Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهواز - ایرنا - صدور روادید رایگان برای زائران اربعین و آسیب جدی به زیرساخت های مسیر دسترسی به مرز بین المللی چذابه در خوزستان ، 2 چالش اساسی پیش رو در حرکت کاروان های اربعین حسینی به شهرهای مقدس عراق در امسال است.

به گزارش ایرنا با عملیاتی شدن صدور روادید رایگان برای اتباع 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق که در سفر اسفند 1397رییس جمهوری به بغداد، به توافق روسای جمهوری ایران و عراق انجامید امیدهای زیادی برای تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به وجود آمد ولی به نظر می رسد هنوز موانع جدی بر سر این راه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صدور روادید رایگان برای زائران عتبات عالیات در خوزستان از 16فروردین 1398 شروع شد ولی رایگان بودن آن در همان روزهای نخست با ابهام هایی رو به رو شد.
دریافت هزینه 150هزار ریال برای صدور هر روادید از سوی شرکت های مجاز خدمات مسافرتی خوزستان نخستین ابهام در رایگان بودن آن بود که البته این موضوع از سوی مدیرکل حج و زیارت خوزستان قانونی اعلام شد.
پس از دریافت 150هزار ریال هزینه روادید برای آنچه که انجام کارهای اداری و پستی در این زمینه عنوان شده، چند روز بعد با شرکت هایی به وجود آمدند که مدعی بودند با دریافت 10 دلار یا 1.5میلیون ریال ، در مدت هشت ساعت روادید را تحویل می دهند ، که این امر صدور رایگان روادید را با چالش جدی رو به رو کرد.
حال که معلوم شده این شرکت ها غیرمجاز و عراقی بوده و با حمایت کنسولگری عراق در اهواز راه اندازی شده، ناخرسندی مسئولان ارشد استانی به ویژه استاندار خوزستان و شرکت های مجاز خدمات مسافرتی را به دنبال داشته است.
مدیریت حج و زیارت خوزستان به تازگی با طرح شکواییه نزد مراجع قضایی خواستار تعطیلی شرکت های غیرمجاز عراقی که تعدادی کارمند ایرانی (بومی) را نیز به خدمت گرفته بودند شد که مرجع قضایی نیز دستور تعطیلی این دفاتر را در اهواز صادر کرد که این مساله مورد اعتراض شدید کنسولگری عراق در اهواز واقع شد و تهدید کرد که تا زمان فعالیت دوباره این دفاتر ، هیچ روادیدی را برای زائران عتبات عالیات در خوزستان صادر نمی کند.

** ارجاع موضوع به وزارت امور خارجه
استاندار خوزستان در نشست ستاد اربعین خوزستان که ماهیانه 2 بار با حضور مسئولان و روسای کمیته های این ستاد برگزار می شود با ابراز ناخرسندی شدید از آنچه دخالت غیرقانونی کنسولگری عراق در اهواز در راه اندازی شرکت های موازی با شرکت های مجاز خدمات مسافرتی خوزستان خواند تهدید کرد این موضوع را با وزارت امور خارجه و شخص محمد جواد ظریف طرح خواهد کرد.
غلامرضا شریعتی با انتقاد تند از آنچه ' برخورد جدی ' با دخالت کنسولگری عراق در اهواز خواند گفت: شرکت های غیرمجاز زیارتی که به نوعی در حمایت نمایندگی دولت عراق در اهواز هستند باید تعطیل و افراد شاغل در آنان باید بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شوند.
وی ادامه داد: دلیلی بر انجام کار خلاف در خوزستان با این توجیه که یک شرکت می خواهد در عرض چند ساعت روادید برای زائران عتبات عالیات صادر کند وجود ندارد.
وی دخالت کنسولگری عراق در اهواز و حمایت از شرکت های غیرمجاز عراقی را سوء استفاده از احساسات پاک مردم و 'دون از شان' یک نمایندگی خارجی بیان کرد و افزود: این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش و توجیه نیست که یک کنسولگری در مسیر غیرقانونی حرکت کند و بر ادامه این کار غیرقانونی اصرار ورزد.
شریعتی این کار کنسولگری عراق در اهواز را نوعی'باج گرفتن ' توصیف کرد و گفت: ما به هیچ کس باج نمی دهیم.
ناصر حویزاوی مدیرکل حج و زیارت خوزستان نیز در این نشست پرحاشیه با انتقاد از عملکرد شرکت های غیرمجاز خدمات مسافرتی عراقی گفت: تاکنون هر کاری برای ممانعت از فعالیت این شرکت های غیرمجاز عراقی در اهواز انجام داده ولی به نتیجه لازم نرسیده است.
وی افزود: اگر این رویه (دریافت 1.5میلیون ریال) در ایام اربعین از سوی شرکت های غیرمجاز صورت گیرد به طور قطع با نارضایتی و اعتراض مردم رو به رو خواهیم شد بنابراین باید از هم اکنون جلوی فعالیت این شرکت ها گرفته شود.
حویزاوی گفت: در این خصوص مکاتباتی با سازمان متبوع انجام شده ولی واقعیت این است که تصمیم های مدیریت کلان استان و مصوبات ستاد اربعین می تواند تاثیر گذار باشد.

** آسیب جدی سیل به زیرساخت های مسیر دسترسی به پایانه چذابه
بروز سیلاب ویرانگر در فروردین امسال خسارات زیادی به مسیرهای دسترسی به پایانه بین المللی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز وارد کرد و این مساله تردد زائران در این مسیر را با ابهاماتی رو به رو کرده است.
هم اکنون بخش هایی از جاده 60کیلومتری سوسنگرد به چذابه آسیب دیده و جاده 70کیلومتری بستان به الوان نیز که از مسیرهای فرعی تردد زائران اربعین حسینی است به دلیل سیلاب خسارت جدی دیده است.
سرپرست جدید فرمانداری دشت آزادگان که پایانه چذابه در محدوده سیاسی این شهرستان واقع شده در نشست ستاد اربعین خوزستان گفت: اگر زیرساخت های آسیب دیده بازسازی نشود با توجه به مشکلاتی که از قبل نیز وجود داشته این مسیر ممکن است برای تردد زائران اربعین حسینی بسته بماند و زائران مجبور شوند از شلمچه راهی شهرهای مقدس عراق شوند.
حمید سیلاوی در این نشست با تبیین وضعیت کنونی مسیر چذابه (جاده قدیم) از نظر آبگرفتگی که همچنان وجود دارد و همچنین فیبر نوری که قطع شده افزود: ستاد اربعین باید تصمیم بگیرد که این مسیر امسال برای تردد زائران حسینی مناسب و ایمن است یا خیر.
وی جابجایی مین های زمان جنگ تحمیلی ناشی از سیلاب و رها شدن آنان در منطقه را از خطرات پیش رو در منطقه عمومی چذابه بیان کرد.
وی گفت: چنانچه ستاد اربعین خوزستان تصمیم بگیرد مسیر چذابه برای تردد زائران باز باشد باید هرچه زودتر کارها و اقدام لازم صورت گیرد چرا که فرصت چندانی نداریم.
براساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ، 27مهر اربعین شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی(ع) است ولی زائران مشتاق اربعین از 20 روز پیش یعنی از اوایل ماه صفر حرکت خود را به سمت مرزهای چذابه و شلمچه آغاز و از آنجا راهی کربلای معلا و نجف اشرف می شوند.
رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در مقام پاسخگویی به مشکلات پیش آمده ناشی از خسارت سیل به راه ارتباطی مرز چذابه اطمینان داد تا پیش از شروع حرکت کاروان های اربعین حسینی، همه مسیرهایی آسیب دیده را با استفاده از پیمانکاران و ظرفیت های ستادی بازسازی خواهد کرد.
استاندار خوزستان نیز تاکید کرد همه نقاط آسیب دیده ناشی از سیلاب باید بازسازی و مسیرهای دسترسی به پایانه مرزی چذابه ایمن سازی شود.
شریعتی از مسئولان اجرایی و عضو ستاد اربعین حسینی خواست براساس شرح وظایف خود ، اقدام لازم را برای آماده سازی و ایمن سازی این مسیر به کار گیرند و این اقدام ها را به صورت روزانه رصد خواهد کرد.

** طرح جامع اربعین در شلمچه تا 2 سال آینده اجرایی نمی شود
رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین خوزستان که متولی مواکب مردمی است در این نشست خواستار به تعویق افتادن طرح جامع اربعین در شلمچه از آنچه که وی' آماده نبودن زیرساخت ها و زمان بر بودن آن' توصیف کرد شد.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی با بیان اینکه انتقال مواکب در شلمچه که در جانمایی جدید که هنوز فاقد زیرساخت ها نظیر آب ، فاضلاب چشمه بهداشتی و جاده دسترسی است عاقلانه نیست، خواستار به تعویق افتادن طرح جامع اربعین در شلمچه شد.
کوروش مودت سرپرست فرمانداری خرمشهر نیز در تقاضایی مشابه ، خواستار به تعویق افتادن طرح جامع اربعین در شلمچه شد.
ستاد اربعین حسینی در جمع بندی نشست روز شنبه خود هیچ تصمیمی برای اجرایی شدن طرح جامع اربعین ، مشابه آن چیزی که در اربعین پارسال در مرز چذابه اتفاق افتاد نگرفت.
بهبود وضعیت روشنایی پایانه مرزی چذابه ، مالچ پاشی زمین های اطراف پایانه و مواکب توسط منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان و هماهنگی بین بخشی برای ارتقای وضعیت رفاهی زائران از نکات مورد تاکید در نشست ستاد اربعین خوزستان بود.
در این نشست اعلام شد پیش بینی می شود در اربعین امسال ، 3.5 میلیون زائر از مرزهای رسمی شلمچه ، مهران و چذابه راهی شهرهای مقدس عراق شوند.
در اربعین پارسال حدود 800هزار زائر از مرزهای چذابه و شلمچه و 1.2میلیون نفر از مرز بین المللی مهران رهسپار کربلا و نجف شدند.
6065/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اربعين 98 خوزستان ستاد اربعين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۹۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ هادی امیدوار با اعلام برنامه‌های پلیس در شب‌های قدر در مشهد اظهار کرد: محدودیت و ممنوعیت ترافیکی ویژه شب‌های قدر از ساعت ۱۴ فردا، جمعه دهم فروردین اجرا و تا پایان مراسم احیا در حرم مطهر رضوی ادامه خواهد یافت.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور، عملیات پاکسازی معابر اصلی منتهی به حرم در ساعت مذکور آغاز و مسیرهای زیر تا شعاع ۲ کیلومتری حرم مطهر رضوی با ممنوعیت همراه خواهند بود:

تقاطع دانش و شهید حنایی؛ حرم مطهر رضوی

میدان شهدا به سمت خیابان شیرازی، حرم مطهر رضوی

میدان شهید گمنام؛ حرم مطهر رضوی

تقاطع شهید نواب صفوی به سمت پنجراه؛ حرم مطهر رضوی

وی افزود: این مسیرها فقط در شب‌های احیا با ممنوعیت کامل تردد تا پایان مراسم همراه خواهد بود و مسیرهای فرعی منتهی به این معابر نیز ممنوعیت تردد خواهد داشت.

امیدوار بیان کرد: در لایه دوم مسیرهای منتهی به حرم، صرفاً محدودیت ترافیکی اعمال خواهد شد و منع تردد برای خودروهای محلی ساکن و خودروهای با پلاک معلولین نخواهیم داشت.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: در سایر نقاط شهر، ممنوعیتی نیست، اما اگر در برخی نقاط که دارای مساجد، تکایا و حسینیه‌های مطرح و پر تردد باشد، به ضرورت یا درخواست شهروندان گرامی، برخی محدودیت‌های ترافیکی جهت انضباط در تردد خودروها اعمال خواهد شد.

کد خبر 6064357

دیگر خبرها

  • تردد بیش از ۱۴۲ هزار مسافر در پایانه‌های مرزی خوزستان
  • ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد
  • گوگل، متا و اپل زیر تیغ جریمه در اروپا
  • طمع بر سر حکمرانی، اندیویا را به چالش کشید!
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین
  • قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد ۴ رام افزایش یافت
  • سند برش استان خوزستان رونمایی شد
  • رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان
  • سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان رونمایی شد
  • رونمایی سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان