Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@10:00:54 GMT

«هنر ظریف بی‌خیالی» و درس‌گفتار عبید

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۴۳۶۸

نشست‌های نقد کتاب «هنر ظریف بی‌خیالی» و بررسی «زیبایی‌آفرینی در غزل‌های عبید» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «هنر ظریف بی‌خیالی» نوشته‌ مارک منسون با ترجمه‌ رشید جعفرپور اختصاص دارد که با حضور دکتر مهرنوش اثباتی، دکتر بابک عباسی و رشید جعفرپور در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در معرفی ایند کتاب عنوان شده است: «هنر ظریف بی‌خیالی» اگرچه در رده‌ کتاب‌های خودیاری طبقه‌بندی می‌شود اما  از آن‌جایی که موضع منتقدانه‌ای نسبت به رویکردهای رایج در این‌گونه کتاب‌ها دارد، از سطح کتاب‌های خودیاری موجود فراتر می‌رود. همان‌گونه که در عنوان فرعی کتاب آمده است، نویسنده رویکردی نامتعارف و اگر بشود گفت «منفی» به موضوع «خوب زیستن» دارد، رویکردی که همان‌قدر از بصیرت‌های سنت‌های دینی و عرفانی بهره می‌گیرد که از بصیرت‌های موج سوم رفتاردرمانی.

مارک منسون نشان می‌دهد که در عصر حاضر چگونه جست‌وجوی صریح ایده‌آل‌هایی مانند شادکامی، امید و آرامش شخص را از زندگی شاد و آرام و امیدوار محروم کرده است. نویسنده با کمک گرفتن از شیوه‌های مختلف روایی و با لحنی صمیمی می‌کوشد در عین دوری از شگردهای کتاب‌های «انگیزشی» چشم‌اندازی دست‌یافتنی از یک زندگی خوب را برای خواننده ترسیم کند.

کتاب «هنر ظریف بی‌خیالی» از سوی انتشارات کرگدن منتشر شده است.

***

شانزدهمین و هفدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه اول و هشتم خرداد ساعت ۱۶:۳۰ با سخنرانی دکتر احمد تمیم‌داری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به «زیبایی‌آفرینی در غزل‌های عبید» اختصاص دارد. این نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای همگان آزاد است.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. غزل فارسی مهم‌ترین نوع ادبی شعر است و شاعران غزل‌سرا بیشترین هنر خود را در غزل به نمایش می‌گذارند. زیبایی‌شناسی یا علم‌الجمال در زندگانی اجتماعی بیشترین تلطیف و تهذیب را پدید می‌آورد. عبید زاکانی، شاعر قرن هشتم بیش از صد غزل سروده است که تحلیل زیبایی‌آفرینی او در علوم ادبی امری ضروری و شایسته به نظر می‌رسد. آشنایی با عناصر زیبایی‌آفرینی در غزل‌های این شاعر طنزپرداز حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد و خشنود می‌نماید. عبید در عصر حافظ می‌زیست و طبعا زیبایی‌آفرینی او در غزل با حافظ اشتراکاتی دارد و آشنایی با زیبایی‌آفرینی عبید در غزل، سلیقه‌ی زمانه‌ی او را نیز منعکس می‌کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبید زاکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست

علی بیگدلی در گفتگو با خبرنگاران ورود بازیگران تازه از جمله مصر و اردن به مذاکرات غیر مستقیم طرفین را بررسی کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

این دولت متوجه ظرفیت‌های ظریف نیست. فضای داخلی ایران تغییر کرده و به سوی جناح افراطی سوق پیدا کرده است. جایی برای ظهور و بروز ظریف وجود ندارد.

اظهارات ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف باعث می‌شود حوزه سیاست خارجی ایران تمرکز نداشته باشد. حتی در نماز جمعه هم درباره سیاست خارجی صحبت می‌شود. این پراکندگی کانون‌های درگیر در تدوین سیاست خارجی کار را برای ما مشکل کرده است.

خروج سفرای اروپایی چندان مهم نیست، چرا که با فروکش کردن التهابات اوضاع عادی می‌شود. شاید احساس خطر کردند و تلاش کردند با خروج خود پالس خاصی را صادر کنند تا سطح تنش‌ها در منطقه کاهش یابد.

در شرایط فعلی اگر چه تحریم‌ها توسط اروپا افزایش یافته، اما ایران باید روابط خود را با اتحادیه اروپا نوسازی کند و از آن در راستای منافعش بهره برداری کند.

سفر امیر عبدالهیان وزیر خارجه ایران به نیویورک و دیدار اعلام نشده او با وزیر خارجه مصر حکایت از این دارد که مصر در حال ایفای نقش واسطه در این بحران است. حتی برخی از مقامات اروپایی هم به صورت پنهانی با یک دیپلماسی محرمانه این وضعیت را تغییر دادند تا اسراییل اقدام غیر متعارفی صورت ندهد.

دیگر خبرها

  • دستاوردسازی خیالی
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • دستاوردسازی خیالی با بمباران رفح
  • یک قصه خیالی به روایت فراری
  • گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»
  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست