Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کارآفرینی و اشتغال در حال حاضر یکی از مهمترین نیازهایی است که در هم در حوزه اقتصادی و هم اجتماعی کشور به عنوان یک اولویت و نیاز مهم به شمار می‌رود و حمایت از اشتغال و کارآفرینی در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شده، قطعاً اهمیت اساسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مقولاتی که در کشور و به تبع آن استان مرکزی طی چند سال اخیر به آن توجه شده، موضوع ایجاد اشتغال و توانمندسازی و استقلال اقتصادی اقشار محروم و ضعیف است تا این اقشار بتوانند ضمن ایجاد اشتغال برای خود و اعضای خانواده، از نظر اقتصادی از پشتیبانی نهادهای حمایتی بی نیاز شوند.

در همین راستا طی چند سال اخیر یکی از اقداماتی که برای حمایت از این کارآفرینان کوچک صورت گرفته، راه اندازی بازارچه‌هایی است که این افراد محصولات تولیدی خانگی و کارگاه‌های خود را بدون صرف هزینه‌های سنگین معرفی کرده و به مشتریان عرضه کنند. نکته جالب‌تر آنکه راه اندازی این بازارچه‌ها موجب شده که زمینه‌ای برای گسترش کسب و کار تولیدی این کارآفرینان فراهم و برای سایرین نیز اشتغال زایی شود.

مسلماً حمایت‌های اینچنینی از این کارآفرینان در راستای برخورداری از فرصت‌های شغلی و فراهم سازی فضایی که بتوانند محصول خود را معرفی و عرضه کنند، سهم به سزایی در رونق اشتغال آنان دارد و این حرکت مثبت علاوه بر آثار مطلوب اقتصادی، گام مهمی در جلوگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی است.

مشتری یابی در بازارچه‌های عرضه محصولات کارآفرینان تسهیل شود

حمیدی یکی از زنان سرپرست خانوار که امروز یک کارآفرین موفق است، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از دریافت مدرک مهارتی به کمیته امداد مراجعه و تسهیلات اشتغال دریافت کردم. ابتدا در خانه کار را انجام می‌دادم و سپس برای گرفتن مغازه اقدام کردم.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات کمیته امداد و راه اندازی بازارچه‌ها برای اشتغال بانوان قدم بسیار مثبتی است و علاقمندیم که کار ما نیز مانند سایر مشاغل رونق پیدا کند.

این بانوی هنرمند افزود: یکی از مشکلات ما در این بازارچه‌ها بحث بازاریابی محصولات است، زیرا یک خانم به تنهایی نمی‌تواند برای محصول خود بازاریابی کند. اگر برای این مشکل راهکاری در نظر گرفته شود، کمک شایانی به افزایش فروش است.

یکی دیگر از بانوان سرپرست خانواده تحت حمایت کمیته امداد به خبرنگار مهر گفت: مدت دو سال و نیم است که در رشته قلم زنی فعالیت می‌کنم و با دریافت مدرک فنی و کسب آموزش‌های لازم و دریافت تسهیلات بانکی فعالیت خود را آغاز کردم.

محمدی بیان کرد: من در منزل قلم زنی انجام می‌دهم و توان پرداخت هزینه کرایه مغازه و هزینه‌های جاری را ندارم و اینگونه برایم به صرفه است که سفارش‌های خود را انجام دهم.

وی ادامه داد: متأسفانه فروش آثار قلم زنی در اراک آن طور که باید رونق ندارد اما با این شرایط اقتصادی همچنان به تولید و فروش محصولات خودمان ایمان داریم تا به مرور زمان وضعیت بهتر شود.

این بانوی کارآفرین عنوان کرد: همکاری کمیته امداد برای اشتغال خانم‌های سرپرست خانواده و خانه دار یک کار مهم است و نیاز است بانوان بیشتری در این عرصه وارد شوند.

راه اندازی بازارچه‌های محصولات کارآفرینان قدمی برای پایدارسازی اشتغال

در این رابطه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: یکی از کارهای ارزشمند کمیته امداد فراهم ساختن زمینه اشتغال مددجویان تحت حمایت است تا به درآمدزایی و استقلال اقتصادی این افراد منجر شود.

سعید فرخی بیان کرد: هر اندازه بتوان در مسیر اشتغال پایدار حرکت کرد، می‌توان گفت برنامه ریزی و اقدام درست در این حوزه انجام شده و راه اندازی بازارچه‌های عرضه محصولات کارآفرینان از جمله اقدامات اصولی در راستای توانمندی سازی این افراد است. خوشبختانه کمیته امداد در طی سال‌های اخیر به تجربیات خوبی در این زمینه دست پیدا کرده و توانسته مطلوب و اثربخش عمل کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: باید اقدامات اثربخشی برای حل مشکل بازاریابی محصولات تولیدی و دستاوردهای مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های دولت در برنامه ششم توسعه اشتغال و توانمندسازی اقتصادی افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی است که در استان مرکزی نیز این مهم مدنظر قرار دارد.

بازارچه‌های عرضه محصولات کارآفرینان باید به صورت دائمی فعال باشند

همچنین مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم، امکان جذب سرمایه گذاری جدید در حوزه اشتغال وجود ندارد و هر کاری که در این حوزه انجام می‌شود برای رونق تولید داخلی بسیار اثربخش است.

مجید نیکی ملکی افزود: تاکنون در استان مرکزی در حوزه اشتغال روستایی نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات تخصیص پیدا کرده که بخش کمی از آن جذب شده و امسال براساس بند پ تبصره ۱۶، تسهیلات قرض الحسنه نهادهای حمایتی با رویکرد ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۴۳ میلیارد تومان تسهیلات کمیته امداد برای اشتغال مددجویان این نهاد اختصاص پیدا کرد که بخش عمده از آن پرداخت شده است.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های دائمی عرضه و فروش محصولات مددجویان نهادهای حمایتی بارها مطرح شده است و همکاری شهرداری، اصناف، استانداری و … برای تشکیل این بازارچه‌ها مورد نیاز است.

نیکی ملکی تصریح کرد: کمیته امداد از آموزش و توانمندی گرفته تا اعطای تسهیلات یک زنجیره حمایتی را در راستای کمک به مددجویان تشکیل داده است و بر روند اعطای تسهیلات نظارت می‌کند و برپایی این بازارچه‌ها به نحوی ارزیابی نحوه فعالیت فرد پس از اعطای تسهیلات در مشاغل خرد نیز محسوب می‌شود.

لزوم همکاری میان بخشی برای راه اندازی بازارچه‌های کارآفرینی به منظور رونق تولید

فرماندار شهرستان اراک نیز در ارتباط با این موضوع در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برگزاری اینگونه بازارچه‌ها به اقتصاد خانواده‌های محروم که به تازگی وارد اشتغال شده اند و همچنین زنان سرپرست خانواده تحت حمایت نهادهای حمایتی که به فعالیت تولیدی مشغول هستند، کمک مطلوبی است و باید تداوم یابد.

حسین بختیاری بیان کرد: این بازارچه‌های عرضه محصولات همچنین در ایجاد اشتغال جدید نیز مؤثر است و علاوه بر آنکه فرصت مناسبی را به منظور آشنایی هرچه بیشتر بازدید کنندگان با محصولات مددجویان فراهم می‌سازد، می‌تواند زمینه‌ای برای جذب نیرو توسط این کارآفرینان و گسترش فعالیت تولیدی و ایجاد اشتغال باشد.

فرماندار شهرستان اراک با اشاره به لزوم همکاری میان بخشی برای راه اندازی بازارچه‌های کارآفرینی به منظور رونق تولید، ادامه داد: برپایی این بازارچه‌ها باید مداوم باشد و دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها با یکدیگر همکاری و هم افزایی داشته باشند، به عنوان فرماندار اراک بارها این مساله را پیگیری کرده ام اما، موفقیت چندانی حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا درصدد هستیم چند نقطه از شهر اراک را با کمک و همکاری شهرداری برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی و تولیدات مشاغل خانگی در نظر بگیریم و اگر این مهم تحقق پیدا کند فرصتی برای بهبود وضعیت اقتصادی مددجویان کارآفرین تحت پوشش نهادهای حمایتی و بانوان سرپرست خانوار به وجود می‌آید.

با توجه به اینکه شرایط کنونی اقتصادی کشور، شرایطی است که تولید داخلی بایستی بیش از پیش مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد تا در مسیر خوداتکایی حرکت کنیم، حمایت از تولیدکنندگان خُرد و مشاغل خانگی که بسیاری از آنها از اقشار آسیب پذیر و زنان سرپرست خانوار هستند، می‌تواند زمینه‌ای برای درآمدزایی و استقلال اقتصادی این خانوارها و برون رفت از مشکلات ناشی از بیکاری باشد.

کد خبر 4620267

منبع: مهر

کلیدواژه: اشتغال کارآفرینی تسهیلات اشتغالزایی طرح اشتغالزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۳۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: واحدهای تولیدی که موفق به اخذ استانداردها و گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی شوند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، هاشم علایی امروز _چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در جریان بازدید از شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل اظهار کرد: رعایت استانداردها در بخش تولید و افزایش محصولات صادراتی، یکی از مؤلفه‌های لازم در دستیابی به تحقق شعار سال با مشارکت کارآفرینان و تولیدکنندگان است.

وی افزود: واحدهای صنعتی با نگاه ویژه خود می‌توانند مسیر تولید و زمینه صادرات را تسهیل کنند که اخذ استانداردها و گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی، یکی از ضروریات لازم برای ورود محصولات تولیدی به بازارهای داخلی و صادراتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل اظهار داشت: با حمایت از واحدهای تولیدی و ترغیب آنان به دریافت استانداردهای لازم، تلاش می‌شود به حضور آنان در بازارهای داخلی و بین‌المللی کمک شود که در این راستا، در سال گذشته از اخذ استاندارد و گواهینامه ملی ۷ واحد تولیدی حمایت مالی شد.

علایی این کمک‌ها را در قالب بسته‌های حمایتی برشمرد و خاطرنشان کرد: به طور حتم این نوع مشوقات باعث ارتقای محصولات تولیدی و افزایش صادرات کشور خواهد شد که تولیدکنندگان می‌توانند از این ظرفیت مهم برای افزایش تولید و صادرات استفاده کنند.

کد خبر 745528

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • بازارچه خاص بانوان در سمنان احداث می‌شود
  • تصویب اعتبار برای راه اندازی بازارچه‌ محصولات خانگی بانوان
  • مکان یابی ایجاد بازارچه های صنایع دستی بانوان در کشور
  • تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است
  • برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا
  • اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای