Web Analytics Made Easy - Statcounter

آداب‌ورسوم ماه میهمانی خدا همدلی، قناعت و باهم بودن را بیشتر برایمان تداعی می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک، در هر نقطه از ایران آداب‌ورسوم خاصی وجود دارد که مردم در ایام مختلف سال به‌رسم گذشتگان این آئین را اجرا می‌کنند؛ در ماه مبارک رمضان نیز در جای‌جای این سرزمین مردم طبق رسم و رسومی یک ماه را به روزه‌داری می‌پردازند، در هر یک از شهرها شیرینی‌ها، نان، غذاها و یا آش‌های مختص این ماه تهیه می‌شود و در وعده افطاری روزه‌داران با این خوراکی‌ها، روزه خود را افطار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

در بروجرد پخت شله‌زرد، موشکوفی، آش ماسوا، آش رشته، رنگینک، حلیم و حلوا برای وعده افطاری تهیه می‌شود و بانوان باسلیقه این خوراکی‌ها را که بسیار خوشمزه هستند تهیه‌کرده و بر روی سفره افطار قرار می‌دهند.

 

با توجه به اینکه در بروجرد کارگاه‌های زیادی انواع حلواجات و مرباها را تهیه می‌کنند، در ایام رمضان ارده‌شیره، حلوا روغنی، ارده خام و خرما، شیره کنجد در وعده افطاری مصرف می‌شود که بسیار انرژی‌زا هستند.

 

 

در این ماه افطاری دادن و میهمانی‌ها رونق زیادی دارد، در نخستین روزهای ماه مبارک رمضان همه افراد فامیل به خانه بزرگ‌ترها دعوت می‌شوند و اولین افطاری دسته‌جمعی را کنار فامیل و در منزل بزرگ‌ترها افطار می‌کنند.

 

در بسیاری از مساجد سفره‌های افطار به رنگ سادگی اما پُر از معنویت و صمیمت پهن می‌شود و از نمازگزاران با چند عدد خرما، یک استکان چای یا شیر و یک‌تکه نان و پنیر پذیرایی می‌شود.

 

 

کمک به نیازمندان و فقرا در ماه رمضان بسیار سفارش شده و بسیاری از خیرین و مردم در این ماه نیازمندان را محروم نگذاشته و در حد توان به آن‌ها کمک می‌کنند.

 

در گذشته ها که خبری از موبایل و ساعت نبود، در بسیاری از محله و حتی همسایه ها برای بیدار کردن افراد در هنگام سحر اقدام می کردند که یک رسم بسیار قشنگ خصوصا در روستاها بود.

 

در هنگام افطار، در برخی از مغازه‌ها آش‌های مختلفی تهیه‌شده و روزه‌داران طبق ذائقه از این آش‌ها خریداری می‌کنند تا در هنگام افطار میل کنند.

 

 

 

جزء خوانی قرآن در مساجد و حسینیه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که روزه‌داران هرروز یک جزء از قرآن را به‌صورت دسته‌جمعی قرائت می‌کنند.

 

پخت نذری در شب شهادت حضرت علی(ع) نیز انجام و در بین همسایگان و فامیل تقسیم می‌شود؛ مردم روزه‌دار در شب‌های قدر با حضور در مساجد مشغول دعا و نیایش می‌شوند، بسیاری از روزه داران در شب های قدر با حضور در پایگاه های انتقال خون، با عنوان نذر خون، اقدام به اهدای خون می‌کنند و به کمک نیازمند و بیماران می‌شتابند.

 

 

در  شب‌های قدر برنامه اکرام ایتام انجام می‌‍شود و بسیاری از خیرین، کودکان بی‌سرپرست را حمایت می‌کنند و هر ماه با پرداخت هزینه‌ای برای فرزندان معنوی اجر و ثواب فراوانی را از آن خود می‌کنند.

 

بعد از شب‌های قدر و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، روزه داران کم کم خود را برای رسیدن عید فطر آماده می‌کنند و در این روز ابتدا در نماز عید فطر حضور می‌یابند و سپس دیدوبازدید و رفتن به خانه بزرگ‌ترها برای تبریک عید سعید فطر صورت می‌گیرد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۵۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مجموعه خبری "گشت خبری"، خبر‌های متنوع و رویداد‌های خبر ساز استان سمنان است که در بخش خبری ۲۰ سیما مرکز سمنان در شب گذشته پخش شده است.
در این مجموعه خبری، دیگر رویداد‌های متنوع از سراسر استان سمنان، با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی به نمایش درآمده است و مخاطبان می‌توانند این مجموعه خبری را مشاهده کنند.
مجموعه "گشت خبری" خبر ۲۰ سیما مرکز سمنان، هم چنین در کانال فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما استان سمنان به نشانی @news_semnsnirib نیز بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان به دنیای خبر می‌توانند این اخبار را مشاهده و یا دانلود کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبر‌هایی از توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان بیارجمند
  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • خبر‌هایی از برگزاری جشنواره خیریه غذا در بیمارستان کوثر سمنان
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • (تصویر) شيرينی فرانسه رفع پلمب شد
  • شيرينی فرانسه رفع پلمب شد
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • پذیرایی از زائران با چای و شیرینی یزدی