Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای عبدالله آباد شهرستان سرخه، از روستاهای پرآبی است که به دلیل سوء مدیریت مسئولین در بهره برداری بهینه از منابع آب، اهالی اش از کمبود آب رنج می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، روستای عبدالله آباد در فاصله 46 کیلومتری غرب شهرستان سرخه واقع شده است. جمعیت روستا طبق سرشماری سال 95 قریب به 38 خانوار و 180 نفر است ولی جمعیت شناور روستا را می توان تقریبا 130 خانوار دانست که به صورت فصلی در روستا حضور پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روستا دارای دو نوع آب و هوا می باشد. به این نحو که پایین دست روستا دارای آب و هوایی کویری و بالا دست روستا آب و هوایی ییلاقی و سردسیر دارد.

مهمترین مشکل روستای عبدالله آباد را می توان عدم مدیریت در تامین آب و عدم گازرسانی به روستا نام برد. مشکلی که مردم روستا همچنان منتظر مسئولین هستند تا به رفع آن اقدام کنند.

رمضان رهایی رئیس شورای روستای عبدالله آباد سرخه در گفتگو با خبرنگار مرآت، به مشکلات این روستا اشاره کرد و گفت: این روستا دارای دو بخش بافت قدیم و شهرک جدیدی می باشد که حدود 7 سال پیش احداث شده است و مردم آنجا با مشکل عدیده در تامین آب مواجه اند.

وی با بیان اینکه آب روستا از دو چشمه آب شور و شیرین تامین می شود که آب چشمه شیرین برای شرب و آب چشمه شور برای شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: در محل های اصلی روستا 6 عدد شیر آب شیرین قرارداده شده که مردم برای تامین آب شرب خود از این آب برداشت می کنند و به منازل می برند.

رئیس شورای روستای عبدالله آباد با اشاره به اینکه آب و فاضلاب برای تامین آب شست و شو، انشعاب به منازل شهرک روستا نداده است، تصریح کرد: هر چند در بافت قدیم روستا آب شست و شو به منازل لوله کشی شده و مردم انشعاب دارند ولی با کمبود آب مواجه ایم.

وی با بیان اینکه جوانان روستا در این شهرک منزل مسکونی ساختند ولی آب ندارند، تصریح کرد: آب مورد نیاز شهرک از مخزنی که خود مردم روستا احداث کردند، تامین می شود که البته بهداشت نیز این مخزن را تایید نکرده است.

رئیس شورای روستا اضافه کرد: آب مورد نیاز روستا از چشمه به مخزنی که آب و فاضلاب احداث کرده بودند، لوله کشی شده است. این مخزن در بافت قدیم روستا وجود دارد که برای تامین آب در شهرک روستا، مردم با هزینه شخصی مخزن 12 هزار لیتری احداث کردند و آب از مخزن اولیه در این مخزن پمپاژ می شود.

رهایی با بیان اینکه رودخانه ای که در کنار روستا می گذرد، آب فراوان دارد ولی مدیریتی برای بهره برداری وجود ندارد، گفت: 6 ماه سال آب رودخانه هدر می رود ولی مخزنی برای ذخیره سازی نیست تا بتوانیم تابستان از این آب ذخیره شده برای کشاورزی استفاده کنیم.

وی مشکل اصلی تامین آب روستا را سوء مدیریت دانست و بیان کرد: در پایین دست روستا چاهی برای تقویت آب در حال حفر بود که وقتی در فروردین سیل آمد این چاه آسیب دید و هنوز برای ترمیم آن اقدام نکردند.

رئیس شورای روستای عبدالله آباد با تاکید بر اینکه زمین کشاورزی فراوان داریم، آب فراوان هم داریم ولی مدیریتی وجود ندارد، افزود: در دوره قبل شورا، طرحی برای استخر ذخیره آب ارائه شد ولی مسئولین بودجه ای برای احداث استخر ذخیره آب نمی دهند.

وی این روستا را دارای چشمه سارهای بیشمار دانست و گفت: آب بیش از 50 چشمه جمع می شود و به رودخانه روستا می ریزد که آب رودخانه برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

رهایی به جلسه ای که هفته گذشته با مسئولین سرخه و آب و فاضلاب روستایی برای هم اندیشی رفع مشکل آب این روستا برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد: برای احداث چاه آب پیمانکار مشخص شده و در صورتی که بودجه تامین شود تا پایان شهریور ماه، چاه تجهیز و آب هم به شهرک جدید پمپاژ می شود.

وی تصریح کرد: بنا شد تا احداث چاه، به شهرک جدید انشعاب موقت بدهند تا چاه تجهیز شود و مخزن بزنند و در حال حاضر نیز مخزن چرخدار به ما دادند تا در مواقعی که آب کم آمد از چاه آب پمپاژ و وارد مخزن کنیم.

رئیس شورای روستای عبدالله آباد خاطر نشان کرد: در صورتی که این اقدامات انجام شود فقط 50 درصد مشکل آب این روستا حل می شود.

رهایی عدم گازرسانی را مشکل دیگر روستا مطرح کرد و گفت: برای گازرسانی نقشه برداری کرده اند و همتی نماینده مردم سرخه در مجلس گفته بودند گازرسانی به روستای عبدالله آباد در شرف اقدام است.

وی اظهار کرد: سوخت روستا به وسیله نفت تامین می شود و شرکت نفت نیز به توزیع اقدام می کند و مشکلی در زمینه تامین نفت وجود ندارد.

رئیس شورای روستای عبدالله آباد به سیل فروردین امسال در این روستا اشاره و اضافه کرد: سیلی که در فروردین امسال آمد، به باغات و زراعت روستائیان خسارت زد و باعث آسیب دیدگی جوب ها و کانال های آب شد.

رهایی با بیان اینکه جاده های بین مزارع روستا نیز خسارت دیده بود که بخشداری تا حدودی جاده را ترمیم کردند، افزود: برای برآورد این خسارات ادارات مربوطه وضعیت را بررسی کردند.

وی بیان کرد: سال گذشته ملخ ها به مزارع ما بسیار آسیب زدند و و چون  چنین مشکلی داشتیم امسال جهاد کشاوری  به صورت دائمی بازدید می کنند تا مبادا زراعت ما دوباره دچار آفت ملخ شود.

رئیس شورای روستای عبدالله آباد به وضعیت جاده دسترسی به روستا اشاره کرد و گفت: چون در اطراف روستا معادن گچ وجود دارد و ماشین های سنگسین رفت و آمد می کنند باعث تخریب جاده شده و دست اندازهای زیادی در جاده ایجاد شده است.

رهایی تاکید کرد: سال گذشته برای تعریض جاده اقدام کردند ولی آسفالت برخی از قسمت های جاده تخریب شده است و نیاز به بهسازی دارد. البته ورودی روستا آسفالت نبود که سال گذشته آسفالت کردند.

وی از وجود 2 معدن گچ و یک معدن شن و ماسه در محدوده روستا خبر داد و اضافه کرد: انفجارهایی که معدن ایجاد می کردند، باعث ترک خوردن دیوار ساختمان های روستا شده بود که تقاضا کردیم از اقدامات فیلتر برای انفجارها استفاده کنند که حدود یک سال و نیم است که این انفجارها کنترل می شود.

رئیس شورای روستای عبدالله آباد با بیان اینکه اگر آب روستا تامین و گاز رسانی به روستا انجام شود، روستا آبادتر و مهاجرت معکوس صورت می گیرد، تصریح کرد: بسیاری از اهالی روستا تمایل دارند که به روستا برگردند ولی به دلیل این مشکلات اقدامی نمی کنند.

رهایی خاطر نشان کرد: در صورتی که تامین آب روستا مدیریت شود و مخزن ذخیره آب احداث شود، حداقل 100 هکتار زمین زیر کشت می رود و اشتغالزایی می شود.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر

روستای یل چشمه سفلی از توابع شهرستان کلاله استان گلستان است. مدتی است اهالی این روستا شاهد نابودی جنگل و قلع و قمع درختان هستند. این موضوع موجب نگرانی آنها شده است به طوری که بار‌ها این موضوع را پیگیری کرده اند، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسئولان درخواست رسیدگی کردند.

منبع: شهروند خبرنگار - گلستان

بیشتر بخوانید:

طوفانی که مانع قطع درختان در شهرستان بویین میاندشت نشد + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند
  • تامین آب آشامیدنی برای روستای آزاد ده تاکستان
  • درآمد ۸۰ میلیارد ریالی حصیر بافان روستای ملی حصیر فشتکه
  • کلافگی اهالی روستای تلوری سفلی از عدم دفع آب‌های سطحی + تصاویر
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر
  • ماجرای شکستگی لوله و هدر رفت آب این بار در روستای مله کبود + فیلم
  • بمب عمل نکرده جنگ تحمیلی در «گیلانغرب» حادثه آفرید