Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@21:55:33 GMT

دعوت پادشاه سعودی از سران عرب برای دو نشست فوق‌العاده

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۲۴۲۱

دعوت پادشاه سعودی از سران عرب برای دو نشست فوق‌العاده

خبرگزاری تسنیم: پادشاه عربستان سعودی از سران کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و دیگر کشور‌های عربی دعوت کرده تا اواخر هفته آینده در دو نشست فوق‌العاده برای بررسی حوادث اخیر در تاسیسات نفتی عربستان سعودی و بندر «الفجیره» امارات شرکت کنند

به گزارش روسیاالیوم، یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان سعودی، روز گذشته اعلام کرد، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی از رهبران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و رهبران کشور‌های عربی دعوت کرده است در تاریخ ۳۰ ماه مه (۹ اردیبهشت) در دو نشست اضطراری کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و نشست سران عرب با هدف بررسی حوادث اخیر علیه تأسیسات نفتی این کشور و انفجار‌های بندر الفجیره امارات و پیامد‌های این حوادث بر منطقه، در شهر مکه مکرمه گرد هم آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منبع تصریح کرد: «این دعوت بعد از مشورت و هماهنگی با کشور‌های برادر در شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و در سایه حمله به کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه‌ای دولت امارات متحده عربی، صورت گرفته است.»

به گفته منبع مذکور، حملات مذکور پیامد‌های خطرناکی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز بر ثبات بازار جهانی نفت به همراه دارد.

هفته گذشته بود که ارتش یمن در پاسخ به حملات عربستان سعودی، طی عملیاتی پهپادی دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف» را هدف قرار داد و پمپاژ نفت این کشور از شرق و به غرب سعودی برای ساعاتی متوقف شد.

در حادثه الفجیره نیز که یک روز قبل از آن رخ داد و امارات اعلام کرد که چهار نفتکش در ساحل امارت الفجیره «در اقدامی خرابکارانه» آسیب دیدند، عربستان سعودی اعلام کرد که دو نفتکش آسیب دیده، متعلق به ریاض است.

منبع: فردا

کلیدواژه: پادشاه سعودی سران عرب نشست فوق العاده الفجیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت اسرائیل و اوکراین برای جلب توجه غرب در نشست سران اروپا

به نوشته روزنامه پولیتیکو، اسرائیل و اوکراین برای جلب توجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در نشست فوق‌العاده سران در ۱۷ تا ۱۸ آوریل رقابت خواهند کرد. 

همانطور که این روزنامه اشاره می‌کند، در این نشست تناقض‌هایی وجود خواهد داشت چراکه اعضای اتحادیه اروپا به جای وضعیت اوکراین، توجه بیشتری به تشدید تنش بین اسرائیل و ایران خواهند داشت.

پولیتیکو می‌نویسد، مشارکت برخی کشور‌های اروپایی در دفع حمله ایران به اسرائیل، بار دیگر پرسش‌هایی درباره «استاندارد‌های دوگانه» غرب در مورد این دو مناقشه را مطرح کرد. 

گابریلیوس لاندسبرگیس وزیر امور خارجه لیتوانی در اظهار نظری به این روزنامه گفت: "در جریان حمله ایران به اسرائیل، برخی از کشور‌های غربی به عنوان یک اقدام همبستگی به اسرائیل کمک کردند تا از آسمان محافظت کند. این در حالی است که کی یف بیش از دو سال است که خواهان چنین سلاح‌هایی است. "

پیش از این یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بود که سران کشور‌ها و دولت‌های اتحادیه اروپا برای یک نشست فوق العاده دو روزه در ۱۷ تا ۱۸ آوریل در بروکسل گردهم می‌آیند. 

به گفته این مقام، کشور‌های عضو این بلوک در مورد تقویت حمایت از اوکراین از جمله تامین احتمالی سیستم‌های دفاع هوایی به کی یف بحث خواهند کرد. در مورد مناقشه در خاورمیانه، تمرکز سران کشور‌ها و دولت‌ها بر روی آخرین تنش‌ها بین اسرائیل و ایران خواهد بود. به گفته این دیپلمات اروپایی، رهبران اتحادیه اروپا تهران را به تحریم‌های جدید تهدید خواهند کرد و همه طرف‌های خاورمیانه از جمله اسرائیل را به خویشتن داری دعوت خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • تاکید سران اردن و بحرین بر دور کردن منطقه از تنش نظامی
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی
  • رقابت اسرائیل و اوکراین برای جلب توجه غرب در نشست سران اروپا
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه