Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-03-19@02:05:20 GMT

موزه از مهم‌ترین میعادگاه‌های فرهنگ

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۴۳۳۶

‍‍‍‍‍‍

با آغاز هفته بزرگداشت میراث فرهنگی، در مراسمی، موزه‌های برتر کشور در بخش خصوصی و دولتی معرفی و موزه داران نمونه تجلیل شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم با بیان این‌که موزه‌ها به گسترش تعاملات فرهنگی ملت‌ها کمک می‌کند، گفت: موزه به یکی از مهم‌ترین میعادگاه‌های فرهنگ تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دکتر علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه که در محل فرهنگستان هنر برگزار شد، تصریح کرد: «بیش از چهار دهه از نام‌گذاری روز جهانی موزه از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم (می‌گذرد و بی‌تردید در سال‌های پس از این رویداد، نه‌تنها نگرش به اهمیت موزه‌ها متحول شده، بلکه موزه‌ها از محل نگهداری اشیای فرهنگی‌تاریخی به مکان‌هایی آموزشی و فرهنگ‌ساز تبدیل شده‌اند که به بهترین و زیباترین شکل ممکن زندگی بشر و دستاوردهای گذشته او را برایش روایت می‌کنند.»

مونسان گفت: «موزه بر مبنای اساسنامه ایکوم، مکانی است که پژوهش، حفاظت و معرفی میراث‌فرهنگی، تاریخی و طبیعی، به‌صورت هم‌زمان و مستمر در آن انجام می‌شود و هدف آن مطالعه، آموزش و فراهم آوردن شرایط مناسب برای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی از هویت و فرهنگ و زیست‌بوم است. همچنین از دیگر اهداف موزه‌ها فراهم آوردن امکان بهره‌مندی بازدیدکنندگان برشمرده شده است. بدین ترتیب موزه، موسسه‌ای غیرانتفاعی و دائمی در خدمت جامعه و توسعه آن است که به روی عموم مردم باز است و امکان ارتباط عموم با این میراث را از طریق نمایش آن فراهم می‌آورد.»

او ادامه داد: «بر مبنای این تعریف، محوطه‌های باستانی، بناهای تاریخی، محوطه‌های طبیعی، شهرها و محدوده‌های فرهنگی‌تاریخی و همچنین مؤسساتی که مجموعه‌های زنده گیاهی و جانوری را نگهداری می‌کنند، به‌انضمام مراکز اسناد و مدارک فرهنگی، تاریخی، نهادها و سازمان‌های غیرانتفاعی که در زمینه پژوهش، آموزش، کارآموزی، مستندسازی و سایر امور مربوط به موزه‌ها فعالیت می‌کنند در زمره‌ی فضاهای موزه‌ای قرار می‌گیرند.»

این مقام مسئول گفت: «موزه‌ها با اشراف کامل به نقش آموزشی خود درصدد ارائه خدمات آموزشی بیشتر و اشاعه فرهنگ در محدوده‌ای گسترده‌تر برآمدند و برنامه‌های جدیدی را طراحی کردند که این برنامه‌ها کاربردی کردن موزه‌ها نام گرفته است و موزه‌داران خود به‌سوی مخاطبان پیش می‌روند. وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌های نوین از ابزارهای مهم این کارند، نمایشگاه‌های موقت و سیار، بازدیدهای دسته‌جمعی و سخنرانی‌ها با استفاده از امکانات سمعی و بصری همراه است و علوم رایانه‌ای و اطلاع‌رسانی در حد عالی ابزارهای لازم را در اختیار موزه‌داران قرار می‌دهند. این‌ها و بسیاری دیگر از ابزارهای عصر جدید، موزه را به یکی از مهم‌ترین میعادگاه‌های فرهنگ تبدیل کرده است.»

مونسان افزود: «امسال شورای بین‌المللی موزه‌ها با شعار "موزه‌ها به‌مثابه کانون‌های فرهنگی: آینده سنت‌ها" در عین بیان دغدغه‌ای جدی درباره حفظ سنت‌ها و نقش موزه‌ها در این زمینه، توجه ما را به تعریفی عمیق و همه‌جانبه از این مکان‌ها جلب می‌کند؛ بنابراین موزه‌ها محلی برای اشاعه سنت‌ها هستند و مکان‌هایی هستند که این سنت‌ها را به آینده پیوند می‌زنند.»

او افزود: «در همین خصوص، خوشبختانه نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک و بین‌المللی را با کشورهای مختلف برگزار می‌کنیم و بازدیدها بسیار عالی از نمایشگاه موزه‌ای ایران در هلند و اسپانیا نشان‌دهنده این است که موزه‌های ما بر اساس این شعار فعالیت خود را ادامه می‌دهند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: «شاید بسیاری از مشکلاتی که امروزه در جهان وجود دارد به‌واسطه شناخت نداشتن ملت‌ها از یکدیگر به‌ویژه از فرهنگ یکدیگر است، کشور عزیز ما امروزه انواع و اقسام تهمت‌ها را متحمل می‌شود درحالی‌که این کشور ریشه در تاریخ دارد، بنابراین نمایشگاه‌های مختلف در خارج از کشور چهره واقعی کشور ما را معرفی می‌کنند و بر روی نقاط مشترک با فرهنگ‌های دیگر کار می‌کنند.»

او افزود: «پژوهش‌های ما نشان می‌دهد در کشورهای مختلف دارای نقاط مشترک هستیم و با برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای این نقاط مشترک را می‌شناسیم و هرچقدر در این خصوص کار شود، می‌توانیم به گسترش صلح و دوستی کمک کنیم. در حقیقت موزه‌ها می‌توانند به گسترش تعاملات فرهنگی ملت‌ها و به دوستی و نزدیکی کشورها کمک کنند.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «موزه‌ها همچنین با برقراری فضاهای مؤثر تعامل و گفت‌وگو میان ملل و فرهنگ‌ها، گام‌هایی اساسی در رفع چالش‌های بین‌المللی و هدایت جهان به‌سمت صلح و دوستی برمی‌دارند.»

مونسان بیان کرد: «ارتباط سازنده و آموزنده مردم آگاه و فرهنگ‌دوست ایران با موزه‌ها، سایت‌های تاریخی و جلوه‌های میراث‌فرهنگی کشورمان روزبه‌روز بیشتر و عمیق‌تر می‌شود و مسئولان و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز توجه و عنایت ویژه به این عرصه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در سایه این وفاق، طی سال‌های اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر تأسیس موزه‌ها با مشارکت عمومی و رشد تمام شاخص‌های کمی و کیفی میراث‌فرهنگی در بخش‌های مختلف بوده‌ایم.»

این عضو کابینه دولت گفت: «در دولت تدبیر و امید شاهد توجه ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهوری به حوزه میراث‌فرهنگی هستیم و در این دولت شاهد این هستیم که بازدید از موزه‌ها موردتوجه ویژه مردم قرار گرفته است و به فرهنگ عمومی بدل شده که در سبد خانواده‌ها قرار گرفته است.»

او ادامه داد: «بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به‌زودی با وزارت آموزش‌وپرورش امضا خواهیم کرد، موضوع موزه و موزه‌داری به دانش آموزان آموزش داده خواهد شد و با این هدف امضای تفاهم‌نامه با وزارت آموزش‌وپرورش برای معرفی و شناساندن میراث‌فرهنگی و موزه‌ها در قالب کتاب‌های درسی در دستور کار قرار دارد.»

او افزود: «همچنین با توجه به این‌که برگزاری نمایشگاه‌های مشترک از داشته‌های تاریخی و فرهنگی کشورها گامی مؤثر در تحقق کارکردهای بین‌المللی موزه‌ها و پاسخی به نیاز جهان امروز به توسعه صلح و دوستی از طریق گسترش تعاملات فرهنگی میان دولت‌ها و ملت‌هاست، سازمان میراث‌فرهنگی با اعتقاد به چنین رویکردی در برگزاری نمایشگاه‌های متقابل با سایر کشورها تلاشی مضاعف داشته است.»

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: «نمایشگاه‌های دوجانبه چند سال اخیر از آثار موزه‌ای ایران در سایر کشورها و آثار دیگر موزه‌های جهان در ایران علاوه بر این‌که گام‌های مهمی در راستای نیل به اهداف فرهنگی موزه‌ها محسوب می‌شود، فرصت‌های ارزشمندی برای تعمیق و گسترش روابط فرهنگی بین ایران و سایر کشورهای جهان فراهم آورده است؛ روابطی که بر پایه شناخت و احترام متقابل به فرهنگ‌های بشری و میراث جوامع انسانی، ایجاد می‌شود و توسعه می‌یابد.»

در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، از تعدادی از موزه‌داران برتر و فعالان حوزه موزه و موزه‌داری در کشور با حضور دکتر مونسان تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این مراسم، پیام مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو و رئیس ایکوم جهانی قرائت شد.  دانلود  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: موزه میراث فرهنگی تجلیل موزه داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۴۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور روزانه ١١ گردشگر خارجی در استان کرمان /پیگیری راه اندازی موزه منطقه‌ای جیرفت پس از ٢ دهه وقفه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به حضور ٤ هزار گردشگر خارجي در استان كرمان طي سالجاري ، از تداوم کاوش‌های علمی در حوزه تمدنی جیرفت و محوطه تاریخی کنارصندل خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سعید شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در نشست خبری  از تداوم کاوش‌های علمی در حوزه تمدنی شهرستان جیرفت و محوطه تاریخی کنارصندل خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت تمدن جیرفت که با اعلام صاحب نظران برجسته باستان شناسی، تمدن بشری را تحت الشعاع قرار داده است افزود: کاوش‌ها با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و حضور اساتيد برجسته در حال پیگیری و نتایج آن در پایان کار اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

او مطالبه گری اصحاب رسانه را در حوزه میراث فرهنگی موثر و مفید ارزیابی کرد و اظهار داشت: از مطالبه گري ها و نقدهاي سازنده استقبال مي كنيم.

شاهرخی در پاسخ به سوالی در خصوص موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور که قرار بود در جیرفت راه اندازی شود گفت: ٢ دهه از کلنگ زنی این موزه می‌گذرد و با وقفه صورت گرفته تبدیل به یک پدیده شده است.

وی افزود: تداوم طرح مجددا شروع شده و مشاور طرح انتخاب و بقیه امور مرتبط با این پروژه نیز در حال انجام است و بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان در خصوص پروژه خبر ساز هتل بام شهر كرمان نیز گفت: موضوعات مرتبط با این پروژه از نظر میراث فرهنگی تایید شده و از نظر ما محدودیتی ندارد.

او با اشاره به قابلیت‌های گسترده گردشگری و تاریخی استان کرمان که دارای بیشترین آثار ثبت شده جهانی در سطح استان‌های کشور نیز می‌باشد اظهار کرد:طی سالجاری ٤ هزار گردشگر خارجی به استان کرمان سفر و از جاذبه‌های این استان بازدید نموده اند.

وی ضریب اشغال واحد‌های اقامتی استان کرمان را ٤٠ درصد اعلام و گفت: ٤١ منطقه نمونه گردشگری در استان کرمان وجود دارد.
 
شاهرخی افزود: در سال آینده نشست باستان شناسان ایران به میزبانی استان کرمان برگزار و همچنین برنامه‌های هفته پژوهش وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار خواهد شد.

او اظهار داشت: میزان اعتبارات حمایتی بانک‌های استان از طرح‌های مورد تایید این اداره کل از ٥ درصد به ١٠ درصد رسیده است. 

وی ایجاد شورای گردشگری استان را اقدامی مفید ارزیابی کرد و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان دارند و تعاملات رسانه‌ای باید افزایش یابد.

شايان ذكر است اين اولين نشست خبري مدير كل ميراث فرهنگي استان كرمان در حدود ٥ ماه دوران مسئوليتش بود كه سرانجام با پيگيري اصحاب رسانه برگزار شد.

 

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان  
  • گشایش همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • موزه باستان شناسی عمارت مفخم بازگشایی شد
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • حضور روزانه ١١ گردشگر خارجی در استان کرمان /پیگیری راه اندازی موزه منطقه‌ای جیرفت پس از ٢ دهه وقفه
  • افزایش ۱۹ درصدی بازدید از موزه‌های استان همدان
  • اصفهانِ فرهنگی در سالی که گذشت
  • نمایشگاه آبگینه در موزه بزرگ خراسان برگزار می‌شود
  • چرا نارنجک‌ها به جان میراث فرهنگی ما افتاده‌اند؟