Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی- قانون جدید انتخابات مجلس  سر و صدای زیادی به پا کرد، بسیاری از کارشناسان مخالف این قانون بودند و بسیاری از موافقان سنگ اجرای آن را به سینه می زدند تا اینکه کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان رسما اعلام کرد که ایراداتی نسبت به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان وارد شده اما هنوز این ایرادات تنظیم نشده که شامل خلاف شرع و قانون اساسی بوده و همینطور ابهاماتی در این طرح وجود دارد، اما هنوز نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرادات شورای نگهبان به قانون انتخابات مجلس

به گزارش افکارنیوز، کدخدایی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان با اصل استانی شدن انتخابات مجلس مخالفتی ندارد، اظهار داشت: روش‌هایی در طرح فعلی مجلس پیش بینی شده که خلاف عدالت انتخاباتی است و عدالت انتخاباتی را نقض می‌کند، البته این طرح حقوق نامزدها و مردم را نیز نقض می‌کند که ایراداتی به این طرح از این حیث وارد شده است.

این در حالی است که مرادی نماینده مجلس نیز گفته که قانون انتخابات در مجلس اصلاح شده و شورای نگهبان در فرصت قانونی باید نظر خود مبنی بر رد یا تایید را بیان کند.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:مباحث موافقان و مخالفان استانی شدن انتخابات مجلس را شنیده‌ایم و مهم این است که کارشناسان خارج از مجلس و مخالفینی که در مجلس صحبت کرده‌اند نشان می‌دهد که فضای کشور برای استانی شدن انتخابات آماده نیست.استانی شدن مضرات بسیار زیادی برای کشور دارد و می‌تواند آسیب‌زا باشد.

مرادی با بیان اینکه یکی از بندهای مهمی که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس بود، ایجاد ممنوعیت برای نمایندگانی است که 3 دوره متوالی در مجلس حضور داشته‌اند، ادامه داد: این موضوع برای نوبت رسیدن به نخبگان و حضور همه گرایش‌ها در مجلس مناسب است، نمایندگان مصوب کردند تا این نمایندگان یک دوره تنفس داشته باشند و سپس دوباره برای ورود به مجلس کاندیدا شوند. این موضوع بسیار مهم است و مغایرتی با قانون اساسی و شرع نیز ندارد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس گفت: موضوع ورود احزاب به انتخابت مجلس نیز از دیگر موضوعات مصوبه اخیر مجلس بود اما به دلیل عدم وجود شرایط مناسب، اکنون بستر کار فراهم نیست زیرا در کشور ما احزاب در ایام نزدیک به انتخابات فعال می‌شوند.

 

استانی شدن انتخابات مجلس به این دوره از انتخابات نمی رسد

بی مقدار دیگر نماینده مجلس نیز درباره استانی شدن انتخابات مجلس معتقد است که طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان رفته است، مبنای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس قرار نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علت اینکه معتقدم انتخابات دوم اسفند ماه با قانون جدید اجرا نمی‌شود این است که وزارت کشور جدول زمان بندی انتخابات پیشِ رو را تهیه کرده و به شورای نگهبان ارائه کرده است.

وی افزود: شورای نگهبان نمی‌تواند در مدت تعیین شده، بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را به سرانجام برساند و پس بررسی هم ایراداتش به مجلس برگردانده می‌شود و به همین دلیل به این دوره از انتخابات نمی‌رسد.

بی‌‎مقدار ادامه داد: احتمال اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود تا تعیین تکلیف شود، وجود دارد.

نماینده تبریز، اسکو آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرحی که مجلس مصوب کرده، کاندیداتوری برای نمایندگانی که ۳ دوره در مجلس بوده‌اند، محدود شده که بنظر من این موضوع، مناسب نیست. ممانعت از کاندیداتوری نمایندگانی که ۳ دوره متوالی در مجلس بوده‌اند، مجلس را از تجربه خالی می‌کند.

اجرای قانون جدید انتخابات مجلس تبعات سیاسی دارد

کمالی پور نیز از دیگر نماینده گان مجلس شورای اسلامی نیز می گوید با وضعیتی که در بررسی این طرح به وجود آمده، بعید است طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره از انتخابات اجرایی شود.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جدول زمان‌بندی نیز مشخص شده است و حتی اگر شورای‌نگهبان ایراد نگیرد، بعید است به زمان بندی انتخابات برسد مگر اینکه ساز و کاری تعیین شود و زمان‌بندی‌ها تغییر کند.

وی افزود: با توجه به اینکه وزارت کشور جدول زمان بندی را اعلام کرده است، بنظر می‌رسد که انتخابات ۲ اسفند ماه بر مبنای این قانون برگزار نشود.

کمالی‌پور ادامه داد: طبیعتا اجرای قانون جدید به لحاظ سیاسی تبعاتی را داشته باشد اما این طرح مزایایی نیز به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی و تصویب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، وقت مجلس را گرفته است و اگر نظر شورای نگهبان بر تایید قانون باشد، ساز و کار اجرایی شدن آن نیز فراهم شود خوب است.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس بیان کرد: اگر این قانون اجرایی نشود، ممکن است گفته شود مجلس کار عبثی را انجام داده و قانون به انتخابات 2 اسفندماه نرسیده است.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شورای نگهبان قانون انتخابات در مجلس نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی وزارت کشور شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس استانی شدن انتخابات مجلس یازدهمین دوره انتخابات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع بخشی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه‌تجارت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز به بررسی ایرادات مبحث پنجم تا دهم این لایحه پرداختند و مواد ۸۱۷ تا ۹۱۲ را تصویب کردند.   محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس در جریان بررسی ایرادات لایحه تجارت در تذکری خطاب به هیأت رئیسه گفت: بر اساس ماده ۱۶ آیین‌نامه داخلی، اعضای هیأت رئیسه در حضور نمایندگان سوگند یاد کردند و باید موظف به رعایت مفاد آیین‌نامه باشند.   وی ادامه داد: رأی‌گیری یکباره چندین ماده با هم درست نیست و مغایر آیین‌نامه است و باید ماده به ماده لایحه رأی‌گیری شود.   نماینده تویسرکان خطاب به حجت‌الاسلام ذوالنوری که ریاست جلسه را برعهده داشت، افزود: شما علاوه بر اینکه نایب رئیس مجلس هستید رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز هستید و روز گذشته در مورد رأی‌گیری لایحه تذکر دادم، اما پاسخی دریافت نکردم و با این بهانه که وقت مجلس کم است نباید آیین‌نامه را زیر پا گذاشت.   حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالنوری در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: جلسه قبل که اداره صحن را برعهده داشتم تذکر را وارد دانستم و رأی‌گیری نکردیم و قرار بود در مورد آن بحث شود و تفسیر کلی این بود که، چون مطالب فصول لایحه به هم مرتبط است در حکم یک ماده رأی‌گیری می‌شود و کلیت هیأت رئیسه بر همین موضوع تأکید دارند و رئیس مجلس تأکید داشت که برای حفظ انسجام مجلس و هیأت رئیسه همین روند و مسیر را ادامه دهیم و روز گذشته هم ۷۱ درصد نمایندگان بر این تفسیر هیأت رئیسه صحه گذاشتند. 

دیگر خبرها

  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس
  • رفع بخشی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه‌تجارت
  • اصلاح قانون مجازات اسلامی/اسامی غایبان و متاخران جلسه
  • مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها
  • ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت رفع شد
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در صحن مجلس
  • سوال نمایندگان از وزیر کار در دستور کار مجلس
  • سؤال نمایندگان از «مرتضوی» در دستورکار مجلس
  • وزیر کار برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس می‌رود
  • سوال نمایندگان از «مرتضوی» در دستورکار مجلس