Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:55:14 GMT

گسترش موسیقی مبتذل در سایه غفلت ها

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۵۲۴۰

گسترش موسیقی مبتذل در سایه غفلت ها

تهران- ایرنا- یک جامعه شناس در واکنش به پخش یک ترانه سخیف در چند مدرسه، معتقد است که توجه به موسیقی زیر زمینی و مبتذل ناشی از عدم توجه سیاست های آموزشی به موسیقی و تغییرات نسلی است که در آن دانش آموزان در عرصه های مختلف سعی در به چالش کشیدن وضع موجود را دارند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نپرداختن به موسیقی در برنامه های درسی موجب شده تا مصرف موسیقی جوانان تحت تاثیر قرار گرفته و افراد، فاقد توانایی در تشخیص موسیقی فاخر و پر محتوی از موسیقی های سخیف و سطحی شوند که این مساله باعث کاهش نرخ مصرف موسیقی با کارکرد اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با گذشت بیش از چند روز از انتشار اخبار مرتبط با کلیپ جنجالی در مدارس، این موضوع همچنان واکنش مسئولان و افکار عمومی را در پی دارد. پس از اظهارات ادامه دار علی مطهری، نایب رئیس مجلس نسبت به برخورد با این شرایط و خبر برکناری چند مدیر مدرسه از زبان محمد تقی بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، این موضوع همچنان مورد توجه عمومی است.
پژوهشگر ایرنا، در همین رابطه با شهرام آزادمنش، دبیر آموزش و پرورش، جامعه شناس و سرگروه آموزشی علوم اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان های تهران گفت وگویی انجام داده است.

** ایرنا: علت گرایش به موسیقی مبتذل چیست؟
*آزادمنش: نکته مهم در اتفاقات اخیر مدارس، نشانه هایی از برخی واقعیت هاست که حکایت از عدم تحقق برنامه ها و سیاست های کلان کشور در نظام آموزش و پرورش است. واقعیت این است که رفتار دانش آموزان امروزی ما در کل با آرمان هایی که نظام آموزش و پرورش مشخص کرده، همخوانی ندارد، لذا این خلاء که به نظر می رسد هر روز هم بیشتر می شود، نشان از بیگانگی آرمان ها و واقعیت ها دارد. چیزی که معلمان در کلاس درس بیشتر آن را درک می کنند.
تجارب آن ها از زمزمه های پرگرایش گاه و بی گاه و آشکار و پنهان دانش آموزان از موسیقی های زیرزمینی حکایت دارد به گونه ای که مصرف فرهنگی و موسیقیایی شان در راستای آرمان های ایده آل نظام آموزش و پرورش نیست.
دانش آموزان با آرمان هایی که نظام آموزش و پرورش در پی تحقق آنهاست بیگانه اند یا شاید این آرمان ها آنقدر ایده ال هستند که تحقق آنها غیرممکن به نظر می رسد. از طرفی دانش آموزان در خانواده هایی اجتماعی می شوند که مصارف مختلف فرهنگی دارند و همانطور که اشاره شد اینگونه موسیقی ها را با خود از خانواده به مدرسه می آورند و به نظر می رسد مدرسه و عوامل اجرایی در این جریان پاسخگوی ضمنی تقاضاهای دانش آموزان وخانواده ها برای شاد بودنشان در ایام و مناسبت های خاص هستند.

** ایرنا: ارزش های دانش آموزان در دوران کنونی در قیاس با دانش آموزان نسل گذشته از چه نظر تفاوت دارند؟
*آزادمنش: به این سوال باید در بستر فرهنگی و تغییرات فرهنگی پاسخ داد. از آنجاییکه همه چیز در حال تغییر است پس نمی توان انتظار داشت گرایش های دانش آموزان و خواسته ها و ارزش هایشان در طول زمان یکسان باشد. تغییرات در هنجارها و لایه های سطحی تا حدودی در همه ی جوامع پذیرفته شده است و تغییر در هنجارها و ابزارهای رسیدن به ارزش ها شامل این مطلب می شود؛ ولی وقتی ارزش ها دستخوش تغییر می شوند این مهم حکایت از تغییر در لایه های بنیادی دارد و اگر جامعه سازوکاری برای نگه داشت ارزش ها پیدا نکند باید خودش را برای بحران فرهنگی آماده کند.
آرمان ها و ارزش هایی که نظام آموزش و پروش در سند تحول بنیادین ترسیم کرده با آن چیزی که در سطح جامعه، خانواده و در نهایت مدارس شاهد آن هستیم، متفاوت است. گرایش هایی چون مصرف گرایی، قانون گریزی، بی مسئولیتی، فردگرایی، بی اعتنایی به منافع ملی، بیگانگی با جامعه و... که هم اکنون در جامعه رایج گشته در سطح مدارس هم قابل مشاهده است و می توان گفت بازنمودی از این جریان در خرده نظامی چون مدرسه متبلور می شود.
دانش آموزان در جریان جامعه پذیری و درونی کردن ارزش ها و هنجارها، این گرایش ها را با خود یدک می کشند و طبیعی است که گرایشات آنها در مدارس نمود پیدا کند. پس گرایشات نسل جدید دانش آموزان، همخوانی چندانی با آرمان های تعریف شده در نظام آموزش و پرورش ندارد.

** ایرنا: دلیل ورود وزیر آموزش و پرورش به هنجارشکنی اخیر در برخی مدارس چیست؟
*آزادمنش: به طور کلی، نهاد آموزش و پرورش از جمله نهادهای محافظه کاری است که کارکردش انتقال ارزش ها و هنجارهاست. از این طریق جامعه را همانطوری که هست نگه می دارد و تغییرات را به صورت بطئی و تدریجی می بیند که تابعی از ثبات هستند. لذا سیستم در برابر آنچه که هنجارشکنی قلمداد می کند واکنش نشان می دهد. این مطلب در رابطه با محافظه کارترین رویکردها هم به گونه ای است که، جایی برای تغییرات و لزوم درک زمان و شرایط در آن لحاظ شده است.
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تعلیم و تربیت زیبا شناختی و هنری، بسنده شده، غافل از اینکه موسیقی و انواع کارکردهای آن و نوع مصرف را نمی توان نادیده گرفت. آموزش و پرورش آنجاییکه که باید شروع کند، پایان می دهد و صورت مساله را پاک می کند؛ وزیر آموزش و پرورش به نظر می رسد تنها در پی پاک کردن صورت مساله است در حالیکه خلاء و ضعف آموزش و پرورش در پرداختن به هنر والا و شناساندن عناصر زیبا شناختی در کتابها و مدارس کوتاهی کرده و این مساله را جدی نگرفته است.
غفلت از پرداختن به هنر والا در مدارس موجب می شود موسیقی های بی محتوی با اشعار سطحی از فضای پیش آمده استفاده کنند و اتفاقا مخاطبین خود را جدی بگیرند و مصرف موسیقی جامعه را به طور کل، تحت تاثیر قرار دهند. بدین ترتیب افراد فاقد توانایی در تشخیص موسیقی های فاخر از موسیقی های سطحی و سخیف می شوند.

**ایرنا: چه خلاهایی در این خصوص در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد ؟
*آزادمنش: این مبحث را باید در بستر تغییرات نسلی مورد بررسی قرار داد. دانش آموزان امروز همانند نسل قبل خود مطیع نیستند و در عرصه های مختلف سعی در به چالش کشیدن وضعیت موجود دارند و گاها کنش هایشان متمایل به 'سخره گرفتن' معلم، مدرسه و نظام آموزشی، است. لذا آن چه که بسیاری از معلم ها و دبیران با آن مواجه بوده اند، حکایت از واکنش داشته تا کنش! آن هم واکنش در برابر نظامی که می خواهد به آنها دیکته کند؛ نظامی که می خواهد موعظه گر باشد تا تسهیلگر. در این میان دانش آموزان با سخره گرفتن این وضعیت می خواهند بگویند ما هم هستیم اگر شما از دیکتاتوری نمره استفاده می کنید ما هم دست و پا بسته نیستیم که صرفا مطیع باشیم و تنبیه شویم بلکه می توانیم واکنش نشان بدهیم. آنها به نوعی به دنبال عرض اندام هویتی خود هستند تا در جریان آموزش فقط فرمانبردار نباشند.
به همین ترتیب رسانه ها و دسترسی به ابزارهایی همانند گوشی های هوشمند تسریع بخش این جریان هستند؛ اگر دانش آموزان در دهه 70 محدودیت هایی در ارائه خود داشتند، امروزه این محدودیت با دسترسی به رسانه ها و ابزارهای مرتبط، بسیار کمتر شده. اتفاقات رخ داده در مدارس و گرایشاتی که مطرح می شوند به سرعت همه گیر شده و از طریق گوشی های هوشمند در بستر وب و شبکه های اجتماعی اشاعه پیدا می کند. هر چند ممکن است برخی از این اتفاقات بار هیجانی داشته باشد ولی آنچه که مشخص است قدرت پوشش خبری و رسانه های ارتباط جمعی است که با گرایشات نسل امروز حالت لازم و ملزوم به خود می گیرد.
پژوهشم**ا-غ**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي موسيقي آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۵۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی

براساس اعلام آموزش و پرورش، شرط ۲ عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیرنهایی برای استفاده از تک‌ماده حذف شد و دانش آموزان می‌توانند تا ۴ درس را بدون درنظر گرفتن نهایی و یا غیرن‌هایی تک ماده کنند.

به گزارش ایرنا، در این راستا، محمود امانی طهرانی امروز درباره امکان تک‌ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان اظهار کرد: پیشتر گفته شده بود که ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرن‌هایی می‌توانند از تک ماده استفاده کنند، اما پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهایی شدن همه امتحانات دوره متوسطه دوم، استفاده از تک ماده برای ۴ درس امتحان نهایی میسر شد.

وی افزود: بسیاری از مصوبات اخیر در باب ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش دانشجو است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ضوابط در آیین نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی تبدیل به نهایی شده است و در واقع این یک مصوبه ویژه به حساب نمی‌آید.

دیگر خبرها

  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • ارائه آموزش‌های ایمنی و ترافیک به ۱۸۰ دانش‌آموز نظر آبادی
  • نواخته شدن «زنگ ظفر» ‌در مدارس خوزستان در حمایت از حمله «وعده صادق»