Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:59:41 GMT

دامنه شمالی الوند تهدیدی در مواقع سیلاب است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۴۳۶۷

دامنه شمالی الوند تهدیدی در مواقع سیلاب است

همدان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: دامنه شمالی الوند تهدیدی در مواقع بروز سیلاب است و مقرر شده منابع طبیعی طرحی در این منطقه تعریف کند.

علیمردان طالبیان روز یکشنبه در جلسه اعضای ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان افزود: در بررسی علل وقوع سیلاب در داخل شهر همدان، مشخص شده که بخشی از سیلاب ها مربوط به برگشت روان‌ آب‌ هایی است که از محدوده شهر وارد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اضافه کرد: منابع طبیعی اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی برای کارهای آبخیزداری و آبخوان ‌داری در اختیار دارد.
شهردار همدان نیز در این جلسه گفت: در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه و بحران احتمالی همه باید پای کار باشند.
عباس صوفی افزود: کاهش آسیب‌های سیلاب اخیر در همدان با همکاری همه دستگاه‌ها انجام شد.
وی با بیان اینکه در زمان بحران سیلاب همه دستگاه‌ها وارد میدان شدند، گفت: به دلیل همکاری همه و اعمال مدیریت مناسب از وقوع بحران در همدان جلوگیری به عمل آمد.
شهردار همدان خاطرنشان کرد: سیلاب اخیر نشان داد که مهار سیل تنها مربوط به شهرداری نمی‌شود و این تجربه نشان داد که در مواقع بحران همه باید پای کار باشند.
صوفی با اشاره به اینکه اگر در موقع بحران مدیریت صورت نمی‌گرفت همدان جزء شهرهایی بود که در برخی از مناطق آن آسیب به وجود می‌آمد، گفت: اثرات روانی فاجعه سیل لرستان تا سال‌ها گریبانگیر خانواده‌ها خواهد بود.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این نشست گفت: اقلیم شهر همدان تحت شرایط جوی متفاوت قرار دارد، که در همین راستا جمع‌آوری آب‌های سطحی بسیار با اهمیت است.
وحید علی ضمیر افزود: موضوع مشاور و جمع‌آوری آب‌های سطحی مدت‌ها در شهرستان‌ مطرح شده ولی جدی گرفته نشده بود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته و قبل از بحران سیلاب این موضوع در دستور کار شهرداری قرار گرفت، عنوان کرد: اگر این طرح را در نقاط کوی شهید چمران و میدان امام حسین(ع) شروع نمی‌کردیم در سیلاب اخیر فاجعه در شهر به وجود می‌آمد.
علی‌ضمیر با بیان اینکه نقاط بحرانی و حادثه‌خیز شهر شناسایی شده است اظهار داشت: اولین طرح در زمینه آب‌های سطحی از میدان رسالت به میدان امام حسین(ع) با برآورد 130 میلیارد ریال در اولویت شهرداری قرار گرفت.
وی بیان کرد: طرح انتقال روان‌آب میدان شهید مدرس و بعثت را نیز در دست اقدام داریم.
گفتنی است، ایجاد سیل برگردان غربی همدان در دانشگاه بوعلی سینا و علوم پزشکی ابن سینا، ایجاد آبخیزداری بالادست محدوده بلوار ارم و جمع‌آوری آب‌های سطحی دستور جلسه این نشست بود.
7523/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مديريت بحران آبهاي سطحي شهرداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۴۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمره قبولی مدیریت بحران سیل

  درحالی که این موج بارشی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه‌های شرقی تلفات بالایی بر جای گذاشت با هشدار به موقع هواشناسی و آماده‌باش نیروهای امدادی در ایران با خسارت و تلفات کمتری نسبت به حوادث مشابه قبلی همراه بود و تنها نگرانی خسارت سدهای خاکی و جاری شدن سیلاب به داخل روستاها و شهرها است.
یکی از این حوادث، مفقود شدن سه دختر ۱۲ ، ۱۷ و ۲۰ ساله بود که از روز سه‌شنبه مفقودی آنان اعلام شد. در حالی‌که بیم آن می‌رفت هرسه قربانی سیلاب شده باشند، امدادگران هلال‌احمر آنها را زنده پیدا کردند. به گفته یزدان افشاری فرماندار عنبرآباد،اداره کل عشایری جنوب کرمان و فرمانداری به خانواده‌های عشایری اعلام کرده بودکه محل را هنگام سیلاب ترک‌کنند، اما خانواده‌ها حاضر به جابه‌جایی نشدند تا این‌که سه دختر عشایری درگیر سیلاب شدند.
یعقوب دادالهی، دهیار روستای‌کوشکمور درباره این حادثه به جام‌جم می‌گوید: «این سه دختراز عشایر بوده و در روستای سرجنگل عشایر، یکی از روستاهای بخش مردهک درگیر حادثه و بارندگی شدید شدند. آنها هفت خواهر هستند و چون هیچ پسری در خانواده نیست، این سه دختر معمولا گوسفندان را برای چرا به مراتع می‌برند. روز سه‌شنبه چند گوسفند این دختران درگیر سیلاب شدند و سه خواهر تصمیم گرفتند احشام خود را نجات دهند، اما با شدت یافتن بارندگی و این احتمال‌که درگیر حوادث ناگوار شوند، به خانه یکی از عشایر رفتند تا پس از فروکش کردن سیلاب به خانه خود برگردند.»
در مدتی‌که سه خواهر برای درامان ماندن از سیلاب به خانه یکی از هم‌عشیره‌های خود پناه برده بودند، خانواده آنها نگران از وضعیت نامعلوم دختران خود از نیروهای امدادی درخواست‌کمک‌کردند. به گفته دادالهی، دخترها منتظر بودند سیل فروکش‌کند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و با کمک‌ نیروهای امدادی هر سه صحیح و سالم نزد خانواده خود برگشتند: « خسارت‌های زیادی به مناطق سیل‌زده وارد شده و به دلیل تخریب جاده‌های ارتباطی، هیچ رفت و آمدی نداریم. متاسفانه محصولات‌کشاورزی مانند هندوانه وگوجه‌ که مردم ‌کاشته بودند، از بین رفت و محصولات خودم نیز آسیب دیده است.»
گرچه حادثه مفقودی سه نوجوان در سیلاب عنبرآباد ختم به خیر شد، اما در جاسک قربانی‌گرفت. علی مهرانی فرماندار جاسک گفت:«دو جوان ۱۴ و ۲۰ ساله اهل روستای زهریکارسورک شهرستان جاسک در گودال آب ناشی از سیلاب مشغول شنا کردن بودند، اما به دلیل گل‌آلود و باتلاقی بودن زمین، هر دو گرفتار شده و جسدشان توسط اهالی بیرون کشیده شد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در خصوص آخرین اقدامات امدادی در سیل جنوب‌ کشور گفت: «ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد روز گذشته، ۴۳ مسافر دو دستگاه اتوبوس‌که در جاده کنارک به نیکشهر گرفتار سیلاب شده بودند، نجات داده شدند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، با توجه به شدت سیلاب سیستان و بلوچستان ۲۰ تیم واکنش سریع و امداد و نجات سیلاب شامل ۱۰۰ نجاتگر از هلال احمر استان‌های فارس و یزد به کنارک و زر‌آباد اعزام شدند. 
سیلاب علاوه بر ایران در کشورهای همسایه از جمله عمان هم قدرت‌نمایی می‌کند. در شرایطی‌که ۲۱ خدمه یک نفتکش سریلانکایی در اثر طوفان در حال غرق شدن در دریای عمان بودند، با اعلام مرکز جست‌وجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به مرکز برج کنترل دریایی جاسک، یک شناور امداد و نجات جاسک به محل اعزام شد و تمام خدمه را نجات داد. پنج نفر نیز که نیاز به مراقبت درمانی داشتند توسط اورژانس جاسک خدمات دریافت کردند و وضعیت جسمی این دریانوردان خوب است.

دیگر خبرها

  • نمره قبولی مدیریت بحران سیل
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت
  • دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند
  • سیل باعث تخلیه ۳ روستای جنوب استان کرمان شد
  • آماده‌باش مدیریت بحران در ۵ استان
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌های شدید در ۵ استان طی امروز و فردا
  • فوت ۳ نفر به دلیل سیلاب در سیستان و بلوچستان
  • ۶ فوتی و مصدوم بر اثر سیلاب در استان‌های جنوبی کشور
  • آغاز بارش‌های باران در استان کرمان
  • تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی