Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:36:28 GMT

گشت و گذاری در موزه های جذاب و دیدنی سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۷۰۳۷

گشت و گذاری در موزه های جذاب و دیدنی سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- موزه های زیبای سیستان و بلوچستان مکانی جذاب و دیدنی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ مردم این خطه از ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا به گزارش ایرنا، روز جهانی موزه هر سال در 18 می که امسال با 28 اردیبهشت همزمان شده در سراسر دنیا برگزار می شود.
این روز فرصت مناسبی برای معرفی موزه های سیستان و بلوچستان و ارتقاء آگاهی عمومی از نقش موزه ها در به نمایش گذاشتن آثار بدست آمده از محوطه های تاریخی و باستانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**موزه منطقه ای جنوب شرق در زاهدان
موزه منطقه ای جنوب شرق ایران در فروردین سال 90 با معماری خاص و 13 هزار متر مربع مساحت و 10 هزار متر مربع زیربنا در بلواز شهید مطهری زاهدان راه اندازی شده است.
این موزه در سه طبقه و در سه بخش اصلی باستان شناسی، مردم شناسی و بوم شناسی استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان در قالب تصاویر و اشیای تاریخی به معرفی منطقه جنوب شرق می‌ پردازد.
موزه منطقه ‌ای جنوب شرق یکی از بزرگترین و جذابترین موزه‌ های استان سیستان و بلوچستان است که در آن آثاری از تاریخ و فرهنگ و کشفیات باستانی به نمایش گذاشته شده است.
یکی از جذابیت هایی که در بدو ورود به این موزه هر گردشگر و بازدید کننده ‌ای را به خود مجذوب می کند، مجسمه ‌ای از رستم ساخته استاد فارسی است که پوشش مدرن به خود گرفته و شمشیرش را غلاف کرده و به جای آن قلمی ساخته شده از پر سیمرغ در دست دارد. در کنارش نیز زال و سیمرغ با نگرانی، او و قلمی که می ‌خواهد به کسی تقدیم کند را نگاه می ‌کنند.
همچنین در این قسمت سه ماکت از قلعه ناصری ایرانشهر، قلعه سب شهرستان سیب سوران و آسباد قلعه مچی زابل قرار دارد.
برای دیدن این موزه باید رمپ یا مسیری شیب دار را طی کرد مسیری که در آن هم می توان آثار زیبای تاریخی را مشاهده کرد و هم یک طبقه بالا رفت بدون اینکه پله ای طی شود، اما در مسیر بازگشت برای سهولت در رفت و آمد بازدید کنندگان می توانند از پله استفاده کنند.
در بخش باستان شناسی این موزه اشیایی از محوطه های باستانی جیرفت و شهداد کرمان، اسپیدژ ایرانشهر، چگردک دلگان، کشیک نیکشهر، دهانه غلامان زهک و شهر سوخته به نمایش گذاشته شده است.
از جمله اشیا این بخش می‌ توان به ظروف سنگی جیرفت، ظروف سفالی با نقوش و فرم های متنوع از محوطه های بلوچستان و مهرها، پیکرک ها و زیورآلات شهر سوخته اشاره کرد.
بخش مردم شناسی این موزه نیز شامل نمایش نسخ خطی، سکه ها، اشیای مربوط به دوران اسلامی و معاصر و همچنین معرفی آداب و رسوم، پوشاک و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در قالب صحنه سازی است.
بخش بوم شناسی موزه که در طبقه همکف قرار دارد با 17 ویترین، نمونه هایی از تاکسیدرمی پرندگان و حیوانات در کنار آکواریوم بزرگ از آبزیان است و علاوه بر این تابلوهایی از جاذبه های طبیعی و تاریخی در این قسمت در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
از دیگر قسمت های مهم موزه منطقه ای جنوب شرق می توان به گالری، کتابخانه های تخصصی، سالن آمفی تئاتر، کارگاه مرمت، آزمایشگاه گیاه باستان شناسی و سن روباز در حیاط موزه اشاره کرد.
یکی از ویژگی های این موزه وجود نخستین چشم مصنوعی مربوط به جسد زن مدفون شده در گورستان شهر سوخته متعلق به پنج هزار سال پیش است.
روی این چشم مصنوعی ریزترین مویرگ ‌های داخل کره چشم توسط مفتول ‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌ متر طراحی شده و به دلیل حساس بودن باید در دمای مخصوص نگهداری شود به همین دلیل امکان نمایش دائمی آن در ویترین نیست.
مولاژ نخستین جمجمه جراحی شده که از گورستان شهرسوخته به دست آمده نیز در موزه منطقه ای جنوب شرق به نمایش درآمده است.
در این موزه حتی می ‌توان با برخی از تدفین‌ های انجام شده در شهر سوخته نیز آشنا شد به گونه ای که یک اسکلت واقعی کشف شده از شهر سوخته در آنجا جانمایی شده است.
این اسکلت نمونه‌ ای از ده مدل تدفین انجام شده در شهر سوخته است که در این موزه به نمایش درآمده و با موادی که مشکلی برای آن به وجود نیاورد پوشانده شده است.


