Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@17:05:55 GMT

رسالت فرهنگی و معنوی میراث در اولویت قرار گیرد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۴۰۱۳

رسالت فرهنگی و معنوی میراث در اولویت قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی ظهر شنبه در دیدار مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهار کرد: اگر فعالیت‌هایی که در میراث فرهنگی انجام می‌دهید بر روی عقیده، فرهنگ و ارتقای نگاه سالم فرهنگی مردم تأثیر بگذارد، برکت و ارزشمند می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه رسالت فرهنگی و معنوی میراث در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: آن چیزی که در دوران مسئولیت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که تا چه میزان بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم و جلوی ظلم‌ها و بی‌فرهنگی‌ها را بگیریم و احیا کننده فرهنگ مطلوبی برای جامعه باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: شاید نیازمندی‌های اقتصادی، معیشتی و تولیدی ما را وادار کند که به جنبه اقتصادی حوزه میراث فرهنگی فکر کنیم، این موضوع اگرچه حائز اهمیت است اما موضوع مهمتری وجود دارد که آن، رسالت فرهنگی و معنوی در این حوزه است و نباید مسأله اقتصادی، رسالت فرهنگی و معنوی را تحت الشعاع قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: شما عزیزان پیامبران عرصه میراث هستید و باید پیام میراث فرهنگی خاص جامعه خودمان را به جهانیان انتقال دهیم و این میراث مربوط به قبل از اسلام است.

وی با تأکید بر اینکه فلاسفه ما پیش از اسلام، پیرو مکتب و فلسفه توحیدی بودند، یادآور شد: ما قبل از اسلام نیز ریشه در معنویت داشته‌ایم و اگر نداشتیم از اسلام استقبال نمی‌کردیم. اسلام به ما تحمیل نشد بلکه از آن استقبال کردیم و اگر این موضوعات را تبیین نکنیم، دیگران با نگاه خودشان ما را به جهانیان معرفی می‌کنند.

آیت‌الله عابدینی به زمینه‌های تاریخی عبادت و بندگی مردم در قزوین اشاره کرد و افزود: مسجد جامع قزوین بر روی یک معبد قدیمی بنا شده است و این مهم نشان می‌دهد مردم قبل از آن هم عبادت و بندگی می‌کردند. اسلام نیامد عبادت و بندگی را به مردم تحمیل کند بلکه آمد تا آن را اصلاح کند.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه اسلام آمد تا برده‌داری و جامعه طبقاتی را اصلاح کند و برابری و عدالت را ترویج نماید، عنوان کرد: اسلام مرزهای برده‌داری و اختلافات طبقاتی را از میان برد و عدالت را گسترش داد.

وی اضافه کرد: اسلام آمد که بگوید ارزش انسان‌ها به تاج و تخت، پادشاهی، وابستگی به دستگاه حاکم و ثروت نیست، بلکه ارزش هر انسانی به تقوا و کرامت انسانی است و هر کسی که ارزش‌های متعالی بالاتری دارد، قیمت او بیشتر است و هنر میراث شناسایی و تبیین این موضوعات در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که پیام حقیقی فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان معرفی شود، گفت: کاری کنیم هر کسی به ایران می‌آید جوری برداشت نکند که اسلام به ما تحمیل شده است، در حالی که قبل از اسلام نیز ما موحد بودیم و با آغوش باز از اسلام استقبال کردیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه از دموکراسی غربی جز جنگ و نابودی خیری ندیده‌ایم، تصریح کرد: اگر بخواهیم چیز جدیدی به مردم دنیا بگوییم، باید ارزش‌های خودمان را به دنیا نشان دهیم چرا که موضوع جدیدی برای آنها محسوب می‌شود و این نو بودن ارزش‌های ما برای آنها ارزشمند است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم در کارهایمان لائیک و لیبرال منش به ارزش‌های خودمان بی وفایی کنیم، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و حتی برای غربی‌ها نیز جذابیتی به همراه ندارد. تلاش کنیم استان قزوین درگیر این مسائل نشود و نسبت به استان‌های دیگر در جمع بین میراث فرهنگی و ارزش‌های دینی پیشتاز باشد.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه می‌باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های میراث فرهنگی برای تحقق شعائر الهی بهره ببریم، عنوان کرد: هر کسی کاری کند که شعائر الهی با عظمت دیده شود، کارش بابرکت می‌شود و اگر این کار را انجام دهیم ذره‌ای از جاذبه‌های کاری شما نمی‌کاهد بلکه بر آن می‌افزاید.

وی تأکید کرد: گردشگران خارجی نمی‌آیند تا میراث فرهنگی ما آیینه‌ای باشد تا خودشان یا ردپای فرهنگ استعماری غربی را را در آن ببینند، بلکه می‌آیند تا فرهنگ ناب ما را ببینند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر شناسایی نگاه‌های قرآنی در حوزه میراث فرهنگی، اذعان کرد: قرآن می‌گوید زمین را با دقت و هوشمندی مطالعه کنید، آثار پیشینیان را ببینید و درک کنید آنها که پیش از شما بودند چه کردند و ما نیز با آنها چه کردیم که این حوزه را به خوبی می‌توان در میراث فرهنگی برجسته کرد.

کد خبر 4619697

منبع: مهر

کلیدواژه: امام جمعه قزوین میراث فرهنگی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیر کل پایگاه‌های جهانی کاروانسرا‌های ایرانی با اشاره به برگزاری ۴۵ امین نشست کمیته جهانی ثبت میراث تاریخی که شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در ریاض عربستان برگزار شد گفت: در این نشست ۵۴ کاروانسرای ایرانی در قالب کلی کاروانسرا‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید که کاروانسرای دیر گچین قم یکی از شاخص‌ترین کاروانسرا‌ها در این مجموعه است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی یک اثر تاریخی مسئولیت‌های اجتماعی و خطیری را برای بهره برداران، متولیان و جامعه مدنی هر منطقه ایجاد می‌کند گفت: تنها با تکیه بر همکاری و خرد جمعی می‌توان در مسیر حفظ، نگهداری و احیا میراث فرهنگی گام برداشت.

وی سه ضلع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مرتبط با هم و اثرگذار بر روی یکدیگر دانست و افزود: نباید فراموش کنیم که در تمامی حوزه‌های مربوط به مجموعه گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد میتوانند بازو و اهرم کمکی برای ما باشیم.

همچنین آقای ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از ۵۴۸ اثر میراثی شناسایی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ در قم خبر داد و گفت: ۳۸۳ اثر در دسته آثار غیر منقول، ۷۴ اثر منقول، ۵۹ اثر ناملموس و ۳۱ اثر طبیعی جای می‌گیرد و در این بین آثازی، چون تپه قلی درویش، تالاب مره، دیر گچین و دریاچه نمک از شاخص‌ترین آنهاست.

وی با اشاره به اینکه استان قم علاوه بر ظریت زیارتی و وجود حرم کریمه اهل بیت و مسجد مقدس جمکران ظرفیت‌های غنی میراثی و گردشگری نیز دارد بر توجه بیشتر در خصوص این آثار تاکید کرد و گفت: متاسفانه در این حوزه قدردانی و اهتمام جدی صورت نمی‌گیرد که این امر ناشی از ضعف فرهنگی استان است که باید در ارتقای آن کوشش کنیم.

مدیر کل میراث استان قم از آماده سازی فرایند مزایده به منظور بهره برداری بخش خصوصی از کاروانسرای دیر گچین در آینده نزدیک نیز خبر داد و افزود: یک مشکل سندی پیش روی این کاروانسرا قرار دارد که به محض مرتفع شدن آن، با نظارت و کنترل میراث فرهنگی، در اختیار بخش خصوصی برای نگهداری، بهره برداری و احیا قرار میگیرد.

 سرپرست معاونت اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری نیز در این مراسم با بیان اینکه به همان اندازه که میراث ما گرانبهاستکه حفاظت از آن نیز مهم است از ثبت جهانی دیر گچین ابراز خرسندی کرد و گفت؛ به برکت اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران میراث فرهنگی کشور در خدمت ارزش‌های انسانی، معرفتی و دینی قرار گرفته است.

وی با اشاره به عملیلت غرور آفرین وعده صادق در روز ۲۶ فروردین آن روز را یوم الله خواند و ملت ایران را ملتی بزرگ دانست.

حجت الاسلام حسینی مقدم در این خصوص افزود: امروز این ملت بزرگ و بزرگ زاده به برکت نظام جمهوری اسلامی و تربیت فرزندانی از نسل سزدار سلیمانی توانست در یک زور آزمایی موازنه استکبار را بر هم بزند.

در حاشیه این مراسم نشست تخصصی با موضوع تاب آوری بنا‌های تاریخی و مدیریت بحران‌های طبیعی با حضور کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد.

کاروانسرای دیر گچین با ۱۲ هزار متر مربع در کیلومتر ۶۰ آزادراه قم - گرمسار قرار دارد و سنگ بنای آن در عصر ساسانی گذاشته شده و در دوره سلجوقی و صفوی بازسازی شده است و اکنون به عنوان مادر کاروانسرا‌های ایرانی از آن یاد می‌کنند.

پیش از این ۲۶ اثر ایرانی به ثبت جهانی رسیده است که میدان نقش جهان اصفهان، تخت جمشید شیراز، شهر سوخته سیستان و منطقه اورامانات کردستان از جمله این مناطق است.

دیگر خبرها

  • پرونده قضایی ۸ مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • مسعود پزشکیان: امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ بدسلیقگی‌‌ها در اجرای برخی سیاست‌ها از تمامیت‌خواهی یک عده خاص نشات می‌گیرد/ با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ی عکس خواهد داد
  • اهمیت اجرای برنامه‌های دهه کرامت با محوریت جوانان
  • سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم
  • گامی برای توسعه روابط پرمنفعت تهران و اسلام آباد
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم