Web Analytics Made Easy - Statcounter

لاهیجان - ایرنا - مدیر موزه تاریخ چای ایران گفت: 400مترمربع از فضای سبز اطراف آرامگاه کاشف السلطنه لاهیجان (پدر چای ایران ) به کاشت بوته های چای اختصاص یافت.

حسین عابد چافی روز شنبه به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نبود بوته های چای در فضای سبز اطراف آرامگاه پدر چای ایران (موزه چای کشور) یکی از ایراداتی بود که شهروندان لاهیجانی و بازدیدکنندگان نسبت به این موزه داشتند که به همین دلیل کاشت نهال چای در اطراف موزه در سال 96 با همکاری شورا، شهرداری شهر لاهیجان و پژوهشکده چای کشور آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی نبود بوته های چای در اطراف آرامگاه کسی که چای ایران با نام او شناخته می شود را یک نقص دانست و خاطرنشان کرد: از 400 متر مربع نهالکاری در محوطه موزه چای ایران که فاقد بوته های چای بود 300متر مربع آن در سال 96 و کاشت بوته های چای در یکصد متر مربع آن هم در نیمه دوم سال 97انجام شد که مورد استقبال مردم و گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفت .
وی اظهار داشت: در نیمه دوم امسال نیز نهالکاری بوته های چای در بخش جلوی آرامگاه کاشف السلطنه (موزه چای ایران ) انجام خواهد شد.
مدیر موزه تاریخ چای ایران یادآورشد: طرح مرمت موزه چای ایران با کف سازی داخل آرامگاه نیز در حال انجام است تا معماری سنتی آن حفظ شود و آجرکاری کف بیرون آرامگاه هم در سال گذشته شروع شده بود که تا پایان ماه جاری به پایان رسید.
به گفته عابد اعتبارات مرمت کف داخل و بیرون موزه از منابع مالی داخلی میراث فرهنگی استان گیلان تامین می شود.
عابد یادآور شد: شش هزار نفر در نوروز امسال و در مجموع تاکنون هفت هزار نفر از موزه چای ایران در لاهیجان بازدید کردند که تعدادی از آنان را گردشگران خارجی تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: همچنین به مناسبت هفته میراث فرهنگی نمایشگاه عکس به مدت 10روز در این موزه دایر است و سه شنبه هفته جاری نیز با هماهنگی اداره آموزش و پرورش لاهیجان مسابقه نقاشی توسط دانش آموزان لاهیجانی در این موزه برگزار می شود.
آرامگاه کاشف السلطنه (موزه چای ) در سال 1335 توسط انجمن ملی مفاخر کشور ساخته شد و در سال 1370 در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت و تا سه سال بعد به عنوان بخش اداری اداره کل میراث فرهنگی محسوب می شد اما در سال 1375 طی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گنجینه تاریخ چای ایران، مرمت و بازسازی و به عنوان اولین گنجینه چای ایران افتتاح شد .
در این مقبره اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد، در معرض دید عموم گذاشته شده و بیش از 300 قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت، به این موزه انتقال یافته است و بخش کوچکی از این اشیا نیز اهدای مردم محسوب می شود.
از نظر کارشناسان معماری مقبره کاشف السلطنه بنایی منحصربفرد در ایران به شمار می رود و تنها موزه چای ایران نیز محسوب می شود.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029 / 2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ميراث فرهنگي موزه چاي لاهيجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۷۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ۵۰۸ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان ؛ علی خاکسار گفت: غارعلیصدر، آرامگاه‌های بوعلی‌سینا و باباطاهر پربازدیدترین جاذبه‌های استان از آغاز تعطیلات بوده اند.

وی افزود: از ۲۶ اسفندماه سال قبل تا ۸ فروردین سال‌جاری، غارعلیصدر با ۴۵ هزار و ۳۰۰ نفر، آرامگاه بوعلی‌سینا با ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر و آرامگاه باباطاهر با ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر بیشتر آمار گردشگران و بازدید‌ها را به خود اختصاص داده اند.

معاون گردشگری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: در این مدت ۶۵ هزار و ۳۰۰ نفر هم در مراکز اقامتی استان شامل هتل‌ها، مجتمع‌های گردشگری، مهمانپذیر، خانه‌مسافر‌های دارای مجوز، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و هتل آپارتمان‌های استان همدان اقامت داشتند.

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بهاره چغندرقند در آذربایجان‌غربی
  • میزبانی ۷۲ موزه خراسان رضوی از مسافران نوروزی
  • رفع تصرف اراضی ملی ۲۵۰ میلیاردی در لاهیجان
  • بازدید ۵۰۸ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری همدان
  • رفع تصرف ۲۵۰۰ متر مربع از اراضی ملی در لاهیجان
  • آزاد‌سازی اراضی ملی در لاهیجان
  • نصف النهار ۵۰ درجه شرقی لاهیجان؛ از نصب المان تا برندسازی گردشگری
  • آرامگاه سعدی در یک روز بارانی بهار شیراز
  • آرامگاه سعدی
  • کاشت یک میلیون و ۱۸۳ هزار بوته گل در شهر اراک