Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشترکین پر مصرف خانگی در ساعات اوج مصرف چند برابر صنایع، برق مصرف می‌کنند. تعرفه خورشیدی برای مصارف مازاد بر الگوی برق این مشترکین بهترین راهکار برای مصرف بی حد و مرز این مشترکین است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو -مقدسه فلاح زاده؛ چند سالیست که چراغ قرمز خاموشی های برق در روزهای گرم تابستان  هشداری  برای میزان مصرف بالای برق در کشور  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالشی که تعداد اندکی پر مصرف، در ماههای گرم سال ایجاد می‌کنند و آتش آن دامن همه کشور و به خصوص صنایع را می‌گیرد. خاموشی‌های چند ساعته و گاها ناگهانی، برای واحدهای تولیدی در تابستان، علاوه بر افت تولید و آسیب به تجهیزات الکتریکی  این صنایع، در مواردی منجر به وضعیت بحرانی می شود. شرایطی که سال پیش در شهرک‌های صنعتی  مثل عباس آباد با 1800 کارخانه  رغم خورد و موارد متعدد دیگر که حاکی از دست رفتن تعداد زیادی مرغ گوشتی در واحدهای مربوطه است. چراکه پرورش طیور با کنترل شاخص هایی مثل دماو رطوبت و غیره همراه است.

شوک ناگهانی حاصل از قطع برق و ایجاد استرس گرمایی، زمینه‌ی ایجاد بیماری در این موجودات را فراهم می‌کند و در بعضی واحدها منجر به تلفات هزاران قطعه مرغ می شود. این در حالی است که بخش تولید همیشه در همکاری با صنعت برق در تابستان‌های گذشته پیشتاز بوده است و با اتخاذ تدابیری مثل استفاده از مولد های اضطراری  و دیزل ژنراتورها برای استفاده کمتر از برق سراسری و انتقال زمان تعمیرات به تابستان و همچنین جابجایی بار از ساعت اوج مصرف به غیر آن، سهم خود را در حل مشکل کمبود برق پرداخت کرده است.  آیا در تابستان پیشرو در سالی  که مزین به نام رونق تولید است، شرایط سالهای پیش تکرار می شود و باز صنایع باید جور پر مصرف ها را بکشند و هزینه ی بی توجهی آنها را بپردازند؟

صنایع و تاثیر آنها در کاهش  قیمت تمام شده‌ی برق

در تولید برق هر کشوری پارامتری به نام ضریب بار وجود دارد. پایین بودن ضریب بار یعنی از ظرفیت نیروگاه ساخته شده در طول سال استفاده کمتری شده و در نتیجه باعث افزایش  قیمت برق تولیدی  می شود.

 

نمودار1- تصویر شماتیک دو منحنی مصرف برق با ضریب بار بالا و ضریب بار پایین

 

 همانطور که در نمودار 1پیدا است، هرچقدر مصرف برق در زمانهای مختلف در طول سال یکنواخت‌تر باشد این ضریب بالاتر است. آنچه که حایز اهمیت است این است که بخش خانگی با مصرف بی‌رویه در ماههای گرم  و مصرف غیریکنواخت در طول سال، باعث کاهش این ضریب می گردد و بر عکس، صنایع به دلیل همگونی مصرف در طول سال و تقاضای دائم برق، سهم بسزایی دربالا نگهداشتن این ضریب و کاهش قیمت تمام شده‌ی برق دارند.  از طرفی طبق نمودار هرمی 2 بخش خانگی در ساعات اوج مصرف تقریبا سه برابر صنایع برق مصرف می‌کنند و بخش عمده‌ی این رقم، مربوط به تعداد اندکی مشترک پرمصرف است. با وجود دو استدلال فوق، جای بسی تعجب است که زمان تصمیم گیری برای بالابردن تعرفه‌ها و افزایش ساعت خاموشی، این صنایع هستند که مورد هدف قرار می‌گیرند و در فصل تابستان 20% هم به بهای برق صنایع افزوده می­شود.

 

 

 

نگاهی به تعرفه گذاری بخش صنعت در کشور های دیگر

در کشور های دیگر اما سیاست های انرژی به گونه ای متفاوت رقم خورده و با وجود اینکه مصرف برق صنایع 2 الی 4 برابر بخش خانگی است طبق نمودار3 تعرفه‌ای حتی تا یک-چهارم تعرفه برق خانگی پرداخت می‌کنند. تا هم کمکی به بخش تولید باشد هم پر مصرف­ها چاره ای جز کاهش مصرفشان نداشته باشند. در غیر اینصورت این دسته از مشترکان، با قیمت های واقعی و قبض های نجومی روبرو می‌گردند.

 

نمودار3-نسبت قیمت برق صنعتی به خانگی در چند کشور دنیا

پرمصرف ها یا کمتر مصرف کنند یا تعرفه خورشیدی بپردازند

ساخت نیروگاه با هزینه های کلان آن هم برای استفاده در ایام خاصی از سال موجب بدهی های سنگین وزارارت نیرو و در بلند مدت باعث ورشکستگی این صنعت در کشور می گردد. اگر  مشترکین پر مصرف در تابستان میزان مصرف خود را به مصرف متوسط بقیه مردم نزدیک کنند آنگاه یک تنفس 7000 مگاواتی به صنعت برق کشور داده می شود که علاوه بر خداحافظی با خاموشی های تابستانه، منجر به ادامه‌ی صادرات برق به کشور های همسایه می شود. واگر این مشترکین طبق روند سابق به مصرف بی‌رویه ادامه دهند بنظر می‌رسد که بهترین راهکار برای آنان، حذف کامل یارانه پنهان برق است  بطوری که بهای برق خورشیدی یعنی همان قیمت واقعی تمام شده‌ی برق را بپردازند. در این حالت یا این مشترکین تغییر رفتار داده، مصرف برق خود را در فصل تابستان کاهش داده و مانع از بروز بحران خواهند شد. و یا اینکه این مشترکین همچنان به مصرف خود ادامه خواهند داد اما حداقل برق مازاد بر الگوی ایشان از طریق نیروگاه­های خورشیدی تامین خواهد شد. در نتیجه بحران برق نیزبه حداقل می­رسد. همچنین اصلاح تعرفه برق به قیمت خورشیدی، انگیزه این مشترکین را برای نصب پنل خورشیدی چند برابر خواهد کرد زیرا در فصل تابستان برق مازاد خود را از پنل خورشیدی خویش تامین و در نتیجه از افزایش قیمت قبض مصون خواهند ماند و در دیگر ایام سال نیز با فروش برق خود به شبکه به نرخ خورشیدی، قیمت قبض ایشان حتی کاهش هم می­یابد.

با وجود مطالب گفته­شده بایستی دید که آیا مسئولان کشور بخش تولید را از دست مشترکین پرمصرف خانگی نجات خواهند داد و یا اینکه مانند سال­های گذشته با فشار به تولید کشور و قطعی برق آن، مانع از رونق آن می­شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تعرفه برق تعرفه خورشیدی مصرف انرژی سوء مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

علیرضا خدابنده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در راستای ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی، نصب این نیروگاه‌ها را به عنوان اولین استان و پیشرو در این طرح آغاز کرد.

او افزود: مدیریت بار در روز‌های اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی است، در این راستا دارندگان چاه‌های کشاورزی می‌توانند با مراجعه به ادارات برق شهرستان‌ها نسبت به ثبت نام برای دریافت پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ادامه داد: یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خراسان رضوی است و تاکنون هزار و ۱۲۱ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۱۰.۵ مگاوات در استان نصب شده است.

خدابنده بیان کرد: برنامه امسال نیز نصب حدود ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی ویژه مشترکان در خراسان رضوی است.

او تصریح کرد: به این منظور مقرر شده است با هدف انسجام بخشی و هم افزایی فعالیت‌های نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، کمیته راهبری این نهضت در هر شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روز‌های پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار گردد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی تاکید کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی موثر در جهت کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان عزیز برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • قیمت ماکارونی سر به فلک کشید!
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور توسط وزارت نفت اعلام شد