Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا، گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلافاتی میان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو بروزیافته است و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از مواضع جنگ‌طلبانه مشاوران ارشد خود ناراحت شده و معتقد است که الان وقت مناسبی برای تشدید تنش‌های نظامی با ایران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند بولتون برای افزایش تنش‌های نظامی با ایران تلاش می‌کنند، ولی ترامپ از این امر راضی نیست. برخی منابع حتی از احتمال اخراج بولتون از دولت نیز سخن گفته‌اند.

با این حال، ترامپ، دیروز در توئیتی اختلاف نظر در کاخ سفید را طبیعی خواند و رسانه‌ها را به خاطر انتشار چنین اختلافاتی سرزش کرد. او در چند توئیت نوشت: «رسانه جعلی واشنگتن‌پست و حتی رسانه جعلی‌تر نیویورک‌تایمز اخباری می‌نویسند مبنی بر اینکه در خصوص سیاست قوی من در خاورمیانه، یک دعوای داخلی وجود دارد. هیچ دعوای داخلی وجود ندارد. دیدگاه‌های متفاوتی بیان می‌شود و من تصمیم نهایی و قاطع را می‌گیرم. این یک فرآیند بسیار ساده است. همه طرف‌ها، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها در نظر گرفته می‌شود. من مطمئن هستم که ایران به زودی خواهان گفتگو خواهد بود.».

اما به رغم تکذیب صریح دعوای داخلی توسط ترامپ، رسانه‌های آمریکایی همچنان بر وجود اختلاف‌نظر میان مقامات کاخ سفید بر سر ایران خبر می دهند.

در همین رابطه، نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در مطلب عنوان کرد که کارزار فشار حداکثری علیه تهران باعث تشدید شکاف‌ها میان  دو مرد سیاست خارجی ترامپ شده است. بولتون کنترل شدیدی درباره روند تصمیم گیری امنیت ملی آمریکا داشته و به معرفی روند جدیدی درباره رویکرد سیاست آمریکا پرداخته است. در ادامه این مطلب آمده است:

از سوی دیگر، پامپئو و «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرده‌اند که هدف دولت در تشدید فشارها علیه ایران انجام مذاکرات مجدد با ایران بوده است.

اما بولتون که پیش از پیوستن به کاخ سفید آشکارا خواستار تغییر رژیم در ایران بوده، به شدت درباره  ارزش مذاکرات با دشمنان ابراز تردید کرده بود. در حالی که پامپئو به شدت در حال کار کردن درباره پیشبرد رویکرد سیاست خارجی رئیس جمهوری است اما بولتون تلاش می‌کند که این سیاست را در خلاف جهت خواسته رئیس جمهور شکل دهد.

از پامپئو 55 ساله به عنوان فردی که به رئیس جمهور وفادار است یاد می‌شود و وی به ندرت دیدگاه‌های رئیس جمهور را به چالش کشانده است. برخی مقامات دولت معتقدند که این عضو سابق کنگره که اخیرا نیز درباره شرکت در انتخابات سنا ابراز تمای کرده، تا حد زیادی همچنان به فکر آینده سیاسی خود است اما در مقابل، بولتون که سال‌ها مناصب دولتی داشته و هرگز تردیدی در ارائه دیدگاه‌های غیرقابل قبول نداشته در سن 70 سالگی منصب مشاور امنیت ملی را بر عهده دارد که به نظر می‌رسد آخرین پست وی در دولت خواهد بود.

«دیوید روتکوف» مشاور بازرگانی که کتاب‌هایی درباره سیاست خارجی آمریکا نوشته است، گفت: پامپئو خود را به عنوان فردی نشان داد که خیلی زیاد دیدگاه‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی را درک می‌کند. در مورد ایران، مقامات آمریکایی گفته‌اند که رویکردهای واگرای آنها در تعامل با رئیس جمهور باعث تصعیف روابط آنها شده است این در حالی است که آمریکا در حال صف آرایی نظامی در برابر ایران بوده و ایران نیز تهدید کرده که از توافق هسته‌ای سال 2015 که با دولت اوباما و 5 کشور دیگر حاصل شده، خارج خواهد شد.

اگر چه بولتون و پامپئو به طور گسترده‌ای دارای غرایز ستیزه‌جوی یکسانی هستند اما زمانی که اختلافات افزایش می‌یابد، بولتون کاملا شفاف ساخته که چرا وی به عنوان فردی عاری از روندهای بروکراتیک یاد می‌شود.

وی بر خلاف کسانی که پیش از این سمت مشاور امنیت ملی را بر عهده داشته‌ و معمولا به عنوان داوری بی طرف رفتار می‌کردند، به طور تهاجمی به شکل دادن سیاست خارجی آمریکا می پردازد.

یکی از مقامات سابق دولت که همچنان به پامپئو نزدیک است، گفت: بولتون زیاد روحیه همکاری ندارد و تمایل دارد تا کارها را خود انجام دهد اما پامپئو ذاتا به دنبال همکاری است و حتی اگر در کاری ضرورتی به همکاری وجود نداشته باشد وی احساس می‌کند که باید همکاری کند چون وی وزیر امور خارجه است.

چندین مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته‌اند که ترامپ از برخی مشاوران ارشد خود راضی نیست و معتقد است که این مشاوران ممکن است به طور شتابزده آمریکا را وارد یک تقابل نظامی با ایران کنند و وعده دیرینه خود مبنی بر خروج از جنگ‌های پرهزینه خارجی را نابود کنند. ترامپ رویکرد دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و خواهان گفتگوی مستقیم با سران ایران است.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که از گفتگو‌های ترامپ با بولتون و پومپئو آگاه است، گفته ترامپ اواخر هفته گذشته درباره برنامه‌ریزی جنگی در مقابل ایران خشمگین شده است. این مقام گفت: «آن‌ها خیلی شتابزده عمل می‌کنند و ترامپ آزرده خاطر شده است.»

از طرف دیگر، گزارش ها حاکی از آن است که اختلافات بولتون صرفا به ترامپ و پمپئو محدود نشده و این اختلاف نیز در درون «تیم ب» نیز بروز یافته است؛ جایی که بن سلمان، بنیامین نتانیاهو و بن زاید قرار دارند.

آن ها اگرچه بارها با بولتون برای حمله به ایران همراه شده اند و از او خواسته اند ترامپ را برای بمباران ایران متقاعد کند، اما گزارش ها و نشان ها حاکی از آن است که سه عضو دیگر تیم به از مواضع خود برای حمله به ایران عقب نشینی کرده اند. کما اینکه، مقامات اماراتی، عربستانی و اسرائیلی در چند روز گذشته بر لزوم عدم درگیری با ایران تاکید کردند.

باید دید آیا با این اوصاف، تیم ب واقعا در آستانه فروپاشی قرار دارد یا کلیت این ماجرا صرفا گمانه زنی های رسانه ای بوده و تاثیرات این تیم بر سیاست واشنگتن در قبال ایران همچنان پایدار خواهد بود

منبع: تابناک

کلیدواژه: ترامپ بولتون پمپئو تیم ب اختلاف ایران سردار فدوی سردار نقدی بازداشت شهنازی سیاست مهاجرتی ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۴۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) پنجم اردیبهشت ماه ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی را به ادعای فعالیت‌های سایبری تحریم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهاد‌های آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهاد‌های ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به دولت آمریکا توصیه کرد به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشور‌ها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری کرده و مسؤولانه رفتار کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • تظاهرات‌ها در آمریکا در حمایت از ایران نگران‌کننده است
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • روایت روزنامه عبری از فروپاشی بازدارندگی اسرائیل
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است