Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@23:09:47 GMT

نشت نفت در شمال غرب پايتخت

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۳۶۸۸

نشت نفت در شمال غرب پايتخت

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مي گويند بوي نفت امانشان را بريده است و صرفنظر از خطرات احتمالي زندگي در نزديکي انبار نفت «شهران» از بوي بد نفتاب که وقتي فضاي سبز و باغ ها را آبياري مي کنند بيشتر به مشام مي رسد کلافه شده اند.

به گفته اهالي منطقه شهران شمالي در شمال غرب پايتخت، فرآورده هاي نفتي به داخل زمين نفوذ کرده و هنگام آبياري درختان و فضاي سبز خودش را نشان مي دهد؛ راست مي گويند خبرنگار ايرنا که براي تهيه گزارش با مردم همراه شده بود مشاهده و استشمام کرد هنگام آبياري بوي بسيار تند نفتاب مناطقي از اين محل را درگير کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولان محيط زيست هم با تاييد اين مشکل مي گويند که طي چندسال گذشته هر کاري کرده اند زورشان به شرکت پخش فرآورده هاي نفتي نرسيده و راهي برايشان نمانده جز اقدام قضايي؛ به گفته اين مسئولان، پس از بارندگي ها، بلندشدن بوي فرآورده هاي نفتي تشديد مي شود.
براساس آنچه روي سايت شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه تهران آمده است؛ پايتخت سه انبار نفت شامل ري، شمال شرق و شمال غرب و نيز يک انبار گاز مايع دارد؛ انبارنفت شمال غرب در محله شهران، انتهاي بلوار آيت الله کاشاني، انتهاي خيابان شهران واقع شده است.
**پاي صحبت اهالي
«رضا» يکي از شهروندان ساکن شهران است که در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: ما تقريبا 12 سال است ساکن جنت آباد شمالي هستيم و هر روز که شهرداري براي آبياري پارک هاي منطقه از آب هاي زيرزميني استفاده مي کند بوي نفت به شکل آزاردهنده اي به مشام مي رسد.
وي ادامه داد: در زمستان با آغاز بارش باران و به دنبال آن بالاآمدن سطح آب هاي زيرزميني و کاهش دما اين مشکل چندبرابر و بوي نفت آزار دهنده تر مي شود.
اين شهروند گفت: چند سال پيش مردم مي گفتند يکي از منابع نفت انبار نفت نشت کرده و نفت درون آن به آب هاي زيرزميني منطقه رسيده است.
رضا اظهارداشت: آب رودخانه اي که در مجاورت انبار نفت قرار دارد در بعضي مواقع چرب و بوي بد آن آزار دهنده مي شود، جلبک هاي کف رودخانه نيز برخلاف جاهاي ديگر سياه و بد بو است.
«مسعود» شهروند ديگري است که مي گويد براي آبياري باغ خود از آب چاه استفاده مي کند و درباره اين مشکل گفت: بوي نفت در آب هاي اين منطقه ديگر براي ساکنان جزيي از زندگيشان شده است.
اين شهروند افزود: براي حل مشکل بارها پيگيري کرده ايم اما هربار به درِ بسته خورده ايم زيرا کسي کاري براي ما انجام نداد.
وي گفت: در حوالي شهران باغي دارم و وقتي که براي آبياري درختان به آنجا مي روم و پمپ را روشن مي کنم قبل از بالا آمدن آب، بوي نفت به مشام مي رسد.
اين شهروند ادامه داد: در چند سال گذشته بيش از چهار درخت گردو در باغم خشک شده است.
** محيط زيست و گزينه اقدام قضايي
معاون پايش و نظارت اداره کل محيط زيست استان تهران نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه نفوذ و نشت نفت در سطح آب هاي زيرزميني محله شهران مشهود است گفت: نشت در اين محله به گذشته باز مي گردد، نفت در لايه هاي خاک نفوذ کرده و وارد آب هاي زيرزميني شده است.
محمد رستگاري افزود: تخلف زيست محيطي آشکار در اين محدوده توسط شرکت نفت رخ داده و به دليل نشت سوخت هاي فسيلي در اين محله، قنات هاي آب زيرزميني که براي آبياري باغ ها استفاده مي شوند آلوده شده و به اين باغ ها صدمات جبران ناپذيري وارد کرده است.
وي خاطرنشان کرد: زماني که بارش باران زياد مي شود سطح آب هاي زيرزميني افزايش مي يابد و اين امر باعث مي شود نشتي لايه هاي نفت بالا بيايد و نسبت به زمان هاي ديگر بيشتر مشهود باشد.
معاون پايش و نظارت اداره کل محيط زيست استان تهران با بيان اينکه چند جلسه با شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي و خطوط لوله و مخابرات نفت ايران داشته ايم گفت: اين مساله مورد بحث و بررسي قرار گرفت اما به نتيجه نرسيديم.
وي ادامه داد: اداره کل محيط زيست استان تهران طبق قانون در اين زمينه وارد شده است و از مراجع قضايي موضوع را پيگيري مي کند.
رستگاري تاکيد کرد: شرکت هاي مربوطه بايد با حفاري چاه اقدام به پاکسازي اين محله کنند تا از وجود مشکلات زيست محيطي در آينده جلوگيري شود.
وي همچنين با اشاره به بند 7 سند چشم انداز شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران اظهارداشت: رعايت الزامات ايمني، بهداشت و محيط زيست در تمامي فعاليت هاي شرکت جزو اهداف کلان اين شرکت به شمار مي رود.
** آيا با فاجعه زيست محيطي مواجهيم؟
جمال قدوسي فعال حوزه محيط زيست نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا حقوق و سلامت شهروندي را وظيفه راهبردي دولت دانست و گفت: با وجود تاييد سازمان محيط زيست دال بر نشت نفت از انبارهاي شهران شمالي به آب هاي زيرزميني سلامت شهروندان در خطر است و هرچه زودتر بايد براي اين کار چاره انديشيد.
وي با بيان اينکه براي برطرف کردن آلودگي آب و خاک در اين محله اولين کار اين است که منبع نشت شناسايي شود اظهارداشت: وجود سوخت هاي فسيلي در آب هاي سطحي اين منطقه تاييد شده است.
قدوسي افزود: آب هاي سطحي به راحتي آلوده مي شوند اما آب هاي زيرزميني تا 200 متر عمق دارند و اگر نفت تا اين عمق رسيده باشد يک فاجعه رخ داده است و پاکسازي آب و خاک آن منطقه کار بسيار زمان بر و هزينه بري خواهد بود.
اين فعال حوزه محيط زيست ادامه داد: براي پاکسازي آب و خاک اين منطقه بايد از گياهان پالاينده استفاده شود اما اول بايد ديد نفت تا عمق چند متري خاک را آلوده کرده است.
وي گفت: استفاده از گياهان پالاينده براي برطرف کردن آلودگي ها در عمق کم مفيد است و بازه زماني حدود 30 سال طول مي کشد که تاثير خود را بگذارد.
**خطرات انبار نفت و عبور حاملان سوخت
به گزارش خبرنگار ايرنا زمان ساخت انبار نفت واقع در شمال شهران به سال 1353 باز مي گردد؛ آن زمان تعداد خانه هاي مسکوني در اين محله به تعداد انگشتان دست هم نمي رسيد اما الان با گذشت سال ها درست يا غلط اين انبار با خانه هاي مسکوني بسياري همسايه شده است و همين امر احتمال خطرات را چندبرابر مي کند.
صرفنظر از مشکلات زيست محيطي موجود، تانکرهايي که براي بارگيري به اين انبار نفت مي روند براي رسيدن به اين مخازن بايد از خيابان اصلي شهران عبور کنند که همين عبور و مرور خطرآفرين است و مشکلات ترافيکي زيادي را به وجود مي آورد.
از سال 1385 تاکنون 6 مورد واژگوني تانکرهاي حمل سوخت در شهران گزارش شده است که اقدام بموقع در اطفاي آنها سبب جلوگيري از بروز حوادث ناگوار شده است.
خبرنگار ايرنا تلاش کرد با مسئولان شرکت پخش فرآورده هاي نفتي هم در اين زمينه گفت وگو کند که موفق نشد زيرا در چند نوبت با شماره تلفن هاي مختلف اين شرکت تماس گرفت ولي موفق به مصاحبه با هيچکدام از مسئولان اين شرکت نشد.
در عين حال اگر اين شرکت توضيحي دراين زمينه داشته باشد، ايرنا آمادگي دارد موارد را منتشر کند.
گزارش از امير پرندآور
تهرام/3225/ 1008
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دهمین شورای راهبری برنامه ملی آبادیران با حضور مدیران نهاد‌ها و سازمان‌های متولی آبادانی و پیشرفت کشور در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

 اولین پنل این نشست با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سردار سرتیپ حزنی، دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، زینب اختری، مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور و عضو شورای عالی جهاد سازندگی برگزار شد.

حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در امر مردمی سازی و مدیر برنامه ملی آبادیران، با ارائه گزارشی از اقدامات این برنامه ملی در سال گذشته، گفت: هدف از عملیاتی کردن این برنامه، اتصال زیست بوم علمی، فناوری و نوآوری به عرصه آبادانی و پیشرفت و رفع چالش‌های این حوزه است.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در همین راستا ادامه داد: برگزاری نمایشگاه ملی آبادیران، پیگیری توافقنامه‌های منعقد شده، ارتباط با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، برگزاری جایزه ملی آبادیران، افتتاح اولین مرکز اشتغال فناورانه آبادیران، برگزاری اولین گردهمایی فعالان مردمی آبادانی و پیشرفت فناورانه، برگزاری اولین نمایشگاه آبادیران استان یزد، همکاری با جشنواره مردمی عمار و شرکت در این رویداد سالانه، تشکیل رسانه و پایگاه خبری تخصصی آبادانی و پیشرفت فناورانه (آبادیران)، ازجمله اقدامات این برنامه در سال گذشته است.


شکری با اشاره به برگزاری دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران، بکارگیری ظرفیت اساتید و نخبگان در تعامل با نهاد‌های ذی‌ربط، مسئله محوربودن این دوره از نمایشگاه و حضور نهاد‌های متولی آبادانی و پیشرفت همراه با نیاز‌های احصا شده آنها را از اقدامات نوآورانه و درجهت افزایش تعاملات بین دستگاهی و مخاطبین نمایشگاه دانست.

وی با اعلام انتشار فراخوان شرکت در این نمایشگاه، افزود: با توجه به شعار سال که در جهت مشارکت مردم در رشد اقتصاد و جهش تولید می‌باشد، بخش جدیدی تحت عنوان روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی برای معرفی نمونه‌های موفق با موضوعات مشارکت مردم در اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین معرفی نمونه‌های موفق عرصه آبادانی و پیشرفت فناورانه به نمایشگاه آبادیران اضافه خواهد شد.

در ادامه این نشست، اکبری، دبیر اجرایی نمایشگاه درباره برنامه‌های دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران، گفت: اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و نیز اساتید و نخبگان به مسائل و ظرفیت‌های مناطق کمتر برخوردار، توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور از طریق معرفی پروژه‌های آبادانی و پیشرفت نهاد‌های دولتی و حاکمیتی متولی آبادانی و پیشرفت از جمله برنامه‌های نمایشگاه آبادیران است.

دبیر اجرایی این برنامه، کمک به رفع چالش‌های مناطق کمتر برخوردار و ایجاد استغال پایدار با استفاده از توانمندی‌های شرکت‌ها، اساتید  و نخبگان زیست بوم علمی، نوآوری و فناوری کشور، گسترش مشارکت گروه‌های مردمی و جهادی در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و مردمی سازی اقتصاد دانش‌بنیان را از برنامه‌های دیگر نمایشگاه آبادیران دانست.

وی همچنین تاکید کرد: مخاطبان ما در این دوره از نمایشگاه در دو طیف عرضه و  تقاضا قرار می‌گیرند. شرکت‌ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی، خیرین و گروه‌های جهادی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، دستگاه‌های اجرایی در بخش تقاضا و شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق، اساتید و نخبگان در بخش عرضه قرار می‌گیرند و هدف ما در این نمایشگاه پیوند این دو بخش به یکدیگر است.

اکبری در ادامه بر حوزه‌های برگزاری نمایشگاه متمرکز شد و مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دامپروری و شیلات، اشتغال کوچک مقیاس، سلامت، بهداشت و توانبخشی و صنایع نرم و آموزشی را از جمله این حوزه‌ها برشمرد.

در بخش بعدی این برنامه، سردار سرتیپ حزنی، دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ارائه توانمندی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجموعه‌های وابسته در موضوع آبادانی و پیشرفت پرداخت.

وی با بیان این که سپاه پاسداران، نظام مسائل کشور را در حوزه‌های مختلف درجغرافیای پهناور کشور در اختیار دارد تاکید کرد: برای حل مشکلات کشور می­بایست به روش‌های نوآورانه و فناورانه روی آورد.

حزنی در پایان بر هم افزایی بخش‌های مختلف کشوری و لشکری برای رونق بخشیدن به برنامه ملی آبادیران و دعوت از آن‌ها برای بازدید از نمایشگاه تاکید کرد.  

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بخش آخر جلسه هر یک حاضران به بیان پیشنهاد‌های خود در راستای برگزاری هر چه بهتر دومین دوره نمایشگاه آبادیران پرداختند. دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران ۲۲ تا ۲۵ خردادماه سال جاری در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود وزیر دفاع به آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • ورود وزیر دفاع آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • نوسازی و رفع ایراد دستگاه‌های کارتخوان اتوبوس‌ها در پایتخت
  • هشدار به تهرانی‌ها؛ بارش‌ها در پایتخت شدید می‌شود
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور