Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:14:43 GMT

اقدامات دولت فنلاند در کنترل انتشار اخبار دروغ

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۴۵۰۴

اقدامات دولت فنلاند در کنترل انتشار اخبار دروغ

تهران - ایرنا - دولت فنلاند از سال 2014 میلادی با اجرای طرح مقابله با اخبار جعلی و دروغین ( فیک نیوزها ) توانسته از انتشار بسیاری از خبرهای نادرست در سطح این کشور جلوگیری کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در این طرح به همه شهروندان، دانشجویان، خبرنگاران و سیاستمداران آموزش داده می‌شود تا چگونه در برابر اخبار دروغین که تنها به دنبال تشویق اذهان عمومی و ایجاد دودستگی و نفاق در درون جامعه هستند؛ مقابله کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال‌های اخیر عملیات اطلاعات جاسوسی فراوانی از طریق حملات آنلاین صورت گرفته است اما بیشتر آنان در حوزه مهاجرت، اتحادیه اروپا و پیوستن فنلاند به عنوان عضو کامل ناتو بوده است.
در سال 2015 رئیس جمهور فنلاند از کلیه شهروندان این کشور خواست تا در برابر انتشار هرگونه اخبار جعلی احساس مسئولیت داشته باشند.
یک سال بعد از این هشدار، کارشناسان آمریکایی برای مقابله با اخبار کذب و جمع آوری این نوع اخبار در سطح جامعه از دولت فنلاند درخواست مشورت کردند.
دولت فنلاند همچنین با اصلاح سیستم آموزشی و ایجاد تفکر انتقادی در مراکز آموزشی کشور تأثیر به سزایی در رشد سواد رسانه‌ای شهروندان این کشور داشته است.
بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه جامعه باز (Open Society)، فنلاند در میان 35 کشور اروپایی دارای جایگاه اول از نظر سواد رسانه‌ای میان شهروندان است.
طرح مقابله با اخبار دروغین دولت فنلاند دو سال قبل از دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا راه اندازی شد.
یکی از مهمترین دلایل راه اندازی این طرح هم مرزی فنلاند با کشور روسیه است. فنلاند دارای 832 مایل مرز مشترک با روسیه است.
«تواینن» رئیس ارتباطات دفتر نخست وزیر فنلاند در این باره می‌گوید، فنلاند از 101 سال گذشته بعد از اعلام استقلال و جدایی از روسیه همیشه از کمپین تبلیغاتی حمایت کرملین رنج برده است. درسال 2014 پس از الحاق کریمه به روسیه و حمایت مسکو از شورشیان شرق اوکراین، برای فنلاند مشخص شد که میدان جنگ تغییر یافته است و در حقیقت صحنه نبرد حال حاضر در جنگ اطلاعاتی آنلاین صورت می‌گیرد.
آساق**9473** 1546

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات فنلاند اخبار دروغين اتحاديه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۴۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معین به ادعای حضور پنهانی‌اش در ایران: دروغ می‌گویند

بهمن بابازاده در صفحه شخصی خود اینطور نوشته است: یکی از اعضای خانواده «معین»، در متنی که مورد تایید «نصرالله معین»، که بصورت اختصاصی در اختیار من قرار داده، ضمن تکذیب اخبار رفت و آمد «معین» به ایران در این سالها، جزییاتی از آخرین روز‌های حضور این خواننده در زادگاهش را بازگو کرد.

در این متن آمده: «آقای «معین» آخرین بار سال ۱۳۶۰ ایران بود و پس از خروج قانونی از کشور، هرگز به ایران برنگشت. ایشان پاسپورت و شناسنامه ایرانی دارند، ولی هرگز از آن روز به بعد به کشور بازنگشته اند. اخبار و گزارش‌های مختلفی این روز‌ها با مقاصد مختلف در ایران منتشر میشود که هرگز صحت نداشته و ندارد و آقای معین هیچ درخواست یا پیشنهادی به مجموعه، واسطه یا نهادی ارائه نداده اند. از تکرار بی اندازه این گزارش‌های اشتباه و دروغ گلایه دارند و پس از کنسرت دُبی (۲۳ فروردین) در صورت تکرار این گزارشات دروغ، رسما اظهارنظر خواهند کرد.»

دیگر خبرها

  • واکنش معین به ادعای حضور پنهانی‌اش در ایران: دروغ می‌گویند
  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • اقدامات آبفا برای کنترل کیفیت آب مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • دستگیری هتاک انتقام جو در سمنان
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • تلاش دولت سیزدهم برای بازگرداندن امور اقتصاد به مردم
  • مومنی، اقتصاددان: خدا رحم کرده قیمت ارز را کنترل کردید!
  • ۲ عضو جدید ناتو خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شدند
  • کدام کشور قوی‌ترین پاسپورت دنیا را دارد؟
  • انتشار خبر ویژه دولت درباره بنزین