Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@09:15:45 GMT

مجموعه‌شعر «بمب‌ها را باران کن» چاپ می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۴۵۹۶

مجموعه‌شعر «بمب‌ها را باران کن» چاپ می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین مجموعه‌شعر مهدی علاقمند با نام «بمب‌ها را باران کن» به زودی توسط انتشارات اقلیما منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

مجموعه‌شعر پیشین علاقه‌مند، با نام «شعبده‌باز غمگین» در سال ۱۳۹۴ توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

این کتاب، دربرگیرنده ۴ دفتر است که اشعارشان بین سال‌های ۹۱ تا ۹۷ سروده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب ۵۸ شعر را در حجم ۹۰ صفحه در بر می‌گیرد.

یکی از شعرهای این کتاب را می‌خوانیم:

اسبی خسته

بر دوش می‌کشم

که از خون و رودخانه گذشته

و در جنگی باستانی

پایش را از دست داده است

چیزی در جهان نمانده

جز من و عقربی

که دل ندارد

پای بریده را نیش بزند

ما به شکل عجیبی تنها مانده‌ایم

نمی‌توانیم وضعیت خود را درک کنیم.

این کتاب طی روزهای آینده منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

کد خبر 4620082 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مجموعه شعر نشر مروارید شعر ادبیات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درنگی در موزۀ دکتر محفوظی و نگاهی به خدمات فرهنگیِ وی

پایگاه خبری جماران؛ موزۀ دکتر محمدصادق محفوظی، که در دل خود آثار خطی نفیس و ارزشمندی را جای داده و به یکی از موزه‌های منحصربه‌فرد در خاورمیانه بدل شده است، به همّت و هزینه‌های شخصی جناب ایشان جمع‌آوری شده و گنجینۀ کم نظیری از نسخ خطی را در کنار آثار دیگر هنری و تمدنی اسلام و ایران در خود جای داده است.

در خصوص خدمات ارزندۀ مخدوم گرامی، جناب آقای دکتر محفوظی، و اهمیّت و جایگاه موزه و مجموعۀ کم نظیرشان، نگاهی جامع تر از نگاه اساتید و پیشکسوتان گرامی ندیدیم که به بیان برخی می پردازیم:

به قول استاد دکتر مهدی محقق (استاد برجستۀ دانشگاه): ما باید شاکر باشیم که دکتر محفوظی دامن همّت به کمر بستند و از خروج این آثار جلوگیری کردند و در این 30 ساله با کوشش خودشان این مجموعه را کامل کردند که باعث آبرومندی جمهوری اسلامی می باشد.

و به قول استاد دکتر حسین الهی قمشه ای (استاد ممتاز دانشگاه): حفظ آثار فرهنگی و تاریخی، زنده نگه داشتن فرهنگ ملی یک کشور است که آقای دکتر محفوظی به خوبی این کار عظیم را انجام داده اند.

و به قول دکتر سید محمد خاتمی (رئیس جمهور پیشین): خام ترین و مهمترین امری که ملّت را تشکیل می دهد، خاطرۀ مشترک است که هویّت ملی را تشکیل می دهد. موزه، نقش بسیار اساسی و زنده در حیات فعلی روزگار ما دارد؛ زیرا اوّلاً: شناسنامۀ هویت تاریخی و خاطرۀ تاریخی ما است و اگر ملّیت و ملّت را پذیرفته باشیم، به موزه به عنوان یک امر مهم و اساسی نگاه خواهیم کرد. ثانیاً: موزه یک آموزشگاه است و می توانیم در آنجا هویتی که متعلّق به ما است، بشناسیم.

و به قول آقای مهندس سید محمّد بهشتی شیرازی (رئیس پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی): از این تلاش عاشقانه شگفت زده شده ام و امیدوارم جناب آقای دکتر محفوظی که از خاندانی اصیل و جلیل القدر هستند، در زمینۀ خدمت گرانقدری که نموده اند، موفق و مؤیّد باشند.

و به قول استاد دکتر علی شریعتمداری (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی): ترتیب نمایشگاه، آثار ارزنده علمی، دینی و هنری که روشنگر تاریخ گستردۀ این گونه فعالیت ها است، درخور تمجید و تقدیر است.

و به قول آیت الله سید مهدی موسوی خلخالی: زحمات جناب عالی در جمع آوری آثار گذشتگان که تنبه و هشداری برای آیندگان است، بسیار قابل تقدیر و تحسین می باشد و از آن مهم تر، جمع آوری آثار خطی بزرگان و علما و بالاخص خطوط منسوب به ائمۀ اطهار(ع) که بسیار جالب است.

 

و به قول استاد پروفسور سید حسن امین (استاد صاحب کرسی حقوق و پژوهشگر): خود من مکرّر در موزۀ آقای دکتر محفوظی موفق شدم به کتاب های خطی منحصر به فرد برخورد کنم، چه در زمینۀ حافظ شناسی و چه در زمینۀ تاریخ پزشکی که از برخی آنها می شود رمزگشایی و کشف کرد.

و به قول دکتر غلامعلی افروز (استاد ممتاز دانشگاه): الحق با ملاحظۀ چنین بنای خیر و فراهم نمودن این همه زیبایی فرهنگی، بی درنگ اندیشۀ مثبت گرانه بشری برای تشکر و تقدیر زبان می گشاید. حقیقت این است که این بنای ماندگار و مجموعه آثار فاخر فرهنگی یک ابتکار شخصی، مایۀ افتخار و مباهات ملّی است.

و به قول استاد حسین امیرخانی (خوشنویس): با ایجاد این مجموعۀ فرهنگی و هنری به دست توانا و همّت بلند جناب آقای دکتر محفوظی، امیدوارم دیگر فرزندان لایق و خون گرم و با غیرت ایران به این اقدام و نظیر آن اقتدا کنند و قوانین مناسبی برای محافظت و مصونیت از هرگونه دست اندازی احتمالی که موجبات نگرانی این گونه افراد علاقمند می باشد، در دست دارند، در این مسیر مقدس و انسان ساز مصروف سازند.

و به قول دکتر فتح الله مجتبایی (استاد ممتاز دانشگاه): هرگونه کوششی که برای حفظ و اعتلای فرهنگ این سرزمین و مردم آن به عمل آید، شایستۀ تقدیر و تحسین است و ابتکار و مساعی جناب آقای دکتر محفوظی در تأسیس و تشکیل این مرکز و گردآوری آثار خطی و کتب نفیسی که به نمایش گذارده شده است، بسیار مغتنم است.

و به قول استاد دکتر کیانوش کیانی (استاد و نسخه شناس): آثار ما به صفحۀ گیتی نشان ماست از بعد ما، نگاه به آثار ما کنند. توفیق، یار شفیق گردید که در یک روز گرم تابستانی، چشم دلم به دیدار آثار گرانقدری که به همّت جناب آقای دکتر محفوظی گردآوری شده است، منوّر گردد. از خداوند بزرگ برای شکوفایی بیش از پیش این مرکز ارجمند، آرزوی موفقیت دارم.

و در نهایت، به قول استاد آیدین آغداشلو (هنرمند و نقاش): مجموعه های خصوصی پایگاه های مهم و حیاتی حراست از گنجینه های فرهنگ ملّی به شمار می آیند و می توانند مانع اصلی غارت و پراکندگیِ آثار هنری پرقدر و ارزش باشند. این مجموعه های نفیس که با رنج فراوان و خون دل بسیار و هزینه های کلان و بی چشمداشت گرد می آیند، هسته های مرکزی بسیاری از موزه های معتبر و باشکوه را تشکیل می دهند که با افزودن تدریجی به گنجینۀ اصیلی به صورتی پربارتر و جامع تر در می آیند، و اغلب همّت و شوق بی حد گردآورندۀ اصلی از خاطره ها محو می گردد. طبیعتاً هر مجموعۀ خصوصی در راستای سلیقه، علاقه و تخصص گردآورندۀ آن شکل می گیرد، و این علاقه زمینۀ جستجویی می شود در اطراف و اکناف عالم تا نمونه های عالی و والا خریداری شوند و کنار هم بیایند و عشق و کوشش مجموعه دار را به نمایش بگذارند.

در شرایط حاضر، مجموعه داری و گردآوری آثار هنری مختلف ایام گذشته، کاری بسیار خطیر و پرهزینه است، از این روست که مجموعه داری خصوصی در حوزۀ نسخه های خطی گرانسنگ و آثار اسلامیِ کهن، تعداد افراد محدودی را جذب کرده، کسانی که هم سرمایۀ کافی برای اختصاص بدین امر داشته باشند، و هم افق نگاه آنها در حوزۀ تمدن اسلام و ایران، نیاز بیشتری را احساس کرده باشد.

و از این قبیل، شمار مجموعه داران ایرانی را که به گستردگی تمدن اسلامی، تلاش در جمع آثار نمایند، نمونه های زیادی سراغ نداریم. این گنجینه فقط، اوراق دستنویس و نسخه های خطی نیست، مجموعه ای است گرانسنگ از انواع نسخه های خطی، چاپ سنگی، چاپ های کهن و نایاب، تابلوهای نفیس نقاشی و مینیاتور، قطعات خوشنویسی، اسناد حکومتی و تاریخی، سکه های دوران مختلف تمدن بشر، سفال های پیش از تاریخ و ظروف دوران اسلامی، فرش ها و دست بافته ها، آثار لاکی، کاشی ها، اشیای فلزی، مهرها و نشان ها و نگین ها، و سایر اشیای عتیقه.

آنچه این مجموعه را خاص و مثال زدنی می کند، نیروی بی حدّی است که صرف گرد آمدنِ آن شده است و به موازات آن، فراهم آوردن بنا و امکانات گستردۀ نمایش آثار، که در حقیقت، هدف نهایی گردآورندۀ مشتاق و کوشای آن است، و این هدف والا، جناب دکتر محفوظی را از جایگاه یک گردآورندۀ صرفاً علاقمند، به یک برنامه ریزِ فرهنگی، لایق و عامل آشناییِ مردم و مخاطبین آثار فرهنگی و هنری تبدیل کرده و ارتقا داده است. این جایگاه وقتی ارزش واقعی خود را بروز می دهد که با صدها مجموعه دار خصوصی مقایسه شود، آنان که تنها به انبار و مخفی کردنِ نمونه های قابل استفادۀ محققان بسنده کرده و فقط به داشتن ها افتخار می کنند.

شاید همین ویژگی های برشمردۀ دکتر محفوظی که موجب مانایی شخصیت وی شده، سبب گردد تا نیازی به ذکر تحصیلات وی در رشتۀ فلسفه در دانشگاه لندن، ریاست مرکز دائرةالمعارف بزرگ انسان شناسی، عضویت دائم یونسکو، مشاور فرهنگی سازمان همکاری های اسلامی و غیره نباشد. حتی تألیف بیش از ده ها اثر در حوزۀ معرفت، انسان شناسی و علوم فلسفی، و اخذ ده ها نشان لیاقت و همّت از رئیس جمهوری و سازمان جهانی یونسکو، ایکوم، میراث فرهنگی و ... همگی تحت الشعاع قرار می گیرد؛ چه آنکه وی توانسته آثاری را گردآوری و حفظ نماید که آیندۀ این مرز و بوم، بیشتر، اهمیّت آن را حس خواهد کرد و در برابر این نوآوری ها و همّت ها، ادای احترام خواهد داشت.

مجموعه حاضر با عنوان «میراث محفوظ» که در سال جاری به صورت مسلسل، با سرمایه و حمایت بنیانگذار این مجموعه راه اندازی شده، در تلاش است هر بار با انتشار یکی از میراث مکتوب نفیس این موزه، به صورت فاکسمیله (چاپ عکسی) یا متنی مصحَّح، ضمن در دسترس قراردادن این آثار برای محقیقن و علاقه مندان، به معرفی هر چه بهتر این مجموعۀ ارزشمند بپردازد و موجب غنای بیشتر کتابخانه های ایرانی و جهان شود. باشد که در آینده ای نزدیک، شاهد ادامۀ انتشار نفایس این مجموعۀ بی نظیر باشیم، به لطف حق تعالی.

آثاری که تاکنون منتشر شده است:

 

 

شماره 1

نهج البلاغه، کتابت 722 هجری قمری

متعلق به کتابخانۀ آثار خطی دکتر محمدصادق محفوظی

مقدمه و تحقیق: دکتر یوسف بیگ باباپور و حسین شادمان

نسخۀ نفیسی از بخش اوّل نهج البلاغۀ مولا علی (ع) با رقم 722ق. در کتابخانۀ آثار خطی دکتر محفوظی نگهداری می شود که با حواشی و نکات توضیحی متعددی که دارد، اهمیّت این نسخه را دوچندان کرده و علاوه بر ارزش قدمت نسخه، آن را در میان شروح مختصر نهج البلاغه می توان به شمار آورد.

در مقدمۀ این نسخه برگردان، نزدیک به 100 نسخۀ خطی نفیس از نهج البلاغه تا قرن هشتم، گزارش شده و به جایگاه این نسخه در میان آن نسخ کهن پرداخته شده است. ضمن آنکه گزارشی از شروح و حواشی نسخه در مقدمه بیان شده و در حدود 230 صفحه در قطع نیم رحلی منتشر شده است.

 

 

شماره 2

فهرست دستنویس های قرآنی در برخی کتابخانه های ایران و جهان

به انضمام آلبوم قرآنهای نفیس موجود در کتابخانه و موزۀ دکتر محمدصادق محفوظی

به اهتمام: دکتر یوسف بیگ باباپور

کتاب پیشرو در 1100 صفحه، مشتمل بر معرفی حدود 5000 نسخۀ خطی قرآنی موجود در کتابخانه های ایران و جهان است که در فهارس نسخ خطی آن کتابخانه ها معرفی شده است. این فهرست بر اساس کهن‌ترین نسخه قرآنی معرفی شده در فهارس، تا نسخ متأخر ترتیب یافته، و در آخر نمایه ای از کاتبان و جای ها تهیه شده که یافتن نام قرآن نویسان و مکان کتابت به سهولت انجام پذیرد و برای محققین حوزۀ قرآن پژوهی قابل استفاده و آسان باشد.

در آخر فهرست، به صورت رنگی تصویر حدود 100 قرآن نفیس موجود در کتابخانه و موزۀ نسخ خطی دکتر محفوظی انتخاب و گنجانده شده که آینۀ جمال نمای زیبایی ها و اهمیت این موزه و مجموعۀ ارزشمند باشد.

 

 

شماره 3

فتوحات عباسیّه

(رساله در تشریح بدن انسان از دورۀ صفویه)

به انضمام رسالۀ تحفۀ شاهیّۀ عباسیّه

در شرح رسالۀ ذهبیّه، منسوب به امام رضا (ع)

هر دو از: محمدنصیرالدین حمّویی یزدی

متعلق به کتابخانۀ آثار خطی دکتر محمدصادق محفوظی

مقدمه و تحقیق: دکتر یوسف بیگ باباپور

 

مختصری دربارۀ کتاب:

محمدنصیرالدین بن قاضی بن کاشف الدین حموی یزدی، ادیب، طبیب، منجم و ریاضیدان خاندان حمّوئی در نیمۀ اوّل سدۀ 12 هجری، که در اصفهان تولد یافت، و در اواخر عمر به هندوستان رفت و تا سال 1119ق. که کتاب تریاق را نوشته حیات داشته است و جد اندر جد پزشک بودند. کتاب فتوحات عباسیّۀ او در تشریح، یکی از آثار پزشکی برجستۀ دورۀ صفویه در تشریح است که که با برخی مطالب مذهبی آمیخته است. این کتاب در سه «فتح» و چند «باب» ترتیب یافته و به تصاویر تشریح سر آراسته شده و گویا این نسخه تحت اشراف مؤلف تهیه شده است. متن این اثر به همراه تحفۀ شاهیّۀ عبّاسیّه (شرح رسالۀ ذهبیّه)، از مجموعه نسخ خطی موزۀ دکتر محفوظی ضمن شمارۀ سوم از «میراث محفوظ» منتشر شده است.

 

 

شماره 4

جواهرنامه

از مؤلفی ناشناخته در دورۀ تیموری (نیمۀ اوّل سدۀ 9ق.)

از روی دستنویس شهاب الدین کاتب (اوایل دورۀ صفوی)

متعلق به موزه و کتابخانۀ آثار خطی دکتر محمدصادق محفوظی

به انضمام 4 رسالۀ جواهرنامه دیگر

مقدمه و تحقیق: دکتر یوسف بیگ باباپور

 

مختصری دربارۀ کتاب:

این اثر هرچند از خواجه نیست و متعلق به دورۀ تیموری است و در نیمۀ اوّل قرن نهم هجری در زمان حکومت شاهرخ تألیف شده و از او با عنوان «انار الله برهانه» یاد می کند، به نوبۀ خود ارزش تاریخی و اجتماعی زیادی دارد. اطلاعاتی از ارزش جواهرات در هند می دهد و واحدهای پولی و میزان و مکاییل را بیان می کند. از بدلکاری جعّالان خبر می دهد که جواهرات بدل می سازند و به جای اصل می فروشند و...

در ارائۀ این متن، ملاک، نسخۀ خطی مجموعه شخصی و موزۀ آثار هنری دکتر محمدصادق محفوظی در تهران بوده و برخی کاستی ها با نسخ دیگر تکمیل شده؛ هرچند تفاوتهای عمده در این دو نسخه مشهود است. نسخۀحاضر، در قطع جیبی در 16 برگ به خط شهاب الدین کاتب، نستعلیق نویس اواخر تیموری و اوایل صفوی است؛ هرچند نستعلیق وی عیاری ندارد، امّا به عنوان دورۀ پیدایش نستعلیق نویسی می تواند مورد تحقیق و بررسی بیشتر پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.

 

 

شماره 5

رساله در تشریح بدن انسان

تألیف: مهدی بن نصیر بن حسن طبیب رشتی (میرزا کوچک)

(طبیبِ محمدولی میرزا فرزند فتحعلیشاه قاجار)

بر اساس نسخۀ خطی مصوّر منحصر بفرد

متعلق به موزه و کتابخانۀ آثار خطی دکتر محمدصادق محفوظی

تحقیق و مقدمه: دکتر یوسف بیگ باباپور 

 

مختصری دربارۀ کتاب:

نسخۀ خطی حاضر که با مقدمۀ مفصل در سیر تاریخی تشریح در دوره اسلامی، به صورت فاکسمیله منتشر شده، نسخه ای نفیس و ظاهراً منحصر بفرد از کتابخانۀ آثار خطی دکتر محمدصادق محفوظی در حوزۀ تشریح دورۀ قاجار می باشد.مؤلف این کتاب، مهدی بن نصیر بن حسن طبیب رشتی، ملقّب به میرزا کوچک، که طبیبِ محمدولی میرزا فرزند فتحعلیشاه قاجار بین سالهای 1218ق. تا 1231ق. در زمامداری خراسان بوده و در شهر ترشیز به خدمت او رسیده است و این رساله را به وی اهدا نموده است. این متن نیز چون بسیاری از متون تاریخ علم در بررسی تاریخ پزشکی دورۀ قاجار می تواند مورد توجه و ارجاع قرار گیرد و در نگارش تاریخ پزشکی در دورۀ قاجار حائز اهمیت باشد.

 

 

شماره 6

ذخیرةالاسکندر

(متنی منسوب به اسکندر، در موضوع علوم غریبه)

متعلق به کتابخانۀ آثار خطی دکتر محمدصادق محفوظی

با مقدمه فرید قاسملو

 

مختصری دربارۀ کتاب:

آنچه در این شماره از میراث محفوظ تقدیم جامعه پژوهشگران می شود، چاپ عکسی (فاکسیمیله) یکی از کتابهای در زمره آثار علوم غریبه که همان ذخیرةالاسکندر منسوب به اسکندر است. این کتاب در ده بخش، و هر کتاب با عنوان «فن» تشکیل شده و عموماً  هر فن، به بخش های کوچکتری با عنوان «فصل» تقسیم شده و تصاویری بر هم فن ترتیب یافته که اهمیت نسخه را صدچندان کرده است. این کتاب در 260 صفحه در قطع نیم رحلی، به صورت رنگی و بر اساس نسخۀ خطی مصور موجود در مجموعه نسخ خطی موزه دکتر محمدصادق محفوظی به عنوان شمارۀ 6 از مجموعه میراث محفوظ، با مقدمه و تحقیق استاد فرید قاسملو، در سال 1402 منتشر شده است.

***

 

در یک کلام، موزه محفوظی، که در دل خود آثار خطی نفیس و ارزشمندی را جای داده و به یکی از موزه‌های منحصربه‌فرد در خاورمیانه بدل شده است. این موزه خصوصی به همت و هزینه‌های شخصی دکتر محمدصادق محفوظی جمع‌آوری شده و گنجینه کم نظیری از نسخ خطی را در کنار آثار دیگر هنری و تمدنی اسلام و ایران در خود جای داده است. مجموعه حاضر با عنوان «میراث محفوظ» در تلاش است هر بار با انتشار یکی از میراث مکتوب نفیس این موزه، به صورت فاکسمیله (چاپ عکسی) ضمن در دسترس قراردادن این آثار برای محقیقن و علاقه مندان، به معرفی هر چه بهتر این مجموعه ارشمند بپردازد.

دیگر خبرها

  • سید‌الساجدین از زاویه روایت سید‌مهدی شجاعی + فیلم
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • از مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» رونمایی شد
  • «آفتاب غریب» منتشر شد
  • جزییات حضور انتشارات جمکران در نمایشگاه قرآن
  • مجله «رواق خدمت» منتشر شد
  • کتاب «رواق خدمت» منتشر شد
  • آب باران، خانه ستاره‌های فولاد را برداشت!
  • کتاب «اولین لاله‌ سرخ» منتشر شد
  • درنگی در موزۀ دکتر محفوظی و نگاهی به خدمات فرهنگیِ وی