Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@08:47:40 GMT

بحران آتش سوزی در بازار میدان نقش جهان جدی است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۵۶۹۶

بحران آتش سوزی در بازار میدان نقش جهان جدی است

مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان گفت: وضعیت بازار میدان نقش جهان از نظر آتش سوزی بحرانی است و باید به موضوع سیم‌های برق این بازار به طور جدی رسیدگی شود چراکه آتش سوزی مثل آنچه در تبریز روی داد در این بازار با وجود چنین سیم کشی‌های دور از ذهن نیست.

فریبا خطابخش در گفتگو با خبرنگار ایسنا در خصوص آخرین وضعیت میدان تاریخی نقش‌جهان، اظهار کرد: در حال حاضر از ۱۶ تَرک گنبد مسجد جامع عباسی ۱۳ تَرک کامل شده است و تنها سه ترک دیگر باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



داربست‌های گنبد مسجد جامع عباسی تا یک سال دیگر برداشته می‌شود

وی افزود: اگر اعتبارات برای این گنبد تأمین شود می‌توان گفت یک تا یک سال و نیم دیگر گنبد مسجد جامع عباسی نیز از بند داربست‌های فلزی رها خواهد شد، اما باید اعتبارات آن که برای هر تَرک حدود ۵۰۰ هزار تومان است، تأمین شود.

مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان به گنبد مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون برای استحکام بخشی گنبد مسجد شیخ لطف الله ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و این گنبد نیز دارای ۱۶ تَرک برای مرمت است و دو تَرک دو تَرک این مرمت انجام می‌شود، با توجه به اینکه گنبد مسجد شیخ لطف الله گنبد خاصی است و باید حتماً از کاشی‌های خود آن استفاده شود این مرمت زمان بر خواهد بود.

بخش شرقی و بیرونی گنبد مسجد شیخ لطف الله دارای حساسیت ویژه‌ای است

خطابخش تصریح کرد: گنبد مسجد شیخ لطف الله در بخش شرقی یا بیرونی میدان نقش جهان باید با حساسیت بیشتری نسبت به زوایای دیگرش مرمت شود چراکه اوضاع در پشت این مسجد نیز حساس است.

وی به موضوع بازار میدان نقش جهان اشاره کرد و گفت: وضعیت بازار میدان نقش جهان از نظر آتش سوزی بحرانی است و باید به موضوع سیم‌های برق این بازار به طور جد رسیدگی شود چراکه آتش سوزی مثل آنچه در تبریز روی داد در این بازار با وجود چنین سیم کشی‌های دور از ذهن نیست.

مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان تاکید کرد: سیم‌های مخابراتی و برق در این بازار به بدترین نوع کشیده شده و حجم کار را در بازار بسیار زیاد کرده است، امیدوارم اعتبار خوبی در این بخش ارائه شود تا بتوان بازار را از این بحران نجات داد.

خطابخش در پاسخ به این سوال که برای مشکل بصری که سیم‌ها در داخل میدان ایجاد کرده‌اند چه اندیشیده شده؟ گفت: در حال حاضر در بحث نورپردازی سعی کرده ایم که نور‌های اضافی را حذف و اکثر مغازه‌ها دارای نور یکسان باشند، اما بیشترین مشکل، بصری و بحران مربوط به داخل بازار است.

سرویس‌های بهداشتی مسجد جامع عباسی را از بدنه جدا کرده‌ایم

وی خاطرنشان کرد: تاکنون کار در سرویس بهداشتی بانوان در مسجد جامع عباسی به اتمام رسیده و مرمت انجام شده و با فاصله‌ای بدون اینکه با دیواره‌های مسجد دیگر ارتباطی وجود داشته باشد سرویس‌های بهداشتی قرار گرفتند در بخش مردانه نیز عملیات در آستانه شروع است و تا پایان امسال این موضوع نیز به پایان می‌رسد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اصفهان نقش جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان، اقلیم معناست

ایسنا/اصفهان خیال، غیرمادی، آیینی، رؤیایی، قدسی، والایی و متعالی است؛ اصفهان نیز یک شهر مناسکی است و چنین شهری قادر به‌عوض کردن سطح خود و تغییر سطح حضور ما است، به این معنا که بلافاصله مکان به پلکانی برای بالا رفتن بدل می‌شود.

این بخشی از جملاتی است که حمیدرضا شعیری، زبان‌شناس و استاد نشانه و معناشناسی دانشگاه تربیت مدرس، بعدازظهر چهارشنبه (۵ اردیبهشت‌ماه)، در موزه عصار خانه شاهی واقع در میدان نقش‌جهان بیان کرد.

او در این جلسه صحبت‌های خود را با طرح دو پرسشِ (چرا شهر معنا می‌دهد و چگونه معنا می‌دهد؟) آغاز کرد و گفت:‌ وقتی می‌گوییم چیزی برای ما معنا دارد، یعنی آن چیز در ما اثر گذاشته و آن اثر به این دلیل است که هم ازنظر درونی (معنایی، مفهومی) و هم ازنظر بیرونی و در بیرون از ما و بر بیرون ما، تأثیرگذار است.

این استاد نشانه و معناشناسی سپس با طرح این پرسش که انسان چگونه مسیر بالایی را طی کرده است، ادامه داد: انسان از طریق خط، مسیر بالایی را طی کرده است. خط همواره به انسان اجازه داده تا به‌طور عمودی در فضا حرکت و مسیر بالا رفتن را طی کند. در معماری نیز از خطوط عمودی برای اوج گرفتن و کشیده شدن به آسمان، بهره گرفته می‌شد. پس‌از آن انسان خط منحنی یا چرخشی را ایجاد کرده تا از دو طریق به بالا برود، انسان پس از چرخش در خط گرد، به نقطه واحدی در بالا رسیده است.

شعیری خاطرنشان کرد: همه شهرهای ما انضباطی هستند؛ مدارس، نیروی انتظامی، درمانگاه و شرکت‌ها و غیره همه با همان هدف انضباطی هستند اما فضای برخی شهرها، به‌گونه‌ای طراحی‌شده که از این فضای انضباطی عبور کرده و به فضای خیالی نزدیک می‌شوند. اصفهان از میان شهرهای جهان، این قدرت را دارد که فضای انضباطی را رد کرده و ما را به سمت فضای خیالی حرکت می‌دهد.

او ادامه داد: یکی از کارهایی که معنا در شهر انجام می‌دهد، رهاییِ انسان‌ها از مرگ‌آفرینی و ایجاد حیات آفرینی است. عوامل و عناصری مقاومت در برابر مرگ را افزایش می‌دهد که یکی از آن‌ها به دلیل تولید و گسترش عالم خیال، فضاهای شهری هستند. شهرها با عقب راندن اندیشه مرگ در خیال، سبب ایجاد احساس خوشبختی و رضایت در انسان می‌شوند.

این معناشناس سپس با طرح این پرسش که چگونه شهرها به ایجاد احساس رضایت کمک می‌کند؟ گفت: اولین نکته، شهر مناسکی است‌. شهرها تاریخ‌های متفاوتی دارند. شهر مناسکی تعریف مناسبی برای اصفهان است؛ به دلیل اینکه هر نقطه‌ای از شهر قادر است ما را در برابر مواجه‌شدن با آن نقطه از جنبه مادی دور کرده و به عالم خیال وصل کند. خیال، غیرمادی، آیینی، رؤیایی، قدسی، والایی و متعالی است. شهر مناسکی قادر است بلافاصله سطح خود را عوض کرده و سطح حضور ما را تغییر می‌دهد. به این معنا که بلافاصله مکان به پلکانی برای بالا رفتن بدل می‌شود.

امکان نفوذِ بدون فاصله در میدان نقش جهان

این استاد دانشگاه بیان کرد: شهرها با دو چهرۀ بانقاب و نقاب دریده، ظاهر می‌شوند. شهرهای مدرن دارای نقاب هستند. یکی از مکان‌هایی که ما در آن با هیچ‌گونه نقابی مواجه نمی‌شویم، میدان نقش‌جهان است که به‌محض قرار گرفتن در آن، به نور، اکسیژن، آسمان و ابرها دسترسی داشته و امکان وصل شدن و گریز از خود به‌واسطه نردبان خیال را داریم. اگر طبقه دوم حجره‌های دور میدان نقش‌جهان را در نظر بگیریم، پوشش‌های سفید تورفته طبقات دوم کافی است که ما را با این نقاب ریختگی مواجه کند. نقاب نداشتن به معنای شفافیت و نور است. با تکرار این پوشش‌های سفید در خود، فضا تبدیل به یک فضای موسیقایی شده و هرکدام مانند نوت موسیقی به هم چسبیده و ادامه خیال را ممکن می‌کنند.

شعیری معماری را عامل مقاومت میدان نقش‌جهان در برابر امر کلان دانست و افزود: در این میدان، خطوط از طریق آجرها به هم متصل شده و درعین‌حال جدا هستند. در این میدان، غلبه امر جزء بر امر کلان آشکار است که ما را به خیال می‌برد. آنچه ما را به ماندن در میدان نقش‌جهان سوق می‌دهد، جزئی بودن میدان، آجرها، منحنی‌ها، طاق‌ها، مناره‌ها، گنبدها و ستون‌های ایوان عالی‌قاپو و ... است. بندهای بین آجرها، درها، حجره‌ها، شکل درها و دهانه‌ها همه در این جزء شریک هستند؛ اما مهم‌ترین نکته آن، آجرهایی است که از هم جداشده و به هم می‌چسبند. نکته بعدی موسیقی است.

این استاد نشانه و معناشناسی این پرسش را مطرح کرد که چگونه فضا قادر به تولید ضرب‌آهنگ است و چگونه ضرب‌آهنگ در ما تغییر ایجاد می‌کند و سپس در پاسخ گفت: هنگام قرار گرفتن در میدان نقش‌جهان، ریتمِ ما تغییر کرده و کند می‌شود. با قرار گرفتن در میدان نقش جهان، ریتم حرکتی ما به تعادل رسیده و این تعادل، مقاومت در برابر مرگ‌اندیشی است؛ و این‌گونه است که فضا در معنا شکل می‌گیرد. به این معنا که احساس سبکی و رهایی کرده و نمی‌خواهیم از این فضا دور شده و حس می‌کنیم در جایی هستیم که از مدت‌ها پیش به ما تعلق داشته‌ایم و این یعنی صمیمیت‌.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فضاهایی مانند میدان نقش‌جهان، فضاهایی هستند که ما بلافاصله امکان نفوذ در فضا و سپس رهایی در آن را داشته و به همین دلیل ریتم بدن ما متعادل می‌شود. بعضی‌اوقات انسان‌ها برای دیدن فضایی باید تلاش بسیار کنند ولی برخی فضاها مانند میدان نقش جهان با همه وجود خود را در دستان ما قرار داده و این نفوذپذیری است‌.

این معناشناس ضمن اشاره به انواع مکان‌ها توضیح داد: مهم‌ترین مکان و همان مکانی که معنا می‌سازد را مکان‌های هستایشی، وجودی یا هستی محور دانست و بیان کرد: بلافاصله زمان قرار گرفتن در این مکان، وجود ما را ادامه داده و تبدیل به پلکانی شده که ما را به بالابرده و ادامۀ ما است نه جدای از ما؛ مکان به‌طور پدیدار شناختی بخش وجودی من است نه جدا از تن من و هردو نیز یکدیگر را ادامه داده و این‌گونه وصل شدن به خیال راحت‌تر است. 

او با اشاره به اینکه فضا معرفت و شعور دارد، افزود: اوج دسته‌بندی پس از مکان‌های وجودی، مکان‌های امتزاجی است. به این معنا که در این مکان نه‌تنها مکان ادامه من و من ادامه مکان هستم، بلکه گویا مکان مادیات مکانی خود را نیز ازدست‌داده و جنبه فیزیکی مکان و تن من محوشده و هر دوبه‌یک توده در حال بخار تبدیل می‌شویم. امتزاج وجه جوهری حضور در مکان است. در این حالت، طاق‌ها، گنبدها و مناره‌ها مانند عروسی در لباس سفید یا نور یکپارچه، یک آیینه را تشکیل می‌دهند که آیینه در آیینه شده و در یک‌کلام به وضعیت ناب می‌رسیم که معصومیت حضور بوده و مکان به درجه والای حضور می‌رسد. در اینجا هیچ‌چیزی برای ما نامحرم نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اصفهان، اقلیم معناست
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام
  • جلوگیری از وارد آمدن خسارت به استان ایلام را در دستور کار داریم
  • بهره‌برداری از طرح میدانگاه سبزه میدان؛ تابستان
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • روز۲۰۰ طوفان‌الاقصی|آتش‌سوزی در شهرک صهیونیست به دنبال حمله موشکی/ هتک حرمت مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • تغییر معماری تاریخی اصفهان برگرفته از روحیه انسان‌ها
  • دلایل سرریز کمک‌های غرب به میدان بازی منافعی به نام اوکراین
  • مهار آتش سوزی در یک کارگاه آهنگری در محدوده بازار