Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@04:59:13 GMT

ظهور دانشمندان برجسته نیازمند وجود زیست بوم است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۶۲۶۱

ظهور دانشمندان برجسته نیازمند وجود زیست بوم است

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش گرامیداشت حکیم خیام نیشابوری که با حضور جمعی از دانشگاهیان و مسئولان در دانشگاه نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که باعث بروز دانشمندان و تجربه موفق برتری علمی می شود، زیست بومی مساعد است که همه بخش های آن به خدمت تبلور نوآوری و خلاقیت‌های نیروی انسانی در می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که باید به این باور برسیم که نوآوری و فناوری خریدنی نیست بلکه آموختنی است، ادامه داد: دانشمندان بزرگی چون خیام و عطار نیشابوری از هزار سال پیش میراث ارزشمندی را برای کشور به ارمغان گذاشتند که تا کنون ماندگار بوده و به عمق دیگر فرهنگ و تمدن‌ها نفوذ یافته است. این ماندگاری و اثرگذاری به واسطه وجود یک محیط مساعد، بروز و تبلور خلاقیت‌های این دانشمندان ممکن شد.

ستاری، از قدرت نرم و صنایع فرهنگی به عنوان ابزاری کارآمد نام برد که می‌تواند تحول آفرین فرهنگ و اقتصاد باشد و در ادامه گفت: قدرت نرم و صنایع فرهنگی می تواند مرزها را در نوردد و ضمن نفوذ ذر فرهنگ ما اقتصاد را تحول بخشد.

تکرار تجربه پیشرفت

رییس ستاد فناوری های نرم و هویت ساز، تکرار دوباره دوران درخشان پیشرفت‌های علمی با ظهور دانشمندانی چون خیام نیشابوری را در گروی شکل گیری زیست‌بوم مساعد بروز خلاقیت‌های جوانان کشورمان دانست و گفت: امثال خیام، عطار،حافظ، سعدی فارابی و ابن‌هیثم‌ اکنون در میان فرزندان ما حضور دارند؛ ما همان ملت میزبان و پرورش دهنده این چنین دانشمندان و فرهیختگانی هستیم اما باید زیست‌بومی فراهم کنیم تا این ظرفیت‌های نهفته توانایی بروز و ظهور پیدا کنند.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، اگر می خواهیم شاهد چنین دانشمندان برجسته‌ای باشیم، به زیست بومی نیاز داریم که همه اجزای آن در هماهنگی و تعامل با یکدیگر کار کنند.

ستاری با بیان این که دانشگاه نقطه آغاز حل مشکلات جامعه در عرصه‌های گوناگون از جمله اقتصاد است، افزود: دانشجویان ما با پول مالیات و دولت درس خوانده‌اند تا مشکلات همین کشور را حل کنند . دانشگاه استان باید بتواند با تربیت دانشجوی خلاق و کارآفرین، گامی برای حل مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مشکلات بومی و کشور بردارد. رسالت مهم مسئولان استان و مردم فراهم کردن محیط مساعدی است که جوان تحصیل کرده، با انگیزه و با اشتیاق بازگشت به بوم خود، گامی برای حل مشکلات بومی بردارد.

وی افزود: قرار بود دانشگاه های ما محصولات و فرآورده های خود یعنی دانشگاهیان خلاق را برای حل مشکلات عمده با ظهور و بروز بخشیدن ایده های نوآورانه و بلندپروازانه جست و جو کنند.

ضرورت بازتعریف مفهوم توسعه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بر اهمیت توسعه بر مبنای ویژگی ها و مزیت های بومی تأکید کرد و گفت: باید ببینیم که توسعه را چگونه و بر چه مبنایی تعریف می کنیم. صنایع فرهنگی و خلاق، مزیتی منحصر به فرد است که با وجود یک فرهنگ و شناخت درست، به اقتصاد تبدیل می شود.

به گفته وی، باید از گذشته بیاموزیم و به آینده بنگریم و از اندوخته ها گذشته، توشه ای ارزنده برای توسعه فراهم کنیم. آینده این شهر و کشور با توسعه ای تحمیل شده از بیرون محقق نمی شود و توسعه زیست بوم کارآ،رینی با کم کردن معضلات آن و فراهم کردن یک محیط مناسب برای نوآوری جوان ها است.

وی با بیان این که نسل جدیدی از کارآفرینان جوان و خلاق رشد قابل قبول خود را بدون تکیه به درآمدهای دولتی به دست آورده اند، اظهار کرد: این چنین رشدی به واسطه وجود یک محیط اتفاق می افتد و امیدوارم نگرش بخش های گوناگون استان به سمت و سویی باشد که محیط لازم برای این کارآفرینان فراهم شود.

ستاری، تعریف نادرست مفهوم توسعه را عارضه‌ای ناشی از سایه گستراندن فرهنگ اقتصاد خام‌فروشی و نفت محور دانست و گفت: به طور مثال در شهر اصفهان با فرهنگ غنی و نوآوری، مسیر توسعه را به اشتباه پیمودیم و با نیت خیر، علیرغم ایجاد انواع صنایع و شهرک های صنعتی، جزو دارندگان رتبه در درصد بیکاری است. در حالی که می توانستیم با پرورش صنایع نرم و فرهنگی این شهر را صاحب یک توسعه پایدار و درون‌زا کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیشرفت را با اصلاح و تحول در نوع نگرش نسبت به فرهنگ، توسعه و مهم تر از همه آموزش دانست و گفت: توسعه یک امر درونی است و به واسطه نیروی انسانی خلاق، حذف بروکراسی ها، ارزش و بها بخشیدن به کار آفرین اتفاق می‌افتد. مهم ترین رکن توسعه، ارج نهادن و بازتعریف جایگاه کارآفرین است. برای این کارباید نوع دیدگاه ما که با سایه گستردن اقتصاد نفتی تغییر کرده است به جایگاه پیشین بازگردد.

به گفته ستاری، جوانان باید برای پیشرفت و تحقق آرزوهایشان از استخدام دولتی فاصله جدی بگیرند. دانشگاهی که نفت‌پایه و مدرک‌محور باشد از تأثیرگذاری بازمی ماند.این اتفاق هنگامی اصلاح می شود که نگرش و جهت‌گیری دانشگاه تغییر کند به طوری که نگاه تمنایی به درآمدهای دولتی نداشته باشد. دانشگاه بخش مهمی از درآمدهای خود را از محل فروش فناوری، قراردادهای ارتباط با صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی دانشگاهیانش کسب کند.

ستاری با بیان اینکه شهر بزرگی مانند نیشابور جوانان مستعدی دارد که می‌تواند با هم دلی برای ایجاد یک محیط مساعد، تجربه ظهور دانشمندان برجسته و خلق نوآوری را تکرار کند، افزود: به طور کامل آمادگی داریم تا معیارها و باورهای توسعه را بر مبنای یک اقتصاد خلاق، نوآور و متکی به جوانان تحصیل کرده برآمده از دانشگاه بازتعریف کنیم.

پارک علم و فناوری نیشابور صاحب مرکز نوآوری شد

ستاری، با حضور در پارک علم و فناوری نیشابور، مرکز نوآوری این پارک را افتتاح کرد. شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های حوزه فین تک، صنایع شیمیایی، صنایع دستی، محصولات غذایی، دارویی و برق والکترونیک در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری نیشابور استقرار دارند.

معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری همچنین از فرآیند احداث مجتمع فرهنگی افلاک نمای خیام دیدن و افلاک نما را افتتاح کردکرد. این مجتمع فرهنگی و علمی، با زیربنای دو هزار و ۸۸۹ متر مربع شامل دو هزار و ۸۰۰ متر مربع سقف محصور، ۳۷ متر مربع رواق کناری، ۵۲ متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سردر ورودی است که در سه طبقه احداث شده‌است.

ستاری همچنین با حضور در آرامگاه حکیم خیام، عطار نیشابوری و کمال الملک به بزرگان شهر نیشابور ادای احترام کرد.

دانش بنیان‌ها میزبان کاروان علم و فناوری شدند

همچنین با حضور در شهرک صنعتی خیام از دو شرکت دانش‌بنیان شرق صنعت نیشابور و متالوژی پودر خراسان دیدن می‌کند تا دغدغه‌ها و لازمه‌های رونق تولید را از زبان فعالان فناور این کسب و کارها بشنود.

شرکت دانش‌بنیان شرق صنعت نیشابور تولید قالب‌های صنعتی، قطعات خودرو و شرکت متالوژی پودر خراسان پودرهای فلزی و غیر فلزی مورد نیاز صنایع را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/

291 / 156 زیست بوم نیشابور خیام معاونت علمی و فناوری سورنا ستاری نخبگان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: زیست بوم نیشابور خیام معاونت علمی و فناوری سورنا ستاری نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی طی سخنانی در نخستین گردهمایی مراکز نوآوری با اشاره به نقش کلیدی مراکز نوآوری در انگیزه‌بخشی و ایجاد امید در صاحبان ایده و جوانان کشور عنوان کرد: مراکز نوآوری از عاملان ایجاد امید، انگیزه و تلاش هستند و علیرغم تمام مشکلات، چالش‌ها و فضاسازی‌های منفی، بذر امید و انگیزه را در جوانان بارور می‌کنند. زنده نگاه داشتن امید، انگیزه و غرور یک‌نفر به مثابه زنده نگاه داشتن انگیزه در یک جامعه است و هیچ ارزشی والاتر و بزرگ تر از زنده نگاه داشتن نور امید در دل انسان‌های دارای انگیزه نیست.

وی با بیان این‌که مراکز نوآوری به همت مدیران مراکز و معاونت توسعه زیرساخت، ساختار و مفهومی منسجم یافته‌اند ادامه داد: امروز با تلاش‌های مدیران قبلی، شاهد یک نسل جدید در زیست بوم فناوری و نوآوری هستیم و مرکز نوآوری در کنار تمامی مفاهیم دیگری که در زیست‌بوم فناوری و نوآوری مطرح شده، یک ساختار و هویت مستقل و منسجم دارد. مرکز نوآوری یک مفهوم‌جدید فناورانه و کارآفرینانه مبتنی بر نوآوری است که بر پایه ساختار، محتوا و نرم افزار استوار است. مرکز نوآوری بیش از ساختمان و سخت‌افزار، متکی به نیروی انسانی و نرم افزارهایی است که در دل این مراکز، نقش آفرینی می کنند.

دهقانی ابلاغ دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه فعالیت مراکز نوآوری و اعطای گواهی تایید صلاحیت به مراکز حائز شرایط را گام معاونت علمی در راستای انسجام و وحدت عملکرد این مراکز دانست و گفت: مراکز نوآوری نیازمند یک تعریف منسجم و مفهومی هستند تا بر مبنای استانداردی مشخص و مدون حرکت کنند و امروز با غنای کشور از حیث کمیت این مراکز، ارتقای محتوایی و عملکردی آن‌ها نیز به کمک نظام جدید حمایت از ایجاد این مراکز و اعطای گواهیی تایید صلاحیت به مراکز نوآوری واجد شرایط، عملی شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این‌که با توجه به محدودیت منابع و ضرورت تمرکز و تجمیع حمایت‌ها بر روی نوآوری‌های اولویت‌دار و مبتنی بر نیازهای کشور، افزود: پارادایم های نوآوری در دنیا متفاوت است. به طور مثال، آمریکا عمدتاً بر توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین تمرکز دارد و با حمایت عمده از تعداد زیادی استارتاپ و ایده، یک یا چند فناوری تحول‌آفرین برداشت می‌کند که این رویکرد به دلیل برخورداری از منابع سرشار آن کشور است اما اروپا عمدتاً رویکردی گزینشی به سرمایه‌گذاری روی نوآوری دارد و روی یک مساله و نیاز مشخص، سرمایه گذاری محدود و متمرکزی صورت می دهند. ما نیز باید با تمرکز بر روی نیازها، این شبکه تعریف کنندگان نیاز و حل کنندگان مساله را شکل دهیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور نیازها و مسایل را یکی از مهم ترین سرمایه های این کشور دانست و گفت: معتقدم در دل هر نیاز و مسأله کشور، انبوهی از فرصت‌ها نهفته است و راه‌کار نوآورانه برای حل هر کدام از این مساله‌ها می تواند زمینه‌ساز یک کسب و کار و زنجیره ای از اشتغال و ارزش باشد. حالا که به اندازه کافی مرکز نواوری داریم، به سمت ارتقای ساختاری و محتوای این مراکز پیش برویم به طوری‌که شبکه‌ای از مسائل و نیازها به دست شبکه راه‌کارهای نوآورانه این مراکز حل شوند.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مسئولیت ویژه مراکز نوآوری

دهقانی با تأکید بر نقش مراکز نوآوری در ترویج و کمک به استفاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مسیر توسعه این اقتصاد، افزود: تلاش‌های بسیاری صورت گرفت و افراد زیادی تلاش کردند تا قانون جهش تولید به ثمر بنشیند؛ در واقع نهالی را غرس کردند که اگر از این قانون به خوبی مراقبت شود، اقتصاد دانش بنیان به معنای واقعی، ایجاد خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: فعالان مراکز نوآوری، عزم خود را برای تحول ساختاری و محتوایی جزم کرده و بر خود فرض بدانند که قانون جهش تولید دانش‌بنیان را معرفی، ترویج و اجرایی کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور بیان کرد: دو وظیفه مهم را بر خودم فرض دانستم نخست پاس‌داشت، صیانت و نگهداشت از همه تلاش‌هایی بود که تا کنون انجام شده و دومین فرض را اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان می‌دانم.

دهقانی بیان کرد: قریب به سه هزار میلیارد تومان از محل پروژه های تحقیق و توسعه در قالب اعتبار مالیاتی ثبت شده است که طرح‌ها، عمدتا کم‌تر از ۱۰ میلیارد تومان بوده‌اند؛ هرکدام از این اعتبارها می تواند به رشد و رونق یک شرکت دانش بنیان و حل یکی از نیازهای اساسی کشور کمک کند. سال گذشته برای ۱۰ همت استفاده از این اعتبار مالیاتی هدفگذاری شده بود که امسال این هدفگذاری به ۱۵ همت افزایش می‌یابد.

وی افزود: قانون جهش تولید مزایای متنوع و متعددی در اختیار دارد که می تواند تحولی را در شرکت های دانش بنیان ایجاد می‌کند و مراکز نواوری می توانند مروجان و سفیران این قانون در مراکز علمی و دانشگاه‌ها باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با اشاره به ظرفیت مراکز نوآوری برای هم‌افزایی با یکدیگر وایجاد مراکز هم‌آفرینی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود، گفت: در بسیاری از حوزه ها، نسبت به کشورهای بسیار پیشرفته از امکانات، ماشین آلات و تجهیزات به مراتب بیش‌تر و پیشرفته‌تری برخوردار هستیم. منابع سرمایه‌ای محدود، به هزاران حمایت خرد تقسیم می شود که این امر نتیجه کار را کم اثر می کند. مراکز هم آفرینی کمک می کند ظرفیت‌های پراکنده تجمیع شوند، امکانات هر استان در کنار هم بیاید و به رفع نیازهای شرکت های دانش ینیان و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری آن هم از طریق شبکه ای گسترده از امکانات شبکه ای شده منجر شود. ایجاد مراکز هم آفرینی حمایت های معاونت علمی برخوردار می‌شود و به توسعه فعالیت مراکز نوآوری کمک می‌کند.

در ادامه این مراسم با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور و محمدجواد صدری مهر، مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت های زیست بوم نوآوری معاونت علمی، نخستین گواهی های صلاحیت مراکز نوآوری به صورت نمادین به مدیران سه مرکز نوآوری دانشگاهی اعطا شد. این سه گواهی به مدیران مراکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اصفهان، مرکز نواوری نهاد پیشران و مرکز نوآوری سلامت دانشگاه صنعتی شریف تعلق گرفت.

کد خبر 6087240 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید