Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@10:15:36 GMT

این مدرسه غیردولتی شهریه می دهد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۴۰۱۴

این مدرسه غیردولتی شهریه می دهد

مجتمع رویش باوجود محرومیت منطقه ای ودانش آموزی اما در تراز یک مجموعه پیشرو فرهنگی وتربیتی نواوری، ایده وبرنامه های خلاقانه ای دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «محمدابراهیم محمدی» مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش یادداشتی را با عنوان  «این مدرسه غیردولتی شهریه می دهد؟» که درزیر می خوانید:

امروز فرصتی شد تا بازدیدی ازمجتمع رویش داشته باشم، مدرسه غیر دولتی اما بدون شهریه وشاید اولین مدرسه غیر انتفاعی باشد که از دانش اموزانش شهریه دریافت نمی کند  وحتی  چاشت ومیان وعده رایگان هم می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرسه که بالغ بر 700 دانش آموز کار و بد سرپرست وخانواده آسیب دیده دارد با تیمی جوان وعلاقمند اداره می شود. وجود بیش از 150 معلم جوان، رسمی و 100 معلم یار افتخاری بامدارک مرتبط ارشد وبعضا دکتری که با ذوق وعلاقه وصف ناپذیری کمرخدمت به دانش آموزانی که هرکدام آن ها نان آور کوچک خانواده بوده وبعضا در معرض دهها آسیب اجتماعی احتمالی هستند ازاین مجموعه گلستانی از امید وطراوت ساخته است.

مدارس رویش که برای برخی از خیرین وبسیاری از مدیران نام آشنااست در جنوبی ترین وشلوغ ترین بخش شهر، «هروی» منطقه شوش قرار دارد.

مدارس رویش فراتر از مدرسه آموزش؛ مجموعه تربیتی  نیازمند ترین منطقه آسیب دیده شهر است، ابتکارات مربیان ومعلمان این مدرسه درانتقال غیرمستقیم مفاهیم ارزشی واجتماعی برای خیلی از مدارس مدعی وبرخوردار؛ درس اموز است.

اموزش های ارتقای هویت شخصیتی واجتماعی وارتقای باور دینی واجتماعی بستری کم مانند از تربیت کارآمد وموثر در مناسبات خانوادگی واجتماعی  را برای ایشان فراهم ساخته است.

درمدارس رویش؛ تربیت برمدارنیازوتامین انتظارات فردای دانش آموزش است .حوصله مندی، تحمل واشتیاق در کارمعلمان ومربیانی که حداقل های دریافتی قانون کاررا دارند برهمه نارسائ های مادی سایه انداخته است.

جلوه های مشارکت مربیان ومعلمان را دررویش شخصیت دوباره دانش آموزان این مجتمع می شود دید.

مجتمع رویش باوجود محرومیت منطقه ای ودانش آموزی اما در تراز یک مجموعه پیشرو فرهنگی وتربیتی نوآوری، ایده وبرنامه های خلاقانه ای دارد که برخلاف مدارس دولتی؛ ریشه درکف مدرسه وحاصل تحلیل مسایل مبتلابه دانش اموزی است.  برنامه وفعالیت های موفق این مدارس که حوصله شور جمعی است می تواند حتی برای مدارس غیر انتفاعی شمال شهری نیز پیام تحول و تجربه باشد.

به ذهنم رسید چقدر خوب است مدیران وعوامل  برخی از مدارس دولتی ازاین مجموعه بازدید واز تجربیات آن استفاده نمایند. مشارکت مردمی این مجتمع فراتر ازحرکت های کلاسیک ورسمی باقشر خاکستری جامعه می باشد واز ظرفیت غیر رسمی واسمی ایشان برخوردار است.

درطول بازدید کوتاه ما گروه های چند نفره وحتی خانوادگی که ازطریق شبکه های اجتماعی با فعالیت مجتمع آشنا شده بودند دربخش های مختلف مجتمع به چشم می خوردند.

کمک شهرداری درواگذاری آموزشگاه ونیزسازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی در ارایه رایگان کتاب های درسی خلاصه کمک های دولتی به این مجموعه نیک اندیش ومردمی بود .مجموعه رویش که می تواند به تعداد دانش آموزان کار در کل کشور گسترده شود فرصتی است کم مانند برای دانش آموزانی که نان آور کوچک خانواده اند خانه امید خردسالانی است که هرلحظه خطرات سخت وشکننده ای را ازجنس آزارهای خانوادگی واجتماعی تجربه می کنند.

مدیر جوان وپرتلاش مجموعه آرزو داشت تا دوره متوسطه رویش را نیز ایجاد کند. ازنظرمهندس جوان که می توانست همانند  صد ها هزارجوان بی تفاوت باشد، خدمت به این قشر دانش اموزکه در چهارراه ها مجبور به کار هستند را یک لطف وموهبت الهی می داند. مهندس  که مردی بغایت آینده اندیش است می گوید: اکثریت دختر وپسر این مجموعه برای دسترسی به کاروفعالیت در فرصت های کارافرینی به رشته های فنی وحرفه ای خواهند رفت.

بخش کار مجتمع که برای فرصت فراغت دانش اموزان ایجاد شده است خود یک مرکز کارافرینی فعال است که می تواند هر روز پذیرای جوانان جویای مهارت اموزی باشد

نود و نه درصد اولیای این دانش اموزان که شمارزیادی از مهاجران واتباع افغانی هستند بی سواد مطلق بودند که با همت مجتمع وتاسیس اموزش اکابرطعم شیرین سواد را چشیده اند.

مشارکت درون اموزشگاهی در این مجتمع تجربه خوب برای دیگرمدیران است . در این آموزشگاه ها نشانی از ناظم وسرایدار مصطلح که نظافت ونگهداری را بعهده بگیرند نیست. نظافت بعهده دانش اموزان است . نگهداری وزیباسازیدست سازه های دانش اموزان که حاصل بازاستفاده از مواد دور ریز است ، درقالب مبل راحتی وچندین ابزارکارامد درجای جای مدارس رویش قابل مشاهده است.

این مجتمع باوجود تمشیت مدرسه ومدیریت اموزشی وتربیتی درزمینه مددکاری اجتماعی دانش اموزی نیز کارنامه قابل تقدیری دارد.گزارش مدیر مجتمع درمداخلات خانوادگی وسو استفاده های اخلاقی بخش پنهانی از خدمات نیک اندیشانه مجموعه است.

 

ره آورداین سفرکوتاه ودرون شهری نگارنده دراین چند نکته خلاصه میشود:

نخست: مدیریت همیشه حرف اول را می زند اموزش وپرورش باید در تربیت مدیران علاقمند وبازمینه وجوهره مدیریتی بکوشد.مدیر خوب از خرابه گلستان واز جهنم محرومیت بهشت برخورداری می سازد. این اصلی ترین ضعف کشور واموزش وپرورش ماست.

دوم: معلمی خوب است که مربی باشد وتربیت عشق ایشان. انرژی مثبت معلم مشتاق؛ دانش اموز را به وجد می آورد باید در جذب کسانی که دوست دارند معلم مربی باشند کوشید تازمانی که حساسیت های دست اندر کاران در جذب معلم برانگیخته نشود اموزش وپرورش کارمند سرا ودستگاه اشتاغلزایی بیش نخواهد بود.

سوم : مشارکت برخلاف رویه معمول در مدارس ما پول گرفتن نیست بله مردمی سازی است. مردم وقتی احساس کنند در فرآیند مدیریت مدرسه نقشی دارند و نیزمدرسه متناسب با انتظاراتشان فعالیت می کند برای بهبود وتوسعه مشارکت می کنند.مشارکت در مجموعه رویش از این جنس است ومردم برخلاف معمول،در مدرسه حضور می یابند ومی بینند ونظر می دهند.

