Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه فقط با مدیریت مصرف می‌توانیم از خاموشی‌ها جلوگیری کنیم، گفت: در سال ۹۸ برای کل کشور، چهار هزار مگاوات- ساعت کمبود برق پیش بینی شده‌، مشارکت شهروندان در سراسر کشور برای ساعات اوج مصرف تابستان، راهکار برون‌رفت از مشکلات تامین برق است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرسل صالحی صبح امروز یکشنبه  -۲۹ اردیبهشت‌ماه - در نشستی خبری که با موضوع استفاده از انرژی های تجدید پذیر و سامانه‌های خورشیدی در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان برگزار شد، با اشاره به نام‌گذاری یکم خردادماه به نام "روز بهره‌وری و بهینه سازی مصرف"، اظهار کرد: باید استفاده مطلوب و موثر از انرژی، منابع و سرمایه‌های جامعه داشته باشیم زیرا موفقیت در این زمینه نیازمند تلاش و همکاری همه اعضای جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی  عنوان کرد: بیشترین مصرف برق  در لحظه و همزمان در بیستم تیر ماه ۹۷ به میزان ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات در کل کشور بود بنابراین مباحث مدیریت تامین و مدیریت تقاضا مطرح شود تا بتوانیم خاموشی‌ها را کاهش دهیم.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: در اصفهان پیک مصرف سال ۱۳۹۷ به میزان یکهزار و ۱۸۰ مگاوات در تاریخ سوم مردادماه ساعت یک بعد از ظهر اتفاق افتاد،  که با خاموشی ها و مدیریت مصرف ۱۱۶ مگاواتی، توانستیم این پیک مصرف را مدیریت کنیم. 
صالحی اضافه کرد: سال گذشته در تعرفه‌های مختلف پاداش‌های قابل توجهی پس از عقد تفاهم‌نامه با شرکت توزیع برق  به مشترکان تعلق گرفت که مجموع آن ۴۵ میلیارد ریال بوده‌است.
وی با اشاره به طرح‌های پاسخگویی بار مصرف که در سال گذشته اجرا شد، گفت: برنامه ذخیره عملیاتی برای تمام مشترکان با قدرت قراردادی بیش از ۲۵۰ کیلو وات، جابه جایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای کاری هفته برای مشترکان صنعتی، کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان عمومی، انجام تعمیرات و تعطیلات سالیانه، استفاده از مولدهای خود تامین و کاهش بار برنامه‌ریزی شده مشترکان کشاورزی از جمله طرح‌های مدیریت بار در سال ۱۳۹۷ بود که نقش مهمی در مدیریت مصرف داشت.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه امسال، افزایش  هشت درصدی پیک کشور به میزان ۶۱ هزار و ۳۹۳ مگاوات پیش بینی شده‌است، افزود:  ۵۳ هزار و ۴۲۵ مگاوات این میزان را نیروگاه‌ها تولید،می‌کنند و چهار هزار مگاوات نیز توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود.

صالحی اضافه کرد: حدود چهار هزار مگاوات‌- ساعت کمبود برق در کل کشور داریم، که فقط در صورت مدیریت مصرف می‌توانیم از خاموشی‌ها جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه فقط ۳۰ درصد از نیروگاه‌های کشور در ایام غیر پیک مشغول کار است، گفت: حدود ۸۰ میلیارد دلار، سرمایه خفته وجود دارد که در این ساعات از مدار خارج می‌شود، بنابراین نیازی به توسعه نیروگاه‌ها نداریم زیرا افزایش این ظرفیت توجیه اقتصادی ندارد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان اظهار کرد: در حالت عادی پیک مصرف اصفهان ۸۰۰ مگاوات است و  از ۲۰ خردادماه تا ۱۵ شهریورماه این میزان به یکهزار و ۲۰۰ مگاوات می‌رسد.
صالحی افزود: برنامه جامعی از وزارت نیرو ارائه شده که راهکارهایی برای عبور از پیک تابستان ۹۸ در آن مشخص و تراز تولید و مصرف را برای هر یک از شهرستان‌های کشور مشخص کرده است که بر اساس این طرح استان اصفهان باید، ۱۹۰ مگاوات از کل افزایش پیک بار کشور را مدیریت کند. 
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم خاموشی در سال ۹۸ به صفر برسد، بخش صنعت ۶۰ مگاوات، کشاورزی ۹ مگاوات، تجاری  ۱۰ مگاوات و مولدهای خود تامین( واحدهای صنعتی که توانایی تولید برق دارند و میزان نیاز خود را تامین می‌کنند)  ۱۸ مگاوات برق را باید مدیریت کنند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: با اصلاح تعرفه، باید مشترکان شهر اصفهان ۳۴ مگاوات، در مصرف خود صرفه‌جویی کنند، بر اساس دستور العمل هیئت وزیران؛ اگر مشترکان بیش از الگوی مصرف که ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه‌های عادی و در ماه‌های پیک ۳۰۰ کیلو وات ساعت است، مصرف داشته باشند ۲۳ درصد افزایش هزینه خواهند داشت، اما اگر مشترکان کاهش مصرف داشته باشند، پاداش می‌گیرند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پیک مصرف برق تولید برق خاموشی برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح توانیر برای مشترکان بدمصرف برق

«مصطفی رجبی مشهدی» درباره نصب کنتور‌های هوشمند توسط مشترکان پرمصرف افزود: از میان حدود ۳۲ میلیون مشترک خانگی، نزدیک به ۸۰۰ هزار مشترک بیش از ۲. ۵ برابر الگو برق مصرف می‌کنند مصارف آنان واقعاً نامتعارف است.

به گزارش توانیر، وی با بیان اینکه در مناطقی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد الگوی مصرف برق ۳۰۰ کیلووات‌ساعت است، خاطرنشان کرد: ابن در حالی است که ۸۰۰ هزار مشترک مذکور، ۹۰۰ هزار کیلووات‌ساعت و حتی بالاتر برق مصرف می‌کنند که به همین دلیل این مشترکان مجهز به کنتور هوشمند می‌شوند.

مدیرعامل توانیر ادامه‌داد: نصب کنتور‌های هوشمند باعث خواهد شد که این مشترکان از میزان مصرف خود به‌صورت برخط مطلع شوند و برای کاهش آن برنامه‌ریزی کنند.

رجبی مشهدی گفت: در این شرایط و به دلیل مصرف بالا، برای این مشترکان استفاده از «برق سبز» یا تجدیدپذیر توجیه اقتصادی خواهد داشت، زیرا این گروه از مشترکان در ساختمان‌هایی بزرگ و با استطاعت مالی مناسب ساکن هستند که امکان نصب پنل‌های خورشیدی را دارند.

وی اضافه‌کرد: نصب پنل خورشیدی و تامین بخشی از برق مورد نیاز از طریق انرژی تجدیدپذیر باعث خواهد شد تا این مشترکان بخشی از مصرف برق خود را تامین و به پایداری برق سایر مشترکان نیز کمک کنند.

مدیرعامل توانیر درباره مصرف بالای برخی مشترکان تجاری و چگونگی رصد آنان، با بیان اینکه مشترکان تجاری پرمصرف مجهز به کنتور هوشمند هستند، گفت: با این‌حال مشترکان تجاری از صنوف مختلف تشکیل شده‌اند که تعیین الگو برای آن‌ها مشکل است.

رجبی مشهدی اظهار داشت: به این منظور امسال برای نخستین‌بار طرح تشویقی مشترکان تجاری نیز به اجرا در خواهد آمد که پیش‌بینی‌شده است که این گروه درصورتی‌که مصارف خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند، بر اساس دستورالعملی که در حال تدوین است مورد تشویق قرار گرفته و جوایز ارزنده به آنان اهدا شود.

وی افزود: همچنین امسال برنامه‌ریزی‌شده است که بتوان از برق تولیدی فروشگاه‌هایی که دارای مولد برق هستند استفاده و سوخت آن‌ها تامین شود.

چرا شروع زمان تغییر ساعات کاری از ۱۵ خرداد تعیین شد؟

مدیرعامل توانیر درباره تغییر ساعات کاری از ۱۵ خرداد نیز گفت: در این طرح مبنا بر اساس افزایش دمای هوا و در نتیجه بالا رفتن مصرف برق بوده است.

رجبی مشهدی افزود: تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیات وزیران است، با اخذ موافقت دولت، ساعات کار ادارات در فاصله ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود.

به گفته وی، این طرح در سال گذشته نیز اجرا شده بود که با تاکید رئیس‌جمهور درباره آغاز به کار متروها، مهد‌های کودک و شناوری ابتدای صبح برای کارمندانی که فرزند خردسال داشتند، رضایت نسبی کارمندان و سایر بخش‌ها را بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، کسب کرد.

مدیرعامل توانیر گفت: باتوجه‌به خاموش‌شدن وسایل سرمایشی در ادارات، اجرای این طرح در سال گذشته موجب صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق شد که معادل مصرف دو یا سه استان کشور بود.

رجبی مشهدی ادامه‌داد: بر اساس این مصوبه مقرر شده است که وسایل سرمایشی در ادارات واقع در اقلیم معتدل کشور، یک ساعت زودتر از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر هم‌زمان با پایان ساعت کار خاموش شود.

وی اظهار امیدواری کرد: اجرای این طرح موجب تامین برق پایدار برای همه مشترکان و اختصاص صرفه‌جویی حاصل از آن به بخش تولید شود.

سخنگوی صنعت برق، درباره چگونگی نظارت بر اجرای این طرح نیز با بیان این که امسال هدف‌گذاری انجام شده برای صرفه‌جویی از محل اجرای این طرح حدود یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات است، خاطرنشان‌کرد: تاکنون حدود ۸۰ درصد از ادارات به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و ادارات باقی‌مانده نیز تا شروع فصل پیک (اوج مصرف) به این نوع کنتور‌ها مجهز خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که بر اساس مصوبه هیات وزیران ادارات باید در ساعات کاری مصارف خود را ۳۰ درصد و پس از پایان ساعات کاری ۶۰ درصد کاهش دهند، گفت: با نصب کنتور‌های هوشمند مصرف برق، ادارات کنترل‌پذیر می‌شود و درصورتی‌که میزان صرفه‌جویی تعیین شده در مصوبه توسط ادارات رعایت نشود، شرکت‌های توزیع می‌توانند این موضوع را رصد، پیگیری و کنترل کنند.

دیگر خبرها

  • افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر
  • افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک
  • عبور موفق از پیک بار تابستان مهمترین رویکرد توزیع برق مرکزی
  • ۱۰ هزار مگاوات از مصرف برق در تابستان گذشته با کنتور‌های هوشمند مدیریت شد
  • مدیریت ٦٠ درصدی بار مصرفی شبکه برق با کنتور‌های هوشمند
  • مدیریت ۱۰ هزار مگاوات از بار شبکه برق با کنتورهای هوشمند
  • ۶۰ درصد از بار مصرفی شبکه برق با کنتورهای هوشمند مدیریت می شود
  • ٦٠ درصد از بار مصرفی شبکه برق با کنتورهای هوشمند مدیریت می شود
  • طرح توانیر برای مشترکان بدمصرف برق
  • بیش از 10 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان شمالی نصب شد