Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@11:28:27 GMT

صنعت مکانیزاسیون در امنیت غذایی نقش اساسی دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۸۹۱۰

به گزارش اکوفارس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که اکنون استان‌ها شروع به معرفی متقاضیان کرده اند، اظهار کرد: سال گذشته بیش از  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضا در بخش مکانیزاسیون کشاورزی وجود داشت که از این میزان یک هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان آن جذب قطعی صورت گرفت و تلاش داریم امسال در بحث سرمایه گذاری مکانیزاسیون مانند سال گذشته بتوانیم همین میزان را محقق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به رغم تمام تحریم ها، چون خوداتکایی حوزه مکانیزاسیون کشاورزی ۹۵ درصد به صنعت داخلی وابسته است امیدواریم سال ۹۸ هم بتوانیم اعتبار مذکور (۱۸۰۰ میلیارد تومان) را جذب کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر این که همیشه جایگاه صنعت ماشین‌های کشاورزی در منشور صنعتی کشور کمرنگ بوده است، گفت: صنعت مکانیزاسیون کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور نقش اساسی دارد بنابراین امیدواریم صنعت داخلی کشور، صنعت ماشین‌های کشاورزی را در اولویت قرار بدهد و کارخانجات تولید کننده ماشین‌های کشاورزی شامل تراکتور و کمباین کشور زیر چتر حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد و امیدواریم این اتفاق مهم رخ دهد.

وی افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نزدیک ۲۲۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین در کشور پلاک گذاری شده است در حالی که میزان پلاک گذاری در این بخش در دولت‌های قبل کمتر از ۲۰ هزار دستگاه بوده است.

عباسی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی تراکتور و کمباین‌های کشور را پلاک گذاری کنیم و عملیات پلاک گذاری آن‌ها انجام شود.

وی افزود: طبق برنامه‌های توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور پیش بینی ما این است که امسال بتوانیم ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را ۱۲ صدم اسب بخار بر هکتار بالا ببریم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده متاسفانه مورد کم توجهی حوزه صنعت و حوزه سوخت کشور قرار گرفته است به رغم این که وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طرح کامل و تمام الزامات آن از جمله مسائل زیست محیطی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، را تدوین و ارسال کرده است که در منابع اعتباری کشور قرار بگیرد.

وی با بیان این که این طرح باید از محل صرفه جویی سوخت کشور پیگیری شود، اظهارکرد: این درحالی است که در حوزه سوخت کشور هیچ حرکت و جنب و جوشی برای عملیاتی کردن این موضوع دیده نمی‌شود. صنعت ماشین‌های کشاورزی نسبت به دیگر صنایع مظلوم واقع شده و خواسته هایش هم کمتر مورد توجه سایر بخش‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته عباسی، اجرای این طرح منجر به کاهش و صرفه جویی سوخت در کشور، پویایی در صنعت ماشین‌های کشاورزی و ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی خواهد شد، اما متاسفانه توسط هیچ بخشی به غیر از وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک ۱۶ تا ۱۷ هزار دستگاه تراکتور وارد بخش کشاورزی شد که به صورت غیر مستقیم سهم ماشین‌های فرسوده را در کشور کاهش داد.

به گفته رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی، در سنوات گذشته نزدیک ۱۲۰ هزار دستگاه تراکتور در دولت یازدهم و دوازدهم به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تزریق و باعث شد سهم ماشین‌های فرسوده کاهش یابد.

وی پیش بینی کرد: امسال هم طبق برنامه در نظر داریم ۱۵ تا ۱۶ هزار دستگاه تراکتور و نزدیک ۳۰ تا ۳۲ هزار دستگاه ادوات عمده و اساسی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این که ارز رسمی به قطعات یدکی و لوازم ماشین‌های کشاورزی تعلق نمی‌گیرد، گفت: با وجود این که ۹۵ درصد تولید ماشین آلات کشاورزی وابسته به تولیدات داخل است، اما برای لوازم و قطعات یدکی آن‌ها و همچنین پنج درصد ماشین آلاتی که تولید داخلی نیستند، نیازمند ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: در مواردی ما برای تامین قطعات یدکی جهت تعمیر و نگهداری ماشین‌های موجود بخش کشاورزی نیازمند ارز رسمی هستیم.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۸۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین

سازمان اقتصادی کوثر در سال‌های اخیر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آمین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برده و دیگر نیازی به واردات مرغ اجداد نداریم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حالی که بیش از ۹۰ درصد مرغ اجداد جوجه‌یک‌روزه از کشور‌های دیگر تامین می‌شد حال رئیس سازمان اقتصادی کوثر می‌گوید که ایران با دانش متخصصان از واردات اجداد از کشور‌های غربی بی نیاز شد و در زمره هشت کشور دارنده این فناوری استراتژیک قرار گرفته است. ناصر فخاری حتی می‌گوید که ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر نیز ایجاد شده است.

براساس آمار سامانه سماصط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ درصد بازار جوجه‌یک‌روزه کشور متعلق به سویه راس، آربوراکرز و کاپ بوده که از طریق واردات مرغ اجداد از دو شرکت بزرگ اصلاح نژادی آویاژن و کاپ تامین شده است.

نژاد مرغ ایرانی آرین یا همان لاین ایرانی پس از سال‌ها دوباره احیاء شده است، فعالان دامپروری بهره‌وری نژاد مرغ آرین را پایین می‌دانند، اما منتخصصان کشور می‌گویند که کار اصلاح نژادی پایان نیافته و ادامه دارد.

ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با تاکید بر اینکه خودکفایی به معنای قطع ارتباط اقتصادی با خارج نیست بلکه مقصود از خودکفایی استقلال اقتصادی و رفع وابستگی به بیگانگان است گفت: موضوع تحریم‌ها نقطه عزیمت این سازمان برای قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان بود و تلاش‌های همکاران سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه‌های مهم اقتصادی شد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و فرمان مقام معظم رهبری در زمینه توسعه امنیت غذایی کشور تصریح کرد: سازمان اقتصادی کوثر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آمین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برد و به جرأت می‌گوییم امروز تمام مرغ اجداد مورد نیاز کشور در سازمان اقتصادی کوثر تامین می‌شود و در تامین این کالای راهبردی که تولید گوشت مرغ به آن بستگی دارد دیگر نیازی به واردات از کشور‌های دیگر نداریم.

فخاری در مورد خودکفایی در حوزه صنعتی اشاره کرد: شرکت جمکو توانست با تولید سه الکتروموتور عمودنصب، ضدانفجار و فوق سنگین سنکرون ضمن شکستن انحصار تولید این چند کالای پر اهمیت رکود و توقف در برخی صنایع مانند معادن نفت و گاز آب و برق را از چهره تولید ملی بزداید و موجب بهره‌وری و خودباوری شود، به گونه‌ای که میتوان ادعا کرد، در کشور هیچ الکتروموتوری مورد نیاز نیست.

همچنین مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر این سازمان را در امر مولدسازی دارایی‌های راکد پیشقراول عنوان کرد و گفت: مولدسازی غیر از آنکه مطالبه دولت مردمی بود، یک واقعیت و الزام اجتناب ناپذیر نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: اگر به دنبال بهره‌وری هستیم بهینه‌سازی منابع یا استفاده بهینه از منابع ضرورت پیدا می‌کند، لذا از ابتدای دوره مدیریت جدید تشخیص دادیم که داشته‌های غیرفعال سازمان مانند: املاک متروکه، خطوط تولید تعطیل و همچنین کارخانه‌ها و کارگاه‌های راکد را در مسیر افزایش توان تولید بکار بگیریم.

 



فخاری ادامه داد: وقتی مولدسازی به عنوان یکی از چند اولویت نخست سازمان اقتصادی کوثر شناخته شد، به شرکت‌های وابسته ابلاغ شد فهرستی از اموال راکد خود تهیه و برای بررسی به سازمان گزارش کنند.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در خصوص مصارف درآمد‌های حاصل از مولدسازی گزارش داد: درآمد‌های حاصل از مولدسازی اموال خارج از چرخه و غیر فعال را در نوسازی و بروزرسانی خطوط تولید، تقویت نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌های مولد، انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید استفاده کردیم.

از مصادیق مولدسازی می‌توان به مولدسازی اراضی راکد سازمان، طی سه پروژه آل یاسین، نجم و ایران ماک به منظور ساخت دو هزار واحد مسکونی مرغوب و با کیفیت؛ مولدسازی سردخانه متروکه شرکت زَربال، برای ساخت پروژه اقامتی گردشگری نوشهر در زمینی بالغ بر هجده هزار مترمربع؛ مولدسازی در چهل محدوده بایر معدنی با هدف بهره برداری فلزاتی از جمله مس و آهن و...؛ مولدسازی دوازده؛ کارگاه استحصال مواد معدنی راکد در شهر‌های اَزنا، خرم آباد، قُروه و... نام برد.

همچنین از دیگر مصادیق این سازمان می‌توان به مولدسازی اراضی راکد شرکت کشت و صنعت خاوردشت، با هدف کشت و برداشت کُلزا؛ مولدسازی خطوط تولید شرکت به چین سامین، بعد از بیست سال رکود و سکون؛ مولدسازی سیزده فارمِ غیر فعال تولید مرغ مادر توسط شرکت مرغِ اجدادِ زربال؛ مولد سازی خطوط تولید صنایع لبنی رابتا، وابسته به شرکت شریف آباد؛ راه اندازی دستگاه‌های راکد خط تولید شرکت خوراک دام پارس؛ مولدسازی ده هکتار از اراضی نیروگاه بیستون، برای اجرای طرح سیکل ترکیبیِ نیروگاه زاگرسِ کوثر؛ مولدسازی انبار متروکه فتح و واگذاری آن به شرکت جِمکو برای تولید و تعمیر الکتروموتور‌های سبک، متوسط و سنگین؛ اخذ سیصد جلد سند تک برگ برای اراضی احمدآباد مستوفی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • رصد اقدام دستگاه‌های اجرایی در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذای کشور
  • رصد اقدام های دستگاههای اجرایی در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذای کشور