**موزه مردم شناسی سیستان
این موزه در ساختمانی واقع در خیابان شهید مصطفی خمینی زابل با عنوان کنسولگری قدیمی ایران و انگلیس در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع قرار دارد و در سال 85 به عنوان اولین موزه سیستان و بلوچستان راه اندازی شد.
در سال 76 مرمت بنا آغاز و هم اکنون نیز به عنوان موزه مردم شناسی همه روزه پذیرای محققان و بسیاری از علاقه مندان به مقوله آداب و سنن و روش های زندگی مردم استان است.

**موزه شهر سوخته
این موزه برای معرفی سایت باستانی شهر سوخته با مساحت 470 متر مربع در محل مجتمع فرهنگی پژوهشی آن در سال 91 افتتاح شد.
در این موزه اشیای حاصل از کشفیات شهر سوخته نگهداری و به معرض نمایش گذاشته شده است.
با توجه به اهمیت جهانی این محوطه سعی بر آن شده تا بخش ‌های مختلف از آثار کشف شده شامل گورستان، ظروف، زیورآلات و غیره را به نمایش بگذارد.
موزه شهر سوخته در 56 کیلومتری حاشیه جاده زابل زاهدان قرار دارد.

**موزه قرآن و عترت ایرانشهر
این موزه در خیابان ولایت ایرانشهر با هدف آشنایی با مفاهیم ارزشمند قرآنی و شیوه زندگی ائمه با تاکید بر ارزش های اسلامی و وحدت مسلمانان در مکانی که یادآور خاطرات سکونت مقام معظم رهبری در زمان تبعید از سوی رژیم ستم شاهی است، در سال 87 افتتاح شد.
ساختمان این موزه مربوط به اواخر دوران پهلوی است و با توجه به سکونت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در آن، نمادی از حرکت های انقلابی و محل رجوع علما و مکانی برای اتحاد شیعه و سنی بوده است.
این ساختمان در سال 70 توسط پرویز فاضلی مالک بنا به سازمان میراث فرهنگی اهدا و در سال 86 در فهرست آثار ملی ثبت و مرمت آن توسط سازمان انجام و به نام موزه قرآن و عترت تغییر کاربری یافت.

**موزه پست و ارتباطات زاهدان
ساختمان تاریخی این موزه در خیابان شهید طالقانی زاهدان به معرفی وضعیت پست از آغاز تاکنون در این شهر می‌ پردازد که از جمله ساختمان های اداری است که اوایل سلسله پهلوی برای انجام مراسلات پستی با توجه به کتیبه موجود در سر در آن به سال 11 هجری شمسی توسط دولت بنا شده و نام اداره ایالتی پست و تلگراف سیستان و بلوچستان به خود گرفته است.
سبک معماری سنتی و تزئینات آجری ایوان ورودی رفیع از ویژگی ‌های این بناست که بیانگر هویت و اصالت و شناسنامه شهر نوپای زاهدان است که در سال 87 افتتاح و هم اکنون نیز در این موزه انواع تلفن ها و تمبرهای مربوط به دوره های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

**موزه محلی سرباز
این بنا در خیابان ایران سرباز یکی از بناهای دوره پهلوی اول است که طبق معماری آن دوره ساخته شده است.
از ویژگی های شاخص این بنا می ‌توان به اجرای طاق آهنگ سقف ها اشاره کرد.
این بنا به عنوان تلگرافخانه شهرستان کاربری داشته که پس از ثبت به عنوان موزه محلی سرباز در سال 94 راه اندازی شده است.


**موزه محلی سراوان
این موزه در خیابان آزادی در ساختمان قدیم فرمانداری سراوان در بین سال‌ های 16 تا 18 احداث شده است.
محتوای این موزه شامل گذری بر تاریخ بلوچستان، از نحوه زندگی مردم و آداب و رسومشان گرفته تا آثار تاریخی و طبیعی و حیات وحش منطقه را به وسیله ماکت و تصاویر صحنه سازی نموده است.
در سال 88 بعد از اتمام عملیات مرمت راه اندازی شد.


**موزه زنده سفال کلپورگان (موزه خاک)
در روستایی به همین نام در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرق سراوان واقع شده است.
سفال تولیدی در منطقه کلپورگان نشان دهنده تداوم حیات 6 هزار ساله نوعی سفال پیش از تاریخ در ایران است.
روش ساخت، تزیین و معادن تامین مصالح این نوع سفال طی هزاره ها تغییر نکرده است.
این کارگاه به عنوان یک موزه زنده که تداوم سنت سفالگری پیش از تاریخ بلوچستان را به نمایش گذاشته، در سال 88 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

**موزه محلی چابهار
این موزه در ساختمان فرمانداری قدیم چابهار در میدان 22 بهمن واقع شده که مصالح آن از خشت و در 2 طبقه ساخته شده است.
در حال حاضر از این بنا به عنوان موزه محلی چابهار استفاده می شود که بخش حیاط آن به بوم شناسی بلوچستان اختصاص یافته است.
موزه محلی چابهار در سال 89 راه اندازی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به مناسبت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با این روز، موزه منطقه جنوب شرق و موزه شهر سوخته به عنوان موزه های برتر کشور معرفی شدند که در همایشی در تهران از مسئولان این موزه ها تقدیر می شود.
علیرضا جلالزایی همچنین به برنامه های امروز اشاره کرد و گفت: همزمان با روز جهانی موزه ها، موزه منطقه ای جنوب شرق از ساعت 20 تا 23 با اجرای برنامه های متنوع شاهنامه خوانی، اجرای رقص محلی و موسیقی سنتی میزبان گردشگران و بازدید کنندگان خواهد بود.
وی افزود: امسال برنامه های روز جهانی موزه ها با شعار 'موزه ها به مشابه کانون های فرهنگی، آینده ملت ها' در سیستان و بلوچستان برگزار می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در روز جهانی موزه ها، مجسمه زن صاحب چشم مصنوعی و اسکلت میمون از شهر سوخته در موزه منطقه ای جنوب شرق کشور در زاهدان به نمایش گذاشته می شود.
به گزارش ایرنا، کمیته بین ‌المللی موزه‌ ها (ایکوم) در سال 1977 روز 18 ماه می میلادی برابر با 28 اردیبهشت را روز جهانی موزه‌ ها نامگذاری کرد.
براساس تعریف ایکوم، موزه مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی و به نمایش گذاشتن نعمت ‌های فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ‌ها و لذت بردن از آنها است.
9923 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي موزه سيستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در جلسه شورای اداری توسعه را مفهومی مردم محور عنوان کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • رادیو باسابقه‌ترین رسانه در صداوسیمای سیستان و بلوچستان
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه
  • کلافگی حسینی از موقعیت‌های سوخته
  • زیباترین جاهای دیدنی ویتنام
  • اتفاقات تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان ایثارگری جوانان ما را به نمایش گذاشت
  • کلافگی حسینی از موقعیت‌های سوخته (عکس)