Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:10:57 GMT

ضرورت اتخاذ آرایش جنگی در اقتصاد برای عبور از بحران

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۲۲۱۴

ضرورت اتخاذ آرایش جنگی در اقتصاد برای عبور از بحران

تهران- ایرنا- مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید: در تمام دنیا و در آزادترین اقتصادها وقتی در شرایط حاد قرار می گیرند تصمیماتی در نظر می گیرند که از بحران عبور کنند. این نکته غیرقابل انکار است که در شرایط جنگی باید آرایش جنگی بگیریم. به نظر من همه دستگاه ها و فعالان اقتصادی باید به دور از تئوری و نظریه به دنبال راه هایی برای خروج از شرایط جنگی فعلی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست توزیع کوپن سال ها قبل در ایران اجرا شد و اکنون نیز مجدد با توجه به اوضاع کنونی تصمیماتی درخصوص اجرای سیاست کوپنی مطرح شده است، اما این نکته قابل تامل است که مشخص کنیم چه کالاهایی باید مشمول کوپن شوند و چه اقشاری باید در زمینه آموزش و درمان مورد حمایت قرار گیرند. طبقه متوسط شهری و دارندگان درآمد ثابت و کسبه جزء شاید نسبت به کارگران شرایط نسبتاً بهتری را داشته باشند، اما به شدت نیازمند حمایت های درمانی، بهداشتی و آموزشی هستند؛ چراکه در صورت کاهش توان مالی از سبد خانوارشان حذف می شود و تبعاتش را در دهه های بعد شاهد خواهیم بود. باید بپذیریم تا زمانی که زیرساخت ها اصلاح نشود باید به باقی ماندن مشکلات امید داشت. طبیعی است توزیع کوپن در اقتصاد آشفته راه به جایی نمی برد؛ چراکه ممکن است برخی سودجویان از فرصت استفاده و از رانت این سیستم و طرحی که اجرا می شود سوء استفاده کنند.

همان طور که ازر 4200 برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافت، اما در عمل در محل مربوطه مورد استفاده قرار نگرفت و واسطه ها بهره مند شدند و مصرف کنندگان زیان دیدند و به این ترتیب اوضاع بدتر شد. در همین خصوص به گفت ‌و‌گو با مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

** اخیراً مجدد بحث کوپنی شدن کالاهای اساسی مطرح شده است. به نظر شما این اقدام را می توان عاملی برای جلوگیری از دلالی و گرانی ها دانست؟ آیا این سیاست در اجرا موفقیت آمیز خواهد بود؟
عده ای همواره شعار تمرکز بیشتر دولت بر اقتصاد را سر می دهند که به نهادگراها معروف هستند و به نظر من اصلا این عده نهادگرا نیستند. عده دیگری نیز چندین دهه است که دم از اقتصاد آزاد می زنند که به نئولیبرالیست ها در اقتصاد شهرت یافته اند، اما در عمل نئولیبرالیست نیستند. با مسامحه می توان پذیرفت که در اقتصاد ایران دو گروه وجود دارند؛ گروه معتقد به بازار و گروه دیگر معتقد به تمرکز دولتی و توزیع عدالت توسط دولت. این که هر دو گروه در شرایط عادی اقتصادی و همچنین در وضعیت تحریم نیز حرف های یکسانی را مطرح می کنند نشان از آن دارد که واقع بینی در موضع گیری شان درخصوص شرایط اقتصادی کشور وجود ندارد. قطعاً امروز نمی توان با توجه به شرایط سال های قبل برای اقتصاد ایران نسخه پیچید.

برای رفع مشکلات باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که رفتار فعالان اقتصادی و دولت چگونه بوده است و باید چطور رفتار می شد. همچنین باید به بررسی چیستی ماهیت اتفاقات اقتصادی پرداخت که به علت متاثر بودن از مسائل سیاسی چندان نمی توان گفت که صرفاً گره مشکلات کنونی از حوزه اقتصادی می گذرد. آن چه که مشخص است این است که اکنون در محاصره شدید اقتصادی قرار داریم و هر روز این حلقه محاصره بر ما تنگ تر می شود. بخش قابل توجهی از درآمدهای اقتصاد ایران متکی به فروش نفت بوده است و در حال حاضر به دلیل اعمال تحریم های نفتی حجم فروش این محصول به شدت کاهش یافته است و دسترسی مان به ارز حاصل از مقدار کمی که موفق به فروش نفت می شویم نیز کاهش یافته است که این امر نشان از این دارد که در شرایط نرمال اقتصادی قرار نداریم و پارامترهایی که اقتصاد را با آن رصد می کنیم همچون نرخ بیکاری، نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم و ... نوسانات بسیاری دارد.

طبیعی است که افزایش قیمت ها علت تورم نیستند، بلکه نشانه اوضاع نابه‌سامان و سخت اقتصادی هستند. اقتصاد ایران تحت تاثیر جنگ اقتصادی که اکنون در آن قرار داریم در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته است. بحث توزیع کوپن نیز به دلیل قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی مجدد مطرح شده است، اما متاسفانه در زمینه توزیع و عرضه نیز مشکلات بسیاری داریم که باید رفع شوند. باید آرایش جنگی در اقتصاد بگیریم و راه حل های شرایط اضطراری را در دستور کار قرار دهیم. در چنین شرایطی ضروری است که از برخی اقشار جامعه به طور غیرمستقیم و با حمایت های غیرنقدی باید حمایت کرد.

برای برخی محصولات باید اقدام به سهمیه بندی کرد. در تمام دنیا و در آزادترین اقتصادها وقتی در شرایط حاد قرار می گیرند تصمیماتی در نظر می گیرند که از بحران عبور کنند. این نکته غیرقابل انکار است که در شرایط جنگی باید آرایش جنگی بگیریم. به نظر من همه دستگاه ها و فعالان اقتصادی باید به دور از تئوری و نظریه به دنبال راه هایی برای خروج از شرایط جنگی فعلی باشند. نکته ای که در شرایط کنونی ضروری است که موردتوجه جدی قرار گیرد، اجماع جمعی علیه فساد اقتصادی است؛ چراکه فساد هر راه حلی را در کشور تبدیل به ضد خود می کند. اقتصادمان را باید از روابط، افراد و سازمان های فاسد پاک کنیم.

**برخی کارشناسان حوزه کار، انتقادهای را مطرح کردند مبنی بر این که چاپ کوپن و توزیع آن در میان اغنیا مشکلی را حل نمی کند و باید به دنبال راهی بود تا اقشار ضعیف، قدرت خریدشان افزایش یابد. شما تا چه اندازه با آن ها هم عقیده هستید؟
برای رفع مشکل قدرت خرید مردم باید تلفیقی از راه حل هایی که موجب بهبود وضعیت معیشتی مردم می شود را در دستور کار قرار داد. از بخشی از جامعه باید حمایت های غیرنقدی بیشتری شود چه به صورت توزیع مستقیم کالا و بسته های حمایتی غیرنقدی مستقیم و یا از طریق افزایش میزان یارانه نقدی برخی دهک های ضعیف از نظر درآمد و از برخی نیز باید با سهمیه بندی و کوپن حمایت کرد. هر سیاستی که در پیش گرفته شود عده ای هستند که با جولان در آن حوزه، منافع خود را تامین کنند و دیگران را نادیده بگیرند و تاثیر مثبت سیاست های در پیش گرفته شده برای خروج از بحران را از میان بردارند؛ از این رو ضروری است که مسؤولان مجدانه در راستای مبارزه با فساد اقدام کنند و تصمیمات بر مبنای شفافیت باشد.

منبع: روزنامه نوآوران؛ 1398.02.29
گروه اطلاع رسانی **9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بحران اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی روسیه رقم خورد

اقتصاد روسیه در میان نرخ پایین بیکاری رشد اقتصادی ثبت کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت اقتصادی روسیه اظهار کرد: اقتصاد روسیه در بحبوحه نرخ بیکاری نسبتا پایین، سه درصد رشد ثبت کرد.

او گفت: اقتصاد در برابر نرخ بسیار پایین بیکاری در حال رشد است. این سطح پایین برای یک سال و نیم ادامه دارد، در حالی که رشد اقتصادی تضمین شده است.

وی افزود: چنین نتیجه‌ای نشان می‌دهد که بازار کار ما نسبتا انعطاف‌پذیر است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در عین حال، ما سناریوی محافظه‌کارانه‌ داریم که در آن خطرات مربوطه گنجانده شده است.

به نقل از بیزنس، وزارت اقتصادی روسیه انتظار دارد که نرخ بیکاری روسیه در سال جاری در محدوده سه درصد باقی بماند.

دیگر خبرها

  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • عبور ایران از توان بازدارندگی استراتژیک رژیم صهیونیستی‌/ضرورت تنبیه رژیم صهیونیستی برای امنیت جهان لازم بود
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد
  • ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی