Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استفاده از خدمات شهری مناسب و بهره‌مندی از هوای مطبوع در شهر یکی از حقوق شهروندان بوده که می‌بایست توسط دستگاه‌های ذیربط فراهم شود. اهمیت مردم داری و جلب رضایت شهروندان در حالی است که ساکنان شهرستان بیرجند در ایام مختلف سال شاهد استنشاق و انتشار بوی نامطبوعی در شهر هستند که عاملش گاهی غیر قابل فهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا چندی پیش شهروندان به خصوص در روستاهای شکراب و حاجی آباد بیرجند از زباله سوزی در فاصله نزدیکی با شهر رنج می‌بردند. بنا به گفته مردم، آتش زدن زباله‌ها ساده‌ترین راه‌حلی بود که متولیان امر برای خلاص شدن از شر زباله‌ها به آن متوسل می‌شدند و این موجب می‌شد تا علاوه بر آلودگی محیطی طبیعی، زمینه ساز تشدید آلودگی هوا در فضای شهری بود. بدون شک استنشاق دود ناشی از سوختن این مواد و انتشار آن در فضا آثار زیانباری بر سلامتی انسان دارد که نیازمند بررسی متولیان است.

۱۷ فروردین ماه سال جاری بود که شهروندان به خصوص در جنوب بیرجند از انتشار بوی نامطبوعی در سطح شهر بی تاب شده بودند. بنا بر گزارش‌ها پارک توحید بیرجند به عنوان یکی از بزرگترین فضاهای تفریحی شهر زیر هاله‌ای از بوی نامطبوع گم شده بود و افراد را یکی یکی به سمت خیابان‌ها متواری می‌کرد.

بعد از ساعت‌ها انتشار این بو در فضا، معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در گفت و گو با رسانه‌ها، منبع بو را خرابی دیگ پخت یکی از کشتارگاه‌های طیور، در یک کیلومتری شهر عنوان کرد. اگرچه این بو بعد از چند ساعت رفع شد اما خاطره‌ای بد برای شهروندان و حتی برخی از مسافران بود که روزهای بهاری شأن را مهمان این دیار فرهنگی و به نوعی تمیزترین شهر کشور بودند.

حکایت بوی‌های نامطبوع باقی است…!

چیزی که امروز در برخی از کوچه‌های بیرجند، شهروندان را با گلایه‌هایی رو به رو کرده، نگهداری دام در منزل است. افرادی که غافل از حقوق همسایگی، تعداد زیادی از دام و یا طیور را در منزل مسکونی خود نگهداری کرده و موجبات بیماری‌های مختلف و بوی نامطبوع را فراهم می‌کنند. کافی است برای تصدیق این ادعا سری به انتهای خیابان نارنج و یا شهید فهمیده بیرجند بزنی تا از بوی حاصل از فعالیت دامداران متواری شوی.

یکی از شهروندان خیابان نارنج به نمایندگی از سایر اهالی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: این نقطه از جنوب شهر، در کنار خوابگاه دانشجویی واقع شده و قشر زیادی از فرهنگیان ساکن هستند.

جواد کاظمی با بیان اینکه نگهداری دام در اینگونه از مکان‌ها آثار سو زیادی به دنبال دارد، افزود: این امر علاوه بر انتشار بوی نامطبوع، خطرهای بهداشتی زیادی را منجر می‌شود.

وی بیان کرد: برای جمع‌آوری این دام‌ها به بهداشت مراجعه می‌کنیم اما این دستگاه رفع مشکل را از رسالت‌های شهرداری عنوان می‌کند.

اعتراض مردم از باکس‌های کثیف زباله در شهر

همزمان با فرا رسیدن روزهای گرم سال و تابش نور خورشید بر سطل‌های زباله، بوی نامطبوعی را منتشر کرده و گلایه‌های زیادی از سوی شهروندان به دنبال دارد.

گذشته از خطرهای بهداشتی، وجود شیرابه‌ها از برخی باکس‌های زباله خود عاملی برای گسترش میکروب‌ها و سطح آلودگی است که بدون شک بیشترین خطرات در کمین زباله گردها می‌نشیند.

آنچه مسلم است توجه به شست و شوی سطل‌های زباله باید از اولویت‌های اصلی مدیران شهرداری باشد. اگرچه مسئولان ذیربط معتقدند شست و شوی این سطل ها به موقع انجام می‌شود اما مشاهده برخی از وضعیت‌های نامطلوب به راحتی این گفته‌ها را نقض می‌کند.

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در برخی از نقاط شهر، سطل‌های زباله دیر به دیر تخلیه می‌شود، افزود: همچنین شست و شوی سطل ها که اهمیت بسزایی برخوردار است، مورد غفلت واقع می‌شود.

رضا حامی نسب اظهار کرد: حتی در خیابان‌های اصلی شهر به خصوص در خیابان مدرس شاهد بوی نامطبوع سطل‌های آشغال هستیم که می‌طلبد مورد توجه ویژه شهرداری قرار گیرد.

وی با گلایه از عملکرد شهرداری نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها بیان کرد: شاید اجرای طرح‌های مانند تفکیک زباله‌های تر و خشک در مبدا بتواند مشکلات زیادی را از میان بردارد.

شهرداری رسیدگی کند

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: استنشاق بوی نامطبوع در بیرجند مسئله جدیدی نیست و هرساله در ایام مختلف سال با آن رو به رو هستیم.

زهرا موسوی با بیان اینکه در روزهای تابستان بوی ناشی از زباله‌ها در سطل ها بیشترین آزار را به مردم می‌رساند، افزود: شهرداری باید به انتشار بوی نامطبوع از باکس‌های زباله رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه برخی از زباله‌ها در ساعت‌های اوج گرما شیرابه‌هایی پس می‌دهند، اظهار کرد: این شیرابه‌ها خود عاملی بزرگ برای تشدید فعالیت میکروب‌ها است.

موسوی اظهار کرد: همچنین کثیف بودن سطل‌های زباله برای زباله گردها خطرهایی دو چندان داشته که می‌طلبد مورد نگاه ویژه‌ای واقع شود.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا تا مقصد

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: برای جمع‌آوری زباله‌ها در محل دفن زباله، سوله‌ای برای پردازش احداث شده است.

همایون شاکری با بیان اینکه بعد از احداث خط پردازش، سوله‌ای هم برای زباله‌های تفکیک شده در محل احداث خواهد شد، افزود: خط پردازش در روند قانونی و مرحله برگزاری مزایده است.

وی افزود: با توجه به اینکه برگزاری مزایده قریب به چهار ماه طول می‌کشد، پروسه کامل ایجاد خط پردازش شش ماه طول خواهد کشید.

شاکری از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا تا مقصد خبر داد و افزود: این طرح در ماه جاری از مهرشهر آغاز خواهد شد و سپس در کل شهر اجرایی خواهد شد.

تولید ۱۸۰ تن زباله بدون هیچ بازیافتی در بیرجند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه منشأ بوی نامطبوع در محل دفن زباله چیست؟ افزود: زباله‌ها در این مکان دفن می‌شود و بویی از این مکان منتشر نمی‌شود چراکه مسیر باد به سمت بیرجند نیست.

شاکری افزود: دو سری بوی نامطبوعی از خرابی دیگ پخت کشتارگاه طیور در سطح شهر منتشر شده بود که رفع شود.

وی در پاسخ به سوالی که آیا تمهیداتی اندیشیده شده که شاهد تکرار دوباره این اتفاق نباشیم، بیان کرد: دستگاه‌های ذیربط پیگیر این امر هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به سطل‌های زباله موجود در شهر بیان کرد: زباله‌ها سر موقع جمع‌آوری می‌شود و مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه روزانه قریب به ۱۲۰ تا ۱۸۰ تن زباله در بیرجند تولید می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر بازیافتی از این زباله‌ها نداریم.

شهروندان نگهداری دام در شهر را اطلاع دهند

شاکری در پاسخ به سوالی پیرامون رسالت شهرداری در برخورد با نگهداری دام در حریم شهر بیان کرد: اگر دامی در سطح شهر نگهداری شود، بعد از معرفی به بهداشت و دستور حکم قضائی، توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود.

وی بیان کرد: شهروندان نسبت به مشاهده نگهداری دام در حریم شهر مراتب را از طریق شماره تماس ۰۵۶۳۲۲۲۲۲۰۲ و یا سامانه ۱۳۷ گزارش دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند بیان کرد: تاکنون نسبت به نگهداری دام زنده در نارنج گزارشی نرسیده در غیر این صورت اقدامات لازم انجام می‌شد.

گفت و شنودها مبنی بر این است که شهرداری بیرجند برای رسیدگی به معضلات سطح شهر در انتظار اعتراض شهروندان است این در حالی است که چارچوب رسالت این دستگاه وظایفی مانند مردم داری و رفع مشکلات در سطح شهر از اولویت‌های اصلی به شمار می‌رود. اینگونه که پیداست شهروندان از جولان مشکلاتی مانند انباشت زباله در سطل ها و انتشار بوی بد رنج می‌برند که در نگاه مسئولان حتی مشکل به شمار نمی‌آید!

کد خبر 4618389

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری بیرجند بوی نامطبوع بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت حبوبات در میادین تره بار

طبق جدیدترین نرخنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت انواع حبوبات غیرشرکتی اعلام شد.

به گزارش مشرق، با اعلام روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران؛ حبوبات غیر شرکتی در میادین و بازارهای میوه و تره بار به قیمت‌های زیر عرضه می‌شود؛
ارزن با پوست یک کیلو گرم، درجه یک ۲۸ هزار تومان، درجه دو ۲۵ هزار تومان

جو پوست کنده یک کیلو گرم، درجه یک ۲۶ هزار تومان، درجه دو ۲۳ هزار تومان

جو دو سر یک کیلو گرم، درجه یک ۶۸ هزار تومان، درجه دو ۵۸ هزار تومان

جو بلغور یک کیلو گرم، درجه یک ۲۶ هزار تومان، درجه دو ۲۳ هزار تومان

دال عدس یک کیلو گرم، درجه یک ۵۰ هزار تومان، درجه دو ۴۶ هزار تومان

ذرت خشک وارداتی یک کیلو گرم، درجه یک ۶۲ هزار تومان، درجه دو ۵۶ هزار تومان

زرشک پلویی یک کیلو گرم، درجه یک ۱۶۸ هزار تومان، درجه دو ۱۴۸ هزار تومان

سویا یک کیلو گرم، درجه یک ۶۱ هزار تومان، درجه دو ۵۶ هزار تومان

عدس درشت یک کیلو گرم، درجه یک ۸۵ هزار تومان، درجه دو ۷۵ هزار تومان

عدس ریز یک کیلو گرم، درجه یک ۸۷ هزار تومان، درجه دو ۷۷ هزار تومان

گندم با پوست یک کیلو گرم، درجه یک ۲۲ هزار تومان، درجه دو ۲۰ هزار تومان

گندم بلغور یک کیلو گرم، درجه یک ۳۰ هزار تومان، درجه دو ۲۷ هزار تومان

گندم پوست کنده یک کیلو گرم، درجه یک ۳۰ هزار تومان، درجه دو ۲۷ هزار تومان

لپه باقلا زرد یک کیلو گرم، درجه یک ۶۶ هزار تومان، درجه دو ۵۷ هزار تومان

لپه درشت یک کیلو گرم، درجه یک ۶۵ هزار تومان، درجه دو ۵۸ هزار تومان

لپه ریز یک کیلو گرم، درجه یک ۷۹ هزار تومان، درجه دو ۷۲ هزار تومان

لوبیا چشم بلبلی یک کیلو گرم، درجه یک ۸۲ هزار تومان، درجه دو ۷۵ هزار تومان

لوبیا چیتی یک کیلو گرم، درجه یک ۹۹ هزار تومان، درجه دو ۹۰ هزار تومان

لوبیا عروس یک کیلو گرم، درجه یک ۹۹ هزار تومان، درجه دو ۹۰ هزار تومان

لوبیا قرمز جگری، قمی و مشکی یک کیلو گرم، درجه یک ۱۰۵ هزار تومان، درجه دو ۹۸ هزار تومان

لوبیا کشاورزی یک کیلو گرم، درجه یک ۱۱۰ هزار تومان، درجه دو ۱۰۲ هزار تومان

لیمو عمانی یک کیلو گرم، درجه یک ۱۳۵ هزار تومان، درجه دو ۱۲۰ هزار تومان

نخود یک کیلو گرم، درجه یک ۶۵ هزار تومان، درجه دو ۵۸ هزار تومان

نخود و لوبیا یک کیلو گرم، درجه یک ۸۲ هزار تومان و درجه دو ۷۵ هزار تومان

دیگر خبرها

  • قیمت فیله مرغ ۱۰۲ هزار تومان شد!
  • اعتراض روزنامه شهرداری تهران به حس «نوع‌دوستی» به زباله‌گردها؛ آن‌ها بیچاره نیستند، درآمد‌های چند ده میلیونی دارند
  • فعالیت واحد تولیدی پلمب شده در شهرک صنعتی قدیم فیروزکوه از سر گرفته شد
  • طعم و بوی نامطبوع آب همدان برطرف می‌شود
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • قیمت حبوبات در میادین تره بار
  • طعم و بوی نامطبوع آب همدان تا چند روز آینده برطرف می‌شود
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • لزوم مشارکت شهروندان و مسئولان برای حفظ سبزینگی شهر اصفهان