Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@17:14:55 GMT

گرمای طاقت‌فرسای هوا و خاموشی کولر اتوبوس‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۶۱۴۶

گرمای طاقت‌فرسای هوا و خاموشی کولر اتوبوس‌ها

تین‌نیوز | 

در استان قم، که اتوبوس‌ها مهم‌ترین وسایل نقلیه عمومی به شمار رفته و شهروندان بیشترین استفاده را از آن دارند، انتظار می رود تا در فصل گرما، آن هم تابستانی که مقارن با ماه مبارک رمضان است،‌ حداقل تجهیزات سرمایشی را داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، چند سالی است که ماه مبارک رمضان،‌ با فصل تابستان همزمان شده است، روزهای بلند این فصل و گرمای طاقت فرسای آن به خصوص در شهرهایی همچون قم، روزه داری را برای مردم سخت تر می کند، با این وجود افرادی که به اصول دینی خود مقید هستند در هر شرایطی روزه داری را ترک نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبر در برابر گرمای طاقت‌فرسای تابستان و تحمل روزهای بلند این فصل، از منظر الهی نیز بسیار اجر و ثواب داشته و در روایات متعددی به آن اشاره شده است، چنانکه در روایتی آمده است که "روزه گرفتن در گرما، جهاد است" (بحارالانوار، ج 96، ص 257)، بنابراین روزه‌داری در فصل گرم تابستان و تحمل چنین شرایط سختی از دیدگاه الهی نه تنها پوشیده نیست بلکه پاداش فراوانی خواهد داشت.

در این میان، شهرهایی همچون قم، که تابستان گرم‌تری نسبت به برخی دیگر شهرهای کشور دارد، نیازمند خدمات‌رسانی بهتر به مردم روزه‌دار است،‌ آماده‌سازی و تجهیز ادارات، ارگان ها و وسایل حمل و نقل عمومی به وسایل سرمایشی مناسب و به طور کلی فضاهای عمومی که مردم در طول روز بیشتر با آن سر و کار دارند، شاید کوچکترین کاری است که از مسئولین انتظار می رود تا نسبت به آن بی اعتنا نباشند.

در استان قم که اتوبوس ها مهم ترین وسایل نقلیه عمومی به شمار رفته و شهروندان بیشترین استفاده را از آن دارند، انتظار می رود تا در فصل گرما، آن هم تابستانی که مقارن با ماه مبارک رمضان است،‌ حداقل تجهیزات سرمایشی را داشته باشد.

این روزها به محض اینکه سوار اتوبوس‌های درون شهری قم می شویم، گرمایی که فضای داخلی اتوبوس را پر کرده است را به وضوح حس می کنیم، گرمایی که تحمل آن در فضای بیرون از اتوبوس بسیار آسان تر است؛ در شرایطی که روزه داران بعد از خستگی یک روز کاری در فضای شلوغ اتوبوس ها و ازدحام جمعیتی که در ساعات اوج گرما وجود دارد، حاضر می‌شوند، نیاز این وسیله نقلیه را به وسایل سرمایشی بیشتر می‌کند.

بی اعتنایی رانندگان اتوبوس به روشن کردن وسایل سرمایشی و تحمل فضای گرم و طاقت فرسای آن یک طرف، باز گذاشتن تمامی درب های اتوبوس که رانندگان آن را جایگزین وسایل سرمایشی کرده و به عنوان تهویه از آن بهره می برند از همه این شرایط بدتر و عجیب تر است.

اینکه از چه زمان باز گذاشتن درب های اتوبوس به  جای روشن کردن کولر، ‌آن هم زمانی که این وسیله نقلیه با سرعت درحال حرکت است، یک ایده و خلاقیت به شمار می رود، ‌معلوم نیست!؟ نکته جالب تر اینکه زمانی که به رانندگان اتوبوس اعتراض شود که بازگذاشتن درب‌های اتوبوس خطرناک است،‌ پاسخ می‌دهند که هوا گرم است!

بازگذاشتن درب‌های اتوبوس‌ در هنگام حرکت، تخلف است

امیر یزدی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم عنوان کرد: بازگذاشتن درب‌های اتوبوس‌های درون شهری هنگام حرکت، تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده، با رانندگان متخلف برخورد خواهد شد.

وی در رابطه با وضعیت سیستم های سرمایشی اتوبوس های درون شهری گفت: اتوبوس های جدیدی که اخیرا به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده اند، همگی مجهز به سیستم سرمایشی بوده و از ابتدای روزهای گرم در قم، کولرهای خود را روشن کرده اند.

هزینه گزاف سرویس کردن کولر اتوبوس‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های قدیمی‌تر متعلق به بخش خصوصی بوده و اکثرا فرسوده هستند، بیان کرد: اتوبوس‌های قدیمی تری که حدود 10 سال یا بیش تر از عمرشان می گذرد، سیستم های سرمایشی آن ها، پیش از شروع به کار، باید سرویس شوند که همین امر حدود 700 هزار تا 2 میلیون تومان هزینه دربردارد، به علاوه اینکه، آماده شدن و سرویس شدن تمامی این اتوبوس ها زمان می برد.

یزدی با اشاره به اینکه تمامی اتوبوس‌های درون شهری از ابتدای خردادماه باید کولرهای خود را روشن کنند، تاکید کرد: خاموش بودن سیستم سرمایشی اتوبوس ها در فصل گرما به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان، علاوه بر ایجاد آزار و اذیت برای شهروندان، رانندگان اتوبوس را نیز آزار می دهد، بنابراین اگر سیستم سرمایشی اتوبوس ها سرویس شده و هرچه سریع تر روشن شود، آسایش رانندگان را هم در پی دارد.

وی عنوان کرد: این اتوبوس‌های فرسوده که در حال حاضر در سطح شهر فعال هستند، از هنگام ورود به ناوگان اتوبوسرانی قم، حدود 10 سال تعهد کار داشته اند، که هم اکنون اکثر آن ها، 10 سال فعالیت خود را تمام کرده اند و باید از ناوگان خارج شوند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، گفت: باتوجه به شروع فصل گرما و همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان، مسئولین سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، طی برگزاری جلسات متعدد، در تلاش هستند تا با مساعدت مالی به این شرکت های خصوصی، سیستم های سرمایشی اتوبوس های قدیمی و فرسوده را سرویس کرده و در اختیار مردم قرار دهند که امیدواریم در روزهای آینده تمامی اتوبوس های درون شهری کولرهایشان را روشن کرده و از آن استفاده کنند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: امیر یزدی گرمای هوا کولر اتوبوس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتوبوس های گازسوز درون شهری تعیین و تکلیف شد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین از تعیین و تکلیف ۳۳ اتوبوس گازسوز درون شهری بعد از ۵ سال انتظار خبر داد. - اخبار استانها -

سید محمد مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، با اشاره به تعیین و تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری، اظهار داشت: در کشور بالغ بر 2500 دستگاه اتوبوس گازسوز وجود داشته که تمامی این اتوبوس‌ها به دلیل سازگار نبودن شرایط اقلیمی و جغرافیایی با ساختار اتوبوس گاز سوز تماما به دیزل تبدیل شده‌اند.

وی افرود: پلیس راهور به دلیل تغییر در ارکان خودرو از تعویض پلاک و انتقال مالکیت خودرو جلوگیری می‌کند.

تقوی یادآور شدبر این اساس، سازمان اتوبوسرانی نسبت به تعیین وتکلیف وضعیت 33 دستگاه اتوبوس گازسوز ناوگان خود که در اختیار بخش خصوصی است، اقدام کرده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین، خاطرنشان کرد: لایحه سازمان اتوبوسرانی قزوین مبنی بر تعیین و تکلیف اتوبوس‌های تبدیلی در قالب سه راهکار پیشنهادی به شورای اسلامی شهر قزوین ارائه شده است و پس از تایید در فرمانداری قزوین اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین تصریح کرد:  فرمانداری شهرستان قزوین در خصوص لایحه سازمان اتوبوسرانی سه پیشنهاد کلی را برسی و ابلاغ نموده است.

وی ادامه داد: روش اولی که فرمانداری قزوین تایید و ارسال کرده استف پرداخت وجه خودرو به بهره بردار به قیمت کارشناسی روز است.

تقوی تصریح کرد: در روش دوم نیز فرمانداری ابلاغ کرده است که بهره‌بردار می‌تواند با خودروی تبدیلی در اختیار فعلی خود به مدت 5 سال قرارداد بسته و به فعالیت در خطوط سازمان ادامه داده، و در صورت نیاز به اورهال کردن خودرو نسبت به میزان قرارداد تا سقف 500میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به روش سوم این چنین تاکید کرد: در روش سوم بهره‌بردار می‌تواند به‌ازای اتوبوس در اختیار یک خودروی جایگزین از ناوگان فعال و یا غیرفعال اتوبوسرانی دریافت کرده و بنا به خودروی انتخابی از ناوگان خارج و یا به فعالیت در ناوگان ادامه دهد. در این روش بهره‌بردار می‌تواند تا سقف 49 درصد سهم مالکیت داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نوسازی و رفع ایراد دستگاه‌های کارتخوان اتوبوس‌ها در پایتخت
  • فروشگاه کولرگازی در تهران
  • تمدید خدمات خطوط شبانه ناوگان اتوبوسرانی شیراز
  • ورود ۵ هزار اتوبوس نو به حمل و نقل عمومی تا پایان سال
  • تعیین تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • تعیین و تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • اتوبوس های گازسوز درون شهری تعیین و تکلیف شد
  • ورود ۵ هزار اتوبوس فعال به حمل و نقل عمومی تا پایان سال
  • امسال ۵۰۰ اتوبوس شهری اورهال می‌شود
  • ورود ۵۰۰۰ اتوبوس نو تا پایان سال به شهر تهران