Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@20:26:53 GMT

آنچه در مورد دارودرمانی شخصی شده باید بدانید.

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۲۴۲۶

آنچه در مورد دارودرمانی شخصی شده باید بدانید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر جمشید سلام زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه برگزاری دهمین همایش داروسازی بالینی ایران اظهارداشت: این همایش29 خرداد تا ۳۱ خرداد ماه سال 1398 در محل سالن همایش های بین المللی رازی برگزار خواهد شد و تلاش ما در انجمن متخصصین داروسازی بالینی همواره این بوده که موضوعات جدید و درعین حال کاربردی را در همایش های خودمان ارائه و عناوین و محتوای سخنرانی ها، پنل ها و کارگاه ها را در راستای همین موضوعات متمرکز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود:بر همین اساس، در سال 1398 نیز برای دهمین همایش داروسازی بالینی، تِم یا موضوع اصلی همایش را "دارودرمانی شخصی شده"  انتخاب کرده ایم. در واقع در همایش امسال، در برنامه های گنجانده شده در همایش، علاوه بر ارائه آخرین یافته ها و دانش موجود در حوزه دارودرمانی بیماری های رایج و شایع در جامعه، شناساندن این شاخه از علم داروشناسی بالینی به شرکت کنندگان نیز هدف گذاری شده است.

رئیس انجمن علمی متخصصین داروسازی بالینی ایران ادامه داد: علاوه بر اولین پنل سخنرانی در سالن اصلی همایش تحت عنوان "اصول دارودرمانی شخصی شده"، در طول 3 روز همایش نیز در سالن های اقماری، سخنرانی های متعددی در خصوص استفاده از دارودرمانی شخصی شده برای درمان بیماری های مختلف و آخرین دانش موجود در این خصوص را خواهیم داشت.

سلام زاده  گفت: "دارودرمانی شخصی شده" شاخه‌ ای از فارماکوتراپی است که در آن بهینه سازی درمان بیماران با توجه به ویژگی های منحصر به فرد هر بیمار و با لحاظ کردن دو دسته عوامل مرتبط با بیمار شامل خصوصیات ژنومیکی، سن، جنس، بیماری های همزمان، داروهای همزمان و عوامل محیطی نظیر استعمال دخانیات یا عادات غذایی و عوامل مرتبط با دارو شامل خصوصیات فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک دارو، عوارض نامطلوب دارو و تداخلات دارویی، انجام می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: در واقع بر اساس دارودرمانی شخصی شده، روش جاری درمان بیماری ها که در آن یک داروی خاص یا یک دوز خاص از دارو می تواند برای همه بیماران با بیماری مشابه تجویز شود، زیر سوال می رود، و در دارودرمانی شخصی شده، عوامل دیگری که در صدر آنها خصوصیات ژنومیکی بیماران است در امر انتخاب دارو و دوز مناسب آن برای هر بیمار خاص تعیین کننده خواهد بود.  این بحث، حوزه جدیدی را در داروشناسی بالینی مطرح کرده است که از آن به فارماکوژنومیک یاد می شود.

سلام زاده افزود: علاوه بر دارودرمانی شخصی شده، امروزه امر تشخیص و پیشگیری از بیماری ها نیز تحت عرصه جدیدی به نام "پزشکی شخصی شده" یا personalized medicine مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی گفت: فارماکوژنومیک علم مطالعه اثرات ژن‌ها بر پاسخ های بیماران به داروها  است و در واقع فارماکوژنومیک حوزه جدیدی است که از تلفیق فارماکولوژی بالینی با ژنومیک یا علم مطالعه ژن‌ها و اثرات آنها، بوجود آمده است و هدف آن دست یابی به یک رژیم و برنامه دارویی موثر و سالم است که بر اساس خصوصیات ژنتیکی بیمار، اختصاصی شده است.

 سلام زاده افزود: در حال حاضر، پیش بینی اینکه کدام بیمار بیشترین انتفاع را از مصرف دارو خواهد برد و کدام بیمار ممکن است دارای کمترین پاسخ درمانی یا حتی بدون پاسخ درمانی باشد و کدام بیمار واکنش های نامطلوب دارویی را و با چه شدتی تجربه خواهد کرد، عملا یک چالش جدی برای فرایند تصمیم گیری decision-making در امر دارودرمانی بیماران است.

 رئیس انجمن علمی متخصصین داروسازی بالینی ایران

خاطرنشان کرد: اهمیت ورود به عرصه فارماکوژنومیک و دارودرمانی شخصی شده بر محققین حوزه داروسازی، پزشکی و ژنتیک پوشیده نبوده و در این راستا بویژه در سالهای اخیر، محققین زیادی در حال طراحی و اجرای مطالعات متعدد هستند. بخصوص، با دانشی که از پروژه ژنوم انسانی (Human Genome Project) بدست آمده است، محققین در حال واکاوی و دست یابی به اطلاعاتی هستند که نشان دهد چگونه تفاوت‌های به ارث رسیده از طریق ژن‌ها می تواند پاسخ بدن به داروها را تحت تاثیر قرار دهد.

سلام زاده گفت: اگرچه در خصوص برخی بیماری‌ها از قبیل سرطان، آسم، آلزایمر، بیماری های قلبی-عروقی و عفونت HIV یا ایدز مطالعات متعددی بصورت کارآزمایی های بالینی (clinical trial) انجام شده و بعضا نتایج امیدوارکننده و جالب توجهی نیز بدست آمده است ولی باید گفت که حوزه فارماکوژنومیک و دارودرمانی شخصی شده، هنوز در دوران نوزادی خود است و قطعا در آینده باید شاهد تلاش ها و دست آوردهای جدیدتری در این حوزه باشیم.

وی گفت: امیدواریم با آشنا شدن جامعه فرهیخته داروسازی و پزشکی کشورمان با این حوزه های جدید، شاهد بهره‌ مندی هر چه بیشتر بیماران عزیزمان از دست آوردها و نتایج این مطالعات در سال های آتی باشیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بالینی داروسازی دارودرمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

ایسنا/هرمزگان قشم و کیش در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، اختتامیه‌ همایش ملی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور شامگاه ۶ اردیبهشت در مشهد مقدس برگزار شد. این نشست که با حضور وزیر کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و حجت الله عبدالملکی نماینده ویژه‌ی رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد برگزار شد.

در شاخصه‌های سرمایه گذاری، تولید و صادرات، برترین مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصادی انتخاب شدند.

براساس ارزیابی عملکرد شاخص های اقتصادی سال ۱۴۰۲ حوزه‌های مختلف مناطق آزاد، مناطق آزاد قشم و کیش در حوزه موضوعات اقتصادی (سرمایه گذاری، تولید و صادرات) حائز رتبه اول و برتر در همایش ملی کلیه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شدند.

عبدالملکی در همایش ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اهدای لوح از زحمات مدیرعامل این دو منطقه آزاد به منظور ارتقای شاخص های اقتصادی تقدیر کرد.

 افزایش صادرات و صادرات مجدد، به بیش از ۵۰۵ میلیون دلار، تراز تجاری مثبت ۳۱۳ میلیون دلاری، رشد صدور و تمدید ۲۰ درصدی مجوزهای سرمایه گذاری، رشد حجم سرمایه‌گذاری در شیلات و کشاورزی به میزان ۱۰۰ درصد، رشد ۱۱ درصدی تعداد ثبت شرکت‌ها،رشد حمل و نقل و ترانزیت به نسبت تردد خودرو و مسافر به میزان ۲۷ درصد، رشد اشتغال ۲۵ درصدی ایجاد شده در واحدهای صنعتی، عقد قرارداد تحویل ۸۰ قطعه زمین برای فعالیت‌های صنعتی از جمله مهمترین دستاوردهای اقتصادی منطقه آزاد قشم در سال گذشته می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • همایش تبین دستاوردهای حوزه سلامت در خوی
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • بیش از ۷۲ هزار معاینه بالینی پزشکی قانونی در آذربایجان‌غربی ثبت شد