Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - استاندار اصفهان گفت: سند(تومار) شيخ بهايي در باره آب، جامع و حل و فصل کننده موضوع آب اصفهان است و از رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران مي خواهيم آن را در اختيار رييس جمهوري و وزارت نيرو قرار دهد.

بهاءالدين محمدبن حسين عاملي معروف به شيخ بهايي(زاده هشتم اسفند 925 خورشيدي در بعلبک و متوفاي هشتم شهريور سال يکهزار خورشيدي در اصفهان)حکيم، فقيه، عارف، منجم، رياضيدان، شاعر، اديب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و يازدهم هجري، در دانش هاي فلسفه، منطق، هيات و رياضيات تبحر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقسيم عادلانه آب زاينده رود و بهره گيري حداکثري از منابع آبي در قالب يک سند يا تومار از آثار ماندگار و کاربردي او به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، عباس رضايي روز شنبه در مراسم افتتاح و تجهيز مرکز اسناد و کتابخانه ملي اصفهان گفت: اين سند يک سند آمايش سرزميني جامع و کامل است که نه تنها مي توان از آن در دانشگاه ها بهره برد، بلکه بخوبي وضعيت نگهداري و توزيع آب در منطقه مرکزي کشور را تشريح مي کند.
وي با بيان اينکه توزيع آب در سند شيخ بهايي حتي مي تواند در حل مسائل آبي کشور نيز مورد استفاده قرار گيرد، تصريح کرد: در سال هاي اخير به اين سند بي توجهي شده است.
وي با اشاره به سيلاب هاي اخير خاطرنشان کرد: مادي ها که از زمان شيخ بهايي و در سند او وجود داشته، با مهار و حفظ جريان آب مانع تخريب ناشي از سيل در اصفهان شده و اين امر نشان مي دهد که سند شيخ بهايي چقدر کارشناسي و حساب شده بوده است.
رضايي با اشاره به اهميت اسناد براي حل مشکلات اظهار داشت: در کشور ما از اسناد کمتر استفاده مي شود به همين دليل در برخي از تصميم گيري ها، مشکلات جدي رخ مي دهد.
استاندار اصفهان گفت: بسياري از شاخص‌هاي درآمدزايي و برخورداري در اصفهان کم است، اما با اين حال به اين منطقه به منزله يک استان برخوردار مي نگرند.
وي افزود: در مقايسه با شهرهايي مانند مشهد، تبريز و شيراز به اصفهان اعتبارات کمتري تعلق مي گيرد.
وي با بيان اينکه تخصيص بودجه بايد بر اصل عدالت و انصاف انجام شود، خاطرنشان کرد: اصفهان تنها حاشيه پارک ها و نقاط خوب آن نيست و نبايد آن را به کل نسبت داد، حتي نقاط حاشيه نشين آن وضعيت بدتري نسبت به استان هاي مرزي دارد.
رضايي با تاکيد بر اهميت حفظ اسناد و مدارک افزود: مردم اگر بدانند در جايي از اسناد و مدارک بخوبي حفاظت مي شود براي ارائه داشته هاي مختلف خود به اين مجموعه ترغيب خواهند شد.
مرکز استاد و کتابخانه ملي اصفهان در مساحت بالغ بر يکهزار و800 مترمربع با هزينه بالغ بر 2 ميليارد ريال در خيابان بهارستان غربي اصفهان روز شنبه با حضور اشرف بروجردي رييس سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران افتتاح شد.
سالن مطالعه با ظرفيت يکصد نفر، بخش هاي مختلف حفظ اسناد، آمفي تئاتر و سالن چند منظوره از جمله بخش هاي اين مرکز به شمار مي رود.
در اين مراسم همچنين از يک مجموعه سند کامل از نقش فرش سبک تُرنج کلاسيک اصفهان مربوط به استاد شادروان رحمت الله شادمان مربوط به سال 1350 رونمايي و 17 هزار نسخه کتاب از سوي شادروان دکتر حسين تويسرکاني، چهره فعال در حوزه آسيب شناسي اجتماعي و ادبي به اين مرکز اهدا شد.
همچنين قرار است مجموعه اي کتاب از سوي مصطفي هادوي از چهره هاي درخشان شعر و ادب فارسي به مرکز اسناد اصفهان اهدا شود.
6027/6020
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۷۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خانواده زنده یاد دکتر فاطمه لشکری در اقدامی خیرخواهانه کتابخانه شخصی وی شامل بیش از ۵۰۰ نسخه کتاب نفیس را با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به کتابخانه عمومی خلیج فارس شهر بوشهر اهدا کرد.

افسانه دارابی با بیان اینکه این کتاب‌ها اغلب با موضوع ادبیات فارسی هستند، اظهار کرد: طی مراسمی در سوم اردیبهشت ماه، ضمن تجلیل از این حرکت خیرخواهانه، آئین نکوداشت سال‌ها فعالیت علمی و فرهنگی این بانو در طول حیات خود در این کتابخانه برگزار خواهد شد.

کد خبر 6081315

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود
  • تازه‌ترین اخبار کتاب معرفی شد
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • خدمات دارالترجمه رسمی در تهران
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • تاکید استاندار مازندران بر رفع مشکلات و تسهیل فعالیت هنرمندان
  • صفحه نخست روزنامه های اصفهان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)