چهارم: تجربه مردمی سازی واستفاده از ظرفیت تشکل های مردمی ونیز دغدغه مندان امرفرهنگی صرفا درتوسعه مدارس غیرانتفاعی که خود یک  موسسه مالی واموزشی شده وبه نون دانی عده ای تبدیل شده منحصرنمی شود.بهتراست آموزش وپرورش برخی از مدارس تحت الگو های چون رویش که مدعی حرکت در مسیر اهداف سند تحول هستند درآورد.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان خراسان جنوبي قرآن کریم قرآن خبرگزاری شبستان خوزستان سوره مهر ماه مبارک رمضان اردبیل حضرت خدیجه س محمد ابراهیم محمدی مدرسه رویش کودکان کار و خیابان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۴۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلدیه تهران بعد از ۵۰ سال بازآفرینی شد

صبح امروز خبرنگاران از ۳ پروژه شهری از جمله مجتمع ورزشی امامزاده یحیی، میدانگاه سبزه‌میدان و خانه بلدیه (خانه شهر) بازدید کردند.

مسعود حق‌لطفی، مدیر عامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ و در محدوده بافت فرسوده قرار دارد که احداث این پروژه پیش از این در اختیار شهرداری منطقه بود که با هماهنگی ایجاد شده فرآیند احداث این پروژه به سازمان عمرانی معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران سپرده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مجموعه آبی، توپی، بیلیارد و ... در مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در نظر گرفته شده و ان‌شاءالله این مجموعه در زمان معین و مشخص به بهره‌برداری خواهد رسید.

حق‌لطفی در پاسخ به این سؤال چرا پارکینگی برای مجتمع ورزشی امامزاده یحیی (ع) پیش‌بینی نشده ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است از این مجموعه ورزشی اهالی این محله و منطقه استفاده بکنند پارکینگی برای آن پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: مجتمع ورزشی امامزاده یحیی در منطقه ۱۲ در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر و شامل ۲ بلوک است که بلوک اول دو طبقه ساخته و مجموعه مختلف ورزشی در این مجتمع در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران به عنوان بازوی اجرایی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ورود پیدا کرده است، افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پردیس شماره سه و چهار، ساختمان شهرداری منطقه ۶، احداث سوله‌های بحران، احداث شتاب‌نگاره‌ها برای مدیریت بحران، احداث میادین میوه و تره‌بار و همچنین احداث مراکز نگهداری برای مجموعه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران جهت نگهداری معتادان متجاهر، اشاره کرد.

وی افزود: یکی از پروژه‌های مهمی که در دستور کار سازمان عمرانی قرار دارد، همان خانه بلدیه است. این پروژه در محدوده میدان امام خمینی در حال اجرا است.

حق لطفی در ارتباط با هزینه اجرای این پروژه گفت: پیش بینی ما از احداث و تجهیزات و بهره‌برداری از این مجموعه رقمی حدود ۳۰ میلیارد تومان است.

مدیر عامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در رابطه با جزئیات احداث ساختمان شهر (ساختمان بلدیه) اظهار کرد: ساختمان بلدیه‌ای در سال ۱۳۰۳ در همین محدوده ساخته و در سال ۱۳۰۵ به بهره‌برداری رسید که بهره‌برداری آن فراتر از شهرداری بود و اقداماتی در حوزه اقتصاد و دارایی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۸ ساختمان بلدیه تهران تخریب و جای آن را به پارکینگ اتوبوس‌های بین شهری داد و در ادامه از سال ۹۶ بازآفرینی بلدیه یا خانه شهر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

حق‌لطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: ان‌شاءالله قبل از روز تهران و در شهریورماه امسال این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره کاربری خانه شهر (بلدیه) تهران اظهار کرد: رویکرد و کاربری در این مجموعه فرهنگی و تاریخی است البته قرار است بخشی از روابط عمومی شهرداری تهران در این مجموعه جهت نگهداشت این ساختمان حضور پیدا کنند.

وی درباره نحوه دسترسی به خانه شهر (بلدیه) گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پارکینگی برای این مجموعه پیش‌بینی نشده است و افراد می‌توانند از مترو که به این مجموعه متصل شده است استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • بلدیه تهران بعد از ۵۰ سال بازآفرینی شد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • استقبال ویژه اردوهای مدارس از مجموعه ارم سبز
  • مدارس تا فرارسیدن ایام امتحانات باید دایر باشند
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود