Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@13:38:54 GMT

روابط عمومی و عصر نوین ارتباطات

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۵۱۲۱

روابط عمومی و عصر نوین ارتباطات

بررسی تاریخچه روابط عمومی نشان می‌دهد که روابط عمومی قدیمی‌ترین شکل ارتباطات اجتماعی به‌حساب می‌آید. بر اساس تحقیقات، پیدایش روابط عمومی به حدود 400 سال قبل از میلاد بر می‌گردد که درواقع «علم بیان» و شیوه‌های متقاعدسازی مخاطب را مطرح کرده است.بنابراین اگر این نظر را بپذیریم، باید خاستگاه روابط عمومی را یونان باستان بدانیم، گرچه نمی‌توان ماهیت این‌گونه فعالیت‌ها را با روابط عمومی یکسان گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن زمان تاکنون ارتباطات سیر تاریخی خود را طی نموده و عالمان این رشته به فراخور مقتضیات زمان ساز و برگی طراحی تا افکار عمومی را به خود همراه سازند.

طراحی نمادها، الگوهای رفتاری، ترویج سبک زندگی، تولید آثار هنری، شعر، موسیقی و حتی نظریات علمی مبتنی بر ارتباطات بوده است؛ در هرصورت، عملکرد روابط عمومی در بدو پیدایش صرفاً به‌دنبال متقاعدسازی مخاطب و همراه ساختن او با اهداف سازمان و در واقع ابزار تبلیغ و ایفای نقش رسانه‌ای بوده است.
در شرایط کنونی بسط عقلانیت و حفاظت از این سرمایه بشری نیازمند یک برنامه مبتنی‌بر مردم‌داری و شفاف‌سازی است که با در نظر گرفتن شرایط موجود این وظیفه خطیر دشوار می‌نماید اگرچه با تلاش و نگرش نو می‌توان به برخی از موفقیت‌های اجتماعی نظیر ارتقاء سرمایه اجتماعی به‌ویژه اعتماد عمومی برای سازمان نائل شد.
سیر تحولی، رشد روزافزون و تنوع وسایل ارتباط‌ جمعی در هزاره سوم سبب دگرگونی ارتباطات نسبت به ادوار تاریخی شده تا آن‌جا که اندیشه‌ورزان رشته ارتباطات جهان را دهکده کوچک و فراتر از آن دهکده شیشه‌ای نام نهند به این معنی که علاوه‌بر گردش سریع اطلاعات ر سطح وسیع و جهانی تماشای وقایع، حوادث و رویدادها از آن‌سوی مرزها بدون دخالت دولت‌ها امکان‌پذیر شده و این مهم به‌واسطه تکنولوژی توسعه‌یافته ارتباطات نظیر: ماهواره، اینترنت، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی، گزارشگران پهبادی و محصول جدیدی به نام شهروند خبرنگار شاهدی بر عینیت یافتن دهکده جهانی یا به تعبیر جامعه‌شناسی جهانی‌شدن باشد.

روابط عمومی و عصر نوین ارتباطات
اگرچه وظایف روابط عمومی تا حدودی به نوع فعالیت ذاتی دستگاه دیوان‌سالار یا مؤسسه خدماتی، تولیدی و در عصر حاضر فعالیت‌های اقتصادی دیجیتال متنوع بوده و تعریف واحدی در اهداف سازمانی نمی‌توان ارائه کرد اما تعابیری چون هنر، تخصص، فن و هنری که از علوم متعددی بهره می‌گیرد؛ تلاش‌های یک سازمان جهت کسب همکاری مردم و گروه‌های دیگری که برای آن سازمان اهمیت دارند. اقدام به کارهایی جهت افزایش و تقویت رابطه با مردم، چشم، گوش و دهان یک سازمان، آیینه تمام‌نمای یک سازمان، بازوی یک مدیر سازمان در امر ارتباط و استقرار حسن نیت و تفاهم در مجموعه متبوع و تعاریف دیگری در این مقوله متصور است.
به نظر می‌رسد در عصر نوین ارتباطات وظایف روابط عمومی متفاوت و ابزار کار روزآمد شده، به‌نوعی که تحت‌تأثیر فضای رسانه‌ای متنوع مدیریت و نحوه عملکرد روابط عمومی تحت‌شعاع این فضا قرار گرفته است، عصر نوین اطلاعات و انسان‌های هوشمند در این دوره یک ارتباط سنجیده و توام با خلاقیت و تولید محتوای هدفمند را نیاز دارد.

خلاقیت و نوآوری نیاز ارتباط مؤثر اجتماعی
خلاقیت برترین سطح یادگیری بشر است بالاترین توانمندی تفکر و محصول نهایی ذهن و اندیشه انسان دانست. خلاقیت از دیدگاه روانشناسی یکی‌از جنبه‌های اصلی تفکر و اندیشیدن است.خلاقیت به‌معنای رسیدن به ایده‌های جدید به‌منظور حل مشکلات با صحیح‌ترین روش است.
هر تلاشی در زمینه اصلاح، کوتاه‌سازی، بهینه‌سازی، اقتصادی کردن و هر فرایند دیگری که باعث بهتر شدن فعالیتی از روش جدید می‌شود را به‌کارگیری خلاقیت در آن فعالیت نامید.
همچنین به‌کارگیری نیروی ذهن و قوای جسمانی در پرداختن به انبوه تصورات، رفتارها و درنهایت بازدهی‌ها را می‌توان نوعی خلاقیت نامید.
این‌که چگونه یک روابط عمومی خلاق شکل می‌گیرد بستگی به عوامل متعدد فردی، محیطی و نگرش مدیران مجموعه دارد، مدیران سازمان چنان‌چه بپذیرند که بخشی از وظایف آن‌ها برقراری ارتباط با گروه‌های داخلی و خارجی سازمان است، و این ارتباط در بستر روابط عمومی شکل می‌گیرد اولین نشانه‌های محیط مناسب برای خلاقیت است در چنین محیطی آموزش کارکنان و تأمین ابزار کار ارتباطات با توانایی و تخصص فردی روابط عمومی منجر به تولید محتوا در ابعاد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خواهد شد و درنهایت چرخه اعتماد و همراهی افکار عمومی در برنامه و سیاست‌های سازمانی خواهد شد.

تبلیغات؛ آفت روابط عمومی اجتماعی
تبلیغات، یکی‌از کارکردهای روابط عمومی محسوب می‌شود و روابط عمومی هوشمند می‌بایست با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد در کنار ابزار و تکنولوژی اقدام به تبلیغات شفاف، سالم و به‌موقع بنماید. در عصر حاضر با وجود شرکت‌های تبلیغی خصوصی و تجاری‌سازی تبلیغات در عرصه‌های محیطی، انتشارات، تولید آثار هنری، آثار دیداری و شنیداری و حتی حضور در عرصه‌های اجتماعی دیجیتال فعالیت روابط عمومی قدری آسان شده و در صورت تأمین اعتبارات لازم افراد غیرمتخصص روابط عمومی هم در عرصه تبلیغات حضور دارند اما نباید فراموش کرد همه رسالت روابط عمومی در تبلیغات و مدیریت افکار عمومی خلاصه نمی‌شود! به‌عبارت‌دیگر تبلیغات هوشمند روابط عمومی هوشمند را می‌طلبد.
از طرفی امروز اگر با چالشی به نام کاهش اعتماد عمومی نسبت به سازمان‌ها مواجه شده‌ایم؛ بدون شک بخشی از این بی‌اعتمادی حاصل عملکرد نامطلوب روابط عمومی در عدم نگرش مردمی به تبلیغات و نگاه به بزرگ‌نمایی آمار غیرواقعی و بی‌نتیجه مدیران بوده است.
متخصصان مدرن روابط عمومی 53 وظیفه روابط عمومی را در شش طبقهٔ: سمعی و بصری، ارتباط رسانه مردمی، انتشارات، تبلیغات و تشریفات، مطالعات و برنامه‌ریزی ترسیم نموده و انجام هر یک از فعالیت‌های فوق حائز اهمیت است و از شاخص‌های ارتقای اجتماعی سازمان محسوب می‌شود اما حرکت در بستر تبلیغات صرف و فراموش کردن بازخوردهای فعالیت تبلیغاتی همانند حرکت با سرعت‌بالا در یک جاده یک‌طرفه بن‌بست محسوب می‌شود.
ضروری به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی اولین پیش‌شرط فعالیت روابط عمومی و به‌ویژه مدیران سازمان به‌عنوان سخنگویان رسانه‌ایی همواره بر مبنای احترام به افکار عمومی و نیازسنجی واقعی برای پاسخگویی به مطالبات مردمی محتوا تولید نموده و به‌طور مداوم بسان یک کنشگر اجتماعی در جامعه حضور یافته و نتایج برنامه‌های تبلیغی را مشاهده نمایند.

یادداشت: بهنام فروتن نیا کارشناس ارشد علوم اجتماعی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی روابط عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدعلی نجفی گیلانی شامگاه چهارشنبه در جمع فعالان فرهنگی و رسانه‌ای شهرستان املش اظهار کرد: شناخت ظرفیت‌های فرهنگی مردم پایه از اهداف مهم سلسله نشست‌ها و دورهمی ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با تاکید بر لزوم گفتمان محوری جلسات و نشست‌ها بیان کرد: طرح مباحث و ایده پردازی‌ها در نشست‌ها می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

وی به تشریح رسالت‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه‌های مختلف پرداخت و اضافه کرد: رصد و مقابله هوشمندانه با تهاجمات فکری، فرهنگی، رسانه‌ای و تبلیغی دشمنان دین، انقلاب و کشور از مهم‌ترین رسالت‌های این سازمان است.

حجت‌الاسلام نجفی گیلانی با بیان اینکه عرصه فرهنگ همیشه مظلوم واقع شده است، افزود: متناسب با شرح وظایف به عرصه فرهنگ و هنر امکانات داده نمی‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه الحمدلله دغدغه در مقابله با تهاجمات دشمن در مرزهای سرزمینی و در حوزه نظامی و دفاعی به بلوغ رسیده است، گفت: در بخش نظامی و دفاعی، هیچ کشوری جراَت مقابله با ایران اسلامی را ندارد اما در بخش‌های فرهنگی با تهاجمات بسیار گسترده‌تری روبرو هستیم که نیاز به تدبیر بیشتر مسؤولان کشور است.

وی حوزه فرهنگ و هنر را از پیچیده‌ترین بخش‌ها دانست و بیان کرد: همان اندازه که به درستی در حوزه نظامی توانستیم قدرت برتر باشیم باید در زمینه فرهنگی هم چندین برابر بیشتر از حوزه نظامی عمل کنیم.

حجت الاسلام نجفی گیلانی با بیان اینکه وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است، افزود: شناخت درست مسائل اجتماعی به غنا بخشی کارهای فرهنگی و هنری کمک می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه افکارسنجی از مهم‌ترین روش‌های شناخت مسائل اجتماعی است، گفت: با افکارسنجی درست و هوشمند نظام اولویت‌ها در کار فرهنگی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نوع فرایند تعاملی مردم با نهادهای حاکمیتی در انجام فعالیت‌های فرهنگی باید تغییر کند، افزود: نگاه خودپردازی به دستگاه‌های حاکمیتی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی اشتباه است و نتیجه نمی‌دهد و همچنین نگاه ابزاری به مردم هم فایده ندارد آنچه که مطلوب است هم‌افزایی و همکاری مجموعه‌های مردمی و حاکمیتی از برنامه‌ریزی تا اجرا است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با تاکید بر مردمی سازی فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد: اجتماع میلیونی اربعین نمونه کار فرهنگی و تبلیغی مردم پایه است.

حجت الاسلام نجفی با بیان اینکه قرارگیری حاکمیت در کنار مردم به فعالیت‌های فرهنگی رونق می بخشد، گفت: نقش شتاب دهنده نهادهای حاکمیتی در انجام فعالیت‌های فرهنگی مردم پایه ضرورت دارد و باید مراقبت شود تا بیت المال جای مردم را نگرفته و در کنار مردم بوده نه جایگزین آنها نباشد.

کد خبر 6081619

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی؛ چاپ ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی واقعیت دارد؟
  • عکس| واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری دانیال اسماعیلی فر
  • واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت دانیال اسماعیلی فر
  • ایران‌چک ۵۰۰ هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس
  • تراول ۵۰۰ هزار تومانی چاپ شده است؟
  • وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است
  • خبر جدید بانک مرکزی درباره حذف کارت‌های بانکی/ از این پس با این روش خرید کنید
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی