Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیخسرو چنگلوایی پیش از ظهر امروز، شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در پایان جلسه شورای کشاورزی که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه امروز، به دو مبحث برداشت محصولات پاییزه شامل گندم، کلزا، چغندر قند، جو، سیب زمینی و پیاز و بررسی کشت تابستانه پرداخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درخصوص کشت پاییزه افزود: خوشبختانه در حال طی کردن مراحل نهایی برداشت گندم و کلزا هستیم که تا کنون عملکرد و تولید بسیار خوب بوده؛ علیرغم اینکه حدود ۱۶۰ هزار هکتار از مجموع ۵۶۰ هزار هکتار را از دست دادیم ولی با همین میزان شاهد حداقل ۲۰ درصد افزایش در تولید و خرید نسبت به سال گذشته هستیم.

چنگلوایی با بیان اینکه یک سوم سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا را در اثر سیلاب از دست دادیم، عنوان کرد: با وجود خسارت های ناشی از سیلاب به اراضی زیر سطح دانه روغنی کلزا، تا کنون ۳۸ درصد و تا پایان برداشت، ۵۰ درصد بیش از سال گذشته افزایش خرید دانه روغنی کلزا را خواهیم داشت.

۴۵ درصد شکر کشور در خوزستان و از نیشکر و چغندر قند تامین می شود/*۴۲ درصد از برنامه برداشت و حمل چغندر قند عقب هستیم.

 وی با تاکید بر این نکته که در بحث برداشت محصولات پاییزه با کمبود کامیون در خصوص حمل و نقل چغندر قند مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: با هماهنگی های انجام شده قرار بر این شد هم از ظرفیت حمل و نقل داخلی استفاده شود و هم کارخانجات استانهایی که مقصد چغندر قند خوزستان هستند وظیفه حمل و نقل این محصول را به عهده بگیرند و استانداران آنها طی نامه ای که استاندار خوزستان به آنان ارسال خواهد کرد، در حمل و نقل این محصول کمک کنند.

چنگلوایی ادامه داد: برداشت چغندر قند تا پایان خرداد ماه باید به اتمام برسد وگرنه کیفیت این محصول بر اثر گرما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و قابل استفاده نیست. در حال حاضر ۴۲ درصد در برداشت و حمل چغندر قند نسبت به تقویم زمانی عقب هستیم.

وی تاکید کرد: اگر اقدام عاجل در خصوص برداشت و حمل چغندر قند صورت نگیرد کشاورزان متحمل خسارت خواهند شد و سال دیگر این محصول را کشت نخواهند کرد و تمامی سالها تلاش ما در رشد تولید این محصول در استان بدون نتیجه خواهد ماند.

ممنوعیتی برای کشت تابستانه نداریم

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص کشت های تابستانه تصریح کرد: با توجه به این که مزارع کشاورزان خوزستان در سال گذشته و اوایل سال جاری دچار سیل شده اند و بخش زیادی از محصولات خود را از دست داده اند و از طرف دیگر با توجه به وفور نعمت آب و ذخیره آبی بیش از ۲۲ میلیارد متر مکعب، یک برنامه گسترده برای کشت تابستانه طراحی کردیم.

وی افزود: بر اساس این طرح، حداقل یکصد هزار هکتار کشت ذرت را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین برخلاف سال گذشته که محدودیت و ممنوعیت برای کشت برنج وجود داشت با توجه به دستور استاندار خوزستان و هماهنگی های صورت گرفته و پیگیری هایی در سطح ملی، این نوید را به کشاورزان می دهیم که کماکان به کشت برنج به عنوان کشت اقتصادی ادامه خواهند داد و همه برنامه ریزی ها و تجهیرات مورد نیاز از جمله ماشین آلات و نهاده های کشاورزی تدارک دیده شده و هیچ نگرانی برای کشت تابستانه وجود نخواهد داشت.

ملخ ها تا پایان خرداد و تا ۳ سال آینده رصد خواهند شد 

وی در خصوص آخرین وضعیت حضور ملخ ها در استان، اذعان کرد: خوشبختانه مجموعه جهاد کشاورزی خوزستان پس از شنیدن اخبار حضور ملخ ها در استانهای همجوار، به صورت جدی و قبل از ورود آنها به استان خوزستان پرداخت.

وی ادامه داد: از همان ابتدا با تشکیل ۱۷۵ گروه پایش و رصد، و آموزش ۱۷ گروه سمپاشی که در صورت نیاز اقدام به سمپاشی کنند؛ همچنین آماده سازی ۲۲ باند فرودگاه و به خدمت گرفتن چند پهباد و هواپیما از شهرستان قزوین و تجهیزات سمپاشی از جمله توربو لاینر، سم پاش های یو ال بی و پشتی و اتو مایزر خود را برای مقابله با طغیان ملخ آماده کردیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با هماهنگی هایی که بین مسئولینِ تصمیم گیرنده و کشاورزان در استان ایجاد کردیم، خوشبختانه ملخ ها کانون کوبی شدند و اجازه ندادیم حالت طغیانی در استان خوزستان پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص از شخص استاندار و دکتر حاجتی برای تامین اعتبار مبارزه با ملخ ها تشکر میکنیم، اشاره کرد: قطعا اگر این کمک ها نبود در کارهای پشتیبانی دچار مشکل می شدیم.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به اینکه ما هیچ نگرانی نسبت به طغیان ملخ ها در استان نداریم، بیان کرد: در حال حاضر حضور ملخ ها به مناطقی با توپوگرافی بالا و عرصه های بیابانی محدود شده که در حال سمپاشی آن مناطق نیز هستیم.

وی در خصوص امکان طغیان مجدد ملخ ها در استان خاطر نشان کرد: ملخ ها چند مرحله سنی دارند و ما تا پایان خرداد به شدت آنها را رصد می کنیم.

چنگلوایی با اشاره به اینکه امکان بازگشت ملخ ها تا ۳ سال در استان وجود خواهد داشت، تصریح کرد: ملخ ها در عمق ۴ یا ۵ سانتی متری زمین در خاک های نرم و ماسه ای تخم گذاری می کنند که امکان سمپاشی آنها وجود ندارد و کپسول تخم آنها توانایی ماندگاری ۴ یا ۵ سال در عمق خاک را دارد که پس از مهیا شدن شرایط و رطوبت کافی شروع به رشد خواهد کرد، اما نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت چرا که شرایط تحت کنترل است و رصد و پایش ها به موقع انجام خواهد گرفت.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۷۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: مازندران به عنوان نگین سرسبز ایران از مزیت‌های ویژه‌ای در تولید و تامین محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشد به نحوی که رتبه اول در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده و برخورداری از موهبت دریا و بنادر مستعد و قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی و قرار گرفتن در جایگاه منطقه آزاد تجاری، فرصت‌های بسیار مناسبی را در تامین امنیت غذایی و کالا‌ها و محصولات مورد نیاز کشور دارد که توجه مسئولین بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آن یک امر ضروری می‌باشد.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشور‌های حوزه خزر شکل گرفته است، افزود: برخورداری و مزیت‌های حوزه خزر از جهت توسعه صادرات، خصوصا محصولات کشاورزی و نیز تامین کالا‌های مورد نیاز کشور از جمله روغن خام، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و ... همچنین ورود موقت کالا و ترانزیت و سوآپ آن می‌تواند منجر به توسعه چندوجهی استان و رشد اقتصاد دریاپایه گردد.

وفائی نژاد تسریع در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ریلی و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل سراسری و بین المللی و توسعه راه‌ها و ایجاد سیلو‌ها و مخازن را از ضروریات توسعه فعالیت‌های تجاری بر شمرد و گفت: این امر می‌تواند در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و خلق موقعیت‌های جدید برای توسعه استان گردد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران ضرورت توجه به سرمایه گذاری پایدار برای ذخیره استراتژیک کالا از جمله ایجاد سیلو و مخازن روغن خام در استان را فرصتی مناسب برای دور زدن تحریم‌ها و پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات برشمرد و افزود: پروژه ساخت ۲۵ هزار تن مخازن روغن نکا و ضرورت تسریع در مصوبات دولت در این خصوص موجب رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه خواهد بود.

وفائی نژاد در پایان به مزیت‌های تامین کالا‌های اساسی از جمله واردات ۸۰۰ هزار تن گندم و روغن خام که در دولت سیزدهم از مسیر بنادر استان مازندران صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: بهره برداری از ظرفیت بنادر شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تراز تجاری و رونق اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حاشیه خزر، تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و کالا‌های اساسی و استراتژیک کشور و دور زدن تحریم ها، کاهش هزینه‌های تمام شده واردات کالا‌های اساسی و صرفه جویی در منابع را فراهم نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • برداشت حدود ۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • ضرورت راه اندازی بازارچه‌های موقت در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • آزمون: وظیفه ام را در برابر بولونیا انجام دادم
  • پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب‌های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت