخش‌های فرهنگی نیز مورد نظر بوده است. در واقع این یک سیاست گذاری کلان برای ماست. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: این سیاست‌گذاری کلان باید با توجه به برش‌های برنامه نهاد تبدیل به یک برنامه عملیاتی شود و برای این منظور ما در حالت اجماع دستگاه‌ها و نهادها هستیم و پس از این نیز باید هریک از کارگروه‌ها پیگیر مسائل باشند. مرواید گفت: آن چیزی که از ابلاغ سند توسعه‌ فعالیت‌های قرآنی مشخص شده، مدت زمان 4 ساله‌ای است که این راهبرد برای ما مشخص می‌کند اما این محدودیتی برای کار ایجاد نمی‌کند بلکه براساس تخصیص بودجه‌های هر سال برنامه عملیاتی مورد نظر در فعالیت‌های قرآنی مورد تنظیم قرار می‌گیرد. کمک مؤسسات مردمی به جریان مدنی قرآنی وی با اشاره به نقش موسسات مردم نهاد در این سند قرآنی بیان کرد: نقش و فعالیت موسسات قرآنی ذیل این سند از آن جهت حائز اهمیت است که ما در کنار جریان همکاری‌های دستگاهی نیازمند یک جریان مدنی هستیم. چون این جریان برآمده از دل موسسات و سمن‌هاست، چنین ساختارهایی می‌تواند افکار عمومی را به خوبی مدیریت کرده و نهادها نیز باید وظایف خود را مورد توجه داشته باشند. مروارید عنوان کرد: عمده تفاوت این دوره از نمایشگاه قرآن مشهد رویکرد بین‌المللی بودن آن است. این رویکرد بین‌المللی در چند بخش جلوه‌گر است. بخش اول آن حضور قاریان بین‌المللی در محافل قرآنی این نمایشگاه است که 9 قاری بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان اسلام به تلاوت در این محافل می‌پردازند و میزبان ۱۱ قاری ممتاز و بین‌المللی ایرانی نیز در این محافل هستیم. وی اضافه کرد: بخش دیگر نشان دهنده بین‌المللی بودن این نمایشگاه، حضور ۲۰ ملیت با آداب و رسوم و فرهنگ خود آن کشورهاست که هریک از کشورهای حاضر به تبیین فرهنگ خود برای زائران و مجاوران حرم رضوی می‌پردازند که از این فعالیت‌ها می توان به برگزاری جشنواره غذاهای ملل و رونمایی از کتب بین‌المللی نیز اشاره کرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در این دوره از نمایشگاه ۱۴ ناشر از جهان اسلام حضور دارند که این‌ها نمایندگی ۴۵ ناشر خارجی را عهده‌دار هستند و علاوه بر این ۵۰ ناشر ایرانی نیز در این دوره از نمایشگاه قرآن مشهد حضور دارند. تجربه امر فرهنگی برخاسته از قرآن در نمایشگاه قرآن مروارید گفت: ویژگی خاص دیگر این دوره از نمایشگاه قرآن مشهد، نشست‌های نخبگانی است که با حضور ۱۴ استاد بین‌المللی و صاحب نظر در حوزه مطالعات قرآنی است. نگاه ما در برگزاری این دوره از نمایشگاه، نگاه همدلانه بین خانواده‌ها با شاخص تبیان بودن قرآن برای همه چیز است؛ قرآن رمز وحدت جهان اسلام است و نگاه‌های وحدت آمیز در این بستر باید تبیین شود و خانواده‌ها در کنار تجربه امر معنوی به تجربه امر فرهنگی برخاسته از قرآن نیز توجه کنند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی نمایشگاه قرآن مشهد مروارید سند توسعه فعالیت های قرآنی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم در پاکستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، در این نمایشگاه که با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان برگزار شد ده‌ها نسخ خطی قرآن کریم که قدمت برخی از آنها به بیش از پنج قرن باز گردد در معرض دید جمع کثیری از فعالان حوزه خطاطی، علوم قرآنی و علاقه‌مندان به فرهنگ قرآن قرار گرفت.
مراسم افتتاح این نمایشگاه با تواشیح خوانی گروه «آل یاسین اهواز» آغاز شد و پس از آن «مجید مشکی» رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان و «قبله ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان در مورد اهمیت این نمایشگاه و فضیلت ماه مبارک رمضان سخنرانی کردند.
«قبله ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان گفت: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها در ماه بهار قرآن می‌تواند نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ قرآنی در میان عموم مردم ایفا کند.
وی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاکستان اظهار داشت: استقبال پرشور از این نمایشگاه بیانگر نیاز به ترویج فرهنگ قرآنی در زندگی تک تک افراد جامعه است که در عصر حاضر بیش از پیش احساس می‌شود.
رئیس شورای ایدئولوژی پاکستان تمسک به قرآن همبستگی و اتحاد اسلامی در سایه فرآمین قرآنی را تنها راه مقابله با چالش‌ها و مسائل پیش روی امت اسلامی دانست.
این نمایشگاه به مدت سه روز در مرکز تجاری صفا گولد مال شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان دایر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • از ثبت رکورد بازدید مخاطبان تا اتمام فعالیت بخش بین‌الملل در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
  • نمایشگاه قرآنی در کرمانشاه برپا می‌شود
  • رئیس جمهور شنبه نمایشگاه قرآن می‌آید
  • هنر‌های قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
  • افتتاح نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم در پاکستان
  • جلسات شورای فرهنگ قرآنی باید در صدر فعالیت دستکاه‌ها باشد / قمی: قرآنیان پای کار روز قدس باشند
  • استقبال از نمایشگاه قرآنی امسال بیش از توقع بود/ ۱۰۰ جلد از آثار اندیشمندان مسیحی در مورد اهل‌بیت (ع) به چاپ می‌رسد
  • نمایشگاه قرآن فرصتی برای اجرای مطالبات رهبر انقلاب است
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود