Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@17:38:31 GMT

۱۴۷۶ نفر در طرح ملی کنترل فشار خون فعالیت می کنند

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۱۵۶۷

۱۴۷۶ نفر در طرح ملی کنترل فشار خون فعالیت می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید راشد جزایری عصر شنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اظهار کرد: بیماری فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست دادند، افزود: براساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶، حدود یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال در ایران مبتلا به فشار خون بالا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزایری گفت: بیش از ۱۵ میلیون فرد مبتلا به فشار خون بالا در ایران وجود دارد که ۶۰ درصد آنان از بیماری خود اطلاع دارند، نیمی برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: فشار خون ۱۹ درصد از مردم ایران کنترل می‌شود و از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود سه برابر شده است.

وی افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا را از اهداف کلی اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون عنوان کرد.

جزایری بیان کرد: این طرح در دو مرحله در این استان آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه امسال اجرا می‌شود که ادامه طرح ارزیابی و شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا و پیگیری و مراقبت بیماران در شبکه‌های بهداشتی درمانی در قالب برنامه خطرسنجی قلبی عروقی یا در مراکز بخش خصوصی پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: اطلاعات از طریق تکمیل پرسش نامه در سامانه الکترونیک با مصاحبه حضوری، معاینه بالینی با اندازه‌گیری فشار خون، ثبت میزان فشار خون در سامانه الکترونیک و تحلیل اطلاعات و تهیه داشبورد گزارش‌ها در سطوح ستاد کشوری به تفکیک دانشگاه و زیر مجموعه آن صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: فراخوان و اطلاع رسانی از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در سطح کشور و استان‌ها و از طریق پایگاه‌های اینترنتی و فضای مجازی و توزیع پلاکارد، پوستربنر و … انجام می‌شود.

کد خبر 4620253

منبع: مهر

کلیدواژه: فشار خون دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۱۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون

ایتنا - پس از کشف روشی جدید برای جلوگیری از پیشرفت سرطان خون، محققان امیدوارند پیشرفت فزاینده‌ای در درمان این نوع سرطان حاصل شود.
در لوسمی حاد میلوئید یا اِی‌ام‌ال (Acute myeloid leukaemia) مغز استخوان تعداد زیادی سلول خونی غیرطبیعی تولید می‌کند که درمان آن بسیار دشوار است. برای مثال، در دوره ۵ ساله این بیماری تنها حدود ۳۰ درصد از آن جان سالم به در می‌برند. این سرطان کشنده است و اغلب افراد بالای ۷۰ سال به آن مبتلا می‌شوند.

به رغم آنکه نرخ ابتلا به این سرطان در جهان رو به افزایش است، اما عامل آن هنوز مشخص نیست. طبق گزارش سازمات بهداشت و سلامت ملی بریتانیا، سرطان خون (لوسمی) دوازدهمین سرطان شایع در این کشور است و سالانه حدود ۳ هزار و ۱۰۰ نفر در بریتانیا به آن مبتلا می‌شوند.

در امارات متحده عربی نیز این نوع سرطان چهارمین سرطان رایج در زنان و دومین سرطان رایج در مردان است. همچنین زنان اماراتی ۲ برابر مردان در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته، معمولا  برای درمان این بیماری از روش شیمی‌درمانی استفاده می‌کردند. این روش عوارض جانبی بسیاری دارد و به رغم آنکه کارساز است اما سرطان پس از درمان معمولا عود می‌‌کند.

در حال حاضر محققان بریتانیایی موفق به کشف روشی شده‌اند که مانع پیشرفت این بیماری می‌شود. آنها به ترکیب جدیدی به نام «آی‌ اُ اکس ۵» (IOX5) دست یافته‌اند. به گفته محققان، این دارو مسیر واکنش سلول‌ به اکسیژن را هدف قرار می‌دهد بدون اینکه بر تولید طبیعی سلول‌های خونی در مغز استخوان تاثیر بگذارد، و به این ترتیب مانع پیشرفت بیماری می‌شود و راه تازه‌ای برای درمان سرطان خون می‌گشاید.

پروفسور کمیل کرانک، متخصص سرطان‌ خون، می‌گوید که برای کشف درمان‌های جدید این بیماری نیاز فوری وجود دارد. او می‌گوید: «ما داروی جدیدی به نام آی‌ اُ اکس ۵ را کشف کردیم و موفق شدیم عملکرد داروهای مشابه را نیز تغییر دهیم. این داروی جدید سمی نیست و می‌تواند سرطان خون را از بین ببرد.»

پروفسور کرانک می‌گوید که مرحله بعدی تحقیقات، آزمایش آی‌ اُ اکس ۵ در ترکیب با سایر درمان‌های مشابه است.

ممکن است این درمان برای سایر سرطان ها نیز به کار رود.

محققان در حال بررسی قابلیت‌‌های این دارو برای درمان سرطان سینه، پروستات، تخمدان و برخی سرطان‌های دیگرند.

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • این چای برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه شده
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص مبتلا شده است
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد + جزئیات
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • برپایی سفره سلامت در مدارس خلخال
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون