Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه رمضان در کشورهای مختلف با آداب و رسوم خاصی همراه است که نیجری ها نیز در این ماه مبارک سنت های خاص خود را احیا می کنند.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ نیجریه به تنوع قومی-مذهبی معروف است؛ به گونه ای که ۶۰۰ قومیت در این کشور وجود دارد و بیشتر مسلمانان آن از یک قومیت هستند؛ بنابراین سنت های رمضانی آنهاواحد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیجری ها با طبل زنی و سروده های مذهبی در کوچه ها و خیابان ها به استقبال ماه مبارک رمضان می روند و از این طریق شادمانی خود را از آمدن این ماه ابراز می کنند.

از جمله عادات و رسوم رایج مسلمانان نیجری در ماه رمضان این است که همسایگان در کنار یکدیگر افطار می کنند؛ به گونه ای که ظرف های مورد نیاز از خانه ها جمع آوری می شود و پس از ادای نماز جماعت، سفره افطار پهن می شود مردان درکنار یکدیگر و زنان نیز با هم افطار می کنند.

سفره افطاری ماه مبارک رمضان در نیجریه از تنوع غذایی برخوردار است. فرنی با گوشت از فاخرترین غذاهای افطاری نیجری هاست. دیس "ایکومومو" مخلوطی از ذرت پخته شده، دیس "دویا" مخلوط برنج و گوشت، سالاد لوبیا و سالاد "اذنجی" که از سبزی های متنوع تشکیل شده از دیگر غذاهای محبوب نیجری ها در افطار ماه مبارک رمضان است.

یک نوع نوشیدنی خاص به نام "حوم" یا کوکو" که شربتی از شکر و ذرت است، از نوشیدنی های مورد علاقه نیجری ها به هنگام افطار است.

مردم نیجریه در انجام اعمال خیر در ماه مبارک رمضان، پیشگام می شوند. از آعاز ماه مبارک رمضان بانوان برای تهیه سوپ، انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها اقدام می کنند تا به هنگام افطار مقابل منازل خود به روزه داران اهدا کنند.

از این طریق رهگذرانی که موفق به بازگشت به موقع به خانه نشده اند و نیز فقراء و نیازمندان افطار می کنند.

پس از افطار مردان و زنان برای ادای نماز عشاء به مسجد می روند وپس از گوش دادن به سخنرانی مذهبی نیمه های شب به خانه های خودشان بازمی گردند.

جهت بیدار کردن مردم برای سحری، به مانند دیگر کشورهای اسلامی مسحراتی ها و جوانان در خیابان ها باچرخ زنی و زدن طبل مردم را برای آماده شدن جهت روزه داری بیدار می کنند.

وعده سحری از یکی دو ساعت مانده به اذان صبح شروع می شود و در این وعده از غذاهایی مانند "تو" که سالاد برنج و سبزی است و نیز خورشت گوشت و ماهی استفاده می شود و پس از آن نوبت به شیر و چای می رسد.

مسلمانان نیجریه وعده سحری را "ساری" و وعده افطار را "استیو" می نامند. در پایان ماه رمضان نیز برای استقبال عید سعید فطر برای تهیه لباس به بازار می روند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رمضان در اسلام ضیافت افطاری ماه رمضان نیجریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین

به گزارش مبلغ سریال حشاشین در ماه رمضان امسال در کشور مصر و سایر کشورهای عربی به نمایش گذاشته شد و استقبال قابل توجهی از آن شد. حال به تازگی اندیشمندان و طرفداران مکتب اسماعیلیون به میدان آمدند تا از تحریفات این سریال در مورد فرقه اسماعیلیه و زندگانی حسن صباح بگویند. در ادامه گزارش وبسایت مسلمنا از واکنش اسماعیلیان به این سریال را می خوانید:

دکتر داریوش محمدپور دانشیار موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن با ابراز تأسف از تحریف تاریخ در مورد این سریال گفت: بنا به منابع تاریخی لباس و پرچم فاطمیان و اسماعیلیان «سفید» بوده است و پرچم عباسیان سیاه بود. در بخش نخست سریال حسن صباح در مقابل اروپایی‌ها (صلیبیون) به یکی از مریدانش می‌گوید که خودش را پایین بیندازد و خودکشی کند، ولی در هیچ منبع تاریخی چنین چیزی وجود ندارد و قلعه‌ای که در سریال دیده می‌شود نیز هیچ شباهتی با قلعه اسماعیلیه ندارد و کاملا عنصر خیال در آن برجسته است.

آقای محمدپور معتقد است که جنبه خیال انگیز بودن و جذاب کردن قصه برای مردم از دلایل پروبال دادن به داستان حسن صباح است و آن را تبدیل به یک افسانه کرده‌اند و بر اساس آن بازی‌های کامپیوتری ساخته شده و الهام بخش سریال‌ها و کتاب‌های تاریخی، تخیلی و شبه علمی شده است.

دانشیار این موسسه اسماعیلی پژوهی گفت: «جنبه دیگر توجه به حسن صباح، سیاسی است چرا که در روزگار معاصر در مورد دین و بخصوص دین اسلام و به ویژه تشیع چنین نشان داده می‌شود که خشونت از دل دین بیرون می‌آید و ارتباط تنگاتنگی با خشونت دارد».

وی تصریح کرد که در لندن عقلگرایی را مشخصه اسماعیلیه می‌دانند و درباره مشابهت‌های میان اسماعیلیه نزاری و گروه‌های تندرو و اخوان‌المسلین می‌گوید «این خیانت به تاریخ و میراث فرهنگی و فکری اسماعیلیان است و اگر نگاهی به آثار آنها شود از بطن این گروه عرفان و تصوف وفلسفه و نگاه باطنی به دین در آمده است اما از اخوان المسلمین و داعش، چنین خدمات علمی بدست نیامده است».

داریوش محمدپور می‌گوید: «دولت مصر برای مهار اخوان‌المسلیمن، اسماعیلیه و حشاشین و طالبان و داعش را یکی می‌کند و این در حالی است که حسن صباح یک چهره علمی و فرهنگی و یک استراتژیست نظامی بود و جایگاه او در اسماعیلیه «داعی» است و پایه گذار «تئوری تعلیم» در اسماعیلیه بود و در ادبیات نزاری در تعریف حسن صباح هیچ کدام از عنوان‌های نظامی و سیاسی دیده نمی‌شود و کاملا اعتقادی و دینی و عارفانه است».

دکتر فرهاد دفتری ریاست پیشین موسسه مطالعات اسماعیلی نیز در مصاحبه کوتاه با العربیه گفت: اروپایی‌ها پس از بازگشت از ایران به مرور زمان، افسانه‌هایی را به آن اضافه کردند و بخصوص با سفر «مارکوپولو» به ایران در قرن سیزدهم و روایت‌های غلوآمیز او از حشاشین، این افسانه‌ها به اوج می‌رسد و این تفاسیر و تعابیر عملا سنگ بنایی برای قضاوت‌ها و مطالعات بخصوص جوامع غربی در قرن نوزدهم شد.

در روایت مارکوپلو از قلعه الموت گفته شده که حسن صباح پشت قلعه، باغی همانند بهشت به همراه دختران و زنان مهیا کرده بود و به پیروانش حشیش می داده و وقتی در حالت سرخوشی بودند به باغ می‌برد و به آنها گفته می‌شد که به بهشت آمده اند و... پس از بیداری وقتی از بهشت می پرسیدند، جوابشان می دادند اگر بهشت می‌خواهند باید ترور کنید.

فرهاد دفتری در گفت‌وگو با «عرب نیوز» ادامه داد: بسیاری از افسانه‌ها درباره نزاریان «ریشه در جهل تخیلی صلیبیان و وقایع‌نگاران غربی آنها دارد که به سرزمین مقدس آمدند و بیت‌المقدس را در سال ۱۰۹۹ فتح کردند».

آقای فرهاد دفتری افزود که اسماعیلیان مبدع ترور نبودند و سوابق نزاری ها نشان می‌دهد که در طول ۳۴ سال سلطنت حسن صباح کمتر از ۵۰ ترور توسط این گروه انجام شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899057

دیگر خبرها

  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • طراحی مد با الهام از یک غذای مکزیکی! (عکس)
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند